U2 - How to Dismantle an Atomic Bomb (2004)

3,47

Ierland
Rock / Pop
Label: Island

1. Vertigo (3:14)
  2. Miracle Drug (3:59)
  3. Sometimes You Can't Make It on Your Own (5:08)
  4. Love and Peace Or Else (4:50)
  5. City of Blinding Lights (5:47)
  6. All Because of You (3:39)
  7. A Man and a Woman (4:30)
  8. Crumbs from Your Table (5:03)
  9. One Step Closer (3:51)
  10. Original of the Species (4:41)
  11. Yahweh (4:21)
  12. Fast Cars * (3:42)
488 BERICHTEN 3 MENINGEN
avatar van Madjack71
geplaatst: 8 februari 2012, 09:26 uur [permalink]
Rockt wel lekker weg zonder al teveel indruk achter te laten. Vertigo springt er wel uit en m.n. Sometimes You Can't Make It On Your Own is een blijvertje.

avatar van sierrra
geplaatst: 9 februari 2012, 11:25 uur [permalink]
matthijs schreef:
Musician, ik herken het wel een beetje, ik kom wel eens cd's tegen die ik al 10 jaar heb en nog geen een keer helemaal gedraaid. Soms koop ik zelfs een cd die ik al heb omdat de ander na het kopen helemaal uit mijn aandacht is verdwenen. Dat is nog wel wat extremer dan bij jou, jij hebt al je cds minimaal wel een keer gedraaid lijkt het!

Misschien kan ik hier een goed voornemen voor 2012 uit halen. 😇

Dat is ook wel een "nadeel" van deze site. Je komt in aanraking met zoveel goede muziek dat als je een nogal brede smaak hebt je wel erg sterk in je schoenen moet staan om niet van alles meteen aan te schaffen. 😈

All Because of You en City of Blinding Lights blijven voor mij de toppers op dit album.

avatar van Heer Hendrik
geplaatst: 11 februari 2012, 21:38 uur [permalink]
1 van de betere albums van U2. staat eigenlijk geen minder nummer op. Love and peace or else is mijn favoriet dat komt door de dreigende sfeer die dat nummer uitademt. In mijn ogen hadden ze dit de opener moeten maken. Met Vertigo als beginnummer is wel voor een veilig pad gekozen. D.w..z. Vertigo geeft mij niet het gevoel dat ik benieuwd moet worden naar de rest van het album en dat gevoel roept Love and peace or else wel bij me op. Yahweh vind ik daarintegen weer juist een perfecte afsluiter

avatar van LucM
geplaatst: 5 september 2012, 18:51 uur [permalink]
Nog eens beluisterd, het is inderdaad een sterk album zonder inzakkers al vind ik Yahweh wel iets minder. Sometimes You Can't Make It on Your Own vond ik aanvankelijk niet zo veel aan maar nu weet dit nummer mij te grijpen door de emotionele lading, Love and Peace Or Else heeft een lekkere dreigende sfeer. Vertigo is natuurlijk typisch U2 maar wel een erg opzwepend nummer en een ideale opener.
Globaal is dit album minder dan hun glorieperiode (t.e.m. Achtung Baby) wegens minder verrassend maar een beginnende band zou hemel en aarde bewegen om met zo'n album te debuteren.

avatar van Ronald5150
geplaatst: 8 januari 2013, 20:50 uur [permalink]
"How to Dismantle an Atomic Bomb" vind ik geen bijster sterke plaat. Er staan een aantal aardige nummers op zoals "Sometimes You Can't Make It on Your Own" en "City of Blinding Lights". Ook de eerste single "Vertigo" is op het eerste gehoor een lekker nummer, maar na verloop van tijd valt ook deze door de mand. Slecht zou ik dit ook niet durven noemen, maar het probleem (althans voor mij) is dat ik U2 altijd vergelijk met hun fantastische platen uit de jaren 80 en begin van de jaren 90. En dan moet ik toch echt vaststellen dat "How to Dismantle an Atomic Bomb" daar niet aan kan tippen. Over het geheel genomen staan er op deze plaat een paar aardige singles, de rest vind ik maar vullers, en van een band als U2 verwacht ik toch echt meer.

avatar van edje1969
geplaatst: 13 juli 2014, 14:12 uur [permalink]
Hopelijk is het de heren gegeven om een nog eens terug te komen met een album op dit niveau. Wat is Original Of The Species toch prachtig. Ook albumtracks als A Man And A Woman en Miracle Drug.

avatar van nlkink
geplaatst: 16 september 2014, 14:45 uur [permalink]
Voor mij net zo goed als 'All That You Can't Leave Behind'.

avatar van adri1982
geplaatst: 13 september 2015, 23:20 uur [permalink]
Ik kan mij wel aansluiten, bij het bovenstaande bericht van nlkink. Ook aan 'All that you can leave behind' deelde ik (volgens mij) 4 sterren uit, en qua sound komen de nummers van dat album aardig overeen met deze.

Het eerste wat ik van dit album was 'Vertigo'. Ik vond het toen een te gek nummer, omdat het (Kane-achtig) rockte, maar dit haalt bij mij tegenwoordig mijn favoriete tracklist van het album niet meer. Het zijn thans: 'Sometimes you can make it on your own', 'City of blinding lights' en 'Original of the species', omdat ze veel mooier zijn.

Daarnaast mag 'Love and peace or else' wat mij betreft ook als een klassieker worden aangeduid. In dit nummer hoorde ik de laatste paar dagen een paar keer, dat de melodie vrij veel overeenkomt met 'Psycho' van Muse (op het 2015-album 'Drones'). Ik denk dat Muse er veel naar geluisterd heeft.