U2 - October (1981)

Ierland
Label: Island

1. Gloria (4:12)
  2. I Fall Down (3:39)
  3. I Threw a Brick Through a Window (4:54)
  4. Rejoice (3:38)
  5. Fire (3:52)
  6. Tomorrow (4:39)
  7. October (2:21)
  8. With a Shout (4:02)
  9. Stranger in a Strange Land (3:56)
  10. Scarlet (2:53)
  11. Is That All? (3:01)
  12. Gloria [Live] * (4:43)
  13. I Fall Down [Live] * (3:01)
  14. I Threw a Brick Through a Window [Live] * (3:52)
  15. Fire [Live] * (3:31)
  16. October [Live] * (2:22)
  17. With a Shout [BBC Session] * (3:34)
  18. Scarlet [BBC Session] * (2:45)
  19. I Threw a Brick Through a Window [BBC Session] * (4:17)
  20. A Celebration * (2:57)
  21. J. Swallo * (2:20)
  22. Trash Trampoline and the Party Girl * (2:35)
  23. I Will Follow [Live] * (3:44)
  24. The Ocean [Live] * (2:15)
  25. The Electric Co. [Live] * (4:27)
  26. 11 O'clock Tick Tock [Live] * (4:57)
  27. I Will Follow [Live in Holland] * (3:52)
  28. Tomorrow [Common Ground Remix] * (4:35)
avatar van reptile71
Aan die live versie kun je horen hoe lastig het is om dat nummer goed neer te zetten, wat ze dus echt schitterend hebben gedaan op dit album, maar ik hier live toch wat minder goed vind.

avatar van Guinness1980
Toen ik dit album een jaar of 15 geleden kocht had ik het gevoel dat dit album een stuk minder was dan de overige albums van U2 uit de begin jaren 80.

Echter nu vind ik dat niet meer. Vind er een duister sfeertje aan hangen, en dat bevalt goed!

avatar van Blue88
De plaat doet de titel eer aan

Nooit goed beluisterd, omdat ik na achting baby de band nogal zat was. Deze heb ik links laten liggen, evenals de resterende albums die ik nog niet had beluisterd. (boy, oa.) Maar nu ik mij meer aan het verdiepen ben in de 70's en met name 80's kan ik niks anders dan concluderen dat dit een erg klasse plaat is uit deze periode. Hallelujah.

Met de jaren verdween de energie uit de band lijkt het wel :/

avatar van kaztor
Blue88 schreef:
Met de jaren verdween de energie uit de band lijkt het wel :/

Totaan Pop hield ik de band nog wel in de gaten. Er kon immers van alles gebeuren, Maar toen sloeg het revisionisme-virus toe, werden ze nog mainstreamer dan mainstream en was de angel eruit.

avatar van Saldek
Die bijdrage van Raven vind ik werkelijk top! Oké, Tomorrow haalt het niet bij de studioversie, maar het is wel degelijk krachtig en goed gespeeld. Met een gedreven Bono met nog beladen stem en het publiek 'meehuilend'......gaaf.

Oktober biedt gelijkwaardige ervaringen kennelijk. Bij mij ook is het jarenlang de minste geweest, maar als je 'm op een moment 'vat', dan hoor je de dynamiek, het desolate, de rijkdom aan kleur en soberheid tegelijk, alle op één album. Niet meest gangbaar, maar zeker niet minder goed.

avatar van WeZet
De latere U2-albums kan ik, hoewel ze "commerciëler" zijn (dat is als vloeken in de kerk hier op musicmeter) beter waarderen. Dit klinkt nog steeds te schreeuwerig qua gitaren voor mij.

avatar van Chameleon Day
Schreeuwerig?....Een en al desolate sfeer zul je bedoelen! Een advies: luister vooral met je gevoel naar deze plaat. Laat je meeslepen; want dit is meeslepende muziek, vol met vertwijfeling.

avatar van reptile71
Tja, zo ervaart iedereen het anders. Ik vind het album over het algemeen waanzinnig energiek met als hoogtepunt Rejoice waar ik het liefst keihard op rond stuiter, wat een zaligheid.
En natuurlijk, gevoel is zeker een kernwoord hier. Ik kan Tomorrow 1000 keer draaien en dan nog lopen de rillingen over mijn rug. Eén van U2's grootste krachten is volgens mij toch wel dat overbrengen van een gevoel. En Bono is daar ook gewoon een ster in met zijn zang, zeker op de jaren 80 albums.

avatar van vielip
Op de één of andere manier heeft dit album nooit dezelfde impact gehad als de andere oude albums. Komt denk ik doordat ik de rest (Boy, War, Blood red sky, Unforgettable fire, Joshua tree en Rattle & hum) al veel eerder op een bandje had staan en dus grijs had gedraaid. October had ik om onduidelijke redenen niet en leerde ik dus pas later kennen.
Toch een lekker album kwam ik achter! Niet zo goed als z'n voorganger en z'n opvolger maar ook verre van slecht!! Gloria is een heerlijk nummer wat ik als enige al kende van Under a blood red sky. De rest ligt toch best wel in het verlengde van Boy alleen net een tandje minder.

vielip schreef:

En voor mij een heel behoorlijke tand meer! Meer volwassen, meer levenservaring en vol twijfel over het bestaan.

avatar van dynamo d
Deluxe editie gekocht. October verrast me positief. I Threw a Brick Thorugh a Window vind ik een erg sterk en krachtig nummer. Het piano-titelnummer is ook goed.

avatar van The_CrY
Ik vind de vroege U2 zeer moeilijk om in te komen, maar Gloria schittert al vanaf de eerste luisterbeurt.

The_CrY schreef:
Ik vind de vroege U2 zeer moeilijk om in te komen

Verklaar je nader (als je wilt)...

avatar van The_CrY
Ik weet het niet, ik heb nu de eerste drie platen herhaaldelijk afgespeeld, maar het pakt me niet. Ik krijg er niet echt vat op, als je begrijpt wat ik bedoel. Misschien is deze muziek dan gewoon niet voor mij bestemt.

avatar van pygmydanny
Ik vind dit persoonlijk ook hun mooiste

The_CrY schreef:

Oké, ja dat kan natuurlijk. Toch zou ik de moed nog niet opgeven! Zo ontoegankelijk zijn de eerste 3 studioalbums van U2 volgens mij namelijk niet. Komt vanzelf goed

avatar van lennon
Betr album dan de voorganger voor mij.. het titelnummer is echt een van U2's mooiste songs ooit gemaakt

avatar van Arrie
Het tweede album van U2. Waar Bono en co op het eerste album al meteen een eigen sound wisten te creëren, borduren ze daar op October op voort. Het klinkt allemaal heel erg hetzelfde als op Boy, maar dan grotendeels allemaal net wat minder. Omdat de teksten gestolen waren, heeft Bono een heleboel tekst geïmproviseerd waardoor het tekstueel ook een stuk minder is. Toch is dit album nog wel de moeite waard, en met name dankzij twee prachtige tracks.

Tomorrow is het eerste prachtige nummer. Hier is de invloed van Ierse volksmuziek te horen, en verder is het gewoon een ontzettend mooi melancholisch nummer dat je helemaal meesleept. Bono zingt erg mooi, maar vooral de instrumentatie maakt het tot een pareltje. Op een gegeven moment komt er een versnelling in, waar er ineens nog een lekker baslijn inkomt, en even later komt er nog een akoestische gitaar bij, de opbouw van de instrumenten is dus ontzettend goed gedaan. Wat begint als een nummer dat klinkt als een melancholische Ierse folksong, eindigt in een sterke sfeervolle rocksong. Echt een ontzettend goed nummer!

Het tweede prachtige nummer komt er meteen achteraan: October. Weer omdat er zoveel sfeer in zit. Het bestaat voor het grootste gedeelte uit mooi melodieus pianospel, en het nummer is lange tijd mijn favoriete U2-nummer geweest, omdat Bono er zo weinig in zingt. Een erg mooi ingetogen emotioneel pareltje, dat totaal niet als U2 klinkt, vind ik.

Naast die twee nummers is het album redelijk middelmatig. De opener is niet zo sterk als het energieke I Will Follow op Boy. Gloria, tevens een single is een aardig nummer, maar mist toch wat energie, en gaat ook nog eens wat te lang door. Als je denkt: ha, hij is afgelopen, volgende nummer... dan gaat ie nog een stukje door. Maar toch een opvallend nummer met het Latijn in de tekst.

Fire is de andere single van het album, maar vind ik een stuk minder interessant. Logische singlekeuze, want het bevat een catchy melodie. Weinig bijzonders verder.

Wel memorabel zijn I Threw a Brick Through the WIndow, vanwege het sterke basspel in combinatie met de sterke percussie, en With a Shout (Jerusalem) omdat dat zo'n heerlijk meeschreeuwnummer is. Verder is het over het geheel genomen net iets minder dan Boy, maar zijn Tomorrow en October mooier dan elk nummer op Boy.

Eigenlijk, bedacht ik me laatst, eigenlijk kan je wel een mooi album maken als je het beste van de twee albums samenvoegt. Nu zijn het allebei middelmatige albums, die vlak na elkaar zijn uitgekomen. Daar had meer in gezeten, denk ik. Als je het beste van de twee samenvoegt, kan je denk ik zeker een goed album maken. Misschien ga ik dat eens doen, mijn eigen samengestelde Octoberboy.

Voor dit album dezelfde score als Boy: 3 sterren.

avatar van Chameleon Day
Nog een paar keer beluisteren Arrie. Hier laat ik je niet mee wegkomen. Dit is toch een heel ander album dan Boy. Wat thematiek betreft ook. Daar waar Boy sprankelt van een gepassioneerd (mss naïef) vertrouwen in de toekomst van een adolescent, geeft October uiting aan de vertwijfeling die de "eerste levenservaringen" bij de jongvolwassene kunnen oproepen.

Ik vond dit destijds (in de jaren 80) ook de minste van U2, maar door de jaren heen is dit uitgegroeid tot mijn favoriete album van U2 (samen met TUF). Zet je verstand op nul en laat je meeslepen door de gedrevenheid en desolate klanken van dit album. Dit album drijft op sfeer en gevoel. De muziek op deze plaat wordt voor een groot deel ook gemaakt door de noten die niet gespeeld worden. De ruimtelijkheid. Het is mss maar goed dat Bono zijn teksten verloren had, want dit dwong hem tot improvisatie en het schrijven van teksten op basis van de emotie van de muziek. En daar is die nmm goed in geslaagd. Met 'Tomorrow' als hoogtepunt.

...Stranger, stranger in a strange land....

avatar van Arrie
Ik heb hem de laatste tijd best vaak beluisterd, dus ik zal hem een tijdje links laten liggen, en het later nog eens proberen. Wie weet...

Chameleon Day schreef:

Nu je het zegt, dat hoor ik wel enigszins terug, en dat is best interessant inderdaad. Bedankt voor dat inzicht.

Ik zal het zeker nog eens proberen met jouw bericht in m'n achterhoofd.

avatar van Mjuman
@arrie: luister naar die AOW'er - associate (want nog beneden de 40) ouwe waver hierboven! En verder, het evalueren van October in Februari geeft nou niet echt blijk van een feilloos gevoel voor timing

En om vanuit die invalshoek verder te gaan: waarom wachten tot een hoogtepunt Tomorrow als je het ook Tonight kunt hebben, of The Day after Tomorrow , al heb je er dan een film bij nodig.

avatar van Chameleon Day
Euh, pardon Mju. Maar ik vrees dat ik op mijn 41ste de "associate"-status voorbij ben. Ik heb de rollator al besteld!

avatar van Mjuman
Chameleon Day schreef:

Excuses - ik lette niet op mijn tellen. Welcome to the club van OLW'ers - ik wacht, net als Premo, Skyline en Orbit met gepast enthousiasme op ons indrinkfestijn, waar de koets ons ook zal brengen.

avatar van dazzler
October is een wereldbeeld dat aan diggelen wordt geslagen.

Let eens op de titels.

Het begon met de single die maanden voor het album verscheen.
Fire ... maar het gepassioneerde vuur van Boy was een waakvlammetje geworden.
En het onvergetelijk vuur dat verteert en loutert tegelijk was nog niet geboren.

I Fall Down
I Threw a Brick through a Window
With a Shout
Stranger in a Strange Land
Is That All?

Vertwijfeling alom.

Ik vind I Threw a Brick through a Window een ijzersterk beeld.
Rebellie (en soms ook je eigen ruiten ingooien) een wereldbeeld aan diggelen dus.
Een paar illusies rijker

Tweede draad doorheen het album is de dood en ....

Tomorrow
October

... in hoofde van de evangelische geïnspireerde bandleden,
mogelijks de verrijzenis.

Gloria
Rejoice

De sfeer van de plaat is sterker dan het songmateriaal.
Ik denk dat Chameleon Day voor de charme van de ruwe diamant valt.
Toch kon U2 muzikaal beter, zou blijken op War en The Unforgettable Fire.

Ik vind het tweede album van sommige bands in die periode fascinerend.
Vaak hebben ze iets van de verloren onschuld ... het weemoedige Organisation
van Orchestral Manoeuvres in the Dark bijvoorbeeld of nog treffender ...
A Broken Frame van Depeche Mode en (eerder hun derde) Movement van New Order.

avatar van wibro
Hoewel ik een groot liefhebber ben van de 'eighties' neemt U2 van al die toonaangevende bands van dat decennium slechts een bescheiden positie in. Dit heeft maar een oorzaak; ik houd niet van de stem van Bono. Het gitaarspel is doorgaans zeer goed, ook op dit album. Vooral het intro van 'I Threw a Brick..." is schitterend. Maar ja, dan komt de stem van Bono...Nou ja, een kwestie van smaak zullen we maar zeggen. Het openingsnummer "Gloria" vind ik trouwens erg goed, een van de betere songs van U2. Of ik mij nog verder moet wagen aan het herbeluisteren van de andere albums van U2; ik weet het niet. Ik vind 'October' toch nog een van de betere albums van U2, hoewel een hoge waardering niettemin uitblijft.

avatar van vielip
Vanaf The unforgettable fire zingt Bono behoorlijk anders in vergelijking met de eerste 3 albums. Misschien bevalt z'n zingen je op latere albums beter? Heel lang geleden vond ik z'n manier van zingen op de eerste 3 albums ook niet heel geweldig. Zeker niet in vergelijking met de albums die daarna kwamen. Al luisterende ben ik er wel aan gewend geraakt trouwens

Rizz
Dat gitaarriffje van Gloria.

A Celebration had eigenlijk op de luxe uitgave van War moeten staan.
Kwam na dit album uit, en paste qua sfeer ook meer bij War.

k.grubs
Nav een topic met een slechte U2 Top 10 om op te stemmen toch maar weer eens gaan luisteren. Helemaal vergeten dat ik U2 vroeger best aardig vond, en dan vooral deze. Herinner me vooral nog dat ik de single 'celebration' voor het eerst op de autoradio hoorde (maar dat was nog wat eerder).

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
k.grubs schreef:

Celebration zat tussen October en War in, dacht ik.