U2 - October (1981)

Ierland
Label: Island

1. Gloria (4:12)
  2. I Fall Down (3:39)
  3. I Threw a Brick Through a Window (4:54)
  4. Rejoice (3:38)
  5. Fire (3:52)
  6. Tomorrow (4:39)
  7. October (2:21)
  8. With a Shout (4:02)
  9. Stranger in a Strange Land (3:56)
  10. Scarlet (2:53)
  11. Is That All? (3:01)
  12. Gloria [Live] * (4:43)
  13. I Fall Down [Live] * (3:01)
  14. I Threw a Brick Through a Window [Live] * (3:52)
  15. Fire [Live] * (3:31)
  16. October [Live] * (2:22)
  17. With a Shout [BBC Session] * (3:34)
  18. Scarlet [BBC Session] * (2:45)
  19. I Threw a Brick Through a Window [BBC Session] * (4:17)
  20. A Celebration * (2:57)
  21. J. Swallo * (2:20)
  22. Trash Trampoline and the Party Girl * (2:35)
  23. I Will Follow [Live] * (3:44)
  24. The Ocean [Live] * (2:15)
  25. The Electric Co. [Live] * (4:27)
  26. 11 O'clock Tick Tock [Live] * (4:57)
  27. I Will Follow [Live in Holland] * (3:52)
  28. Tomorrow [Common Ground Remix] * (4:35)
Funky Bookie schreef:
Het altijd moelijk tweede album is bij U2 prima gelukt.

Is het niet het derde album dat de gebruikelijke zware dobber is?

avatar van Premonition
Die is wat minder gelukt....

Franck Maudit schreef:
Is het niet het derde album dat de gebruikelijke zware dobber is?

Het tweede album van een artiest bevat vaak nog wat restmateriaal van het debuut.

Bij de start heeft men voldoende songs: de beste of meest geliefde belanden op het debuut.
De overschot wordt opgedirkt en samen met een paar nieuwe nummers opgediend als opvolger.

Meestal is het ijzer heet genoeg en gaat ook de opvolger erin als zoete koek.
Sommige artiesten hebben zoveel sterk materiaal, dat de tweede nauwelijks onderdoet
voor het debuut. Maar niet zelden biedt zo'n opvolger meer (daarom niet slechter) van hetzelfde.

Voor een derde album moet men vaak helemaal opnieuw beginnen.
En dan spelen vragen als "houden we ons aan de succesformule" of "slaan we een nieuwe weg in
en zoja, welke dan" een artiest nogal eens parten. U2 hield muzikaal vast aan de succesformule.

Op War is vooral een tekstuele rijping hoorbaar, vind ik.
Op die manier liggen de drie eerste albums van U2 in elkaars verlengde.

Branie op het debuut, twijfel op de opvolger en tekstuele rijping op de derde.

Die twijfel op October zit zowel in de teksten als in de muziek.
Ik lees dat er meer variatie in zit... proberen we het eens zus of zo?

Het mooie van dit album is dat de existentiële twijfel in de teksten
ook doorsijpelt in de muziek. U2 verkent de hoeken van haar eigen sound.
Weliswaar allemaal binnen het strak gehouden kader van producer Steve Lillywhite.

Om zich muzikaal verder te ontplooien hadden ze Eno en Lanois nodig.

dazzler schreef:
Het mooie van dit album is dat de existentiële twijfel in de teksten
ook doorsijpelt in de muziek. U2 verkent de hoeken van haar eigen sound.

Mooi gezegd, nu nog wat meer sterren geven...

avatar van Funky Bookie
dazzler
Mooi gezegd!

avatar van Chameleon Day
De topper a la I Will Follow is hier natuurlijk Gloria en natuurlijk.......Rejoice.

avatar van teus
Chameleon Day schreef:

Zo ook voor mij ,je noemt precies mijn 2 Toppers van October,verder vind ik dit album niet meer dan een 7 waard ,opvolger War spreekt me veel meer aan en is natuurlijk veel sterker dan October

avatar van vielip
teus schreef:
en is natuurlijk veel sterker dan October

avatar van vielip
Ja sorry maar ik vind uitspraken als 'en is natuurlijk veel sterker dan October' nogal storend. Omdat jij dat toevallig vind hoeft nog niet te betekenen dat iedereen dat vind

Vroegah, toen stond je echt te popelen als er nieuwe U2 uitkwam, tegenwoordig wordt ie digitaal in je mik geduwd, zodat het tegenstaat überhaupt dat ding te draaien. Vraag me trouwens af of het een teken destijds is dat er in oktober m.n. zoveel over dit album wordt gezwateld.

War heeft wel een aantal heel sterke songs met een fikse drive, maar over de hele linie mis ik toch wat

avatar van EttaJamesBrown
Existentiele twijfel in de popmuziek. Ik weet het niet. Eigenlijk ís er mijn 1 band in geslaagd dit laagdrempelig neer te zetten:

Should I stay or should I go.

Is That All?

dazzler schreef:

Is That All?

Is there something I should know?

EttaJamesBrown schreef:

Should I stay or should I go.

The Clash, bedoel je vast niet. Joy Division komt direct bij naar boven borrelen en deze plaat heeft meer met de existentiële geloofstwijfel van doen ipv van met het bestaan, zoals JD.

Premonition schreef:

Bij Joy Division was het een touw boven het trapgat, daar was weinig twijfel meer aan. Twijfel moet je koesteren, niet uitdagen.

avatar van teus
vielip schreef:

ja oke ,tuurlijk dat hoeft ook niet iedereen te vinden,daar geef ik jou gelijk in,het is ook niet mijn bedoeling om er een stelling van te maken,meestal in mijn berichten hier,vermeld ik ....b,v...wat mij betreft of.... ik vind,of... mijn favoriet enz ik heb dat hier bij October nagelaten,sorry,ik geef hier mijn mening,ongeacht wat de meute er van denkt en dat mag hier volgens mij

Trouwens... bytheway....vielip
Hierover zijn we het toch eens? jij geeft toch War ook een hogere score zag ik

Two ways to choose,
Which way to go,
Had thoughts for one
Designs for both.

Liever een karikatuur dan een afdaling in de spelonken van de menselijke ziel?

Asylums with doors open wide,
Where people had paid to see inside,
For entertainment they watch his body twist,
Behind his eyes he says, 'I still exist.'

This is the way, step inside.

Should you stay or should you go?

teus schreef:
jij geeft toch War ook een hogere score zag ik

Wordt dat hier nog steeds gedaan? Scores uitdelen is zo passé man

En ja Mjuman, ik beluister dit album enkel in oktober.
Zelfde principe bij April van Sun Kil Moon.
Geloof me vrij, ik kan hier een lang lijstje van maken.

EttaJamesBrown schreef:

Bizarre uitspraak: twijfel zit in een mens; twijfel is verscheurd worden tussen the rock and the hard land. Twijfel is een bloem plukken en de blaadjes aftellen ("she loves me, she loves me not") om bij een negatief einde een nieuwe bloem te pakken en te herbeginnen. Zaai twijfel in een ander en die vertrouwt je nooit meer - vind twijfel in jezelf en je raakt verscheurd. De uitweg is voor de omstanders/betrokkenen dan niet te verstouwen. Twijfel koesteren - het leven moet je koesteren.

U2 gunde ons hiermee een blik op/vertrouwen in religie als guiding hand. Rejoice is een duidelijke term wat dat betreft. Waar U2 soms wint door expressieve drive, wint JD door diepgang, emoties die in de ziel snijden. Te veel expressie lijdt regelmatig tot ongeloof.

Het was ook niet het trapgat. Verder: enig idee waar 17 seconds, a measure of life naar verwijst?

vielip schreef:

Daarentegen houd ik wel van puntige stellingnames ( en stoor ik mij aan zinnen met 'jij vind' en 'iedereen vind') Zo vinden wij allemaal wat ( behalve antwoord op de vraag des levens).

EttaJamesBrown schreef:
behalve antwoord op de vraag des levens

Doel je nu op de zin van ons bestaan?

avatar van EttaJamesBrown
Ik heb langer dan 17 seconden nagedacht en weet het echt nietMjuman. Ergens denk ik dat jij het wel voor mij gaat duiden. Al vermoed ik dat het over de besluitvorming gaat -in 17 seconden- van je eigen endlosung. En dan daag je de twijfel uit.

EttaJamesBrown schreef:
Ik heb langer dan 17 seconden nagedacht en weet het echt nietMjuman. Ergens denk ik dat jij het wel voor mij gaat duiden. Al vermoed ik dat het over de besluitvorming gaat van je eigen endlosung. En dan daag je de twijfel uit.

17 seconden duurt het voordat iemand die zich ophangt, het bewustzijn verliest ("17 seconds, a measure of life"); na ca 1,5 minuut is er al hersenschade als iemand dan nog wordt losgemaakt; na ruim 2 minuten is het voorbij.

Het leven beëindigen is niet het antwoord op de vraag des levens.

avatar van EttaJamesBrown
Helemaal eens, want dan kan je niet meer naar u2 luisteren. Ik geloof alleen niet dat Ian zo pragmatisch was.

EttaJamesBrown schreef:

Twijfel heerst in hoeverre Ian U2 kende - men had Hannett 'uitgeleend' voor de productie van 11 o' Clock Tick-Tock, maar die single was er nog niet, bij Ians verscheiden.

avatar van Premonition
Ze kenden elkaar wel, nou ja, wat heet..
U2 kwam begin 1980 bij Hannett in de studio kijken, om kennis te maken. Hannett zou 11 O'Clock Tick Tock produceren. Hannett was met Joy Division Closer aan het opnemen.
Bono: "Daar was hij dan, Ian Curtis, in eigen persoon. We bekeken hun platencollectie: Frank Sinatra, Wagner. Ze hadden de meest waanzinnige collectie die ik ooit had gezien. Voor mij gooiden ze de boel helemaal open".

Dat verhaal ken ik ook. Kernvraag blijft: in hoeverre kun je iemand als Ian Curtis kennen? Stille wateren hebben diepe gronden, getuige ook de interviews over zijn verscheiden in de verschillende (op de site genoemde) docu's. Ik vraag me ook af in hoeverre U2 hem boeide - daar leek hij me te eigengereid voor. U2 had net 2 singles gereleast, deels in eigen beheer - JD had al een lp, div tv-optredens en meerdere singles.

avatar van Premonition
Even een citaat van Larry als tegenpool:
"Ze waren stil en afstandelijk. In tegenstelling tot ons, waren ze gefocust op hetgeen ze in de studio moesten doen. Niks koetjes en kalfjes. Het was niet van; "Goh, lachen met die gasten". Ze waren wel uiterst beleefd en cool" .

avatar van brandos
dazzlerzegt:
Inderdaad kon men hier niet meer tippen aan hun fantastische debuut. Vooral het verschil in kwaliteitsspreiding valt op. Op Boy geen nummer die inzakt. Hier zijn Gloria, Fire en Tomorrow toch wel echte uitschieters. Toch werd dit nog album van het jaar 1981 -inderdaad ook wel een minder platenjaar dan 1980. Maar ik had dan toch the Scars 'Author! Author!' voor laten gaan. En zo nog wat albums.