U2 - October (1981)

Ierland
Label: Island

1. Gloria (4:12)
  2. I Fall Down (3:39)
  3. I Threw a Brick Through a Window (4:54)
  4. Rejoice (3:38)
  5. Fire (3:52)
  6. Tomorrow (4:39)
  7. October (2:21)
  8. With a Shout (4:02)
  9. Stranger in a Strange Land (3:56)
  10. Scarlet (2:53)
  11. Is That All? (3:01)
  12. Gloria [Live] * (4:43)
  13. I Fall Down [Live] * (3:01)
  14. I Threw a Brick Through a Window [Live] * (3:52)
  15. Fire [Live] * (3:31)
  16. October [Live] * (2:22)
  17. With a Shout [BBC Session] * (3:34)
  18. Scarlet [BBC Session] * (2:45)
  19. I Threw a Brick Through a Window [BBC Session] * (4:17)
  20. A Celebration * (2:57)
  21. J. Swallo * (2:20)
  22. Trash Trampoline and the Party Girl * (2:35)
  23. I Will Follow [Live] * (3:44)
  24. The Ocean [Live] * (2:15)
  25. The Electric Co. [Live] * (4:27)
  26. 11 O'clock Tick Tock [Live] * (4:57)
  27. I Will Follow [Live in Holland] * (3:52)
  28. Tomorrow [Common Ground Remix] * (4:35)
Ondergewaardeerd album. Teksten gejat, twijfel over geloof. Met Scarlet en Is That All heb ik niets, maar het andere is ijzersterk. With a Shout, Rejoice, de rol van Edge op dit album.... en hoor 'm nu....
Als ik 1 optreden mag bezoeken van U2 waar ik niet bij ben geweest, dan zou ik een October gig kiezen. Een mix van Boy en October. Er zijn gelukkig een paar mooie boots uit deze tijd.

avatar van frolunda
Maakt bij mij toch gewoon iets minder indruk dan hun debuut.Vind Boy net iets betere songs hebben.
Fire heb ik altijd een sterk nummer gevonden,op korte afstand gevolgd door Gloria maar voor de rest vind ik er geen echte toppers tussen zitten.
Een groter probleem van October is de productie,die de tand des tijds niet echt goed heeft doorstaan.Vooral het drumgeluid vind ik,zeker tegenwoordig best lelijk klinken.Best wel opvallend want bij een beetje vergelijkbare bands uit het begin van de jaren tachtig (Simple minds,Echo & the Bunnymen,Big country en de hierboven al genoemde the Scars) heb ik dat gevoel/probleem helemaal niet.
Verder wel een goede vocale prestatie van Bono en een aantal aardige gitaarlijnen/riffs van the Edge maar meer dan drie sterren kan ik er nog steeds niet voor geven.

avatar van Premonition
frolunda schreef:

Ik vind de productie in vergelijking met Boy veel dynamischer en helderder klinken. Gelukkig is het drumgeluid door Lillywhite niet zo dramatisch op de voorgrond gemixt als op Sparkle in the Rain, maar ik snap wat je bedoelt. Larry Mullen was zeker in die tijd niet de meest begenadigde drummer en dat probeerde Lillywhite door zijn productie wat te verbloemen.

avatar van Chameleon Day
Niks mis met de productie. Helemaal top. Ook de drums.