U2 - October (1981)

Ierland
Label: Island

1. Gloria (4:12)
  2. I Fall Down (3:39)
  3. I Threw a Brick Through a Window (4:54)
  4. Rejoice (3:38)
  5. Fire (3:52)
  6. Tomorrow (4:39)
  7. October (2:21)
  8. With a Shout (4:02)
  9. Stranger in a Strange Land (3:56)
  10. Scarlet (2:53)
  11. Is That All? (3:01)
  12. Gloria [Live] * (4:43)
  13. I Fall Down [Live] * (3:01)
  14. I Threw a Brick Through a Window [Live] * (3:52)
  15. Fire [Live] * (3:31)
  16. October [Live] * (2:22)
  17. With a Shout [BBC Session] * (3:34)
  18. Scarlet [BBC Session] * (2:45)
  19. I Threw a Brick Through a Window [BBC Session] * (4:17)
  20. A Celebration * (2:57)
  21. J. Swallo * (2:20)
  22. Trash Trampoline and the Party Girl * (2:35)
  23. I Will Follow [Live] * (3:44)
  24. The Ocean [Live] * (2:15)
  25. The Electric Co. [Live] * (4:27)
  26. 11 O'clock Tick Tock [Live] * (4:57)
  27. I Will Follow [Live in Holland] * (3:52)
  28. Tomorrow [Common Ground Remix] * (4:35)
Ondergewaardeerd album. Teksten gejat, twijfel over geloof. Met Scarlet en Is That All heb ik niets, maar het andere is ijzersterk. With a Shout, Rejoice, de rol van Edge op dit album.... en hoor 'm nu....
Als ik 1 optreden mag bezoeken van U2 waar ik niet bij ben geweest, dan zou ik een October gig kiezen. Een mix van Boy en October. Er zijn gelukkig een paar mooie boots uit deze tijd.

avatar van frolunda
Maakt bij mij toch gewoon iets minder indruk dan hun debuut.Vind Boy net iets betere songs hebben.
Fire heb ik altijd een sterk nummer gevonden,op korte afstand gevolgd door Gloria maar voor de rest vind ik er geen echte toppers tussen zitten.
Een groter probleem van October is de productie,die de tand des tijds niet echt goed heeft doorstaan.Vooral het drumgeluid vind ik,zeker tegenwoordig best lelijk klinken.Best wel opvallend want bij een beetje vergelijkbare bands uit het begin van de jaren tachtig (Simple minds,Echo & the Bunnymen,Big country en de hierboven al genoemde the Scars) heb ik dat gevoel/probleem helemaal niet.
Verder wel een goede vocale prestatie van Bono en een aantal aardige gitaarlijnen/riffs van the Edge maar meer dan drie sterren kan ik er nog steeds niet voor geven.

avatar van Premonition
frolunda schreef:

Ik vind de productie in vergelijking met Boy veel dynamischer en helderder klinken. Gelukkig is het drumgeluid door Lillywhite niet zo dramatisch op de voorgrond gemixt als op Sparkle in the Rain, maar ik snap wat je bedoelt. Larry Mullen was zeker in die tijd niet de meest begenadigde drummer en dat probeerde Lillywhite door zijn productie wat te verbloemen.

avatar van Chameleon Day
Niks mis met de productie. Helemaal top. Ook de drums.

Muziek zal bij mij altijd gekoppeld blijven aan herinneringen en ervaringen. Zo ook dit album van U2, het eerste album van deze groep dat ik kocht, toen het net uit was gebracht.

In deze tijd had ik een zeer evangelisch-pinkster vriendinnetje. Ging regelmatig naar de Youth for Christ koffiebars, heb zelf ook nog in een kritisch relifolkbandje gespeeld. De jaren 80 begonnen en er werd afscheid genomen van de progressieve muziek van de jaren 70. In het evangelische circuit had je echt veel slechte muziek (het ging ten slotte om de tekst), maar je had best wel redelijk goede muziek daartussen. Denk aan Larry Norman, maar ook bands als Jeruzalem en The Resurrection Band stonden hun mannetje met onverbloemde hard rock. En in deze tijd kwam midden tussen de wave muziek U2. Een band uit Ierland met wel zeer spirituele teksten.

Ik was geabonneerd op Vinyl, maar ook op 2 Christelijke tijdschriften, namelijk Aktie van Youth for Christ en nog een pinksterachtig jeugdblad. En wat je niet voor mogelijk houdt, October werd in alle drie de bladen gerecenseerd. Wel op een heel andere manier. Vinyl (en wrsch ook Oor) hadden toch wel moeite met het uitgesproken Christelijk karakter van de teksten. Voorganger Boy werd veel beter beoordeeld. Bij Youth for Christ en het andere blad waren ze lyrisch over de teksten. Eindelijk een band die vol in de schijnwerpers stond en geen geheim maakte van hun geloof. Ik viel als een blok voor deze plaat. En goede, originele muziek, maar ook teksten waar ik toen achter kon staan. Het begint al met Gloria met daarin de tekst “Ik probeer dit lied te zingen / Ik probeer op te staan / Maar ik kan mijn voeten niet vinden / Ik probeer het woord te nemen / Maar alleen in jou (U) ben ik compleet. / Glorie in U, Heer. / Gloria, verheugt u / Gloria, gloria, o Heer, maak mijn lippen los / (...) Ik probeer binnen te komen / Maar ik kan de deur niet vinden / De deur is open / U staat daar en laat me binnen.”
Als ik andere gospelgroepen hoorde neuzelen, was dit toch wel andere kost. Zo hebben bijna alle teksten wel een Bijbelse verwijzing. In deze tijd waren 3 leden van U2 daadwerkelijk lid van een pinksterachtige gemeente 'Shalom".
Zelf ging ik ook naar Kamper/Flevofestival van Youth for Christ en werd er gefluisterd dat U2 daar ooit ook nog op zou treden. Maar dat is nooit gebeurd. Tussen October en War kwam er een breuk tusen U2 en de 'Shalom' gemeente en veranderden de teksten. Hoewel ze altijd een spirituele laag hebben gehouden.

Voor mij is deze plaat echt gekoppeld aan deze tijd. Ik blijf het ook één van de mooiste U2 platen vinden, maar dat heeft ook alles te maken met deze ervaring. Sommige nummers blijf ik prachtig, maar ook origineel vinden. En op deze plaat gelooft Bono nog in Jezus in plaats van dat hij denkt dat hij dat zelf is. Op deze plaat zingt hij van de twijfels die hij heeft, in het laatste nummer 'Is that all' komt Prediker om de hoek.
Een intens album.

Met mijn evangelisch pinkster vriendinnetje is het niets geworden. Mede hierdoor werd ik gedreven naar de veel negatievere groepen , Joy Division, Cure naar groepen die steeds verder gingen richting destructie. (Throbbing Gristle, Schleimer K, Chrome etc). Mede hierdoor heb ik wel een zeer aparte, unieke collectie wave achtige muziek. Want niets was te gek voor mij. Toch bleef ik October plaat draaien, ergens troostend.

Later Boy gekocht en ook de opvolgers. Het Ahoy concert in 84 bezocht, maar U2 had het evangelisch wereldje vaarwel gezegd. Net als ik. Zij gingen pijlsnel naar de top, stadion concerten. Het kon niet op, met Bono als de redder van de wereld. Toen haakte ik af.
Misschien dat Bono en consorten nog een keer dit album moeten draaien, en zeker dan het laatste nummer.
"Is that all ???"

avatar van vielip
Mooi verhaal!

avatar van Premonition
Idd heel mooi verteld Teacher. Ik herken er veel van. Opgegroeid in een gereformeerd nest en daaruit ontworsteld, vereenzelvigde ik mij destijds met dit album. Ik herkende de twijfel, maar ook de trek van de calvinistische wortels van jouw opvoeding. Daarom blijft dit album ook zo speciaal.