Prince and the Revolution - Parade (1986)

Alternatieve titel: Music from the Motion Picture "Under the Cherry Moon"

Pop / Funk
Label: Paisley Park

1. Christopher Tracy's Parade (2:11)
  2. New Position (2:20)
  3. I Wonder U (1:40)
  4. Under the Cherry Moon (2:57)
  5. Girls and Boys (5:30)

met Marie France

6. Life Can Be So Nice (3:14)
  7. Venus de Milo (1:55)
  8. Mountains (3:58)
  9. Do U Lie? (2:44)
  10. Kiss (3:38)
  11. Anotherloverholenyohead (4:01)
  12. Sometimes It Snows in April (6:49)
avatar van iggy
Een behoorlijk wisselvallig album. De eerste 3 nummers doen mij niet zoveel. 4 en 5 geweldig. 6 wederom matig. De laatste jaren draai ik prince eigenlijk helemaal niet zo vaak meer. De laatste tijd heb ik weer eens wat cd's van nelson uit de kast gehaald. Wat me opvalt is dat ik hem hier en daar behoorlijk achterhaald vind. Deze vond ik altijd wel prima te verorberen. Maar als ik hem nu na lange tijd weer draai valt hij best wel wat tegen. Net als love sexy hoewel ik deze wel beter vind. Niet dat het slecht is maar in mijn gedachten waren ze gewoon beter. Toch staan er prachtige nummers op die parade voor mij redden. Kiss is een van mijn favoriete prince nummers net als sometimes it snows.

avatar van Edwynn
Ik vind Parade een beetje een moeilijk album. Het pakt me niet zoals Purple Rain of Sign Of The Times, maar het laat me ook niet los. Voor de duidelijkheid: ik heb hem sinds een week in huis.

De eerste keer draaien ging alles volledig aan mij voorbij. De tweede keer luisteren hoor ik een hoop toffe dingen die voordat je met je ogen knippert, weer voorbij zijn. De plaat glijdt nergens direct in een comfortabel ritme zoals bijvoorbeeld 1999 of Purple Rain. Dat gebeurt eigenlijk pas voor het eerst bij Kiss. Maar dat nummer ken ik natuurlijk al wat langer.

Sometimes It Snows In April vond ik eerst te langdradig, maar nu kan ik wel in het gevoel van het nummer komen. Misschien komt er dadelijk nog meer moois bovendrijven.
Ik hoor genoeg aanknopingspunten maar ik ben er nog niet.

Toen ik dit album in 1986 kocht draaide ik vooral de b-kant continu. Ik kon toen vooral Kiss, Mountains en Sometimes it Snows in April waarderen. Kant a klonk mij toen al jonge luisteraar redelijk vreemd in de oren.

Later echter luisterde ik vooral naar Christopher Tracy's Parade, New Position en I Wonder U. De (drum)sound van die nummers is geweldig.

De conclusie is dat ik het album nu nog regelmatig draai en ik het zeer goed vind.

avatar van spinout
Een bovengemiddeld Prince album. Er valt genoeg op te genieten hier.

Grappig: de score van nu is het jaar van uitgifte.

avatar van Edwynn
386 voor of na Christus?

Goed punt!

Pas geleden nog Sometimes It Snows In April op een uitvaart beluisterd.Heeft het op de cd al voor mij een verpletterende impact,moet je het je eens voorstellen in een aula vol verdrietige mensen.Kippenvel tot in mijn botten.Iedereen die je daarna ook in de koffiekamer sprak had het over dat nummer .Naar aanleiding van deze trieste gebeurtenis het album wat meer uit de kast getrokken de laatste weken en ik verhoog naar de volle mep. Eigenlijk staat hier niks ondermaats op.

Als ik het goed heb, dan schreef Prince dit nummer ook voor een overleden vriendin.

Liefde. Hier komt Prince weer met een volstrekt eigen en uniek album. Uit wat mij betreft zijn glorieperiode 84-88, toen hij zijn gelijke niet kende. Kiss, Mountains, Anotherloverholenyohead, Sometimes it snows, Girls and Boys... ik ben er mee opgegroeid en ze staan op de harde schijf in mijn brein. Er staan op dit album een paar nummers die op zich zelf minder sterk zouden zijn (Do U lie, I wonder U), maar het past allemaal in de flow van een album dat geen grenzen kent en je meeneemt naar plaatsen waarvan je het bestaan niet wist.

avatar van Tony
Eens. Parade is een album waar ik nog vaak naar luister, itt Purple Rain of Sign o the Times. Wellicht toch een wat spannender geheel, dit Parade, dankzij enkele sterke hits Kiss en Boys & Girls, favoriete nummers Under the Cherry Moon en Mountains, maar ook uitstapjes die wandercats noemt als Do U Lie, die passen wonderwel. En dan volgt die fantastische afsluiter nog ... Halfje erbij voor mij.

ooh, ik zie dat ik bij dit album nog nooit iets heb geschreven!

Al in huis sinds de releasedatum! Toen dit album uitkwam was ik er niet zo enthousiast over als ik dat nu ben.

Dze plaat is in de loop der jaren echt gegroeid voor mij. Uiteraard vond ik m destijds wel heel erg goed, maar nu waardeer ik m echt nog veel meer.

Er staan een aantal van mijn favo Prince tracks op zoals Mountains, Anotherlover en Sometimes in snows..,,

Jammer dat er (nog geen) remaster van is, want de lange versies van de singles zijn veel te goed om te onthouden voor het grote publiek! Zeker die van Anotherlover..
En dan de leuke b-kanten niet te vergeten...

Prince werkend naar zijn top jaren 1987/1988.... het zou nog mooier worden!!

Deze plaat kocht ik als 3e album na Purple Rain en Around the world in a day. Deze plaat verschilt toch wel van die andere, vooral door de toonsetting: het is over het algemeen een vrolijke plaat.

Daar waar ik Purple Rain enorm link met de film, doe ik dat met dit album juist niet. Wellicht omdat de film een stuk minder indruk heeft gemaakt in dit geval. Het was wel grappig, maar meer ook niet.

1.Christopher Tracy's Parade (2:11)
Het Prince circus komt eraan, en Prince kondigt dit met een vrolijk deuntje aan. Het is een mooie start van een LP die veel "positivity" uitstraalt. Leuk om te weten is dat dit nummer eerst de titel Little girl Wendy's parade mee kreeg.

2.New Position (2:20)
Prince neemt ons in sneltrein vaart mee naar de 2e track. De begleidings band the Revolution is in deze periode op hun top (naar mijn idee) en dat is te horen op deze plaat. Het plezier straalt er vanaf. Ondanks de korte duur van dit nummer, blijf ik het een heerlijke song vinden. Ook Wendy & Lisa mogen vollop meezingen!

3.I Wonder U (1:40)
Diezelfde dames krijgen nog meer ruimte op dit nummer. Sterker nog, Prince is niet te horen als vocalist op dit nummer. De overgang van New position naar dit nummer vind ik echt erg mooi.. de snelheid wordt eruit gehaald, en hop, we zijn in een nieuw nummer beland... Wederom erg kort, maar erg spannend en boeiend nummer.

4.Under the Cherry Moon (2:57)
Een fantastische ballad gezongen met de normale stem. Dat zijn voor mij toch wel de mooiste. Hier kan je goed horen wat Prince vocaal allemaal kan. De melodie en muziek in dit nummer vind ik echt erg mooi. Alle recepten voor een Prince song zitten hierin... inclusief de mooie handbells die in die periode veel werden gebruikt!

5.Girls and Boys (5:30)
Een beetje vreemde song, die toch als single uitkwam en een redelijk succes boekte. Prince zijn populariteit was ook tot grote hoogten gestegen, dat maakte het waarschijnlijk wel makkelijker om hiermee een hit te scoren. Muzikaal vind ik dit namelijk geen top 40 nummer. En het is een typisch Prince nummer, maar dat maakt 't voor mij juist een super nummer. Man, wat vond ik Prince cool in deze periode! De man was hét gewoon! Mooie rol voor Susannah (de zus van Wendy Melvoin) in deze clip. In die periode de grote liefde van Prince.

6.Life Can Be So Nice (3:14)
Een rommelig nummer, wat bij mij echt een paar jaar heeft moeten rijpen om te waarderen. Als 13 jarige kon ik er destijds niet zoveel mee. Het doet muzikaal ook denken aan Around the world in a day (het album) omdat het wat rommelig klinkt. Maar dat is niet erg. Weer een positieve mededeling die gewoon waar is: Life can be so nice. It's a wonderful world, sweet paradise
Het abrupte einde heb ik nooit zo goed begrepen, misschien verwijst het naar de dood van Christopher Tracy in Under the cherry moon?

7.Venus de Milo (1:55)
Even rust.. Een mooi piano stuk, wat mooi in de film past, maar op deze plaat vind ik het een onnnodige interruptie.

8.Mountains (3:58)
Het intro is voor mij meteen raak. Een lekkere Prince sound zoals ik 'm graag hoor. Weer die positieve vibe in dit nummer. Zo lekker. Als single totaal geflopt, en ik heb dat nooit begrepen. Want in vergelijking met Girls & Boys heeft dit nummer toch echt meer top 40 potentie lijkt me. Makkelijker, toegankelijker en vrolijker... Een favoriet in mijn Prince collectie. De lange versie (10 minuten) is nog vermakelijker.. Hey you, get out on the dancefloor roept Prince je toe, zodra je de maxi aanzet.. en dat is ook onvermijdelijk, want het is 10 minuten swingen...

9.Do U Lie? (2:44)
Les enfants qui mentent ne vont pas au paradis is wat een kleine dame ons vertelt bij het intro. Dit betekent: Kinderen die liegen gaan niet naar het paradijs we zijn gewaarschuwd
Een lief liedje waarin Prince zijn onzekerheid over zijn lief tentoonstelt. Het klinkt dus vrolijker dan dat hij zich voelt. Lekker Frans sfeertje in dit nummer. Bijzonder in het oevre van de man. Nooit meer zo iets gehoord.

10.Kiss (3:38)
De grote hit van het album. Volgens mij net niet nummer 1 in NL geworden. Maar het komt nog vaak voorbij op de radio. Net als When doves cry, erg simpel qua instrumenten, maar oh zo lekker. Het samenspel in de clip met Wendy is super! Die mooie gekke bekken die ze beide trekken... dat was Prince and the Revolution! ook hier heb ik weer voorkeur voor de lange versie. Wat ook jammer is, is dat het outro op de LP is weggelaten (deze is wel te vinden op de 7 inch) het is maar een klein stukje, maar maakt het nummer wel af.

11.Anotherloverholenyohead (4:01)
Voor mij persoonlijk het sterktste nummer van de plaat. Wederom heb ik de voorkeur voor de lange versie. Die is echt nog vele malen beter dan deze versie. Maar met deze kan ik ook al genoeg. Deze track is zo heerlijk funky, de zang is fantastisch, en de muziek klopt gewoon. Jammer dat 't zo weinig live wordt gespeeld.

12.Sometimes It Snows in April (6:49)
Een van Prince meest gewaardeerde niet single songs... Dit nummer zorgt voor kippenvel. De dood van Christopher Tracy wordt bezongen in dit nummer, en daarom is dit nummer ondertussen ook vaak onderdeel tijdens uitvaarten. Zelfs GTST gebruikte het nummer tijdens een sterfscene (of iets dergelijks) Dit nummer is een alom gewaardeerde song bij alle Prince fans die ik ken. Helaas zijn er in die 30 jaar dat ik Prince fan ben ook een paar heen gegaan, en het onvermijdelijke gebeurde natuurlijk: dit nummer kwam langs tijdens de diensten. Het geeft mooie herinneringen, maar maakt ook dat je het nummer nooit meer hetzelfde zal beluisteren... Ondanks dat, een terechte klassieker in het Prince oevre. En dat weet hij zelf ook, want live komt ie gelukkig nog veel langs.

Weer een super plaat van Prince. zijn band the Revolution is absoluut een aanvulling voor de man, en maakt deze periode zo mooi. Dit was een tijd dat de man echt niets, maar dan ook niets fout kon doen in mijn ogen....

De boodschap van dit album is liefde... en dat hoor je: Goodness will guide us if love is inside us

avatar van panjoe
Off-topic discussie (uit 2010) verwijderd.

avatar van vinylbeleving
Nadat ik Sign "O" the Times ontdekte en een mooie plek in m'n top tien heb gegegeven, ben ik nu aan Parade begonnen. Ik heb een mooie vinyl versie heb gevonden (zonder stickers ed) en de plaat heeft er nu een paar rondjes opzitten. De sfeer en sound van dit album is anders, maar langzaam begint ook de Parade hier te landen. Wat heeft de man toch mooie muziek gemaakt ( met de nadruk op gemaakt, want wat ie nu uitbrengt vind ik niks ). Vraag aan de echte Prince fans: welk Prince album hierna?

vinylbeleving schreef:
Vraag aan de echte Prince fans: welk Prince album hierna?

Around the World in a Day, Purple Rain en Lovesexy lijkt me.

aERodynamIC schreef:

Around the World in a Day, Purple Rain en Lovesexy lijkt me.

Dank aERodynamIC
Ik zie dat onder luisteraars vooral Sometimes It Snows in April favoriet is. Laat dat nou juist het nummer op Parade zijn dat het voor mij nog niet helemaal doet. De piano begeleiding is mooi, maar Prince zingt tegen het valse aan, dat moet ie toch beter kunnen.

avatar van zaaf
vinylbeleving schreef:
Prince zingt tegen het valse aan, dat moet ie toch beter kunnen.
Neen! Driewerf neen!
Er zit in het refrein één scherpe noot, in combinatie met de background. Die voelt mss vals, maar is het zeker niet. Hoe lastig het is om dat zo te zingen...
Maar goed, gelukkig wordt niet alle kunst door iedereen gelijkelijk gewaardeerd...

vinylbeleving schreef:

Nou..... zijn laatste plaat mag er weer wezen: Prince - HitNRun (2015) (Phase 2)

zaaf schreef:
Neen! Driewerf neen!

Ai een echte Prince fan? Die zijn altijd zo stellig... mijn reactie is een mening hè, net als jou reactie daar weer op.
Laten we het er maar op houden dat ik die noot niet mooi vind, al is ie vast heel bewust gekozen door Prince.

west schreef:

Ik geloof je graag dat die laatste plaat goed is west maar Prince lijkt het z'n luisteraars graag moeilijk te willen maken, die plaat is nergens te vinden in goede kwaliteit ( laat staan streamen ). Om nou meteen naar de Plato te rennen vind ik ook weer zoiets.

Here it is: http://tidal.com/nl/store/album/50767183

avatar van zaaf
vinylbeleving schreef:
Vooral een fan van dit bewuste nummer. Mijn reactie was meer gericht op "tegen het valse aan" en "beter kunnen" dan op jouw weerstand mbt deze song.
Ik probeerde met de laatste zin al iets te formuleren als: smaken verschillen, maar ik zie er nu ook iets badinerends in, zo was ie niet bedoeld.

avatar van vinylbeleving
Geeft niks hoor ik ken dat wel. Als je ergens heel erg van geniet wil je het liefst dat anderen dezelfde schoonheid ervaren die jij erin ziet/hoort. Gelukkig staan er heel veel andere nummers op Parade waar ik zeer mee in mijn nopjes ben.

avatar van robert1963
Prince dood kan het nog steeds niet geloven. Sometimes it snows in april is nog nooit zo waar geweest.

RIP

avatar van blur8
Nu er een eind is gekomen aan het Prince ouvre strijden Parade, LOveSexy & SignofTimes om de ere title. Daar gaan we niet uitkomen. Maar Parade komt heel ver... in de richting van de meest perfecte Prince CD

avatar van musician
Ik verhoog Parade ook nog maar even in sterren. In mijn beleving en uiteindelijke beoordeling van veel Prince albums, heeft Parade mij uiteindelijk het meest gedaan.

Meer eigenlijk nog dan Purple Rain en Sign' O' the Times, als ik heel eerlijk ben.
Zeer gevarieerd album, bonte schakeringen, muzikale wendingen maar ook regelrecht tearjerkers van ballads. Een perfecte tijdsduur want een goed album kan gewoon klaar zijn in 40 minuten.

Ik heb altijd gevonden dat dit album ten onrechte een beetje in de schaduw heeft gestaan ten aanzien van de grote Prince klassiekers. Maar Parade is voor mij Prince op een hoogtepunt.

avatar van vinylbeleving

Hoe fout kon ik het hebben! Wat een nummer, krijgt zoveel lading. Vooral nu.

avatar van davevr
Sometimes it snows in April, 1 van de mooiste nummers ooit. We zullen hem missen.

Samen met SOTT en Purple Rain staat dit Parade voor mij op het allerhoogste muzikale niveau, en niet alleen van Prince. Geniaal.

"I'll die in your arms, under the cherry moon".
"Meet me in another time, space and joy"
"It started raining, the little birds we're gone"
"I guess he's better off then he was before,
A whole lot better then the fools he left here"