Golden Earring - Live (1977)

Label: Polydor

1. Candy's Going Bad (5:06)
  2. She Flies on Strange Wings (8:10)
  3. Mad Love's Comin' (9:53)
  4. Eight Miles High (10:01)
  5. Vanilla Queen (11:45)
  6. To the Hilt (6:55)
  7. Fightin' Windmills (8:26)
  8. Con Man (9:09)
  9. Radar Love (11:17)
  10. Just Like Vince Taylor (6:25)
  11. Fightin' Windmills [Brugge 1977] * (7:50)
  12. Eight Miles High [Brugge 1977] * (9:13)
  13. I Need Love [Brugge 1977] * (6:47)
  14. Radar Love [Single Version] * (4:46)
  15. Just Like Vince Taylor [Single Version] * (4:00)
totale tijdsduur: 1:27:07 (1:59:43)
Sstttt
rudiger schreef:
Eigenlijk mag dit niet ontbreken in je platenkast als je Nederlander bent.
Ook als Belg, Duitser of welke nationaliteit je dan ook bezit kun je dit super live album van de Earring gerust aanschaffen.

Father McKenzie
Schitterend live-album van deze trots en rots in de Nederlandse rockgeschiedenis.
Welke band draait zo lang mee op zulk hoog niveau?

Ik ben een Belg en zou hààst - ik zeg hààst - een Nederlander willen zijn alleen al om te kunnen zeggen "Die van de Earring, die zijn van bij ons".

Maar enkel voor de Earring Nederlander worden..... neen, merci...

avatar van ricardo
Nee, maar door die bankovername toch wel.

Father McKenzie
ricardo schreef:
Nee, maar door die bankovername toch wel.
Grapjas!

Wammel
Kan iemand mij vertellen wat het Red Bullet label precies is. Vandaag heb ik Live aangeschaft bij FRS (2 voor 15 eur ) maar is dit wel een betrouwbaar label?? Immers het oorspronkelijke label staat hier aangegeven als Polydor.

avatar van ricardo
Die heb ik ook, ik weet niet of het betrouwbaar is, maar de muziek klinkt gewoon geweldig. Ik heb het album al jaren, en laat de muziek zeker niet verpesten doordat het label eventueel vaag zou zijn. Ruilen kan niet meer Wammel, genieten dus van de cd's vol met super muziek van The Earring.

avatar van pjh1967
Red Bullet is m.i. het eigen label van de Golden Earring.

avatar van pjh1967
Bijna goed

avatar van gaucho
Willem van Kooten (we kennen hem als de vroegere DJ Joost den Draaijer) was er al vroeg bij met het vastleggen van Nederlandse bands en artiesten. Destijds, in de jaren zestig en zeventig, bracht hij ze vaak nog onder bij andere labels, Polydor en CNR met name.
Maar kennelijk heeft-ie alle uitgeversrechten door de jaren heen zelf behouden, want vanaf begin jaren negentig verschijnen al die albums onder zijn eigen Red Bullet-label. CD's van Earth & Fire en Shocking Blue worden er ook op uitgebracht, als ik me niet vergis. Je kunt dus ook rijk worden door goed te 'beleggen' in popmuziek.

Red Bullet is dus absoluut betrouwbaar qua legitimiteit en geluidskwaliteit.

Golden Earring heeft wel eens een eigen label geïntroduceerd, Ring Records, maar dat is nooit echt van de grond gekomen.

Overigens is dit wat mij betreft de beste live-album van de Earring. Opgenomen in hun toptijd, met lang uitgesponnen (maar nergens té) uitvoeringen van uitstekend materiaal. Ook de albumnummers die hierop staan, behoren wat mij betreft tot de live-klassiekers van de band.

Wammel
Allen bedankt voor de info! Ik blijf een gelukkig mens.

avatar van musician
Ik geloof dat Red bullet er in geslaagd is, met een hele aardige campagne, een aantal boeiende cd's weer aan de man te brengen.

Niet alle groepen zijn even interessant (Andromeda girl van Earth & fire is, nu hij is te vinden, ook aan te raden), maar het is natuurlijk wel een hele goede zet Live van de Golden earring weer eens onder de aandacht te brengen.

Beste live cd van Nederlandse bodem ooit? Aangezien het wel de beste Nederlandse band ooit is (nog steeds) kunnen we dat in ieder geval wel aannemen.

Na het beluisteren van Vanilla queen, mag je ook rustig stellen dat De Earring ook internationaal hoge ogen scoort. Of had moeten scoren, maar ja, niet van oorsprong Amerikaanse of Engelse band.

Ik heb een wat rare verhouding met de Haagse band. Mijn grootste belangstelling ligt in de periode 1969-1973 (t/m Moontan), daarna heb ik nog wel Live en Cut en als laatste cd Hillbrook USA. Maar daar zitten rare gaten tussen. Niet in de laatste plaats, omdat ook het werk van de Golden earring niet altijd even eh...................fraai was.

Deze Live buigt zich voor een belangrijk deel over de fantastische power periode t/m 1973, met naast Vanilla Queen, Just like Vince Taylor, Radar love en het fantastische She flies on strange wings.

Maar voor het overige eigenlijk geen kritiek. Voor wie nog moet beginnen aan een Earring collectie: begin hier met Live, de cd is overal voor een spotprijsje te krijgen en spijt krijg je er al helemaal niet van.

avatar van ricardo
Dit is inderdaad een erg mooi begin als je nog niets van Golden Earring in huis zou hebben. Weet je gelijk wat ze destijds live in huis hadden toen, en je hebt gelijk de beste nummers van hun in huis. Ik begin ook altijd met een live album als ik een band graag wil leren kennen. Anders heb je op den duur allemaal overbodige studio verzamelaars. Een live album van wat voor band dan ook vind ik altijd wel wat toevoegen en zeker geen miskoop. Dit is 1 van de beste live albums ever, en nog wel van eigen bodem ook.

avatar van James Douglas
Wederom een heerlijke sfeervolle liveplaat uit de jaren zeventig, zoals dat decennium er meerdere het licht zagen, en dat uit de handen van onze Neerlandse trots op Rockgebied. De toevoeging van Eelco Gelling op gitaar kan mij persoonlijk wel bekoren.

nanneb
Top live plaat! Vette rock zoals de Earring hoort te klinken!

avatar van ricardo
Deze plaat vanavond nog even als opwarmertje afgespeeld, want aanstaande Zaterdag zie ik de Earring voor het eerst live optreden in Assen in De Smelt. Ben benieuwd of ze nog een beetje in de buurt van dit niveau kunnen komen. Dit is en blijft voor mij nog altijd 1 van de beste rock live cd's die ik ooit gehoord heb. Alle vroege klassiekers staan erop, en verpulveren moeiteloos de studio versies van de gelijknamige nummers vind ik. Volgens mij vooral een live band The Earring.

avatar van James Douglas
Of je dezelfde intensiteit krijgt als op dit live document waag ik te betwijfelen. De heren zijn immers wat jaartjes ouder geworden . Qua bezieling is The Earring nog altijd opperbest heb ik me laten vertellen.

avatar van Simon-Hans
Deze life registratie is prachtig. Erg opvallend is de bluesy aanvulling van Eelco Gelling (met slide gitaar) op het gitaarspel van George. Dat pakt dan veraasen goed uit in bijvoorbeeld Candy's... en Eight Miles High. De "set list" is optimaal, kon niet beter. Eigenlijk wel de beste Earring plaat. Hier moeten ze vooral van hebben: goeie concerten. Hun LP's/CD's zijn meestal wat minder.

Simon-Hans schreef:
Hier ben ik het enorm mee eens, ik beluister ook liever de live albums dan de studio albums van deze mannen. Nog liever ga ik naar een echte live show zoals ik Zaterdagavond gedaan heb, en je kunt horen dat ze het nog niet verleerd hebben. De drummer vond ik vooral erg goed en de rest natuurlijk ook. Maar de drummer sprong er wat mij betreft echt uit. De stem van Hay is wel iets minder goed dan op dit live album vind ik, en kun je wel horen dat de jaartjes nu echt gaan tellen. Ik hoop dat ze nog lang doorgaan, want het klinkt nog steeds geweldig.

avatar van jeroenheinz
Heb deze afgelopen weekend op vinyl aan weten te schaffen en het is echt een heerlijke liveregistratie. Live hoor je pas echt hoe goed een band werkelijk is en de Earring weet met gemak de studioversies te overtreffen. De beste band van Nederland durf ik haast te stellen..

avatar van snarf349
Het wordt tijd dat ze het beeld materiaal van deze plaat gaan releasen, genoeg liefhebbers voor, destijds uitgezonden door Veronica.
Wat ik me ervan kan herinneren is de zwiepende lichtbalk tijdens het laatste nummer 'Just Like Vince Taylor".
Optreden was voor mij de reden om de plaat aan te schaffen, altijd blijven draaien en is nu nog steeds niet van m`n mp3 speler af te slaan.
Op een paar plaatjes na (ik gruw van dat twilight zone nummer bv.) hebben ze nooit meer dit niveau op plaat gezet.

avatar van jeroenheinz
snarf349 schreef:

Wist niet dat hier beeldmateriaal van was, maar mogen ze inderdaad wel eens uitgeven dan. Heb wel wat beelden op Youtube gezien van optredens van de Earring en dat zag er erg goed uit. Duimen dus dat ze die beelden uitgeven op dvd..

avatar van snarf349
Yep, opgenomen in het Rainbow Theatre in Londen.
Fantastische top 10 trouwens.

avatar van Lee Malone
Eindelijk aan deze cd geraakt! In België moeilijk tot niet te vinden, daarom niet getwijfeld toen ik deze zag liggen in Amsterdam.

Enigszins verrassende sound door de toevoeging van een 2de gitarist, al moet ik zeggen dat het me best wel bevalt! Af en toe misschien enigszins lastig om te volgen en er je aandacht voor de volle 100% bij te houden, daarom begrijp ik kritieken zoals op allmusic.com best wel.

Allmusic.com

The downside of Live is that the group sometimes gets carried away with its newly refurbished sound and allows some of the tunes to degenerate into pointless noodling

Nu ja, het is maar waar je van houdt natuurlijk... Ik heb er alleszinds geen enkel probleem mee!

De cd die ik heb, vertoont wel een korte storing op "She Flies on Strange Wings". Na +/- 1min, vlak voor het tellen, valt het geluid een fractie van een seconde weg. Ik zie geen beschadiging op mijn cd, dus veronderstel ik dat het een foutje in de opname is. Kan iemand dit bevestigen?

avatar van James Douglas
Heeft mijn exemplaar ook dus ik neem aan dat die veronderstelling juist is.

Veruit het beste album dat ik ken van de Earring (ik ken er twee, dus dat zegt eigenlijk niet zo veel). Kwam er laatst achter, na het het zien van een documentaire over Cuby & the Blizzards, dat Eelco Gelling op deze plaat meespeelt, terwijl ik de plaat al 28 jaar in huis heb. Rijkelijk laat. Ik wist ook niet wie Vince Taylor was. Inmiddels wel.
Geweldig album, met sterke composities die zeer goed zijn uitgevoerd en die ik nog steeds met veel plezier draai.

Een geweldige dubbel cd. Met name door de toevoeging van Eelco Gelling, een briljante gitarist.

avatar van bikkel2
Ik ben het met je eens Earth . Gelling was een prima aanwinst voor de groep . Op Contraband speelt ie ook geweldige partijen en hier ook trouwens . Het gaf de groep een extra stimulans .
Maar ja , met zijn vieren zijn ze toch het gelukkigst kennelijk .
Het gaat tegenwoordig geloof ik niet zo goed meer met Eelco .

bikkel2 schreef:
Maar ja , met zijn vieren zijn ze toch het gelukkigst kennelijk .
Het gaat tegenwoordig geloof ik niet zo goed meer met Eelco .

Ik vond R.J. Stips ook wel een mooie aanvulling hoor.

avatar van kareltjemusic
1 van de beste live albums van de jaren 70
Band was toen echt op zijn hoogtepunt.
Prachtig ook dat de nummers veel langer duren dan de studio versies, waardoor er ruimte is voor langere solo's en improvisaties.

Een mooie DVD zou inderdaad welkom zijn van dit concert.

Heb ook gehoord dat het niet goed ging met Eelco, (maar kan op google er niet van vinden)