MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Eagles - Hotel California (1976)

mijn stem
3,82 (1015)
1015 stemmen

Verenigde Staten
Rock / Country
Label: Asylum

  1. Hotel California (6:30)
  2. New Kid in Town (5:04)
  3. Life in the Fast Lane (4:46)
  4. Wasted Time (4:55)
  5. Wasted Time [Reprise] (1:22)
  6. Victim of Love (4:11)
  7. Pretty Maids All in a Row (4:05)
  8. Try and Love Again (5:10)
  9. The Last Resort (7:25)
  10. Take It Easy (Live) * (4:47)
  11. Take It to the Limit (Live] * (5:18)
  12. New Kid in Town [Live] * (4:52)
  13. James Dean [Live] * (3:49)
  14. Good Day in Hell (Live] * (5:28)
  15. Witchy Woman (Live] * (4:20)
  16. Funk#49 [Live] * (4:03)
  17. One of These Nights (Live] * (3:52)
  18. Hotel California [Live] * (6:49)
  19. Already Gone [Live] * (5:51)
toon 10 bonustracks
totale tijdsduur: 43:28 (1:32:37)
zoeken in:
avatar van musicfriek
1,5
Inderdaad.. Verder eens wat barrett zegt. Dit is voor mij het toppunt van saaiheid. Can't help it.

avatar van Running On Empty
4,0
musicfriek schreef:
Inderdaad.. Verder eens wat barrett zegt. Dit is voor mij het toppunt van saaiheid. Can't help it.


Can't help it either maar Rumours van Fleetwood Mac is op zich een prachtige plaat maar komt uit dezelfde tijd en ook helemaal grijsgedraaid (Go Your Own Way) en zou om dezelfde redenen minstens zo saai kunnen zijn. Maar goed dat is ie natuurlijk niet want het is ook een prachtplaat.

Het is toch apart als iemand zo vernietigend is dat je toch even in zijn of haar top 10 gaat kijken. Musicfriek je hebt een fraaie top 10 en Hotel California zou daar prima in passen. Maar ja smaken he, ze verschillen nu eenmaal. Zelf blijf ik Hotel California net als Rumours trouwens geweldige platen vinden. Jammer van die 1,5, dat vind ik bijna vernederend maar ieder zijn meug.

avatar
Stijn_Slayer
Rumours is ook te gladjes, te braaf, te commercieel en doodgedraaid, maar ik vind dat de lat daar toch hoger ligt. Kant 2 van Rumours mag ik graag horen. Op kant 1 luister ik eigenlijk alleen naar Second Hand News en Never Going Back.

Op Hotel California vind ik geen enkel nummer waar ik graag naar luister. Het titelnummer is in principe klasse, maar dat komt me gewoon de keel uit.

avatar van Hans Brouwer
4,5
Stijn_Slayer schreef:
Het titelnummer is in principe klasse, maar dat komt me gewoon de keel uit.
Stijn_Slayer, hoe zou dat nou komen Sky Radio is not my Radio . Wat ik vanmorgen al berichtte: 10 keer "Child in Time", of nog beter 10 keer "Misty Mountain Hop", op één dag, dag in dag uit, zou ik op den duur ook niet trekken .

avatar van Running On Empty
4,0
Stijn_Slayer schreef:
Rumours is ook te gladjes, te braaf, te commercieel en doodgedraaid, maar ik vind dat de lat daar toch hoger ligt. Kant 2 van Rumours mag ik graag horen. Op kant 1 luister ik eigenlijk alleen naar Second Hand News en Never Going Back.

Op Hotel California vind ik geen enkel nummer waar ik graag naar luister. Het titelnummer is in principe klasse, maar dat komt me gewoon de keel uit.


Dat de keel uit komen heeft een bekende reden. Arrow draaide op een gegeven moment ook 8 keer per ochtend Coldplay met hetzelfde resultaat voor de liefhebbers daarvan.

Bij mij is het dus precies andersom. De lat ligt bij Hotel California vele malen hoger dan Rumours, hoewel dat ook geen verkeerde plaat is.

avatar van LucM
5,0
Ik hou van vele muziekjes (van licht klassiek tot metal) en vind zowel "Hotel California" van the Eagles als "Rumours" van Fleetwood Mac een meesterwerk en hoor beide albums nu nog steeds graag waar dat ik sommige (latere) albums na enkele keren draaien al beu was en heb weggedaan.
Te commercieel? ALLE muziek dat op CD verschijnt is commercieel. Zolang dat maar gekoppeld wordt met kwaliteit.
En met Sky Radio, Arrow etc. heb ik niets mee te maken. Ik bepaal zelf wel de muziek die ik wil horen en daar heb ik de radio (waar ze steeds de bekendste of recente hits draaien) niet voor nodig.

avatar van Hans Brouwer
4,5
LucM schreef:
En met Sky Radio, Arrow etc. heb ik niets mee te maken. Ik bepaal zelf wel de muziek die ik wil horen en daar heb ik de radio (waar ze steeds de bekendste of recente hits draaien) niet voor nodig.
Maar ja, als je zoals ik, op kantoor zit en maar moet afwachten op welke zender de radio nu weer staat afgestemd....... Dan kan het voorkomen dat je "Hotel California (1976)" te vaak hoort langskomen. Hoe goed het nummer ook is. Soms wens ik dat ik op het werk, net als thuis, een kamertje voor mijzelf had. Zo nu en dan zou ik "Hotel California (1976)" dan draaien. Maar niet te vaak.

avatar van Hans Brouwer
4,5
LucM schreef:
Te commercieel? ALLE muziek dat op CD verschijnt is commercieel. Zolang dat maar gekoppeld wordt met kwaliteit
Precies, commercie en kwalteit kunnen heel goed samengaan. Bij meesterwerk HC is dat het geval.

avatar van ricardo
4,0
Ik vind Rumours ook een klasse plaat die bol staat van de goede en pakkende nummers. Kortom, dat album word nergens saai en blijft van begin tot eind in zijn geheel boeien.

Dat vind ik met dit album toch duidelijk anders. De meesten kennen alleen maar de titeltrack, omdat dat nummer het meest op de radio te horen is geweest. Aan dat nummer heeft The Eagles hun status m.i dan ook volledig te danken. Ik vind van dit album The Last Resort en New Kid In Town ook nog erg goede nummers, en de rest is uhm, tja gewoon saai.

avatar
Joy
ik heb ene lp versie en daarvan heb ik na het titelnummer vakkundig met een mesje de rest van de lp helemaal rond weggesneden zodat ik allen nog maar een ring overhield met alleen dat nummer, wat plakband en plastic rietjes deraan en hijs nu prima te draaien

avatar van ricardo
4,0
Ik heb um alleen maar gepindakaast liggen, zou je dat met een cd ook kunnen doen?

avatar van Running On Empty
4,0
Hans Brouwer schreef:
(quote)
Maar ja, als je zoals ik, op kantoor zit en maar moet afwachten op welke zender de radio nu weer staat afgestemd....... Dan kan het voorkomen dat je "Hotel California (1976)" te vaak hoort langskomen. Hoe goed het nummer ook is. Soms wens ik dat ik op het werk, net als thuis, een kamertje voor mijzelf had. Zo nu en dan zou ik "Hotel California (1976)" dan draaien. Maar niet te vaak.


Ja Hans ik ken het gevoel. Ik had een werkgever waar op kantoor een radio überhaupt absoluut niet was toegestaan. Inmiddels lekker voor mijzelf begonnen en een dikke stereo op kantoor gezet. Op gezette tijden en wanneer ik zin heb kan deze plaat dus even lekker uit de speakers laten blazen en dan is het toch elke weer genieten moet ik zeggen. Dit is en blijft een klassieker voor mij.

avatar van TEQUILA SUNRISE
5,0
Zowel Hotel California als Rumours zijn mjn inziens superalbums ,waarbij ik Hotel ietsjes hoger inschaal.
Beide albums zullen mijn top 10 nooit meer uitkomen simpelweg omdat de platen ijzersterk zijn.
Ik luister godzijdank zelden tot nooit radio, dus zowel The Eagles als Fleetwood Mac zijn bij mij met deze platen niet aan slijtage onderhevig.
Dus zowel Hotel California als Rumours:

avatar van TEQUILA SUNRISE
5,0
Kees-Jan schreef:
The Last Resort is een van de allermooiste nummers ooit gemaakt.


Helemaal mee eens!!

avatar van musician
3,5
ricardo schreef:
(...) Ik vind Rumours ook een klasse plaat die bol staat van de goede en pakkende nummers. Kortom, dat album word nergens saai en blijft van begin tot eind in zijn geheel boeien.
Dat vind ik met dit album toch duidelijk anders. (...) en de rest is uhm, tja gewoon saai.

Sluit mij hierbij volledig aan. Buckingham c.s. blazen HC toch wel van tafel. Nagenoeg nog steeds geen verouderingsverschijnselen voor Rumours, zelfs niet voor de band.

avatar van aerogp1
3,5
Wel geinig dat we hier zo'n beetje 10 berichten volbabbelen over Rumours, een plaat die voor mijn gevoel van een heel ander niveau, genre en tijd is dan Hotel California.

Over Hotel California ga ik geeneens probéren om objectief te zijn, dat heeft totaal geen zin, na jaren van radioluisteren. Ik heb er inmiddels vrede mee om géén duidelijke, onderbouwde mening bij dit album te hebben .

avatar van LucM
5,0
Waarom steeds die vergelijkingen maken met "Rumours"? Behalve dat het beiden klasse-albums zijn die ook erg goed verkochten zijn het totaal verschillende albums.
"Hotel California" is een conceptalbum over het materialisme in de Amerikaanse maatschappij en vormt meer een geheel, "Rumours" is wat meer een verzameling uitstekende popsongs. Maar ieder rechtgeaarde popfanaat heeft beide albums in huis.

avatar van George
3,5
Ja , ik weet dat ik naast popmuziek van veel andere genres hou.
Ik beschouw mij desondanks als een rechtgeaarde popfanaat.
Tot aan het bericht van LucM dan wel te verstaan
Ik heb nl. zowel Hotel California als Rumours niet (meer) in mijn verzameling.
Ik ga erover nadenken of mijn kwalificatie als rechtgeaarde popfanaat wel klopt.

avatar van LucM
5,0
Dit moet je natuurlijk niet al te letterlijk nemen, George , dat is als reactie bedoeld op musician. Maar beide albums zijn enorme klassiekers. Ik ben wel erg verbaasd dat je ze niet in bezit hebt.

avatar van George
3,5
@ LucM ,
Het zal je misschien een beetje deugd doen dat ik nooit zal schrijven dat Hotel California een ondermaatse plaat zou zijn.
Ik denk dat ik kwaliteit herken en ik kom er niet onderuit om dit aan Hotel California toe te kennen.
Toch heb ik vanaf zijn releasedatum het album nooit voor mijn plezier gedraaid. Te vlak , te weinig vlammend voor mij.

Het titelnummer , zo goed geschreven , is voor mij zo'n beetje een muzikale martelgang geworden in de loop der jaren.
'"Oh , hij wordt weer gedraaid : iedere rechtgeaarde popliefhebber veert nu op van muzikale vreugde ; waarom ik niet ?????????"" , vraag ik mij in grote vertwijfeling af wanneer het onvermijdbare lied voorbijkomt.
Ik moet er mee leren leven. Ook mijn smaak kent klaarblijkelijk zijn grenzen.

Ik bezit deze , wellicht verbazingwekkende, lichte, dat wel, 'afkeer'al bij hun eerder uitgebrachte albums en bij songs als Take it easy . Ga er liever tegenaan !!!!! , denk ik dan opstandig. Ik word dus niet geraakt door hun muziek. Het komt te gepolijst op mij over.
Ik heb mij er bij neergelegd. Het is niet anders.

avatar van musician
3,5
LucM schreef:
Ik hou van vele muziekjes (van licht klassiek tot metal) en vind zowel "Hotel California" van the Eagles als "Rumours" van Fleetwood Mac een meesterwerk en hoor beide albums nu nog steeds graag (...).

Ik reageerde alleen op bovenstaande, Luc! Je weet dat ik in beginsel een hekel heb aan vergelijken van platen van verschillende groepen.

avatar van LucM
5,0
Ik kan George wel begrijpen, "Hotel California" werd inderdaad teveel gedraaid en overkill doet nooit goed. De meeste huidige hits ben ik ook snel beu gehoord als ik steeds naar de radio luister. The Eagles draai ik trouwens met mate.

avatar van Von Helsing
4,0
Ze staan er mee op, ze gaan er mee naar bed. Tis toch wat he die ouwe knarren hier op MuMe.

avatar van Janz
4,5
Von Helsing schreef:
Ze staan er mee op, ze gaan er mee naar bed. Tis toch wat he die ouwe knarren hier op MuMe.


Ach, jij bent ook de jongste niet meer, zie ik.

avatar
stuart
Het is een verzorgd en (thematisch/muzikaal) goed album, maar misschien voor sommigen (te) glad en (wat) saai; dat is wel wat anders dan slecht .

avatar van Madjack71
stuart: Het is een verzorgd en (muzikaal) goed album, maar misschien voor sommigen (te) glad en (wat) saai; dat is wel wat anders dan slecht .


Goed samengevat.

avatar
Stijn_Slayer
Een saai album is net zo erg als een slecht album.

avatar
stuart
Stijn_Slayer schreef:
Een saai album is net zo erg als een slecht album.


Om er naar te luisteren wel ja, maar het is niet automatisch hetzelfde; er zijn users hier op Mume die iets 'slecht' noemen, omdat ze er niks aan vinden.....

avatar van Hans Brouwer
4,5
LucM schreef:
Waarom steeds die vergelijkingen maken met "Rumours"? ..... Ieder rechtgeaarde popfanaat heeft beide albums in huis.
Helemaal mee eens. "Rumours" en "Hotel California" zijn standaard albums die je elk moment van de dag, zonder blikken of blozen, kunt opzetten. Vervelen nooit. En zijn dus NIET saai!!!!!!!!

avatar van LucM
5,0
Dit album is vooral tekstgericht en moet het niet zozeer hebben van opwinding. Ik lees soms op MuMe dat users progrockalbums saai vinden vanwege de uitgesponnen composities. Muziek is eerst en vooral perceptie.
Er zijn ook vele albums, zelfs van bekende of favoriete artiesten van mij die ik saai vind (Phil Collins, Sting, Elvis Presley) maar die op muzikaal vlak wel goed in mekaar zitten.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 09:52 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 09:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.