Eagles - Hotel California (1976)

Label: Asylum

1. Hotel California (6:30)
  2. New Kid in Town (5:04)
  3. Life in the Fast Lane (4:46)
  4. Wasted Time (4:55)
  5. Wasted Time [Reprise] (1:22)
  6. Victim of Love (4:11)
  7. Pretty Maids All in a Row (4:05)
  8. Try and Love Again (5:10)
  9. The Last Resort (7:25)
  10. Take It Easy (Live) * (4:47)
  11. Take It to the Limit (Live] * (5:18)
  12. New Kid in Town [Live] * (4:52)
  13. James Dean [Live] * (3:49)
  14. Good Day in Hell (Live] * (5:28)
  15. Witchy Woman (Live] * (4:20)
  16. Funk#49 [Live] * (4:03)
  17. One of These Nights (Live] * (3:52)
  18. Hotel California [Live] * (6:49)
  19. Already Gone [Live] * (5:51)
avatar van blaauwtje
Ik heb Funky town op 1 staan in mijn lijstje(of was het nou funky new year),my lips are sealed

avatar van paulmccuytney
Dit legendarische album wordt met name gedragen door het openings- c.q. titelnummer Hotel California en de slottrack The Last Resort. Hoewel ik de live-uitvoering van deze laatste op Hell Freezes over nog subliemer vind. Tussen beide songs springen Live in the fast lane en het Joe Walsh-nummer Pretty maids all in a row eruit. New Kid in town was destijds een aardige hit, maar vind ik momenteel iets te gezapig. Maar desalniettemin mede door track 1 en 9 vier en een halve ster en terecht!

avatar van teus
Eagles puur of wat meer gepolijst? Ik ben breed van smaak ,net als bij bv..Een band als Roxy Music hou ik van beiden,dit meest bekende Eaglealbum krijgt van mij de zelfde sterren als het album Eagles '72
Jammer dat het pure eraf ging na pakweg 3 albums en er later ook 2 leden de band verlieten
Maar weer een verrijking was de komst van Joe Walsh,en op dit album goed aanwezig
Over dit album en het titelnr is al genoeg geschreven,voor mij blijft de titeltrack ondanks dat het kapotgedraaid word op de populaire radiostations,een verbluffend mooi werk met een heel mooi into en een geniaal outro met de beroemde duogitaarsolo van Felder en Walsh
New KId In Town de mooie Country Classic verveelt me ook nooit,Life In The Fast Line en vooral Victim Of Love zijn heerlijke Rockers
Het Pretty Maids All In A Row van Walsh is mss weer wat minder dan de rest,maar brengt ook variatie op dit album
En natuurlijk ook weer een hoogtepunt ,de mooie afsluiter,de parel...The Last Resort met de mooie typische zang van Don Henley
Totaal gezien wil ik het net geen meesterwerk noemen,maar er wel dichtbij
Omdat het mss de meest bekende is nog nooit sterren gegeven ,bij deze dan

avatar van TEQUILA SUNRISE
Mooi verwoord Teus, geweldige en veelzijdige plaat met ballads, rockers, een fantastisch titelnummer en een hemelse afsluiter. Dit alles gezongen door 4 verschillende vocalisten waarbij Don Henley met afstand het mooiste stemgeluid heeft.

Fedde
Dit jaar staat titelsong Hotel California op een, nog altijd nette, derde plaats in de Top 2000. 'k Zal het niet meemaken want op dat tijdstip sta ik te klungelen met een fles champagne of wat daar voor door moet gaan. Nu alvast maar even draaien dan.

avatar van MrEd63
Weer deze Lp weer eens op de draaitafel. Paar wereldklasse nummers op maar toch ook wat gezapige rockmuziek. Legendarisch album; komt natuurlijk vooral door het titel nummer. Ach voor een zondagmorgen met een bak koffie lekkere achtergrondmuziek, maar niet echt spannend.

avatar van iggy
Zo denk ik er dus ook over.

avatar van Johnny Marr
Ik ook. Om mijn naamgenoot, de grote Jeffrey "The Dude" Lebowski te quoten: "I hate the f*ckin Eagles, man!". Nou, dat gaat me natuurlijk wat te ver, ik haat ze niet, en vind het titelnummer en The Last Resort hier best goede nummers, maar het is gewoon niet mijn type band. Te gezapig, zoals MrEd63 hier al aangaf. Dat is het juiste woord inderdaad.

Mr.Badmouth
Na Bowie, Lemmy en Weiland nu ook Glen Frey niet meer.

avatar van brandos
Mijn vrienden waren allemaal van Queen. Ik was de enige die van Abba was en later van de Eagles. Ik vond dat niet erg dat ik de enige was. Ook al vonden sommigen dat Abba voor meisjes was, of voor mietjes. Een stoere gitaarsolo zat er meestal niet in. Later kreeg ik toch wel een beetje gelijk. Ook Bono vond Abba goed en zelfs Johnny Rotten. Of ik met de Eagles ook goed zat weet ik niet zeker. Bij de strijd om de eerste plaats in de top 2000 hoorde ik veel gezaghebbende muziekkenners voor “Bohemian Rhapsody” pleiten ten koste “Hotel California”. Onbegrijpelijk; “Bohemian Rhapsody” is een relict uit vervlogen tijden, 3 liedjes gepropt in het matrijs van 1. Niet dat “Hotel California” daarmee het allerbeste nummer aller tijden is. Ik moet ook bekennen dat ik de Eagles uiteindelijk vooral dankbaar ben dat ik via hen Dillard & Clark, Poco en Stephen Stills heb ontdekt. Ik zag een tijdje terug een documentaire over de Eagles en ik vond het eigenlijk eikels, vooral Glenn Frey –hoewel dat alweer minder is nu die dood is. Maar een band die als een beursgenoteerde onderneming wordt gerund, wat vinden we daar nu van? Nou ja, dit album (en ook haar titelsong) is zodanig goed gemaakt dat ik er niet omheen kan. Geen zwakke broeders in een conceptueel sterke opbouw die met het hoogtepunt “The last resort” eindigt. Een meesterwerk wellicht. Toch maak ik er 4,5 ster van, om het verschil aan te duiden met het onvoorwaardelijke spelplezier van “The fantastic expedition of Dillard & Clark”.

avatar van bikkel2
Ik vind de status van meesterwerk te overdreven.
Het is bepaald geen plaat met alleen maar memorabele werkjes.
Natuurlijk heeft de Eagles een prettige sound en vocaal/muzikaal zit het allemaal wel snor.
Produktioneel trouwens vlak, weinig dynamiek en met Pretty Maids All In Row en Try And Love Again, kakt het behoorlijk in.
The Last Resort is wat prekerig, maar is wel een prachtige afsluiter.
Desperado is hun beste. Oprechter ook.
Maar da's alleen maar mijn mening.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Blijf het juist wel een meesterwerk vinden, ik heb over het algemeen wel muzikale raakvlakken met bikkel2 maar hierin kan ik hem helaas niet volgen .
Blijft leuk om te constateren hoe men muziek verschillend beleeft.
Al meerdere malen aangegeven waarom ik dit een grandioos album vindt ( wat velen er schijnbaar niet in horen ) .

Hendrik68
Het titelnummer, New Kid in town en The Last Resort zijn zo buitenaards goed dat het alleen daarom al een legendarisch is album is. De rest steekt dan al gauw wat schril af, maar is ook stuk voor stuk ijzersterk. Alleen Victim of love weerhoudt het album van de volle score.

De CD is in ieder geval wel duur geworden als ik bovenaan kijk.

€ 60,00 voor deze topplaat is toch een schijntje

TEQUILA SUNRISE schreef:
€ 60,00 voor deze topplaat is toch een schijntje

Met een goud randje en een stuk of 10 nooit eerder verschenen bonustracks, akkoord!

Ik schiet het zeker niet af Frank, maar ik heb er niet zoveel meer mee.
Een meesterwerk heb ik er echt ooit in gehoord.
Even goede vrienden uiteraard.

avatar van LucM
Ik vind dit wel een meesterwerk (ik kan geen zwakke song ontdekken) maar Hotel California als enige relevante Eagles-werk afdoen doe je deze band tekort (Desperado vind ik haast zo goed).
Jammer dat hun niveau na dit album in de verste verte niet meer gehaald werd (ook niet door Don Henley solo).

[quote]bikkel2 schreef:

Ik schiet het zeker niet af Frank, maar ik heb er niet zoveel meer mee.
Een meesterwerk heb ik er echt ooit in gehoord.
Even goede vrienden uiteraard.[/quote.

Beste Michel, uiteraard even goede vrienden man , jij beleeft de plaat anders dan ik en ik heb 40 jaar naar dato nog steeds veel met deze muziek en misschien door het overlijden van Glenn Frey nog wel meer. Over het algemeen kan ik je muzikaal wel volgen maar ditmaal niet, enfin daarvoor is dit een discussiesite en vind ik het altijd boeiend om andere meningen over albums te horen.

avatar van bikkel2

En zo is het. Gelukkig wel andere overeenkomsten hier.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Jawel, ik verwijs alleen maar naar The Sound ( maar nu ga ik off topic ? )

Juist 'm!

Deze klassieker nog maar eens luisteren. Goed album met een aantal nummers die er voor mij echt uitspringen. Uiteraard de titelsong, Hotel California, maar ook Life in the Fast Lane, Victim of Love en The last resort zijn hele lekkere nummers. Goed album, 3,5* lijkt me zeker terecht!

avatar van Lamontagne
Deze klassieker staat geen eens in de MuMe top 250
Zegt ook wel weer genoeg over de muzieksmaak van echte muziek liefhebbers

Zouden ze dat nou eens toepassen in de top 2000 (superleuk hoor daar niet van)
Dan waren we misschien van die irritante en standaard top 3 af

avatar van Wandelaar
Veertig jaar geleden, in januari 1977, was dit de plaat die je in huis moest hebben. Nummer 1 op de albumlijsten en een veilige aankoop om je karige zakgeld aan te besteden. Er is genoeg over geschreven. Ik kan het nog steeds wel aanhoren eigenlijk. Behalve de titeltrack dan. Die zit gevangen in de Eeuwige Top 3 met appelflap en poedersuiker. Het volk heeft het beslist.

Eigenlijk had ik wel een luxe 40th anniversary edition verwacht dit jaar. Er zullen toch vast wel ergens bonustracks te vinden zijn die nodig eens digitaal opgepoetst moeten worden. Blijkbaar niet. Van sommige dingen moet je gewoon afblijven. En misschien is dat wel het beste zo.

avatar van bikkel2
Remasters zijn in zekere zin wel nuttig, maar tevens nooit realistisch.
Het is gemaakt in een bepaald tijdsbeeld en dat is gewoon hoe het is.
Ik vind de produktie op dit volprezen Eaglesalbum aan de fletse kant.
Het vlamt niet ( zeker niet in de rockers.)
Net of de handrem er op zit, of er ingehouden wordt.
En dan heb je Joe Walsh in de gelederen.
Die man is niet voor niets binnengehaald lijkt mij.
De Eagles wilden een rockerige koers, dat is mooi, maar het komt maar mondjesmaat tevoorschijn.
Prettige plaat, maar wel wat overschat in mijn ogen.

avatar van Wandelaar
Wel wat overschat inderdaad, bikkel2. Het is allemaal erg gebalanceerd en daardoor wat aan de flauwe kant. Opnieuw afmixen en wat toevoegen zou helpen, maar dan doe je de geschiedenis geweld aan. We laten het staan.
Zelf draai ik liever de voorgaande albums, waar wel wat op aan te merken is, maar waar ik vaak een warmer gevoel bij krijg.
Het was vanaf 1977 niet moeilijk om met punk, new wave en slimme disco-marketing de harten van een jongere generatie voor zich te winnen. Hotel California heeft de kenmerken in zich van een faillissement. Een soort grenspaal. Een zon die ondergaat.

bikkel2 schreef:
Remasters zijn in zekere zin wel nuttig, maar tevens nooit realistisch.
Het is gemaakt in een bepaald tijdsbeeld en dat is gewoon hoe het is.
Ik vind de produktie op dit volprezen Eaglesalbum aan de fletse kant.
Het vlamt niet ( zeker niet in de rockers.)
Net of de handrem er op zit, of er ingehouden wordt.
En dan heb je Joe Walsh in de gelederen.
Die man is niet voor niets binnengehaald lijkt mij.
Prettige plaat, maar wel wat overschat in mijn ogen.

Ik beleef dat anders,
Dat ze door de komst van Joe Walsh voor een meer rockende koers kozen klopt, maar de band moest het natuurlijk wel van de close harmony vocalen hebben en dat samen met gierende gitaren op de achtergrond werkt niet.
Dit meesterwerk is mijn inziens perfect in balans, productioneel kan het beter, maar de rock songs ( Victim Of Love, Life In The Fast Lane ) tegenover de ballads ( Pretty Maids All In A Row en Wasted Time ) en dat met vier verschillende vocalisten, veelzijdiger kan in mijn ogen niet.

avatar van bikkel2
Heb je ook wel weer een punt Frank.
Walsh was vooral ook live nuttig, daar waar de band live een stuk meer kon rocken.
Bernie Leadon was de purist in Country, terwijl Don Felder het krachtigere spul moest trekken.
Walsh was daarom een prima sparringspartner voor diezelfde Felder.
Walsh heeft dat volgens mij ook wel eens aangegeven.
In de titelsong gaan ze echt een duel aan.
" Kijk ik speel dit, heb jij er een antwoord op ?"

De band kon uiteindelijk ook rocken en lieten het Countryrock gevoel vanaf On The Border wat los.
Maar wat je zegt klopt natuurlijk.
De harmoniezang was een heel sterk punt en dat hebben ze ook zeker benut.
Ook met de wetenschap dat de fans dat ook wel verwachtte.

Deze plaat is in ieder geval op maat gemaakt, maar Henley laat hier al horen de anderen de baas te zijn in songwriting.
Ik ben niet onder de indruk van Pretty Maids en Try & Love Again. Leuke vondsten, maar bepaald niet indrukwekkend of memorabel.
Life In The Fast Lane vind ik hier vrij krachteloos.
Frey is erg onzichtbaar.
Daarom ook vind ik HC niet het meesterwerk wat een ieder doet geloven.
Maar het blijft persoonlijk.

avatar van Silky & Smooth
Ik vind dit Eagles altijd wat brave rockmuziek. Soms resulteert dit in fantastische nummers als Hotel California, Try and Love Again en The Last Resort, maar de rest van het album vind ik wat tam, zelfs wat saai...

avatar van TEQUILA SUNRISE
24 November komt de 40th Anniversary de luxe edition van de plaat uit.

avatar van Johnny Marr
TEQUILA SUNRISE schreef:
24 November komt de 40th Anniversary de luxe edition van de plaat uit.

Moest die niet vorig jaar uitgekomen zijn dan?