Eagles - Desperado (1973)

Rock / Country
Label: Asylum

1. Doolin-Dalton (3:26)
  2. Twenty-One (2:11)
  3. Out of Control (3:04)
  4. Tequila Sunrise (2:52)
  5. Desperado (3:33)
  6. Certain Kind of Fool (3:02)
  7. Doolin-Dalton [Instrumental] (0:48)
  8. Outlaw Man (3:34)
  9. Saturday Night (3:20)
  10. Bitter Creek (5:00)
  11. Doolin-Dalton / Desperado [Reprise] (4:50)
avatar van lebowski
Tja het titelnummer is natuurlijk volledig verarbeidsvitamiend, maar luister eens naar Tequila Sunrise, Outlaw Man en vooral het schitterende Bitter Creek en je waant je toch op de prairie. Veel beter zou het met The Eagles niet meer worden.

Ja Desperado is mijn favoriete Eagles album,inderdaad geeft het een sfeer van het oude wilde westen, stuk voor stuk juweeltjes,vooral Doolin-Dalton,maar ook Saturday night

JA geweldig album dit, hun beste vind ik. Niet iedereen zal het daarmee eens zijn:-)
"Outlaw man" is het meest favoriet , en "Saturday night".
Voor diegene die alleen een verzamelaar hebben of juist die andere! Beluister zeker ook dit album volledig en oordeel zelf..!

Dit is net als het eerste album een echte country-rock album . Bernie Leadon is geweldig met ''Bitter Creek" .
De echte country fan zal dit waarschijnlijk het beste Eagles -album vinden . Na dit album gingen de Eagles meer de R&B rock richting op , en dit was uiteindelijk voor Bernie Leadon reden de band te verlaten na het derde album ''On the border'' .
Ik persoonlijk vind dit een heel goed album en het is anders dan wat erna kwam .
Het is moeilijk om over ''beter'' te spreken aangezien het er maar net van af hangt van wat voor genre muziek je houdt.

Pieter Paal
Prachtig gevarieerd country-rock album. Leuk concept: de popartiest als outlaw.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Samen met Hotel California toch wel het beste wat mijn favorieten gemaakt hebben!!!
Bitter Creek vind ik persoonlijk het mooiste nummer op deze plaat.

EVANSHEWSON
Ik kan en wil aan al de vorige commentaren heel weinig toevoegen behalve dat dit een prachtig album is met veel hoogtepunten, uniek in zijn genre.

****1/2

avatar van LucM
Nog iets beter dan het debuut, sterke en sfeervolle songs met gave close-harmony-zang en verzorgd gitaarwerk. The Eagles werden in de jaren '70 de voornaamste vertegenwoordigers van de countryrock en groeiden langzaam maar zeker uit tot een mega-act.
Vooral "Doolin-Dalton", "Tequila Sunrise" en "Desperado" zijn uitstekend!

bikkel
Commercieel gezien hun minst succesvolle,artistiek gezien hun beste plaat.Hier wordt nog op een pure manier gespeeld en voert de countryrock nog de boventoon.Enig echt afwijkend is de harde glamrock in Out of Control,voor de rest zijn het vooral knappe songs die de heren vertolken.De opener Doolin' Dalton,Tequila Sunrise,Bitter Creek,het donkere Outlaw Man,de klassieker Desperado en de prachtige finale waar Desperado en Doolin' Dalton terugkeren.De coirtjes,de geweldige Pedal Steel van Bernie Leadon,echt een fantastisch album.Na Desperado worden de platen een stuk gladder en verdwijnd de oorspronkelijkheid van het geluid zachtjes aan in het niet.Al is een Hotel California ook niet te versmaden,maar die is qua vorm toch wel heel anders dan dit album.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Ik blijf het doodzonde vinden dat The Eagles nummers als Outlaw Man en Bitter Creek ( vanwege het ontbreken van Leadon natuurlijk ) zelden tot nooit live vertolkt.
Ook tijdens het geweldige concert van afgelopen dinsdagavond kwam dit album er zeer bekaaid vanaf, voor het eerst maakte ik het mee dat mijn naam niet eens werd gespeeld, men eindigde met Desperado, zoals gewoonlijk!!!
Op dit album blijft inderdaad Out Of Control de vreemde eend in de bijt.
Geweldig album!!

avatar van Rinus
Dit tweede album van The eagles is een beetje een concept-album. Er staan een paar echt goede nummers op, zoals Doolin' Dalton, Out of control, Tequila sunrise, Desperado, Certain kind of fool en Outlaw man. De rest vind ik toch minder, maar zeker niet slecht. In mijn ogen wel een beetje overgewaardeerd album. Op vinyl.

bikkel schreef:

Geef Bikkel weer volledig gelijk, met enige aantekeningen.
De cd is m.i. gelijkwaardig aan de eerste Eagles cd
Hotel California is de (enige) klassieker (hier gebruik ik de term omdat dat gewoon van toepassing is) van de Eagles, ik vind hem acceptabel, wat naar mijn idee beduidend minder is dan het 'niet te versmaden' van Bikkel.

Twenty one is ook zeker een nummer dat niet onvermeld mag blijven, vooral ook omdat Out of control er zo leuk op aansluit.

musician schreef:

Geef Bikkel weer volledig gelijk, met enige aantekeningen.
De cd is m.i. gelijkwaardig aan de eerste Eagles cd

Twenty One is inderdaad een heel lekker nummer. Het bijna hysterische van Out Of control is totaal iets anders.
Als erna Teguila Sunrise komt , voelt het alsof het rustig is na een zware storm.

avatar van musicfreak1960
Artistiek gezien is dit een top plaat, hier was men muzikaal integer zonder op de commercie te letten

Vreemd dat niemand Certain kind of fool goed vindt, ik vind het wel erg goed, trouwens, de BBC 4 heeft een paar maanden geleden een tv optreden uitgezonden uit 1973 waarin de heren zowat alle nummers van Desperado speelden, ondermeer een blue grass instrumental

avatar van TEQUILA SUNRISE
Vanavond weer eens herbeluisterd en dit blijft van begin tot eind een topplaat met als absoluut hoogtepunt het geweldige Bitter Creek.
Die opnames uit 1973 heb ik bij mijn favorieten staan op mijn PC, inderdaad fris van de lever gespeeld zoals o.a Certain Kind Of fool.

avatar van Madjack71
Dit Desperado bevalt mij over de gehele linie toch een stuk beter als het Eagles debuut.
Niet dat die niet goed zou zijn, integendeel. Het geeft aan dat de nummers op dit album van prima kwaliteit zijn. Afwisseling is er voldoende. Het opent met een rustige Doolin-Dalton en pakt vrolijk uit met Twenty-One, die 2 minuten lang doordraaft. Out of Control klinkt zoals het nummer aangeeft...en dan hebben we rust, swing en rock gehad. Tequila Sunrise is mij te snel voorbij, daar had ik graag nog wat meer van gesnoept, maar niet getreurt met de klassieker Desperado, die ik nog steeds graag hoor, ben ik ongeveer halverwege en geniet ik er met volle teugen van. Wat houd ik toch van deze muziekperiode van de jaren zeventig. Maar er kan nog meer bij...Outlaw Man is een van mijn favoriete nummers van dit Desperado, maar met Bitter Creek komt er met gemak nog eentje bij. Certain Kind of Fool en Saturday Night zijn geen vullers en zo kom ik voor mezelf tot de conclusie dat ik deze completer vindt als het debuut. Doolin-Dalton instrumentaal en de reprise van diezelfde en Desperado zijn leuk gedaan en toont toch maar weer eens, dat het goeie muzikanten zijn.

TEQUILA SUNRISE schreef:
Geweldig album!!

Zeker weten: wat een goede nummers zijn dat zeg. Outlaw Man en Bitter Creek horen tot de beste Eagles songs. En dit is toch wel één van DE countryrock albums allertijden.

avatar van Poeha
Ik vind het nog steeds een mooi album.

En Outlaw Man moeten ze inderdaad gewoon meenemen in hun playlist tijdens concerten.

avatar van stephan2456
LucM schreef:
Vooral "Doolin-Dalton", "Tequila Sunrise" en "Desperado" zijn uitstekend!

Helemaal mee eens. Helaas kan ik me niet echt verenigen met het wild westen-thema, waardoor sommige nummers toch iets minder worden. Toch hoort 'Desperado' wat mij betreft tot de beste ballads ooit geschreven.

Poeha schreef:

De laatste tour miste zelfs klassiekers als 'New Kid in Town' en 'Wasted Time' - en in 't Gelredome zelfs Tequila Sunrise - in de playlist, dus 'Outlaw Man' wordt dan niet meteen door het grote publiek gemist denk ik. Anyway, het missen van Leadon hoeft geen probleem te zijn: ook Meisner's 'Take It to the Limit' wordt tegenwoordig op een mooie manier door Glenn Frey vertolkt.

Rinus schreef:
In mijn ogen wel een beetje overgewaardeerd album.

Ik keek net naar de waardering op MuMe voor alle Eagles-albums, en het verbaast me echt dat Desperado het op één na best-gewaardeerde album is..

avatar van musician
Dat verbaast mij helemaal niet.

Ik zou namelijk niet weten, welke Eagles cd daar boven zou moeten worden geplaatst.

Desperado heeft namelijk precies alles, waar het bij volgende cd's van de Eagles nogal aan ontbreekt.

Hoofdzakelijk goede nummers, aardig stevig op zijn tijd, goede uitvoering en dan ook nog gekoppeld aan een opbeurend thema.

En de band speelt hier in zijn allerbeste opstelling.

De eerste cd komt in aantrekkelijkheid nog een heel eind, maar het vervolg, dus alles ná Desperado, laat heel wat steken vallen. Op elke cd, of het nu gaat om On the border of The Long run, is heel wat meer negatiefs aan te merken dan op Desperado.

Dus heel verklaarbaar, die hoge positie van Desperado binnen het Eagles oeuvre op Musicmeter.

avatar van lebowski
Alleen Bitter Creek al . Mijn favoriete track van dit album. Als je dit album naast The Long Run legt is het haast niet voor te stellen dat er maar 6 jaar tussen zit.

Er gebeurde veel in 6 jaar . Van opkomend talentvol Countryrock bandje tot een stadion band van groot formaat .

En natuurlijk dat zij in 1973 nog vol van inspiratie zaten .
Iets wat in 1979 nu niet bepaald meer het geval was .

The Long Run werd nog wel goed verkocht , maar meer door de reputatie . God , Desperado is zoveel malen beter .

avatar van TEQUILA SUNRISE
Inderdaad een geweldig album die ik even hoog waardeer als het gelauwerde Hotel California.
Desperado ademt natuurlijk veel meer countryrock uit dan al zijn opvolgers, maar The Eagles ten tijde van Hotel California vind ik net een tikkie beter.
En de allerbeste opstelling van The Eagles was mijn inziens eveneens ten tijde van Hotel California.

Henley/Frey/Walsh/Meisner/Felder

Joe Walsh zijn komst betekende onherroepelijk een meer rockgeorienteerd geluid .
Bernie Leadon was meer de man van het oorspronkelijke Countrygeluid .
Op het debuut en Desperado laat hij fantastische dingen hoor en vind ik de sound wat sympatieker .

Artistiek gezien is mijn favoriete line-up dan ook ; Henley , Frey , Leadon en Meisner .
Desperado is mijn meest gedraaide Eagles album .
Hotel California draai ik zelden meer , maar die komt dan ook ruimschoots aan bod op Hell Freezes Over .

avatar van harm1985
Vind deze minder sterk dan het debuut, de wat hardere rockers doen me niet zo veel. Drie keer Doolin' Dalton is ook een beetje te veel van het goede. Nog maar een paar keer vaker luisteren lijkt me.

avatar van Stijn_Slayer
Ik vind deze ook iets minder sterk dan het debuut, omdat ik deze wat wisselvalliger vind. Een harde rocker als 'Out of Control' vind ik inderdaad ook niet best, daar zijn de Eagles toch niet echt de geschikte band voor denk ik.

Het titelnummer vind ik ook helemaal niets, maar daar tegenover staan dan weer de geweldige nummers 'Twenty-One' en 'Tequila Sunrise'. Nummers als 'Outlaw Man' zijn degelijk, maar niet veel meer dan dat.

Met de hakken over de sloot haalt deze 3,5* binnen.

avatar van musician
Luister je wel naar de digitaal geremasterde versie?

Een verschil van dag en nacht met de LP of analoge cd. Desperado is een plaat die héél erg toe was aan enige opfrissing. Het scheelt zo een halve ster in de beoordeling, als de beleving sterk verbeterd is.

avatar van chevy93
Geweldig album! Ongekende muziek zoals alleen the Eagles dat kunnen. Prachtig 2e album zonder inzakkers.

musician schreef:
Luister je wel naar de digitaal geremasterde versie?

De beleving was er wat mij betreft altijd al, heb ik geen opgepimpte versie voor nodig.
Conclusie: Volle mep dus.

chevy93 schreef:

In deze conclusie kan ik mij geheel vinden, m.a.w niets aan toe te voegen.