Eagles - Desperado (1973)

Rock / Country
Label: Asylum

1. Doolin-Dalton (3:26)
  2. Twenty-One (2:11)
  3. Out of Control (3:04)
  4. Tequila Sunrise (2:52)
  5. Desperado (3:33)
  6. Certain Kind of Fool (3:02)
  7. Doolin-Dalton [Instrumental] (0:48)
  8. Outlaw Man (3:34)
  9. Saturday Night (3:20)
  10. Bitter Creek (5:00)
  11. Doolin-Dalton / Desperado [Reprise] (4:50)
avatar van TEQUILA SUNRISE
Don Henley was in het Ziggodome bijzonder goed bij stem maar ik vrees dat over pakweg 5 jaar ook daar( live ) de sleet op aan het komen is.
En nu maar hopen dat ik in deze ongelijk heb
Inderdaad was het mooi geweest als Randy Meisner nog 1 keer Take It To The Limit vocaal had kunnen begeleiden.
Het kampvuur gehalte van dit album kwam vorige week, zeker ook door de aanwezigheid van Bernie Leadon zeer duidelijk naar voren, ik zat ook stilletjes te hopen op een live uitvoering van Outlaw Man en/of Bitter Creek al kon ik een gelukzalig gevoel niet onderdrukken toen Leadon Train Leaves Here This Morning inzette.

TEQUILA SUNRISE schreef:
Dat gevoel bekroop mij vorige week ook Michel, het gevoel dat de band afscheid aan het nemen is.(...)

Ik weet dat ook nog niet. Van aftakeling blijkt nog niet echt sprake, ze zijn ook "pas" rond halverwege 60.

Het laatste album The Long Road out of Eden (2007) geeft aan dat er alleszins nog sprake is van een zinvol bestaan. De titelsong is meer dan geschikt voor de Top 2000, misschien moeten we dat eens promoten.

Als toeren niet meer zou kunnen, kan in dit genre nog een hoop in de studio, daar zijn voldoende voorbeelden van.

Bij Frey merkte ik al wat sleet op. Verschillende recente You Tube filmpjes laten dat horen. Of hij moet wat mindere avonden hebben gehad.
Het is een in ieder geval een andere tak van sport dan bijv. The Stones bedrijven. Daar hangt het vooral van Jagger af of hij de tomeloze energie vol kan houden. Er is een backing voor de coirtjes en de foutjes van Keith en Ronnie Wood zijn inmiddels een gegeven. Niets ten nadele van The Stones verder, maar rommelig is het allemaal wel.

Van de Eagles wordt als eenheid wel wat meer verwacht. De coirtjes zijn hun handelsmerk, er wordt altijd gezongen., en muzikaal ligt de lat hoog.

Maar we zullen zien.

musician schreef:

Een werkelijk sublieme plaat deze. Ik ben nog dusdanig fan van het werk van deze band dat ik onlangs voor een zeer redelijke prijs de complete vinylbox uit Engeland heb laten aanrukken en elke schijf klinkt gewoon top, inclusief deze.

De heren live zien heb ik na hun laatste Ahoy show totaal de behoefte niet meer toe en zelfs de DVD Farewell I vind ik bijzonder slapjes overkomen. Maar Desperado kan ik eindeloos naar blijven luisteren.

De Eagles zijn geen band die de studioversies op de buhne een andere draai geven. Dat zit er gewoon niet in. Het perfect naspelen en de ruimte voor wat solo nummers ( waar vooral Joe Walsh opmerkelijk veel ruimte krijgt) is het heilige doel.
Voor mij niet (meer) interessant genoeg om de vele pingles neer te leggen.
Ik zag ze ooit in ''96'', in de Kuip. Degelijk concert, maar wel heel geregisseerd en niet al te verrassend.

Maar ik ben het met je eens Joep. Desperado is hun meest memorabele werk. Alles komt samen, en het is werkelijk de enige Eagles plaat die mij vanaf het begin tot einde weet te boeien.
Vandaar ook mijn 5.

avatar van Droombolus
bikkel2 schreef:

Vandaar ook mijn 5.

Ik zag ze in de 70s toen ze achter Hotel California aan toerden en toen was het al niet veel anders. Hèt lichtpunt in die sjoo was ( Steve Young's ) Seven Bridges Road, waarvan ze het basis arrangement dan weer geleend hadden van Ian Matthews .........

Desperado is het enige album wat ik ooit op CD gekocht heb, dus ik ben het roerend met je eens.

Ik vind het debuut trouwens ook niet verkeerd. Nog lekker ongedwongen en Countryrock gericht.

Vanaf On The Border wordt het veel mainstreamer/gladder. Met Don Felder aan boord al rockgerichter.
Bernie Leadon's rol is dan al een stuk minder urgent.

WPE
Voor mij ook een van de beste platen die ze gemaakt hebben. heerlijke country-rock georiënteerd, met natuurlijk de klassieker Desperado, zo mooi van eenvoud! Dit gaat nooit vervelen!

avatar van Funky Bookie
Ik ben geen country liefhebber, maar dit is toch wel een hele fijne plaat.
Je hebt het idee dat je in het wilde westen zit.
Ik vind het titelnummer helemaal niet zo bijzonder, maar Bitter Creek is een juweeltje.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Bitter Creek vind ik persoonlijk het mooiste nummer van de plaat tezamen met Outlaw Man.

Zijn twee songs die het pure van de groep nog herbergen.
Beiden met een ruw randje.
Blijf het jammer vinden dat leadon uit de band ging.
Niets ten nadele van Felder en later Walsh.
Maar leadon gaf de band een oprechter geluid.
Het gaat hierna steeds gelikter klinken en het Countryrock element wordt steeds minder toegepast.

avatar van blaauwtje
Nav het sarcastisch verhaaltje van Leo B de plaat weer eens opgezet, het blijft toch een lekkere plaat en de geschiedenis zoals hij het gisteren vertelde wist ik grotendeels ,toch leuk om het weer te horen.

Maar goed blijft overeind dat dit een meesterwerk is.

blaauwtje schreef:
Nav het sarcastische verhaaltje van Leo B de plaat weer eens opgezet, het blijft toch een lekkere plaat en de geschiedenis zoals hij het gisteren vertelde wist ik grotendeels ,toch leuk om het weer te horen. Beetje jammer dat Matthijs van N het nodig vond om de heren te veroordelen om hun zakelijk instinct, terwijl hij zelf al jaren door de belastingbetaler dik wordt betaald. Maar goed blijft overeind dat dit een meesterwerk is.

Het was een bijzonder leuk verhaal gisteren, een beetje sarcasme mag best. Wat mij betreft zijn het prima muzikanten maar in een zeker opzicht absoluut ook inhalige heren, Glenn Frey en Don Henley, de directie van de band Eagles. Het hoort er bij tegenwoordig, de fans volledig uitmelken. Er zijn genoeg andere bands die hetzelfde doen maar bij Eagles is het wat vaker in de publiciteit, met name ook door het geweldige boek van Don Felder.

avatar van musician
Handig, die Leo Blokhuis.
Eén keer op tv, gelijk mijn oude exemplaar van Desperado verkocht.

Ja, rijk word je er niet van (€ 4,00 minus portokosten en afdracht) maar het feit dat je er iemand anders blij mee kunt maken doet mij dan ook weer deugd..

Hij gaf, eerlijk is eerlijk, een mooi verhaal over Desperado, een goede geschiedenis.

avatar van Broem
Zeker weten. Erg mooi verhaal. Gelijk de lp maar eens uit de kast getrokken en met iets andere oren geluisterd. Bijzonder dat inspiratie voor een album uit zo'n hoek komt. Prima album van THE Eagles.

avatar van Running On Empty
Heb hem ook weer eens gedraaid. Heerlijk plaatje hoor.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Fantastisch album inderdaad, het verhaal inzake het nummer Bitter Creek wist ik dan weer niet.
Onbegrijpelijk dat Matthijs de laatse docu van The Eagles niet doorheen te komen vind, als hij doelt op The Story Of An American Band slaat hij wat mij betreft de plank volledig mis, weergaloos naslagwerk!
Het boek van Felder ook gelezen, interessant boek waar Henley & Frey er inderdaad niet best af komen, de waarheid zal wel ergens in het midden liggen en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Don Felder graag in de slachtofferrol kruipt.
Hoe hou je het anders ca.30 jaar vol in de band?

avatar van Droombolus
TEQUILA SUNRISE schreef:
Hoe hou je het anders ca.30 jaar vol in de band?

Gebrek aan karakter ? Geen goed glas bier bij de hand op het juiste moment ? Bovendien is het een manier om regelmatig te horen te krijgen dat je een fantastiese gitarist bent en tegelijkertijd brood op de plank te houden.

avatar van devel-hunt
Ondanks dat je niets van elkaar moet hebben kan je het jarenlang met elkaar vol houden in een band, als de hebzucht bij iedereen maar groot genoeg is. Iedereen laat zich apart van elkaar naar een stadion rijden, groet elkaar vriendelijk en afstandelijk tijdens de soundcheck om daarna op de automatische piloot de nummers te spelen, om vervolgens zonder een woord te wisselen weer naar je eigen hotel gereden te worden waar je hoogblonde botox vrouw ongeduldig op je wacht.
De outlaws die toentertijd The Eagles waren zijn allang vertrokken en hebben zich in laten pakken door geld en niet meer door idealen.

avatar van musician
Zijn ze daar ooit mee begonnen dan?

Het is altijd al een illusie geweest te veronderstellen dat er, door welke artiest dan ook, albums werden gemaakt voor de idealen, niet voor het geld.
Alleen, je kunt heel goed idealen ventileren via een album.
Je hebt er natuurlijk ook niks aan als je idealen niet worden verkocht.

The Eagles zijn om die reden niet meer of minder geldwolf dan een andere artiest. Alleen maakt de (grotere) vraag naar albums en concertkaartjes uiteindelijk uit hoeveel je er als band of artiest aan verdiend.

avatar van zaaf
Bullshit Musician. Zoals elders gezegd, het zegt meer over jouw insteek dat je alle artiesten over een inhalige kam scheert. Of prefereer je scheerd.

Het verhaal en verwording van the Eagles is alom bekend. Jammer. De start was veelbelovend. En dat inderdaad geldt voor veel meer artiesten, zeker ook de voormalige hippie generatie.

avatar van blaauwtje
Idealen, leuk voor pubers, maar of we nu artiesten zijn of mensen met een 9 to 5 job, we zijn allemaal begonnen met idealen en dromen , al vrij snel zijn we er achter gekomen dat idealen de schoorsteen niet laat roken, daar zijn muzikanten niet anders in dan anderen.

Artiesten hebben dan nog het voordeel dat ze lopen te leuren met eigen gemaakte spulletjes.
Aan ons, het gepeupel, de eer te bepalen aan welke inhalige artiesten wij onze zuur verdiende euri's willen besteden.

Ga al bijna 35 jaar naar concerten, ben nog nooit een artiest tegen gekomen die zei, die Blaauwtje is zo'n leuke vent , die laten we gratis naar binnen.

Kom ik zet desperado nog een keer op en denk aan mijn eigen idealen die ik toen had.

Frey en Henley kregen op een bepaald moment in de gaten dat zij in staat waren een groot publiek aan te trekken met hun songs.
Dat is hun in ieder geval gelukt.
Het betekende wel het afscheid van purist en virtuoos Bernie Leadon.
Juist Leadon maakt Desperado muzikaal zo rijk.
Dat heb ik nadien niet meer teruggehoord.

Ik geloof in ieder geval in de oprechtheid van het debuut en Desperado. Er is hard gewerkt om dit voor elkaar te boksen.
Maar zoals zo vaak gaat het artistiek achteruit maar wordt het succes groter.
Dat vind ik zeker bij de Eagles het geval.
Hotel California is een aardige plaat, maar meer ook niet.
Live wordt ( werd) er een gelikte show neergezet waar niets aan het toeval wordt overgelaten, met haantjes Frey en Henley als boegbeelden en drijvende kracht.
Joe Walsh krijgt zijn spotlights vanwege zijn reputatie als gitarist en zijn succes voordat hij de groep versterkte.
Timothy doet het al jaren met minder en neemt genoegen met de rol als beste koorknaap en met 1 of 2 leadmomentjes.
Alles staat vast en wie niet meegaat kan net zo makkelijk oprotten.
Ik geloof wel dat dit de sfeer is geworden bij de Eagles.

avatar van blaauwtje
Elke Eagle fan vond het jammer dat Bernie uit de band stapte, maar die zelfde fans hebben Bernie nou niet bepaald in hun armen gesloten toen hij solo ging, kijk eens bij zijn laatste meesterwerk Mirror, 5 berichtjes en 2 beoordelingen.

Bernie heeft met zijn virtuositeit een stempel gedrukt op deze plaat, het is jammer dat we dat niet zoveel meer hebben gezien de afgelopen tientallen jaren, maar volgens mij ligt dat opgesloten in het karakter van Bernie, voor zover ik weet heeft hij een rol gespeeld op slow turning van John Hiatt en een blauwe maandag in de Nitty Gritty D.Band gespeeld.

Ik heb hem in 1984 in Paradiso mogen zien als begeleider van Chris Hillman in zijn morning sky periode , hij vertolkte daarbij enkele eagle klassiekers, smullen geblazen , vooral ook in die setting.

Des te leuker was het om hem aan het werk te zien in mei ,als onderdeel van de History tour van de Eagles, ik heb ervan genoten, volgens mij is dat de essentie van muziek.

Leadon is een hartstochtelijk muzikant die zijn neus ophaalde voor de richting die Henley en Frey wilden bewandelen.
ik geef toe, ik heb mij niet verdiept in zijn werk na de Eagles. In dat opzicht heb je zeker een punt blauwtje.

avatar van zaaf
blaauwtje en musician zouden het goed met elkaar kunnen vinden, economisch gezien. ik ga mijn woorden hieraan economisch spenderen.

bah

avatar van blaauwtje
Sorry if I let you down Zaaf, laat Musician het niet horen dat wij het met elkaar kunnen vinden.

Maar zullen we nu weer terug gaan naar de Cd Desperado, want daar is het op deze site om te doen toch, hier was de muziek nog puur en konden de heren niet bevroeden dat er 41 jaar later een discussie woedt om de al of niet verworpen mentaliteit van het keiharde tweetal Henley en Frey.

De edison die er voor deze plaat werd binnengesleept staat de heren nog in het geheugen gegrift .

avatar van Brutus
Dit album is een stuk beter dan het debuut.
Ik vind alleen Bitter Creek en Saturday Night niet te verteren.

Het beste nummer vind ik Out of Control.
Sterker nog dit vindt ik een van de beste nummers van The eagles

De rocker in Brutus....... logisch dat je Out Of Control omarmt.

avatar van luigifort
Happy new year