menu

Tears for Fears - The Hurting (1983)

mijn stem
4,04 (416)
416 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Pop / Electronic
Label: Mercury

  1. The Hurting (4:20)
  2. Mad World (3:36)
  3. Pale Shelter (4:34)
  4. Ideas as Opiates (3:46)
  5. Memories Fade (5:05)
  6. Suffer the Children (3:53)
  7. Watch Me Bleed (4:18)
  8. Change (4:15)
  9. The Prisoner (2:56)
  10. Start of the Breakdown (4:58)
  11. Suffer the Children [7" Version] * (3:45)
  12. Pale Shelter (You Don't Give Me Love) * (4:04)
  13. The Prisoner * (2:45)
  14. Ideas as Opiates [Alternate Version] * (3:57)
  15. Change [New Version] * (4:40)
  16. Suffer the Children [Remix] * (4:21)
  17. Pale Shelter (You Don't Give Me Love) [Extended Version] * (7:07)
  18. Mad World [World Remix] * (3:43)
  19. Change [Extended Version] * (6:01)
  20. Pale Shelter [Extended Version] * (7:09)
  21. Suffer the Children [Instrumental] * (4:27)
  22. Change [7" Edit] * (3:57)
  23. Wino * (2:26)
  24. The Conflict * (4:04)
  25. Broken Revisited * (5:17)
  26. Suffer the Children [Demo Version] * (3:59)
  27. Ideas as Opiates [Peel Session 01/09/1982] * (3:52)
  28. Suffer the Children [Peel Session 01/09/1982] * (4:04)
  29. The Prisoner [Peel Session 01/09/1982] * (2:53)
  30. The Hurting [Peel Session 01/09/1982] * (3:49)
  31. Memories Fade [Jensen Session 20/10/1982] * (4:54)
  32. The Prisoner [Jensen Session 20/10/1982] * (2:47)
  33. Start of the Breakdown [Jensen Session 20/10/1982] * (3:59)
  34. The Hurting [Jensen Session 20/10/1982] * (3:50)
  35. Start of the Breakdown [From 'The Way You Are' Single] * (5:55)
  36. Change [From 'The Way You Are' Single] * (4:58)
toon 26 bonustracks
totale tijdsduur: 41:41 (2:34:24)
zoeken in:
avatar van Premonition
4,5
Is er een sluitende definitie van synthpop?
The Hurting is gewoon pop en in tegenstelling tot OMD (ok, alleen in The New Stone Age) en Depeche Mode (totdat Gore later ook de gitaar sporadisch gebruikte), werd veelvuldig door Orzabal gitaar gespeeld, maar dat is wat mij betreft geen onderscheid of het wel dan niet synthpop is.
Laat staan of je een echte basgitaar gebruikt of bas uit een doosje...

avatar van Mjuman
Andy (OMD) speelde wis ende waerachtig een ekte bas.

Een synth is een machtig mooi instrument waarmee je veel kunt bewerkstelligen, alleen het gebruik van een synth garandeert nog geen synthpop. Dan zouden Talking Heads (o.a. Prophet 5) en Talk Talk (o.a. JP8) synthpop maken. En ook Het Goede Doel (Alles draait om de eenvoud) zou dan synthpop maken; als ik het Henk voorleg, schiet ie spontaan in de lacht Een band als Talk Talk gebruikte live meerdere synths en ook dat zou ik nimmer synthpop noemen (hoogstens de allereerste plaat).

Herinner me verder dat we elkaar regelmatig de tent uitvochten bij de diverse wave-topics om wat wel en niet wave was en dat gaat hier misschien ook wel op.

Synthpop is imo 'lichter van gehalte en teneur' - intentie om blij te maken, geen gezeur; vergelijk: DM Photographic en Just Can't Get Enough maar eens met Blasphemous Rumours of Enjoy the Silence en voor Human League: zet Empire State Human maar eens naast Don't You Want Me

Verwees al naar het feit dat meerdere vrienden van me - relatief veel symfo en prog draaien - weinig met wave hebben, maar wel Tears for Fears waarderen. Voor synthpop vind ik de songs van TFF te veel wendingen hebben en te complex en de teksten onstijgen ook het niveau van veel synthpop.

Maar met die laatste opmerking creëer ik dan weer een paradox als ik aan OMD's Enola Gay denk - of red ik me dan door te stellen dat die song geen synthpop is

avatar van Barney Rubble
4,5
Niemand stelt dat het inzetten van een synthesizer garandeert dat sprake is van synth-pop , maar als er geen synths gebruikt worden, kun je het bezwaarlijk synth-pop noemen. De keyboards op dit album zijn i.i.g wss synths. (in jouw bericht van 15:09 impliceerde je met de eerste twee sterretjes dat dit niet het geval was). Volgens mij is een onderscheidend verschil tussen (bepaalde/andere) new-wave en synth-pop, dat bij synth-pop de pakkende melodieën (pop-hook) door de synthesizers worden geproduceerd. Vergelijk in dat opzicht Joy Division's Love Will break Us Apart met Tears For Fears's Mad World. Bij de ene compositie komt de hoofdmelodie met name vanuit de drums en gitaren; bij de ander met name vanuit de synthesizers.

Dat synth-pop lichter is van teneur, geldt i.i.g mijns inziens niet voor Gary Numan (1), of Snowy Red (2). Ik denk dat je de term synth-pop te nauw kadert; het is meer dan enkel Depeche Mode in hun beginperiode .

5,0
Mjuman wrote [/quote]

[quote]: Voor synthpop vind ik de songs van TFF te veel wendingen hebben en te complex en de teksten onstijgen ook het niveau van veel synthpop.

Sorry dit vind ik pure kletskoek. Synthpop is een vrij brede term, die met wendingen , complexiteit en teksten van muziek op zichzelf beschouwd nul komma nul te maken heeft. Het gaat erom dat de synth wordt gebruikt in plaats van de gitaar en /of dat die laatste ondergeschikt is aan de synth. Alle jaren 80 albums van Human League, Depeche Mode, OMD maar ook recent Chvrches zijn schoolvoorbeelden, maar ook dit album van TFF valt daaronder.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:25 uur

geplaatst: vandaag om 06:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.