Andy (OMD) speelde wis ende waerachtig een ekte bas.
Een synth is een machtig mooi instrument waarmee je veel kunt bewerkstelligen, alleen het gebruik van een synth garandeert nog geen synthpop. Dan zouden Talking Heads (o.a. Prophet 5) en Talk Talk (o.a. JP8)
synthpop maken. En ook Het Goede Doel (Alles draait om de eenvoud) zou dan synthpop maken; als ik het Henk voorleg, schiet ie spontaan in de lacht
Een band als Talk Talk gebruikte live meerdere synths en ook dat zou ik nimmer synthpop noemen (hoogstens de allereerste plaat).
Herinner me verder dat we elkaar regelmatig de tent uitvochten bij de diverse wave-topics om wat wel en niet wave was en dat gaat hier misschien ook wel op.
Synthpop is imo 'lichter van gehalte en teneur' - intentie om blij te maken, geen gezeur; vergelijk: DM
Photographic en
Just Can't Get Enough maar eens met
Blasphemous Rumours of
Enjoy the Silence en voor Human League: zet
Empire State Human maar eens naast
Don't You Want Me
Verwees al naar het feit dat meerdere vrienden van me - relatief veel symfo en prog draaien - weinig met wave hebben, maar wel Tears for Fears waarderen. Voor synthpop vind ik de songs van TFF te veel wendingen hebben en te complex en de teksten onstijgen ook het niveau van veel synthpop.
Maar met die laatste opmerking creëer ik dan weer een paradox als ik aan OMD's Enola Gay denk
- of red ik me dan door te stellen dat die song
geen synthpop is