Neil Young - Harvest (1972)

Canada
Rock / Country
Label: Reprise

1. Neil Young & The Stray Gators - Out on the Weekend (4:35)
  2. Neil Young & The Stray Gators - Harvest (3:11)
  3. A Man Needs a Maid (4:05)

met London Symphony Orchestra

4. Neil Young & The Stray Gators - Heart of Gold (3:07)
  5. Neil Young & The Stray Gators - Are You Ready for the Country? (3:24)
  6. Neil Young & The Stray Gators - Old Man (3:25)
  7. There's a World (2:59)

met London Symphony Orchestra

8. Neil Young & The Stray Gators - Alabama (4:02)
  9. The Needle and the Damage Done (2:03)
  10. Neil Young & The Stray Gators - Words (Between the Lines of Age) (6:39)
  11. Out on the Weekend * (4:00)
  12. Old Man [Intro] * (0:30)
  13. Old Man * (3:37)
  14. Journey Through the Past [Intro] * (0:17)
  15. Journey Through the Past * (3:04)
  16. Heart of Gold [Intro] * (1:46)
  17. Heart of Gold * (3:32)
  18. Don't Let It Bring You Down [Intro] * (0:45)
  19. Don't Let It Bring You Down * (2:43)
  20. A Man Needs a Maid [Intro] * (2:23)
  21. A Man Needs a Maid * (3:55)
  22. Love in Mind [Intro] * (0:51)
  23. Love in Mind * (2:14)
  24. Dance Dance Dance * (2:26)
  25. Neil Young & The Stray Gators - Journey Through the Past * (2:32)
  26. Neil Young & The Stray Gators - Bad Fog of Loneliness * (1:56)
  27. Neil Young & The Stray Gators - Dance Dance Dance * (2:34)

met Tony Joe White

avatar van Ducoz
Rogyros schreef:

Inmiddels is het weer wat genuanceerd, want Ducoz heeft dit album weer 4 sterren gegeven.

Goed zo, Ducoz!!!

Achja, nu wel weer kinderachtig genoeg gedaan denk ik.
Prima album dit, enkele misser is "There Is A World" , wat heb ik weinig met dat nummer zeg...
Buiten dat is het op Old Ways en Landing on Water het Neil album dat me eigenlijk het minste aanspreekt, de kwaliteit is er, de songs zijn er maar toch mist het iets dat b.v. On the Beach b.v. wel heeft

avatar van Rogyros
Als door een wesp gestoken...
Ben in ieder geval blij dat je weer van het album kan genieten, Ducoz.

Misterfool
mwah, dit valt me dan toch wat tegen. Het grijpt me op 1 nummer na(words) niet zo goed als andere albums van Neil Young. De kwaliteit vind ik erg wisselvallig, het orkestrale there´s is a world past totaal niet en ik heb ook niets met die typische country-gitaartjes die soms opduiken. Van sommige nummers(heart of gold) ken ik een veel betere liveversie.

Misterfool schreef:
ik heb ook niets met die typische country-gitaartjes

Dat is dan toch wel een aanzienlijke barricade om de muziek van Neil Young in de breedte te leren waarderen, vrees ik.

Misterfool
Mm, Chrome dreams, after the gold rush en le noise vond ik wel goed tot zeer goed, daar had ik er weinig last van.

avatar van Sandokan-veld
Dat kan (Chrome Dreams is dan nog een beetje op het randje), maar als je echt niet tegen dat countrygeluid kan, kun je minstens een derde van zijn platen afschrijven.

Stijn_Slayer
Het ligt eraan. Een vleugje country is heel vaak aanwezig. EKTIN is ook country, maar dan country-rock. Minstens een derde is misschien toch wat overdreven. Ik tel iets van dertien albums die ik (grotendeels) country georienteerd wil noemen (het is soms moeilijk te bepalen of er zijn ook andere stijlen aanwezig).

Gold Rush is bijv. veel meer folk (en rock) dan country.

avatar van Sandokan-veld
Als ik voor mezelf spreek, heb ik wel een hoop platen van Neil moeten laten liggen in het begin omdat ik erg moest wennen aan het hoge countrygehalte. De pure country-Neil van Old Ways of de A-kant van American Stars & Bars vind ik nog steeds niet altijd leuk.
Met deze heb ik dat niet zo, eigenlijk. Als Misterfool hier al afhaakt, gaat dat toch wel een flinke belemmering worden, denk ik.

vanson
Grappige discussie over de toegankelijkheid van de meer country georienteerde nummers van Neil Young...
Misschien had 'Are you ready for (the) country?' de openingstrack moeten zijn.

Zelf deel ik de wereld zo min mogelijk in, ook niet in muziekstijlen. Dit album is een van de meest gekoesterde uit mijn jeugd, en grappig genoeg groeien de meeste liedjes mee met de jaren. 'Old Man' heeft nu een andere lading dan wanneer ik het voor het eerst hoorde, hetzelfde geldt (vanzelfsprekend) voor 'Words'.

avatar van matthijs
Lekker deze weer eens te draaien. Man needs a maid is wel erg bijzonder nummer hoor!

ik ben een echte metal head.

maar dat leuke country geluidje van dit plaatje vindt ik fantastisch!

avatar van IllumSphere
Ik ben nu ook niet echt de country fanaat. Ik ken wel enkele nummers van Johnny Cash, maar verder dan dat gaat het niet. Nu heb ik door het 'Mijn introductie tot ....' topic kennis gemaakt met Neil Young (en deze plaat) en vond het fantastisch. Alle nummers die werden gepost van deze artiest waren afkomstig van deze plaat en aangezien deze plaat op de 49ste plaats van de top250 staat was de keuze snel gemaakt om deze naar de albums die cruciaal zijn voor mijn verdere muzikale ontwikkeling te verplaatsen. Nu heb ik het deze week al meerdere keren beluisterd, maar door omstandigheden ga ik vandaag er wat dieper op in. Deze keer geen langer bericht, maar probeer ik het kort te houden.

Het album klinkt heel goed. De sfeer wordt direct gezet in het openingsnummer. Geen harde nummers, maar rustige nummers die soms gelijkenissen tonen met nummers van Bob Dylan. Daar wordt er bijvoorbeeld ook veel gebruik gemaakt van de harmonica. En ook hier wordt dit op een positieve manier gebruikt. Ik kan niet zeggen of die harmonica van essentieel belang was, maar ik kan wel zeggen dat het een perfecte toevoeging was en nog steeds is. Naast een harmonica wordt er ook gebruik gemaakt van een akoestische gitaar. Wat eigenlijk normaal is.

De stem van Neil Young klinkt heel erg puur. Niet echt rauw, maar eerder een zachte stem. Iets wat heel goed uitkomt voor deze soort muziek. Meer hoef ik er eigenlijk niet over te zeggen, aangezien ik even snel een bericht wou plaatsen. Ik ga deze plaat een vier en een half geven en ik gun hem een plaats in de wedstrijd om een plek in mijn top tien. Al kan ik, in tegenstelling tot andere albums, niet met zekerheid zeggen dat hij ooit te vinden zal zijn in mijn top tien. Dit heeft trouwens niet te maken met dat hij slecht zou zijn, eerder met dat ik nog niet echt een persoonlijke band gekweekt heb.

Stijn_Slayer
Heb ik dus per ongeluk Harvest aangeraden. Snel door naar z'n andere werk uit de periode 1967-1979!

avatar van devel-hunt
A Man Needs a Maid heb ik nooit begrepen, een draak van een nummer. Past helemaal niet in de sfeer. Ik heb uitvoeringen zonder orkest gehoord, die vele malen mooier zijn.
Ik vind Harvest mooi, maar kan voor mij niet tippen aan after the gold rush, Comes a time of live rust.

devel-hunt schreef:
A Man Needs a Maid heb ik nooit begrepen, een draak van een nummer.

Tjonge, met je eens dat het heel anders qua sfeer is dan de rest van deze plaat., desondanks voor mij een van de hoogtepunten!

Stijn_Slayer
Voor mij is het stuivertje wisselen met het titelnummer. Zit net even meer emotie in. Waarschijnlijk doordat ze zo sterk verwijzen naar vrij intense persoonlijke ervaringen van Neil Young.

avatar van woutorrmusic
Welke ervaringen? Ik zou het uiteraard zelf kunnen opzoeken, maar op deze manier kan iedereen het lezen én kunnen er misschien nog nieuwe discussies ontstaan!

avatar van woutorrmusic
Ik zag trouwens ooit een 'verslag' van Slowgaze bij dit album, waarin hij zei dat hij de verschillende nummers geen geheel vond vormen; zet Old Man bijvoorbeeld tegenover Words. Daarvoor vond ik het een geweldig album en ook een geheel, of ik hechtte geen belang aan 'het geheel', maar door die recensie is mijn liefde voor dit album, jammer genoeg, toch een beetje getemperd. Desondanks draai ik hem toch vaak met veel liefde en vooral bij Words wil ik nog wel eens de luchtgitaar oppakken, net zoals ik dat bij Cowgirl In The Sand en Down By the River ook zo goed kan, althans dat vind ik zelf. Old Man is natuurlijk ook altijd genieten, maar Harvest en Out On The Weekend vind ik zo mogelijk nog mooier. A Men Needs A Maid en There's A World zijn mijns inziens weer een beetje té; niet dat dat een nummer gelijk slecht maakt voor mij, maar het zorgt wel deels voor die non-coherentie waar ik het eerder over had. Needle And The Damage Done, daarentegen, is wat mij betreft het hoogtepunt; klein, intiem en toch groots qua inhoud.

avatar van matthijs
Ik ken dat wel, als anderen kritische uitspraken gaan doen over je favoriete platen, dat dat wel een beetje pijnlijk kan zijn, hoe terecht de kritiek ook is. (Ik laat bv mijn meest favoriete muziek niet aan mijn partner horen om die reden, het is al paar x voorgekomen dat ze zei "eigenlijk kan ie niet echt zingen", "wat een saai ritme" o.i.d. en dan moet ik daar vervolgens steeds aan denken!
Bij deze plaat van Neil valt dat effect mee, omdat hij bij mij niet bij mijn allerfavorietste hoort ; hoewel wel bovengemiddeld (k geef een 4, en er zijn nog vele platen die ik een 4,5 of 5 geef)
Interessant he?

woutorrmusic schreef:

Neil Young werd verliefd op Carrie Snodgress toen hij haar op tv in een film zag spelen: ''I fell in love with the actress, she was playing a part that I could understand.'' Neil had een kind met haar, maar halverwege de jaren 70 zijn ze na een redelijk geplaagde relatie toch uit elkaar gegaan. Dat liep ook niet allemaal op rolletjes: o.a. 'Mad Housewife' Carrie Snodgress Sues Rocker Neil Young for Support of Their Handicapped Son - Feuds, Carrie Snodgress, Neil Young (Musician) : People.com Er zijn beelden van Neil omstreeks 1972 waarin hij zegt dat hij eindelijk nummers voor Carrie durft te zingen, maar dat 'A Man Needs A Maid' hem nog steeds niet lukt.

'Harvest' is een vrij droevig verhaal. Terwijl Carrie Snodgress onder invloed van LSD was, vroeg Neil een hoop over haar familie (Neil heeft dat zelf nooit genomen vanwege z'n medische toestand). Het gaat over haar moeder die zelfmoordpogingen ondernam door zichzelf van de trap te gooien. Uiteindelijk bleek het dan toch niet zo héél serieus: ''did she wake you up to tell you that it was only a change of plan?''

Het is één van de allermooiste teksten die Neil Young ooit heeft geschreven. Zo'n tragische aangelegenheid als basis en de rest van de tekst is precies verhullend genoeg waardoor je kan blijven nadenken en je eigen interpretatie kan geven aan het nummer. De zin hierboven die als vraag gesteld wordt bijv. is toch net even anders dan als het er een punt achter zou staan. Het lijkt me ook wel duidelijk dat je kan zien dat Neil Young ook niet helemaal weet hoe hij kan helpen en dat het hun relatie misschien niet ten goede komt.

Het is jammer dat Neil Young tegenwoordig zo straightforward en eenvoudig schrijft. Teksten als 'Harvest' en 'After the Gold Rush' zijn veel poëtischer, beeldender, veelzeggender...

Overigens wel opvallend dat Carrie als muze eigenlijker mooiere, diepgaandere nummers heeft opgeleverd dat Pegi. Pegi heeft Neil veel te blij gemaakt.

PriestMaiden
Zware klassieker.

avatar van wizard
Heb je hem op dik vinyl gekocht?

PriestMaiden
wizard schreef:
Heb je hem op dik vinyl gekocht?

Nope, ik verzamel enkel cd's Dit is ook mijn eerste kennismaking met Neil Young.

avatar van matthijs
Stijn, dank voor je boeiende uitleg. Ik heb een nummer als Harvest al heel vaak gehoord, maar nooit er bij stilgestaan waar het over ging, en dat t zo emotioneel is. Ik vond het nooit zo'n mooi nr maar zal er nooit meer hetzelfde naar luisteren. Net als Man needs a maid dat ik al 20 jaar na Heart Of Gold het mooiste nummer vind!

Stijn_Slayer

Top album van onze Neil. Je moet twee favorite tracks kiezen, maar in feite staat het hele album vol favoriete tracks!!

avatar van harm1985
Inmiddels toch maar de remaster aangeschaft. Ik heb net een nieuwe CD speler en de oude versie (uit 89 alweer) klonk wel erg teleurstellend... 'miste' gewoon een hoop.

Die remaster klinkt echt heel erg goed, meer dynamiek en veel 'helderder' geluid (de oude CD klonk gewoon wat dof). Zat trouwens in een CD box met drie andere remasters, bij Bol.com voor 20 euro. Geen slechte deal.

avatar van Masimo
matthijs schreef:
Stijn, dank voor je boeiende uitleg.
Ook namens mij dank. En vertel heus gerust meer verhalen, graag zelfs.

avatar van AOVV
Inderdaad, ik ben het er ook mee eens. Enkele dagen geleden nog 'ns beluisterd, en het blijft toch wel een erg goeie plaat.