Neil Young - Harvest (1972)

Canada
Rock / Country
Label: Reprise

1. Neil Young & The Stray Gators - Out on the Weekend (4:35)
  2. Neil Young & The Stray Gators - Harvest (3:11)
  3. A Man Needs a Maid (4:05)

met London Symphony Orchestra

4. Neil Young & The Stray Gators - Heart of Gold (3:07)
  5. Neil Young & The Stray Gators - Are You Ready for the Country? (3:24)
  6. Neil Young & The Stray Gators - Old Man (3:25)
  7. There's a World (2:59)

met London Symphony Orchestra

8. Neil Young & The Stray Gators - Alabama (4:02)
  9. The Needle and the Damage Done (2:03)
  10. Neil Young & The Stray Gators - Words (Between the Lines of Age) (6:39)
  11. Out on the Weekend * (4:00)
  12. Old Man [Intro] * (0:30)
  13. Old Man * (3:37)
  14. Journey Through the Past [Intro] * (0:17)
  15. Journey Through the Past * (3:04)
  16. Heart of Gold [Intro] * (1:46)
  17. Heart of Gold * (3:32)
  18. Don't Let It Bring You Down [Intro] * (0:45)
  19. Don't Let It Bring You Down * (2:43)
  20. A Man Needs a Maid [Intro] * (2:23)
  21. A Man Needs a Maid * (3:55)
  22. Love in Mind [Intro] * (0:51)
  23. Love in Mind * (2:14)
  24. Dance Dance Dance * (2:26)
  25. Neil Young & The Stray Gators - Journey Through the Past * (2:32)
  26. Neil Young & The Stray Gators - Bad Fog of Loneliness * (1:56)
  27. Neil Young & The Stray Gators - Dance Dance Dance * (2:34)

met Tony Joe White

Stijn_Slayer
harm1985 schreef:
Zat trouwens in een CD box met drie andere remasters, bij Bol.com voor 20 euro. Geen slechte deal.

Bij Amazon zelfs voor minder dan een tientje. Heb 'm zelf niet besteld. Archives klinkt al geweldig en ik houd er niet van om muziek 'dubbel' te kopen.

avatar van harm1985
Heb het vooral gedaan vanwege de ontbrekende nummers (o.a. Out on the Weekend en de 'korte versie' van Words) en omdat ik albums nu eenmaal ook in zijn geheel wil luisteren. Ben ook niet zo van het dubbel kopen, tenzij het echt significant beter klinkt (of zoals bij Blu-Ray eruit ziet).

Ik bewaar de oude albums wel, die houd ik gewoon op volgorde, deze box gaat tussen Fork in the Road en Dreamin' Man Live in. Artwork is wel iets summierder dan normale CD's.

sugartummy
mooie nummers in een bescheiden begeleiding; het kaalste nummer (needle) is het mooiste. a man needs.. & there's a world zijn de negatieve uitschieters, die dit patroon onderbreken. are you ready for the country speelt leentjebuur bij het aloude rollin & tumblin' blues . een veelgedraaid album in mijn huis & auto. een tijdje geleden werd er bij een engels muziekblad een cd meegegeven waarop dit album stond gedaan door andere artiesten. dat is ook een aanrader.

Cured
Eens met Sugartummy wat betreft de minste nummers; ik skip ze altijd omdat ik ze ook niet vind passen.

Stijn_Slayer
Nah leentjebuur, dat hoor ik niet zo duidelijk. De structuur en akkoorden wijken af. Het is wel enigszins door de blues geinspireerd.

Lazarus Stone
geel vinyl zonder hoge tonen, teveel country, gezeur achteraf natuurlijk met zo'n hoes

avatar van Ronald5150
"Harvest" is een ingetogen veelal op country steunende plaat van Neil Young. Eigenlijk ben ik al vanaf het openingsnummer "Out on the Weekend" verkocht. Wat een prachtige harmonieën. De gehele plaat staat vol van dromerige melodieën, mooie zang en samenzang en aansprekende teksten. Neil Young speelt over het algemeen ingetogen gitaar, de eerste helft veelal akoestisch en op de tweede helft van de plaat wordt vaker de elektrische gitaar gehanteerd. Maar ik word pas echt gegrepen door de pedal steel guitar van Ben Keith. Deze is subtiel aanwezig, maar zorgt voor zoveel meer sfeer en draagt bij aan de country feel. "Heart of Gold" is het bekendste nummer, maar ook "Old Man" werd een hit. Persoonlijk vind ik het afsluitende "Words (Between the Lines of Age)" een hoogtepunt. Dit nummer is iets anders qua sfeer, wat dreigender en bevat het kenmerkende gejaagde venijnige gitaarspel van Neil Young. "Harvest" is een must voor elke muziekliefhebber en een echte klassieker. Schoonheid in al zijn (relatieve) eenvoud.

avatar van bertus99
Eens met Ronald. Words vind ik ook top, evenals Alabama. er is nogal eens kritiek op A Man needs a maid an There's a World. Dat laatste vind ik ook het minste nummer van Harvest, maar AMNAM vind ik nog steeds aangrijpend. Zowel de tekst als de melodie en de inderdaad dramatische produktie.

avatar van Rogyros
Eens met je Bertus, over A Man Needs A Maid. Wat ik er nog aan wil toevoegen is de dramatische en ook wat theatrale zang van ome Neil. Ik kan het erg goed waarderen. Het maakt het nummer echt!

avatar van pmac
Een klassieke Neil plaat waarin alle facetten in Neils muziek tot volledig wasdom komen. Hier laat hij zijn poetische teksten los op de prachtige melodieen. Dan weer droevig, dan weer uitbundig en dan weer onzeker als ware het leven zelf. Het nummer Harvest zelf is mijn favoriet. In 2008 speelde hij een prachtige akoestisch versie in het Raigebouw te Amsterdam. Het concert was net begonnen maar toen kon de avond al niet meer kapot.

Had aan de ene kant wel naar Neil gewild dit jaar, maar € 85 vind ik net effe te jouker

avatar van JJ&Joan
Voor mij is Harvest echt een monument.
Superparel onder de parels is The Needle and the Damage done.

avatar van Broem
Vandaag de vinyl versie maar weer eens wat rondjes laten draaien. Heerlijk album van Neil met enkele top composities erop. Album klassieker met Old Man, Heart of Gold en Words als toppers.

''Deze mag in geen enkele platenverzameling ontbreken'' werd mij gezegd, wauw wat een prachtige plaat is dit! Het dramatische A Man Needs A Maid en Heart of Gold zijn mijn favoriete nummers. *4.5

Dit is voor mij een en al sfeer en nostalgie. Over de nummers ga ik het niet hebben want die zijn stuk voor stuk prachtig, dit album is voor mij als een trip. Dan moet ik denken aan een druilerige namiddag ergens in het zuiden van Amerika, New Orleans... maar een zonnige vrijdagochtend ergens op de buiten kan ook!!

avatar van matthijs
vincentcorjanus schreef:

Ook de mijne. Veel mensen vinden "A Man needs a Maid" niet zo bij de rest van de plaat passen qua sfeer. Kan ik wel wat bij voorstellen, is inderdaad wat je zegt nogal dramatisch vergeleken bij de vrij relaxte rest, vind je niet?

Afgelopen maand een prachtige reis gemaakt van San Francisco naar Denver. In de camper was het meneer Young die zijn weg naar de cdspeler het meest wist te vinden. Met name Heart of Gold kwam veel voorbij.

Nu besloten om me de komende tijd onder te dompelen en te kijken wat ik er nou echt van kan waarderen. Gelukkig heeft mijn vader bijna alles in de kast staan. Eerst deze maar eens in de herwaardering gedaan, want 2 sterretjes lijkt wel erg weinig.....

En na 1 herbeluistering kan ik hier toch wel een hele ster meer aan kwijt. Sluit niet uit dat daar nog een halfje bijkomt. Heart of Gold, There's a World en Damage zijn hier de favo's.

kistenkuif
After the Gold Rush, wat zou je allemaal kunnen zeggen over het tweede album van Neil Young...... etc.etc. .

Bent u wel op het juiste adres?

avatar van Shangri-la
kistenkuif schreef:

Bent u wel op het juiste adres?

Dat vroeg ik mij ook al af.

avatar van HugovdBos
Shangri-la schreef:

Dat vroeg ik mij ook al af.

Ik zit inderdaad helemaal fout, was al één album verder van Neil Young. Binnenkort zal ik hier wel een recensie over plaatsen.

avatar van Oldfart
Hoeft niet hoor...we kennen' em al

avatar van matthijs
Oldfart schreef:
Hoeft niet hoor...we kennen' em al

Desondanks verwelkom ik een nieuwe recensie!

avatar van henk01
Altijd leuk om nieuwe muziek te leren kennen.

MatthijsBudding
Wat vind men hier goed aan? Ik ga geen stem uitbrengen want dan zou het een anti-stem zijn, en dat vinden mensen (waaronder ikzelf) niet leuk . Maar ik snap hier geen drol van. De man schrijft de meest simpele liedjes die we al 1000 keer gehoord hebben, met net een iets andere twist. Slappe bandsound, ontzettend zoutloos. Verschrikkelijke stem. Niets dat mij aanspreekt. Dus vertel me, waarom juist wel voor jullie?

avatar van henk01
ik denk dat jij vanavond niet in amsterdam bent

MatthijsBudding
Ik wil nog even aanvullen dat ik het album heel vaak beluisterd heb, proberen het op een andere manier te beluisteren, kijken wat anderen er eventueel in zouden kunnen zien. Ik doe mijn best met bijna alle muziek .

avatar van Running On Empty
MatthijsBudding schreef:

Als jij liefhebber bent van 'Sad Singalong Songs' moet je op deze plaat toch wel iets van je gading kunnen vinden.

avatar van jurado
MatthijsBudding schreef:

Geweldig,sarcasme,ben er dol op.