Genesis - Nursery Cryme (1971)

Label: Charisma

1. The Musical Box (10:24)
  2. For Absent Friends (1:43)
  3. The Return of the Giant Hogweed (8:09)
  4. Seven Stones (5:09)
  5. Harold the Barrel (3:00)
  6. Harlequin (2:53)
  7. The Fountain of Salmacis (7:54)
avatar van musician

Als toch redelijke trouwe klant van Amazon én redelijke fan van Genesis zou ik hem toch eens moeten bestellen.
Per slot van rekening, durf ik wel de stelling aan dat Genesis in de toekomst, zeker met dit album, een band zou kunnen zijn die muzikaal gaat overleven. Dus dan is het altijd aardig om te weten hoe of wat, rond die eerste albums.

avatar van Broem
THE Musical Box blijft ongeëvenaard. Kwam een cd set tegen met live opnames uit begin 70's. Hierop wat verschillende uitvoeringen van TMB. Ben benieuwd hoe dat klinkt.

avatar van goldendream
Hier is dé Genesissound tot ontplooiing gekomen. De openingssong is een meesterwerk. 4,5 sterren.

avatar van goldendream
Weet iemand wat 'Nursery Cryme' betekent?

avatar van goldendream
Thanks! Mooi gevonden dus.

musician schreef:

Ja, een complicatie box is weer een geheel nieuwe sensatie in het wereldje. Muziek met hindernissen en problemen. Je moet er even doorheen maar dan heb je ook wat

Maar zoveel nummers van Nursery Cryme staan er nooit op een verzamelaar van Genesis. Heb je daarna Nursery Cryme nog los gekocht? En vind je de nummers met Peter Gabriel beter of hou je toch meer van Invisible touch, No son of mine enz?

Nee, eigenlijk alleen the musical box, daarna heb ik Selling England en Nursery Cryme los gekocht ja. Weet eigenlijk niet waarom ik dat bericht gepost had bij dit album. En de nummers met Gabriel vind ik nu vele malen beter, hoewel ik geen Collins fobie heb. Mijn muzieksmaak in het algemeen is vanaf toen ook enorm veranderd.

avatar van musician

Het eerste was natuurlijk maar een lolletje.

Je moet jezelf eigenlijk door heel Genesis een beetje heenloodsen en dan ten slotte per album beslissen wat je er van vind.

Het hoeft niet per se zo te zijn dat Genesis met Peter Gabriel altijd goed is en met Phil Collins altijd slecht. Dat heeft nuances en door alles af te luisteren, hoor je natuurlijk wat er naar je smaak het mooist is.

avatar van pmac
Nursery Cryme markeert het begin van een uiterst creatieve periode voor de band in hun topformatie. Hier valt alles op zijn plaats en het zou nog beter worden met Selling en the Lamb.

musician schreef:

Het eerste was natuurlijk maar een lolletje.

Moet natuurlijk compilatie zijn zie ik nu

avatar van sqounk
nieuw audio hardware... luister nu met de koptelefoon op..

Het blijft een meesterwerk, ook nu ik meer nuances hoor dan in de zeventiger jaren op mij plastic lenco plastic platen speler.. wel stereo..

Op de wiki lees ik net het hele verhaal achter de The musical box. Als tiener had ik er nauwelijks een idee van.

avatar van berken
Is dit eigenlijk niet gewoon veruit het beste nummer?

berken schreef:
Is dit eigenlijk niet gewoon veruit het beste nummer?

Dat si persoonlijk hoor. The Fountain....em the Return of Giant..... vind ik ook toppers!!

avatar van adri1982
Deze moet ik binnenkort gaan beluisteren. 'The Musical box' klinkt heel mooi.

adri1982 schreef:
Deze moet ik binnenkort gaan beluisteren. 'The Musical box' klinkt heel mooi.

Werkelijk?? Nog nooit beluisterd?? F O E I

avatar van Robertoooooh
Wereldalbum! Samen met Selling het fijnste wat dit bandje te bieden heeft, naar mijn bevinden.

Foxtrot en the lamb zijn ook niet te versmaden, hoor

avatar van adri1982
Neal Peart schreef:

Werkelijk?? Nog nooit beluisterd?? F O E I
Je reageert alsof dit album 'Nursery cryme' een favoriet album van jou is. Maar ik heb het vanavond tussen zeven en acht uur anderhalf keer beluisterd, en ik moet zeggen dat het heel goed album is. Maar 5 sterren vind ik persoonlijk overdreven. Ik plaats 4 sterren, met als favoriete tracks 'The Musical box' en 'The Return of Giant Hogweed'.

avatar van Robertoooooh
Ja, foxtrot en lamb zijn ook prima, maar deze is in mijn optiek net een tik beter.
Sowieso zijn alle Genesis albums waar Gabriel de microfoon ter hand neemt bij mij favoriet.
Speels, theatraal en tekstueel ook nog eens van een niveau geen 13 in een dozijn.

avatar van vigil
Deze is zeker beter dan Foxtrot. Maar wellicht geeft dit album in anderhalf keer luisteren tussen zeven en acht nog niet alle geheimen prijs

avatar van IntoMusic
Beter dan Foxtrot weet ik niet, maar ijzersterk is dit album zeker. De drie long-tracks (1, 3 en 7) zijn meteen de toppers. Mijns inziens samen met Foxtrot, Selling England..., A Trick... en Wind and wuthering de top 5 beste van Genesis.

In mijn beleving doen Foxtrot en deze niet (veel) voor elkaar onderuk. ik beloon ze dan ook met de hoogste score!!

Poeha schreef:
Nee jongens,

het spijt me zeer, maar met dit album kan ik toch echt niet veel!
Met deze muzikale stroming heb ik niets.
Geef mij maar het Genesis van de jaren 80!

Seven Stones gaat nog! Krijgt van mij individueel nog 2,5*, maar over het geheel krijgt dit album 1,5*
Ja, ik ben niet iemand die snel 0,5* geeft, maar dit is tot nu toe wel het slechtste album wat ik ooit heb gehoord!

Ik ben heel erg geschrokken van Paul Simon's laatste cd Surprise (2*), maar dit is toch mijn nieuwste dieptepunt kwa muzikale ervaring, dan!

Voor alle fans van het 1e uur: Ik kan er niets anders van maken!

Onder het motto 'beter laat dan nooit': Waarom stem je op iets dat niet jouw muzikale stroming is? Het boeit geen enkele prog-rock liefhebber wat jouw mening is over een album dat niet in jouw straatje valt. Je geeft een album een slecht cijfer als het in je straatje ligt maar slecht is uitgevoerd. Toch jammer dat er (nog steeds) mensen zijn op fora die met hun ongegronde mening een cijfer naar beneden halen. Ik kom toch ook niet naar de Genesis albums van de jaren 80 om vervolgens te zeggen dat ik het ruk vind, er een 1,5 * voor geef en vervolgens aan geef dat het niet in mijn straatje ligt. Ieder zijn eigen smaak, maar omdat dit niet jouw smaak is maakt het het album nog niet slecht, en toch geeft jouw stem anders weer. Beetje jammer dit...

avatar van Poeha
1,5
Aproxis

Niks jammer!
Ik kende toen nog helemaal niets uit die periode van Genesis en aangezien de meeste liefhebbers hier er nogal hoog van opgeven, wilde ik het dus met al mijn nieuwsgierigheid, ook maar eens beluisteren. Dus het album binnen gehengeld en heb het grondig aangehoord. Helaas bleek het niet mijn kopje thee en heb ik het inderdaad 1,5* gegeven.

Achteraf (want hoe kan ik van tevoren weten hoe een bepaald album klinkt) viel het dus niet mee. En aangezien ik alle albums die ik heb beluisterd een waardering geef en dit tot uitdrukking laat komen op deze site, heb ik ook dit exemplaar sterren gegeven, al zijn het er niet veel

Maar blijkbaar is het voor bepaalde users niet te harden, dat er aan hun favoriete albums zo nu en dan ook wel eens lage waarderingen gegeven worden. Ik ben een absolute Toto fan, maar ben er op deze site inmiddels ook wel achter gekomen, dat lang niet iedereen dat hier is. So what? Even goede vrienden.

Wat heeft het in het algemeen anders nog voor zin dat MuMe die waarderingssterren van 0,5 tot en met 2,0* nog weergeeft? Je mag, volgens sommigen hier namelijk geen lage waarderingen meer geven. Hypocrisie ten top.

Maar ik had dit album inmiddels al even afgesloten. Nu kom jij met zo'n drogreden, dus moet ik nog even inhaken. En wie weet, waarde Aproxis, gaat zelfs bij mij ooit nog eens het licht schijnen wat betreft dit album. Wijsheid komt met de jaren. Al moet je daar bij mij niet te veel op hopen

avatar van Aproxis
Als iets niet je ding is heeft niemand iets aan je mening. Prog rock moet beoordeelt worden door prog rockers en pop door pop-liefhebbers. Jouw mening, of jouw beoordeling is niet reeel gezien je niet van het genre houdt. Zo krijg je een vertekend beeld. En geloof me, er zijn ook artiesten die proberen om progrock te maken en geen kant noch wal raken. Die kunnen van mij ook 1,5 tot 2 sterren krijgen. Gelukkig staan voorbeelden van deze artiesten niet eens op MuMe

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Ja, moet dat? Van wie dan?

Volgens mij geeft Poeha duidelijk aan dat hij hier, vanuit interesse in de latere Genesis, onbevangen aankwam en dat dit hem niet beviel. Hij gaf daar een laag cijfer aan en ging toen weer verder met wat hem wel aanstond. Buiten dat het spijtig voor hem is dat hij de schoonheid van Nursery Cryme mist, is daar toch niks mis mee? Al te vaak wordt hier een beeld opgeroepen alsof mensen de hele dag niks anders doen dan genres die ze niet liggen doorspitten en lage cijfers uitdelen...

Er is overigens zat waardeloze progrock, neem gerust eens een kijkje in de linkerkant van mijn stemverdeling.

avatar van berken
Wat poeha hier doet vind ik prima. Hij geeft eenmalig en duidelijk aan wat hij vindt van dit album. Wat ik veel irritanter vind is dat er bij m.n. latere genesisalbums constant negatief gereageerd wordt op positieve meningen door dezelfde personen, hoe ruk ze het wel niet vinden. Tegen hen zou ik willen zeggen: we weten het nu wel.

avatar van rkdev
Ieder album moet je afzonderlijk kunnen beoordelen en waarderen. Iemand die de moeite neemt een album te beluisteren van een band waar hij/zij andere platen (wel) van kan waarderen en er dan achter komt dat een plaat van die band niet z'n cup of Thea is moet die mening kunnen geven. Zo lang het maar beargumenteerd wordt op basis van de muziek. En niet van "dit is een ruk plaat want die zanger is zo'n eikel". Dus prima zo'n mening van Poeha.

Als je mij een jaar of tien geleden naar dit album had gevraagd had ik het denk ik ook laag beoordeeld ( en bijvoorbeeld Invisible Touch veel hoger), want prog was destijds niet mijn ding. Ondertussen ben ik prog gaan waarderen en ik kan juist heel erg genieten van deze plaat en de andere uit de Gabriel-periode.

avatar van Aproxis
Ik keur het ook niet goed als men als prog liefhebber de latere albums van Genesis gaat afkraken en gaat beoordelen met een laag cijfer. Misschien is het op die manier nog wel erger omdat men vaak van te voren al weet wat voor muziek genesis in de jaren 80 is gaan maken. Ik kan het ook wel waarderen dat Poeha ook naar een ouder album is gaan luisteren. Maar ik kan niet begrijpen dat je daar dan uiteindelijk een waardering aan gaat hangen terwijl je het genre niet kan waarderen. Ik ben geen liefhebber van R&B. Als iemand mij vraagt om toch eens naar een album te luisteren, omdat zij denken dat ik daar wel eens iets in zou kunnen vinden, en ik vind het vervolgens ruk, dan ga ik geen beoordeling achter laten. Het is niet mijn muzieksoort, niemand heeft er iets aan dat ik dat op waarde ga schatten omdat ik dat simpelweg niet kan, ik weet niet welke R&B goed of slecht is.

Wat er gebeurd, en vooral bij bands als genesis, is dat sommige 'mindere' progrock artiesten een vrijwel gelijke score krijgen als genesis. Dit komt puur doordat dat dan minder bekende progrock acts zijn. Deze worden dan niet door de Pop-liefhebbers gevonden en worden alleen door progrockers beoordeelt. Bij Genesis wordt het cijfer dan toch weer enigzins gedrukt door de mening van mensen die progrock niet op waarde kunnen schatten; de mening van 80-ies genesis liefhebbers. Als je bij dit album, en andere Genesis albums enkel de stemmen van de progrock liefhebbers zou tellen dan zou de score denk ik met 0,3 ster omhoog gaan.

Ik hoop dat jullie nu iets beter begrijpen waar mijn 'irritatie' ligt. Ik vind het gewoon jammer dat er een vertekend beeld komt op MuMe.

avatar van meneer
Aproxis schreef:

Maar is dit ook werkelijk zo ? Is het vertekend ? Kijk eens naar de statistieken en het stemoverzicht van dit album. Het valt allemaal best wel mee ! En laat je niet irriteren door anderen op deze site.

Jij vind hem toch mooi ? Jij geniet er toch van ? Blijf dat doen en trek je niks van anderen aan. Zonde van je tijd...