Joanna Newsom - Have One on Me (2010)

Folk
Label: Drag City

1. Easy (6:04)
  2. Have One on Me (11:02)
  3. '81 (3:51)
  4. Good Intentions Paving Company (7:02)
  5. No Provenance (6:25)
  6. Baby Birch (9:30)
  7. On a Good Day (1:48)
  8. You and Me, Bess (7:12)
  9. In California (8:41)
  14. Esme (7:56)
  15. Autumn (8:01)
  16. Ribbon Bows (6:10)
  17. Kingfisher (9:11)
  18. Does Not Suffice (6:44)
avatar van philtuper
Kom er niet doorheen. Hoe vaak ik Joanna ook een kans gegeven heb, ze krijgt me maar niet overtuigd. Alhoewel er ook hele mooie stukken tussen zitten, gaat ze me op een gegeven moment toch op de zenuwen werken. Ik geef haar ex wel een dikke tien, alhoewel zijn laatste absoluut niet de beste is. Bill, you can do better...

UnknownPleasure
sommige momenten/nummers zijn zo ongelofelijk mooi op deze plaat, maar het lijkt erop dat de hoeveelheid van de nummers daar een schaduw in brengt..
het zijn namelijk allemaal stuk voor stuk wonderlijke nummers, met de engel-achtige stem van Joanna en de mooie harp en andere instrumenten..
maar het lijkt alsof het zelfde trucje steeds word herhaald.

Misschien oordeel ik te vroeg..

Joanna Newsom is haast het archetype van een love-it-or-hate-it-artieste. Niet alleen haar krakende, kirrende stem heeft ze tegen, maar ook de albumlengtes en songstructuren. Haar vorige album bevatte al nummers varierend van 7 tot 17 minuten, op haar derde CD heeft ze het pas echt bont gemaakt; Have One On Me is een driedubbelalbum met een totale lengte van meer dan twee uur, en wederom songlengtes die de tien-minuten-grens overschrijden. Verwacht ook vooral geen catchy coupletten of meezing-refreinen bij deze folk-avant-gardist. Toch moet ik bekennen: vergeleken met haar tweede werk Ys klinkt Have One On Me haast als popmuziek, vooral omdat haar stem niet langer klinkt als dat van een zeurend kind maar vergelijkingen met Kate Bush opwekt.

Het eerste nummer, Easy, is meteen een van de besten op het album en laat ook meteen zien wat je kan verwachten van een typisch Newsom-lied. Rijk en klassiek gearrangeerd, met een gebrek aan beat maar wel piano en strijkers, en de harp die Newsom zelf bespeelt. Het lied kabbelt op het eerste gezicht rustig voort en de spanning zit hem bij deze liedjes dan ook echt in de details en Newsom haar stem. Die is intrigerend onaangenaam. Alsof je niet precies weet of je het nou mooi gezongen vind ik of niet, en daarom maar steeds verder wilt luisteren. Maar dat kan voor sommige mensen juist onaangenaam intrigerend zijn.

De muziek luistert weg als een boek, elk liedje is haast een sprookje. Als je goed oplet kan je het prachtige verhaal volgen dat wordt verteld, maar zodra je aandacht verslapt is Joanna’s muziek niet meer dan vervelende achtergrondmuziek. Maar als je luistert, echt luistert, dan is het ook wel interessant. De zangeres weet op een heel speciale manier haar liedjes te intoneren en emotie mee te geven zonder dat het over-the-top wordt, en samen met de klassieke begeleiding krijgt haar stem een heel mooi contrast. Alles zit ritmisch en dynamisch heel onverwachts in elkaar waardoor je bij elk liedje weer van de ene in de andere verrassing valt. Eigenlijk bestaat er bij Joanna niet meer zoiets als één liedje. Alle structuren komen te vervallen en je moet eerst verdwalen in de muziek van Joanna Newsom om er echt van te kunnen genieten.

Wat daarbij helpt en ook zeker niet zonder reden is gedaan is dat dit pareltje bestaat uit 3 CD’s (of LP’s, als je dat liever hebt). De 120 minuten hadden makkelijk op twee schijfjes gepast, maar dat zou niet werken. Op de een of andere manier is de muziek, ondanks de ogenschijnlijke rust, heel erg inspannend om goed naar te luisteren en te waarderen en daardoor is het wel fijn om de muziek in relatief kleine hapjes in te nemen, te luisteren met tussenpozes, te genieten met mate, anders ligt het gevaar bij dit album voor de hand om saai te worden.. Ook al zijn sommige liedjes op Have One On Me toch best wel poppy.

Mensen die Joanna Newsom alleen van Ys kennen zullen van hun stoel vallen na bovenstaande uitspraak, maar het is toch echt waar. Het beste voorbeeld daarvoor is het liedje Good Intentions Paving Company. Dat heeft wel geen couplet-refrein-structuur en is met zeven minuten ook wat aan de lange kant, maar heeft wel een lekker piano-deuntje en up-tempo zang. En op het einde een soort van solo op een blaasinstrument. Als er een liedje van Newsom geschikt zou zijn voor de radio dan is het deze wel.

Eigenlijk kent het hele album, mits je goed doseert, geen enkel echt slecht nummer. De zang, de instrumentatie, het vervreemdende en ook de prachtige teksten trouwens, elk nummer heeft het wel. Verwacht geen climaxen maar wel sprookjesachtige klanklandschappen met soms een uitbarsting, een enkel vrolijk deuntje en slepende, trage ritmes. En als je goed voorbereid bent en je echt wil verdiepen in de muziek, dan blijkt dat Have One On Me een kunstwerk is, bijna met niks vergelijkbaar en absoluut iets voor in de jaarlijstjes. Bijzonder, vervreemdend en intrigerend zijn de sleutelwoorden van deze prachtplaat.

Beautiful Freaks - Joanna N...

avatar van Don Cappuccino
Door de review van Caspar was ik best benieuwd naar het album, ik ben normaal echt niet in de folk. Ik heb CD 1 helemaal geluisterd en dat was eigenlijk best goed. Mooie stem. Easy, Have One On Me en Good Intentions Paving Company waren de favorieten van deze cd. Ik ben benieuwd wat de andere 2 brengen. De eerste was in ieder geval

Dankje dat mijn review je naar de magische wereld van Joanna Newsom (en ook andere folk) heeft getrokken! De eerste CD is wat mij betreft wel de beste, de drie nummers die je noemt zijn ook mijn favorieten.

Vandaag de plaat gekocht. Lang geleden dat ik überhaupt een CD heb gekocht dus dat bewijst wel hoe speciaal ik dit vond na het luisteren van CD1. Het heeft me echt echt gepakt. Ik heb de andere twee CD's nog steeds niet geluisterd maar ik ben ontzettend benieuwd. Het gehele doosje is trouwens prachtig om te zien; elke CD zit in zijn eigen sleeve met een erg mooie foto voorop en je krijgt er een boekje bij met alle teksten, wat er ook bijzonder mooi uitziet. Het is het geld dat je ervoor moet betalen absoluut waard, laten we nu maar hopen dat CD2 en 3 mij ook zo kunnen overtuigen als de eerste schijf, dan kan dit misschien wel groeien naar de eerste 5* voor mij van dit jaar..

En ik geloof dat ik nog nooit zulke lange songteksten heb gezien in een CD boekje

avatar van dj maus
Mooie 3lp-box.
Hoewel ik de hoes zelf niet echt prachtig vindt, val ik volledig voor het artwork op de binnenhoezen en het prachtige boekwerk dat erbij zit.

Ook hier weten cd-kopers weer niet wat ze missen...

avatar van dj maus
Muzikaal gezien wel wat minder rock 'n roll dan Ys, overigens.
Met andere woorden: iets salonfähiger, en dat is ergens wel jammer.

By the way: 29 en 30 mei is ze in het land.

avatar van fatima
Ik was vanochtend de enige die vroeg uit de veren was om tickets te kopen. Waar waren jullie allemaal??

avatar van gherdt
Achter de computer natuurlijk. Wel jammer dat de koukleum-traditie voor het postkantoor voorbij is maar vanuit een warm bed kaartjes bestellen voor het concert van het jaar heeft ook wel wat.
Vanmiddag ook de cd gekocht, prachtig mooi!! En die foto´s, need I say more? En Maus je hebt gelijk hoor, de vinyl-uitvoering is natuurlijk allemachtig veel prachtiger. Die koop ik ook nog wel eens.....
Eindelijk de teksten meelezen zometeen, een stuk aardser en begrijpelijker dan de hallucinerende woordenstroom van Ys zo op het eerste gezicht.....

avatar van musicfriek
Al jullie commentaren hebben me nu wel bloednieuwsgierig gemaakt. Nu ben ik sowieso al wel een Joanna-liefhebber, haar vorige 2 albums bevallen mij nog prima, met The Milk-Eyed Mender als favoriet. De lange speelduur vind ik persoonlijk wat jammer, maar misschien valt het allemaal wel mee. Ik trek morgen uit voor Joanna, maak er een Joanna Newsom-dag van

avatar van Woody
dj maus schreef:
Mooie 3lp-box.

Ook hier weten cd-kopers weer niet wat ze missen...

Zo die box is geweldig inderdaad! Het was nog even stressen omdat ie bij Concerto al was uitverkocht maar uiteindelijk bij de Velvet de laatste weg kunnen pikken. Hij staat nu aan... genieten!

avatar van Near
Joanna Newsom is gul geweest, en heeft ons zo'n toren aan nieuw materiaal geschonken, dat ik er eerst wat van terugschrok - 2 uur aan muziek, is dat immers niet wat teveel van het goede?

Niets blijkt minder waar. Elk nummer staat als een huis, heeft een eigen karakter, is onmisbaar - skippen is géén mogelijkheid (alhoewel, ik doe dat in feite sowieso al nooit). Oh, en zoals hierboven al vermeld werd: dit is een echte luisterplaat. Je mag Joanna inderdaad geen enkel moment uit het oog (oor?) verliezen, of de plaat verliest tegelijk haar pracht compleet. Blijf je echter 2 uur geconcentreerd luisteren, is de beloning groots - Joanna ís gul geweest..

Ik ben ondertussen aan mijn 5e luisterbeurt toe, en het is nog steeds moeilijk te zeggen wélke nummers nu dé toppers zijn - wat mijns inziens het beste bewijs is van constante hoge kwaliteit. Telkens weer komen nieuwe subtiele wendingen opborrelen, die zich bij de vorige luisterbeurt nog verstopt hielden onder het dikke gras van het bloeiende bloemenveld 'Have One On Me'.

Er is hier al vrij veel gezegd over het stemgebruik dat 'anders' zou zijn - nu, in feite, ik vind dat het Joanna-kwaliteitslabel nog steeds stevig zit vastplakt aan de vocale prestaties op 'Have One On Me'. Ietsje minder snedig dan op "The Milk-Eyed Mender", maar dat was op "Ys" eigenlijk ook al het geval. Met zever over "poppier" of "toegankelijker" moet je niet afkomen vind ik - ze is in de eerste plaats haar eigen excentrieke zelf gebleven, en doet - naar mijn gehoor - nog steeds waar ze zin in heeft (en goed in is): vrije folknummers met haast sprookjesachtig poëtische teksten, voortgestuwd door schitterend harpspel en bij tijd en wijle prachtige orkestrale arrangementen. Wat nu, "poppy"?

Het is nog te vroeg om de luidste loftrompetten op te steken, maar het valt me toch op dat dit zo één van die platen is, waarvan ik seconde na seconde geniet, ook al ken ik de nummers in feite totaal nog niet goed. Het is een groeiplaat, maar de oppervlakte is al zodanig mooi, dat er zelfs geen sprake is van zogenaamde "groeipijnen". Nu al topfavoriet voor mijn 2010-eindejaarslijstje..

Hier ga ik nog veel plezier aan beleven - maar van Joanna had ik niets minder verwacht .

Nihilisme
Autumn is echt waar om te janken zo mooi.

Zit sterk te twijfelen of ik hier vier sterren of vierenhalf sterren aan ga geven. Binnenkort maar eens dieper ingaan op dit album.

Nihilisme schreef:
Autumn is echt waar om te janken zo mooi.

Eerder om te janken zo saai, en het helpt niet dat hij voorafgegaan wordt door het wel erg zoetgevooisde Esmé & vervolgens het anonieme niemendalletje Ribbon Bows op ons wordt losgelaten. 3 bloedarme nummers met een acuut gebrek dynamiek of urgentie, zelfs voor Newsom-standaarden.
Afijn, 't is dan ook bij dat trio dat de uurwerkmomenten de kop opsteken en dat ik mij luidop afvraag of Joanna het misschien toch niet beter bij 2 CD's gehouden had aangezien de spoeling nogal dun wordt halfweg die 3e CD. Het houdt me voorlopig dan ook van een betere beoordeling.

avatar van fatima
gherdt schreef:

Ik vind die traditie eigenlijk toch wel leuker (zelfs bij die pisregen). Als je dan eindelijk die kaartjes in je hand hebt... Maar ja, ik hoef niet uit Haarlem te komen...

Morgen cd2 maar eens ontzegelen. cd1 kan ik nu wel dromen. Nog steeds heel mooi, op GIPC na dan. Piano en Joanna, dat is geen combinatie. Als Wilders nu toch per se van alles moet gaan verbieden, laat-ie daar dan maar eens mee beginnen.

fatima schreef:

Zou anderzijds wel een beetje jammer zijn aangezien nogal wat luisteraars dat nummer tot (één van) hun favoriet(en) rekenen.

Benno
Zoals ik. Ik heb het album net voor het eerst geluisterd en het is inderdaad weer een sterk album. Toch is de plaat niet consistent goed, er staan absoluut een paar niemendalletjes op (maar het wordt nooit echt slecht omdat we hier met een klasseartiest van doen hebben).

avatar van De-noir
GIPC vind ik ook een van de fijnere nummers van cd 1. Lekker maf ook. Als ik mindere nummers aan moet wijzen op cd 1 zeg ik No Provenance. Net wat te zoet en te weinig variatie. En ook het hier op de site geprezen '81. Opzich een fijn nummer, maar ik heb het idee dat Joanna als ze zou willen iedere dag wel zo'n nummer kan schrijven. Op The Milk-Eyed Mender zou het tot een van de mindere nummers behoren. Misschien heb ik te hoge verwachtingen.

Verder is cd 2 tot nu toe favoriet hier. Cd 3 weet me nog niet echt te pakken.

En nog iets:

Here's Lola--ta da!--to do
her famous Spider Dance for you!
Lighten up your pockets!

avatar van pompompom
gherdt schreef:

Ik denk dat hij het liefste alle mensen die zulke muziek uberhaubt kunnen waarderen het liefst zou willen opsluiten in een strafkamp als zijnde beöeffenaars van linkse hobbies.

Maar wat je zegt ben ik het wel een beetje eens, Miss Newsom kan het wat mij betreft ook het beste bij haar harp houden; dat kan ze veeeel beter en veeel mooier dan piano spelen.

avatar van gherdt
Dat is mijn quote niet verdomme! Joanna met piano is allemachtig prachtig, Good Intentions en Soft As Chalk zijn zo ongeveer mijn favoriete nummers alhier.....

avatar van fmverbek
Het recente werk van joanna newsom lijkt me stilletjesaan meer en meer beginnen te trekken op dat van kate bush. "Have on me" is zeker wel een pak toegankelijker dan haar vorig album "Ys". Het blijft gelukkig allemaal geoeg alternatief en rijkelijk gearrangeerd klinken, om meerdere luisterbeurten te verantwoorden. Hoewel van "een catcher in the ear" geen sprake is, kan ik alleen maar vasstellen dat bepaalde liedjes à la fin dan toch lichtjes verslavend werken ...

avatar van Don Cappuccino
Ik heb de 3 cd´s nu allemaal beluisterd via de Luisterpaal en dat was erg goed. CD 1 vond ik echt het beste, met Easy als geweldige opener. Ook de langere nummers boeien, zoals Have One On Me en Good Intentions Paving Company is ook een van mijn favorieten. CD 2 was ook goed, maar wel minder dan CD 1, hier van was In California mijn favoriet. CD 3 was ook erg goed met mooie nummers als Autumn. Dus het was een verrassing, omdat folk compleet niet mijn ding is.

CD 1: 4,5*
CD 2: 3,5*
CD 3: 4,0*

avatar van dix
dix
fmverbek schreef:

Nou, je haalt me de woorden uit de neus.

avatar van snarf349
voor de users die de volle twee uur van dit album kunnen uitzitten, ik persoonlijk trek dit voor geen meter. Ruim een week geleden geprobeert en ik heb nog steeds koppijn.

(verwijderd)
Ik vind het juist geweldig die 2 uur.. het lekkere is wel dat het niet constant hoogtepunten zijn, maar dat je af en toe gewoon opveert van hea wat hoor ik nu weer uitvoering is gewoon erg goed gedaan (zowel muzikaal als inhoud van de cd, boekjes etc)

Don Cappuccino schreef:

CD 1: 4,5*
CD 2: 3,5*
CD 3: 4,0*

LP2 is juist absoluut mijn favoriet, met In California en Go Long als mijn favorieten van het gehele pakket.

gherdt schreef:

Helemaal mee eens. Harp en harpsichord waren de kenmerkende instrumenten voor Joanna, maar voor de variatie - die hier toch wel nodig is - is de piano fantastisch hier. En ze speelt bovendien heel erg mooi, idd Kate Bush-achtig (Easy doet echt niet alleen aan Bush denken vanwege de zang, alles in het nummer en zéker de piano-arrangementen is helemaal de sfeer van The Kick Inside en daar hou ik nu juist heel erg van op z'n tijd).

snarf349 schreef:
Ik trek de volle twee uur zeker, maar eigenlijk vind ik dat zonde. Het is bedoeld om in drie delen te consumeren en zo werk het album dan ook het best.

avatar van Kaaasgaaf
Overigens verhoog ik mijn stem van een 4,5 naar een 5. Dit project is gewoon té betoverend om niet de volle mep te geven. Ik hoop maar dat haar concert niet al te snel uitverkocht raakt, want heb nu even geen geld. Zou wel echt balen om het te moeten missen, ik wil dit wijf echt aan het werk zien. Ben echt een beetje verliefd op haar!

Weet iemand trouwens of ze in d'r uppie komt, of met een band? Ik hoop stiekem met een orkest, maar dat zal wel niet. Maar met een strijkkwartet ofzo, zou ook wel fijn zijn.