Led Zeppelin - Physical Graffiti (1975)

4,07

Label: Swan Song

1. Custard Pie (4:14)
  2. The Rover (5:37)
  3. In My Time of Dying (11:06)
  4. Houses of the Holy (4:02)
  5. Trampled Under Foot (5:36)
  6. Kashmir (8:28)
  7. In the Light (8:47)
  8. Bron-Yr-Aur (2:06)
  9. Down by the Seaside (5:16)
  10. Ten Years Gone (6:33)
  11. Night Flight (3:37)
  12. The Wanton Song (4:09)
  13. Boogie with Stu (3:53)
  14. Black Country Woman (4:32)
  15. Sick Again (4:43)
  16. Brandy & Coke [Trampled Under Foot - Initial Rough Mix] * (5:38)
  17. Sick Again [Early Version] * (2:22)
  18. In My Time of Dying [Initial Rough Mix] * (10:48)
  19. Houses of the Holy [Rough Mix with Overdubs] * (3:51)
  20. Everybody Makes It Through [In the Light Early Version / In Transit] * (6:29)
  21. Boogie with Stu [Sunset Sound Mix] * (3:39)
  22. Driving Through Kashmir [Kashmir Rough Orchestra Mix] * (8:39)
303 BERICHTEN 8 MENINGEN
geplaatst: 20 juli 2014, 10:54 uur [permalink]
Sterk punt is de diversiteit. Hoewel niet overal even coherent, is dit een inventieve plaat met aardig wat highlights.

Voor mij duidelijk hun laatste echt acceptabele plaat..
Dit niveau wordt in ieder geval op de laatste 2 albums niet meer gehaald.

geplaatst: 12 februari 2015, 20:43 uur [permalink]
En de remaster van deze komt er aan 24-02-2015

Ben benieuwd!

Zowaar lijkt Bol.com de voordeligste te zijn met het 3lp pakket.. (dat gebeurt ook niet vaak)

geplaatst: 20 februari 2015, 20:17 uur [permalink]
Vandaag ontvangen! Mooie 3 lp set, met de "gaatjes" in de hoes!

Erg benieuwd naar de kwaliteit, en de bonus nummers! Een verslagje volgt later!

avatar van Johnny Marr
geplaatst: 21 februari 2015, 01:48 uur [permalink]
24 februari 1975 is dit album uitgekomen. De remaster komt er dus exact 40 jaar later. Mooi.

avatar van erwinz
geplaatst: 25 februari 2015, 14:45 uur [permalink]
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Led Zeppelin - Physical Graffiti, 2015 Edition - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

De serie waarin het werk van Led Zeppelin opnieuw wordt uitgebracht is inmiddels aanbeland in 1975.

De Britse band had op dat moment al vijf klassiekers op haar naam staan. Na Led Zeppelin I, II, III, IV en Houses Of The Holy twijfelde niemand meer aan de band die in een paar jaar tijd was uitgegroeid tot één van de grootste rockbands allertijden.

Met name op Houses Of The Holy had Led Zeppelin nadrukkelijk haar vleugels uitgeslagen en geëxperimenteerd met meerdere genres, die allemaal perfect bij de band bleken te passen.

In 1975 was Led Zeppelin een geoliede machine met een briljant gitarist, een groots zanger en een ritmesectie waar andere bands alleen maar van konden dromen. Het wachten was op de volgende klassieker van de band, maar die liet op zich wachten. Led Zeppelin had na Houses Of The Holy een sabbatical genomen en bovendien tijd geïnvesteerd in het opzetten van een eigen platenlabel.

Bijna twee jaar na Houses Of The Holy en precies 40 jaar geleden verscheen echter Physical Graffiti. Omdat de band voor de afwisseling de tijd had genomen voor het opnemen van de nieuwe plaat, lag er een berg materiaal op de plank. Physical Graffiti werd dan ook een dubbelalbum en het is een dubbelalbum dat inmiddels bekend staat als één van de klassiekers uit de geschiedenis van de rockmuziek.

Physical Graffiti opent opvallend rauw en stevig. In de drie tracks op de eerste plaatkant domineert de bluesy hardrock waarmee de band een paar jaar eerder had gedebuteerd en ontbreken de uitstapjes richting andere genres. Daar is niks mis mee, want wat klinkt Led Zeppelin op deze eerste plaatkant hecht en gedreven. Het gitaarwerk is om van te watertanden, de ritmesectie is moddervet en Robert Plant zingt nog beter dan op de vorige platen van de band. Het levert monumentale muziek op.

De uitstapjes buiten de gebaande paden keerden terug op de tweede plaatkant waarop Led Zep experimenteert met wat lichtvoetigere rock, een flinke dosis funk en invloeden uit de Oosterse muziek. Met name die laatste invloeden maakten indruk en leverden uiteindelijk één van de beste Led Zeppelin tracks aller tijden op: Kashmir.

De critici waren destijds minder te spreken over de derde en vierde plaatkant van Physical Graffiti. Persoonlijk ben ik het daar niet mee eens. De derde en vierde plaatkant van de zesde plaat van Led Zeppelin zijn misschien wat minder overweldigend dan de eerste twee plaatkanten, maar er valt wel degelijk veel te genieten, zeker voor een ieder die Led Zeppelin graag buiten de lijntjes ziet kleuren.

Op de derde plaatkant van Physical Graffiti is er meer ruimte voor invloeden uit de folk en de psychedelica, terwijl op de laatste plaatkant de rauwe bluesy rock weer domineert.

Physical Graffiti is inmiddels veertig jaar oud, maar de plaat staat nog altijd als een huis. De geremasterde versie klinkt ook dit keer weer geweldig en voor de echte liefhebber staat er weer het nodige bonusmateriaal klaar. Zelf beperk ik me bij voorkeur tot de hoofdschotel en die klinkt fantastisch.

Met Physical Graffiti had Led Zeppelin zes klassiekers op haar naam staan en leek het klaar voor veel meer. Donkere wolken pakten zich echter samen boven de gevestigde orde van de rockmuziek en de volgende keer dat Led Zeppelin op zou duiken waren de tijden veranderd. Het niveau van Physical Graffiti zou Led Zeppelin nooit meer benaderen, maar op haar laatste meesterwerk presteert het op de toppen van haar kunnen. Het leverde een plaat op die nog altijd gekoesterd moet worden. Erwin Zijleman

avatar van berken
geplaatst: 25 februari 2015, 17:00 uur [permalink]
Mooi, weinig aan toe te voegen!

geplaatst: 26 februari 2015, 21:50 uur [permalink]
De re-release is inderdaad erg mooi verzorgd, wederom... Mooie verpakking, mooie hoezen, en fantastische kwaliteit.

De extra nummers moet ik nog beluisteren, maar het reguliere album is het absoluut waard om dit aan te schaffen.. de labels van de lp zijn een al een kunstwerkje.. maar dat zullen dezelfde zijn als de originele? (die ken ik niet)

Hierboven lees ik het woord "meesterwerk", dat vind ik persoonlijk wat teveel voor deze plaat, maar feit is wel dat beide lp's van begin tot eind boeien en dus geen slecht nummer bevat...Al vind ik de afsluiter "Sick Again' wel het minste nummer van dit album... Knap album zeer zeker, en het had eigenlijk hun laatste moeten zijn.. dan wat het sprookje (en de legende) ook een stuk mooier geweest denk ik...

Ik heb overigens (helaas) meteen een mooi authentiek LP geluid, want de 2e lp glipte uit mijn handen, en dat veroorzaakte meteen een 3 tal dikke krassen tot mijn grote verdriet... so far het nieuwe LP gevoel dus 🙁

geplaatst: 26 februari 2015, 22:29 uur [permalink]
Ik heb doorgaans ook genoeg aan de originele releases, bonusmateriaal is aan mij nauwelijks besteed. Mijn ervaring is dat ik zo'n bonus CD hooguit 1x draai, ik heb er genoeg in de kast staan die nog nooit in de speler hebben gelegen... Ik ga dus voor de dubbel CD, of hebben de bonusnummers van de 3 CD versie eeuwigheidswaarde? Tot nu toe doen de terecht onderscheiden remasters alle recht aan de briljante muziek. Ben erg benieuwd hoe deze weer zal klinken.

PS: Klote voor je lennon. Voor vinyl moet je vaste handjes hebben inderdaad. Zonde dat het meteen zo'n grote krassen opleverde.

avatar van zaaf
geplaatst: 26 februari 2015, 22:37 uur [permalink]
lennon schreef:
Oe, ik voel met je mee! Dat is echt kt!

geplaatst: 27 februari 2015, 08:32 uur [permalink]
Dank voor jullie medeleven.. ben er redelijk ziek van geweest.. maar probeer het nu maar te accepteren 😉

avatar van Renoir
geplaatst: 27 februari 2015, 08:57 uur [permalink]
Overweeg over te stappen op cd's. Bevalt mij prima! 😄

Cured
geplaatst: 27 februari 2015, 09:04 uur [permalink]
Ach Ve(r)nyl, CD....whatever. Ik ben geen audiofiel en ik wil die re-issue dan ook niet, alleen al vanwege het geld ; ik heb het er niet voor over.

Over het dubbelalbum : mooi, divers werkje van de Zeps, maar moet eerlijk zeggen dat ik er een enkele van gemaakt heb, anders beluister ik het toch niet helemaal (geldt overigens voor alle dubbel LP's/CD's). Van het origineel ben ik het meest gecharmeerd van de 1e drie nummers en dat geeft mij 20 minuten een 'kick'/roes gevoel dat niet heel veel openings-songs/plaatkanten geven......(ja bijv. de A-kant van Van Halen I, Ride The Lightning A-kant of Reign in Blood A- kant 'to name a few' )

avatar van Rinus
geplaatst: 5 maart 2015, 11:01 uur [permalink]
Ik heb de nieuwe remaster vooral gekocht, omdat het originele artwork weer hersteld is. Daarom heb ik alle andere re-masters ook gekocht. Ik kon mijn oude versies goed kwijt, ook dat scheelt.weer.

Ik vind hem, op het eerste gehoor, niet beter klinken dan de eerste re-masters. Klinkt wel beter dan de eerste CD uitgaven. Die klonken gewoon erg vlak.

geplaatst: 5 maart 2015, 11:19 uur [permalink]
Die eerste CD uitgaven had ik ook. Vond vooral bij PG de geluidskwaliteit van de CD's mijn muziekbeleving nogal eens in de weg staan. Als het goed is zit die remaster nu in het Cathay Pacific vliegtuig op weg naar mij. Ben erg benieuwd of ie dezelfde impact zal hebben als de eerdere remasters van met name II, III en IV. Houses of the Holy, daar zit niet zoveel verschil tussen de oude CD en de remaster, vind ik zelf.

avatar van Rinus
geplaatst: 5 maart 2015, 12:33 uur [permalink]
Tony schreef:
Die eerste CD uitgaven had ik ook. Vond vooral bij PG de geluidskwaliteit van de CD's mijn muziekbeleving nogal eens in de weg staan. . Ben erg benieuwd of ie dezelfde impact zal hebben als de eerdere remasters van met name II, III en IV. Houses of the Holy, daar zit niet zoveel verschil tussen de oude CD en de remaster, vind ik zelf.

Ik vond zelfs, dat de originele LP versie (ja, die heb ik ook nog, uit 1975 wel te verstaan) beter klonk dan de eerste CD uitgave van PG.

kippenhok
geplaatst: 5 maart 2015, 13:23 uur [permalink]
Rinus schreef:

ik vind die originele elpee (UK voor mij) zelfs zo goed dat ik de heruitgave helemaal niet nodig heb!

geplaatst: 5 maart 2015, 15:01 uur [permalink]
Tja, ben helaas met LZ pas ver na de introductie van de CD ingestapt. Vinyl koop ik nauwelijks meer, hoewel ik weet dat je sommige dingen het best op vinyl kunt hebben. Maar om nou een 6de hands PG vol krassen voor veel geld, wat ze tegenwoordig weer kosten, te kopen, nee. En die nieuwe persingen voor de belachelijke hoofdprijzen die daarvoor gevraagd worden hoef ik al helemaal niet. Nee, dan maar een remastert.

geplaatst: 6 maart 2015, 12:18 uur [permalink]
lennon schreef:

Ben je erop gaan staan lennon? Of viel 'ie in de zandbak? Anders is het wel erg dikke pech.

Wat vind je van de sound? Ik vind 'm alweer niet zo goed als die van de eerste drie LP's van Zep van de re-release. Ik begreep dat dit kwam doordat de studio-opnames van die eerste drie beter zijn dan de rest.

geplaatst: 6 maart 2015, 13:19 uur [permalink]
west schreef:

Gleed uit mijn hand, en viel met kan B tegen de glazen stereo kast aan 😐 met als gevolg dus wat lelijke krassen..

De sound is gewoon ok, maar inderdaad niet zo mooi als die 1e 3. Maar goed genoeg zo.. zeker met wat nostalgische kraken 😉

geplaatst: 6 maart 2015, 13:26 uur [permalink]
Oh ja, glas. Dat is balen zeg.
Ik maakte net bij het greatest hits of Led Zep forum nog een grappige fout, door dit album Graffiti Bridge te noemen. 😜 Je moet je afkomst nooit verloochenen! 😎

avatar van Casino Boogie
geplaatst: 12 maart 2015, 11:52 uur [permalink]
Tony schreef:

Dankzij mn vader heb ik dit album op LP, het origineel uit 1975 in prima staat. Voor mij heeft dit album samen met Sticky Fingers een van de leukste LP hoezen ooit.

geplaatst: 13 maart 2015, 22:07 uur [permalink]
west schreef:

Ik vind het geluidstechnisch misschien de grootste vooruitgang.

Ik blijf het echter een beetje jammer vinden, die 'negatieve' achterkanten van hoezen.
En bij deze mist er achterop ook een extra venstertje (in de bovenste etage).

De alternatieve versie van In The Light vind ik overigens magistraal.

geplaatst: 13 maart 2015, 22:10 uur [permalink]
erwinz schreef:

Welnee hoor.
Hun meesterwerk zou nog in april 1976 volgen. 🙂

geplaatst: 13 maart 2015, 22:11 uur [permalink]
kaztor schreef:

Ik vind het geluidstechnisch misschien de grootste vooruitgang.

Ja, dat is weer een andere kijk erop. Als dat zo is, is het natuurlijk weer zeker de moeite waard.

geplaatst: 13 maart 2015, 22:23 uur [permalink]
Ja, vooral de zang is er sprongen op vooruit gegaan. Het geluid van de zang, welteverstaan (Plant is inmiddels zo schor als een kip, maar zo hoor ik 'm dan weer het liefste).

Jimmy Page in het boekje... de drugs hebben inmiddels hun werk al wel gedaan bij hem, man man man... 🙁

avatar van WoNa
geplaatst: 18 april 2015, 16:15 uur [permalink]
Eigenlijk, als de band enkel "Kashmir' had uitgebracht was dit misschien wel het beste album aller tijden. Al het andere kan niet in het licht staan. Niet een beetje zelfs. Te veel nummers op deze plaat zijn "anthology" waardig, een b-kantje, vooruit. Met een strenge selectie had hier een waardige opvolger voor 'Houses of the holy' ingezeten. Nu niet. Toch blijft dit Led Zep en staat het daarom alleen al boven bijna alle andere bands. Het vuur is hier aan het doven, na te lang aan beide kanten volop te hebben gebrand. In een paar nummers flakkert het nog wel op, de rest is minderwaardig (voor Led Zep) of eerder heel erg veel beter gedaan (door Led Zep).

Het hele verhaal tref je aan op WoNo Magazine.

Wo.

avatar van caravelle
geplaatst: 18 april 2015, 19:06 uur [permalink]
Draai deze niet vaak meer maar als ik nu moest kiezen is side 3 het die het hem doet. Misschien is In the light iets te lang maar met een heerlijke fade out. Ten years gone vind ik het beste nummer van deze plaat. Down by the seaside kan ik ook zeker waarderen. Het uitzonderlijke Kashmir erbij en vooruit Custard pie en je hebt de laatste LZ topper te pakken. De rest is zozo maar wie ben ik ?

geplaatst: 25 mei 2015, 12:22 uur [permalink]
Meesterwerk! Verplichte aanschaf, en dat voor alles van Led Zeppelin!!!

avatar van muismat

geplaatst: 4 maart 2016, 13:35 uur [permalink]
buizen schreef:
Een song als Kashmir is echt Epic. 😋

Mee eens.
Alleen jammer dat ze de energie waarmee ze dat nummer live brengen niet hebben kunnen vastleggen.
Deze albumversie van Kashmir is naar mijn idee dood geproduceerd. Alle energie is eruit gezogen. Vind het op de plaat zelfs een vrij saai nummer waarbij dat geweldige gitaarriff me gaat vervelen.
Live dan weer wel van een ongekende klasse met de juiste bonk energie.

avatar van buizen

geplaatst: 4 maart 2016, 13:52 uur [permalink]
Dat komt veel vaker voor, Cannabooze dat een albumversie wat 'grijs' of 'anoniem' of 'niet zo bijzonder' of 'dood geproduceerd' is terwijl on stage de band live een geweldige vertolking neer zet.
Op den duur leer je de arrangementen en bands wel kennen in dezes.

geplaatst: 5 maart 2016, 15:14 uur [permalink]
Tja, eigenlijk klinkt het allemaal maar k.u.t. he, op dit album. Gelukkig hebben we de live opnames nog, anders was de band allang in de versukkeling gedraaid, zo slecht als die nummers op de originele albums klinken.