Led Zeppelin - Physical Graffiti (1975)

Label: Swan Song

1. Custard Pie (4:14)
  2. The Rover (5:37)
  3. In My Time of Dying (11:06)
  4. Houses of the Holy (4:02)
  5. Trampled Under Foot (5:36)
  6. Kashmir (8:28)
  7. In the Light (8:47)
  8. Bron-Yr-Aur (2:06)
  9. Down by the Seaside (5:16)
  10. Ten Years Gone (6:33)
  11. Night Flight (3:37)
  12. The Wanton Song (4:09)
  13. Boogie with Stu (3:53)
  14. Black Country Woman (4:32)
  15. Sick Again (4:43)
  16. Brandy & Coke [Trampled Under Foot - Initial Rough Mix] * (5:38)
  17. Sick Again [Early Version] * (2:22)
  18. In My Time of Dying [Initial Rough Mix] * (10:48)
  19. Houses of the Holy [Rough Mix with Overdubs] * (3:51)
  20. Everybody Makes It Through [In the Light Early Version / In Transit] * (6:29)
  21. Boogie with Stu [Sunset Sound Mix] * (3:39)
  22. Driving Through Kashmir [Kashmir Rough Orchestra Mix] * (8:39)
totale tijdsduur: 1:22:39 (2:04:05)
avatar van Cannabooze
buizen schreef:
Een song als Kashmir is echt Epic.

Mee eens.
Alleen jammer dat ze de energie waarmee ze dat nummer live brengen niet hebben kunnen vastleggen.
Deze albumversie van Kashmir is naar mijn idee dood geproduceerd. Alle energie is eruit gezogen. Vind het op de plaat zelfs een vrij saai nummer waarbij dat geweldige gitaarriff me gaat vervelen.
Live dan weer wel van een ongekende klasse met de juiste bonk energie.

buizen
Dat komt veel vaker voor, Cannabooze dat een albumversie wat 'grijs' of 'anoniem' of 'niet zo bijzonder' of 'dood geproduceerd' is terwijl on stage de band live een geweldige vertolking neer zet.
Op den duur leer je de arrangementen en bands wel kennen in dezes.

avatar van Tony
Tja, eigenlijk klinkt het allemaal maar k.u.t. he, op dit album. Gelukkig hebben we de live opnames nog, anders was de band allang in de versukkeling gedraaid, zo slecht als die nummers op de originele albums klinken.

avatar van MDRAIJER
Cannabooze schreef:

Mee eens.
Live dan weer wel van een ongekende klasse met de juiste bonk energie.

Ken het, kwestie van te vaak luisteren.

avatar van rico24
Vandaag weer eens vanaf vinyl gedraaid. Klinkt verdomde lekker. Echte Zep plaat.

avatar van lennert
Frustrerend album dit. Het heeft een flinke hoeveelheid van de beste momenten uit het hele Led Zeppelin oeuvre, maar vanwege de spreiding over twee lp's kun je erop wachten dat het op een gegeven moment allemaal instort. En ja, dat gebeurt ongeveer vanaf The Wanton Song, vanaf welk punt ik het allemaal helemaal niets meer vind. Daarvoor hebben we wel The Rover, Kashmir, In My Time Of Dying en In The Light als absolute hoogtepunten. Had gewoon een enkel album moeten zijn met de beste nummers, dan had ik het de beste uit de hele discografie genoemd.

Voorlopige tussenstand:
3. Houses Of The Holy
4. Led Zeppelin
5. Led Zeppelin III

Altijd een risico om een dubbelaar uit te brengen.
Het zijn zelden meesterwerken, omdat de fillers de boel net ff wat ontsieren.
Neem de witte van The Beatles maar.
In potentie en met schrapwerk blijkt het wellicht hun beste werk.
Knappe plaat van Zep ook, maar 4 sterren is voor mij hier de max.

avatar van LucM
Misschien was een dubbelalbum wel nodig omdat Led Zeppelin hier kwijt kon hoeveel verschillende stijlen ze beheersten (te vergelijken met de dubbele witte van The Beatles). Eigenlijk hun laatste album die ik geweldig vind, de daaropvolgende zijn nog behoorlijk maar halen niet het peil van dit album.

avatar van RuudC
Ik reken mezelf ook niet tot de liefhebbers van dit album. Sure, er staan goede songs op. Ik vind The Rover en In My Time Of Dying best tof. Ik vind het ook prima dat Led Zeppelin flink wat experimenteert. Het probleem is alleen dat niet alles dan maar op plaat gekwakt hoeft te worden. Met de zeven a acht beste songs heb je inderdaad een uitstekend album.

Ik kan misschien nog wel het meest vooruit met de psychedelische songs van het tweede deel. De keyboards blijken een verrassend leuk onderdeel te zijn van In The Light. Toch blijf ik het grootste deel niet bijzonder vinden. Het mag dan grotendeels degelijk gespeeld te zijn, maar ik blijf het idee hebben dat meer mensen stemmen voor de bandnaam en de status dan voor de inhoud. Echt heel bijzonder is Custard Pie niet hoor. Doorsnee rock die niet slecht is, maar ook geen deuk in een pakje boter slaat. Kashmir doet dat voor mij ook niet. Ik snap wel dat dit de grote favoriet van velen is, maar Puff Daddy heeft dit redelijk verziekt voor mij. Waar Led Zeppelin de eigen ruiten ingooit, is Boogie With Stu. Ik zie hier zelfs niet de humor van in, laat staan de noodzaak. Ik begrijp het nut van dit album niet. Er staan een aantal redelijk goede songs op, veel filler en een enkel kutnummer. Voor mij was dit Led Zeppelin's tweede kans en ze hebben 'm niet gegrepen.

Tussenstand:

Voorlopige tussenstand:
3. Houses Of The Holy
4. Led Zeppelin
5. Led Zeppelin III

Mee eens.. 50% was goed, de andere helft 'album filler'. Had een enkel album moeten zijn.

avatar van berken
Inderdaad 50% goed. Andere 50% heel goed.

avatar van Johnny Marr
Absoluut niet mee eens. Zowat de beste dubbelaar ooit gemaakt, samen met Disintegration uiteraard.