Metallica - ...And Justice for All (1988)

Label: Elektra

1. Blackened (6:40)
  2. ...And Justice for All (9:44)
  3. Eye of the Beholder (6:25)
  4. One (7:24)
  5. The Shortest Straw (6:35)
  6. Harvester of Sorrow (5:42)
  7. The Frayed Ends of Sanity (7:40)
  8. To Live Is to Die (9:48)
  9. Dyers Eve (5:12)
  10. The Prince * (4:26)
  11. One [Live] * (7:59)
  12. ...And Justice for All [Live] * (10:05)
totale tijdsduur: 1:05:10 (1:27:40)
One is een van de beste nummers ooit !

avatar van jedimaster
ach het zogenaamde blikken geluid op deze cd neem ik voor lief alleen al de titelsong (gebaseerd op film met al pacino) is weer eens prachtig

One is idd een van de beste nummers ooit, maar het hele album klinkt gewoon prachtig. Het is dan ook het beste album van Metallica, op Master of Puppets na.

avatar van The Goss
jedimaster schreef:

Welke film bedoel je?

Ik heb dit album net weer eens uit het stof gehaald. Klinkt weer heerlijk, met One voorop natuurlijk! Vorig jaar Metallica twee keer gezien. In een woord BRUUT!!

avatar van jedimaster
The Goss schreef:

Welke film bedoel je?

film is And Justice for All kijk op het broertje van dit lieftallige zusje

avatar van The Goss
De film dan maar een keer kijken. Kan me niet herinneren dat ik hem ooit gezien heb. Dank voor de info.

avatar van HammerHead
Het laatste echt goede album van Metallica. Alleen zijn "Master of Puppets" en "Ride The Lightning" beter.

JonnieBrasco
Melkor schreef:

One is een van de beste nummers ooit !

Omdat het zo hoog in de "top-100 allertijden" lijstjes staat? Ik vind veel muziek van Metallica (net zoals ik dat met Queen heb) juist altijd een beetje over-perfect en over-strak waardoor je bij je eerste luisterbeurt het nummer bij wijze van spreken al helemaal gehoord hebt. Is niet mijn definitie van goeie muziek.

JonnieBrasco schreef:

Luister eens naar Kill 'em All of Ride The Lightning, deze platen zijn wat minder strak geproduceerd dan het latere werk. Verder kan ik me wel enigszins vinden in je mening over "One". Ik kan op de eerste 3 albums van Metallica zo 10 nummers aanwijzen die beter zijn dan One, alhoewel het zeker geen slecht nummer is.

Ieder nummer op master of puppets is beter dan one imho.

pabostudent
Na de dood van bassist Cliff Burton en de komst van Jason Newsted was het moeilijk om het succes van Master of puppets te overtreffen, ze hebben imo MOP ook niet overtroffen, maar ze hebben wel een knap staaltje muziek afgeleverd.
Dit album heeft lange nummers, superveel riffs in 1 song, en de meest technische en snelste nummers uit Metallica's gehele carriere.
Het album klinkt heel droog en mist dikte, dit komt doordat de bass bijna onhoorbaar is, dit is een enorm gemis.
Ondanks dat blijft dit toch een kei van een plaat.

Beste nummer van deze cd is imo "Blackened".

AHWA
Beste album van Metallica in mijn opinie.
Helaas dat ze Dyers Eve bijna nooit live spelen.

Inderdaad, Blackened is de topper van deze plaat, op de voet gevolgd door Dyers Eve, de titeltrack en To live is to die! One is cool, maar behoort hier in de, overigens alles behalve grauwe, middenmoot.

avatar van Zachary Glass
Wat Luc De Vos (Gorki) schreef over Metallica en James Hetfield in het bijzonder:

Goede James,

Grote schone vent met uw walrussnor
Hoe schitterend staat gij daar in spreidstand
En overschouwt grijnzend uw troepen
Met uw gitaar als een kanon in de aanslag

Lieflijk klinkt uw bulderstem door de nacht
Ik wou dat ik was zoals gij:
Genadeloos, vrij van bange gedachten
Woedend, razend op deze wereld
Waarin niets ooit volmaakt kan zijn

Woeste vriend,
Ooit was de fles uw beste maat
Laat ons met pompwater klinken
Op het gebulder en gedaver
Op duizend bommen en granaten
Op het geweten van Amerika dat gij zijt
Mijn held, gij eeuwige Siberische jager.

Vossieboy from Belgium.

Aldus de heer Luc De Vos

Persoonlijk heb ik aan deze schijf ook wel tamelijke goede herinneringen. Zondagochtend (zal toen twaalf à dertien geweest zijn) nadat mijn mama en papa boterkoeken gingen halen, "And Justice for all" (geleend exemplaar van onze timmerman - nog eens bedankt, meneer Mortier ) in de cd-lader en beuken maar.

Misschien al eerder op de site genoemd maar liefhebbers van zowel Metallica als The Beatles (ikke zelf bv) moeten zeker de site van Beatallica (http://www.beatallica.com/) eens bezoeken en beluisteren. Vooral Blackened The USSR mag er wezen!

avatar van EmDee
Wat ongelooflijk simpel, bah!

Heb je de muziek geluisterd?

avatar van EmDee
Ja, ik vind t werkelijk verschrikkelijk.

avatar van HammerHead
Verschrikkelijk mag je vinden natuurlijk, maar simpel lijkt me niet echt op deze plaat van toepassing. Ik zou hierbij eerder denken aan het recentere werk van Metallica.

HammerHead schreef:

maar simpel lijkt me niet echt op deze plaat van toepassing.

Ik reageerde op de link van peacekeeper!

Het album van Metallica is allesbehalve simpel.

Precies, ik vroeg me af of je de muziek van Beatallica had geluisterd.

avatar van twin
Heerlijk album van Metallica, het donkerste album wat ze gemaakt hebben, alles klink een beetje loom en zwaar, in mij opinie na master of puppets en ride the lightnig het beste album van de manne, Mooi vind ik dat ze hun concerten vaak beginnen met nummer 1 van dit album BLACKENED !!

avatar van ravenstein
Dit is het eerste metal-album dat ik ooit kocht!
Mijn eerste kennismaking met Metallica was een reeds grijsgedraaid exemplaar op vinyl van Master of Puppets dat ik geleend had in de bibliotheek.
Mijn gekocht exemplaar van ...And Justice for All (dubbel-album) is de eerste plaat die ik eigenhandig grijsdraaide! Ik was gek van die LP! Vooral Blackened en Harvester of Sorrow konden op mijn goedkeuring rekenen.
Master of Puppets kan me jaren na datum nog steeds bekoren, maar dat geldt spijtig genoeg niet voor ...And Justive for All.
In mijn tienerjaren ging dit nog als zoete koek binnen, maar vandaag ben ik toch ietjes kritischer.
De twee grote minpunten zijn voor mij de vlakke en saaie productie van Fleming Rassmussen en de veel te lange speelduur van zo goed als alle nummers.
Ook vind ik dat er weinig emotie van de nummers uitstraalt en dat komt volgens mij omdat ze net iets te veel in de nummers wilden steken.
Voor degenen die na mijn bespreking van Melissa van Mercyful Fate dachten dat ik weer zo één van de gasten ben die vroeger alles beter vonden... niet dus.
Eindigen wil ik nog met een positieve noot: Blackened (en ook One) blijf ik nog steeds goede songs vinden.

avatar van ChrisX
Jeetje... flashback time

Deze plaat is echt een van de grondleggers geweest van wat we tegenwoordig progmetal noemen. Complexe stukken met inderdaad meer riffs in 1 nummer dan dat Black Sabbath er op 1 album had staan

Jammer alleen van die gort- en gortdroge productie en bijna basloze opname. Tenminste, ik kan niet horen wat Jason Newsted nou eigenlijk speelt. Zou hier met een terugkeer naar de originele opnames en een goede remix / remastering niet wat aan te doen zijn??

avatar van c-moon
Dit vind ik het absolute summun, Metallica's beste plaat. Traag en (mee-)slepende loodzware songs, met de nodige tempowisselingen. De muziek zit heel ingenieus in mekaar, en ik vermoed dat niet alle nummers even simpel zijn om te spelen door de bandleden.

Een meesterwerkje, zondermeer. Met parels zoals "...And Justice For All", "Harvester Of Sorrow", "One", "The Frayed Ends Of Sanity".. en "Blackened"!

Top. 5!

Ik vind blackened en one echte toppers.
Maar daarnaast staat er niet bijzonder veel meer op.

avatar van Exfrozen
Nog zo'n meesterwerkje

Bij de opening van het album wordt je meteen al in spanning gehouden van wat er gaat komen en dat is bij meer nummers op deze plaat. Blackened is voor mij het hoogtepunt door de zelden gebruikte 7/8 maatsoort. One is een geweldig nummer maar de stem van James komt er niet mooi uit. Ik had ergens gelezen dat er een effect op is gezet maar weet niet of dit waar is. Wie weet dat? Weer de briljante overgangen in tempo's en ritmes wat wel kenmerkend is voor Metallica. Nummer 3 van Metallica denk ik.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Was Master of puppets al iets berekender dan Ride the lightning, hier schiet het helemaal door. Dan nog de al aangehaalde waardeloze productie waar je doorheen moet prikken... dan houd je een aantal wel goede nummers over (Blackened, One, To live is to die), maar het geheel bezwijkt onder het eigen gewicht.

Verdedigbaar... maar wel een van de meest zielloze grondleggers dan. Vooral als je je specifiek in die proghoek van de metal begeeft (dus niet: in die metalhoek van de prog), vind ik dit naast bijvoorbeeld Operation: mindcrime toch wel een lachertje... 2½*

toch wel het album van...

kan voor mij absoluut niet tippen aan Master, en vooral Ride The Lightning