Metallica - ...And Justice for All (1988)

Label: Elektra

1. Blackened (6:40)
  2. ...And Justice for All (9:44)
  3. Eye of the Beholder (6:25)
  4. One (7:24)
  5. The Shortest Straw (6:35)
  6. Harvester of Sorrow (5:42)
  7. The Frayed Ends of Sanity (7:40)
  8. To Live Is to Die (9:48)
  9. Dyers Eve (5:12)
  10. The Prince * (4:26)
  11. One [Live] * (7:59)
  12. ...And Justice for All [Live] * (10:05)
totale tijdsduur: 1:05:10 (1:27:40)
avatar van Reijersen
Naar aanleiding van dit topic luisterde ik deze plaat.

Ik weet een beetje wat voor een soort muziek ze maken en dat heeft mij nooit eerder tot een luisterbeurt verleidt. Ik ken Metallica vooral als de band met al die songs in de top2000. Dit album vind ik eigenlijk vanuit seconde 1 al vermoeiend om naar te luisteren. Het begint zeg maar al bij de drums op Blackened en dat gaat gerust zo door en door. Af en toe lijken ze wat rustmomenten in te bouwen, maar dit soort muziek vol met ronkende, rammende instrumentaties irriteert mij zelfs een beetje. Heb deze plaat dan ook niet echt uit kunnen luisteren. Dit ligt echt mijlenver van mijn beleving van muziek af.

avatar van vielip
Dit is denk ik inderdaad wel hun meest vermoeiende album in die zin dat er op muzikaal vlak heel veel gebeurt. Mij vermoeid dat geenszins moet ik zeggen. Die term is meer van toepassing op alle albums die hierna zouden komen. Maar dan om andere redenen... Wellicht dat het Black album of Load je beter ligt. Daar is het allemaal veel minder druk en maar mainstream. Hapklaar is wellicht ook wel een goeie term.

avatar van little lion man
Reijersen schreef:
Dit ligt echt mijlenver van mijn beleving van muziek af.

Oei, je hebt er nog 3 te gaan voor je topic. In mijn ogen zijn die minder vermoeiend, betere drums en minder rammende instrumentaties, dus ben benieuwd of je die beter te pruimen vindt.
Sowieso waardeer ik de berichten die je naar aanleiding van je topic plaatst!

avatar van Germ
Germ (crew)
ZAP! schreef:
Ik dacht dat Aardschok / Metal Hammer een eigen website had, en je allerlei artikelen op kon zoeken, maar die zie ik niet meer... Weet iemand of het ooit nog gaat gebeuren dat we digitaal al die oude nummers nog es kunnen raadplegen (zal wel niet i.v.m. rechten enzo)? Zou wel tof zijn. Want de AMH review van deze kan ik er zo niet meer bij halen. Was het zelfs nog de 'LP van de

Inmiddels kan je via de website alle nummers downloaden.

avatar van ZAP!
Germ schreef:
Inmiddels kan je via de website alle nummers downloaden.
Ja, ik had de weg al gevonden en een stuk of wat gedownload. Kwaliteit kan vaak nog wel een stuk beter, maar het is beter dan niets. Thanks anyway!

avatar van Zagato
Ik heb het elders al eens eerder gehad over de wereld die Youtube reaction video's heet. Er is ontzettend veel crap in reaction video land maar er zijn ook vloggers die de moeite waard zijn. Een daarvan deed een reaction van 'One' van dit album. Ik kan me niet bewust herinneren dat ik deze video eerder heb gezien (waarschijnlijk wel) maar de geluidsfragmenten en beelden van de film 'Johnny got his Gun' geven het nummer wel veel meer impact dan de albumversie. Bijna zonde dat het niet in deze vorm op het album is gekomen.

avatar van ShadowGallery79
Voor mij samen met het album Master of puppets de beste albums van Metallica. Dit is metal zoals het bedoeld is.

bedenk dat deze plaat na een donkere periode tot stand kwam ( overlijden cliff burton ), na een voltooid meesterwerk ( MOP ) en een nieuw management. De band ging door met een nieuwe bassist ( de band noemde hem Jason newkid ), jason newstad die eigenlijk niet geaccepteerd werd. Dit is een reactie op de hele periode en klinkt donker, onheilspellend en is zeker de moeite om te luisteren. Hierna verscheen de black album. De reis tussen MOP en BA heeft dan ook AJFA....noem het een overgangsplaat, maar goed is het zeker. op ST Anger zouden ze hetzelfde doen als op deze plaat.

avatar van Edwynn
Ik weet niet of het één aan het ander te koppelen is. Het is een donker album, maar qua thematiek niet donkerder dan de twee voorgangers. Het geluid is wel wat korzeliger. Minder gepolijst. Ongetwijfeld speelt de dood van Burton een rol in het reilen en zeilen van de band. Maar ik heb het nooit in de teksten van Justice teruggevonden.

En dat acceptatiegelul over Newsted deel ik maar half. Ze geven het zelf aan. Veel later maar goed. De bas is niet te horen op Justice. Verhalen over het waarom daarvan zijn verschillend waarbij nooit eenduidige argumentatie is gedeeld. Maar op het podium deed meneer volop mee. Niemand heb ik hem zien achterstellen bij de concerten en beelden die ik heb gezien.

Verder vraag ik me ook af hoe dit een overgangangsplaat is. Ging voor de opvolger het roer niet gewoon drastisch om zodat de deur naar het mainstreampubliek geopend werd? Dan is Justice eerder de afsluiting van een tijdperk.

Edwynn schreef:
Dan is Justice eerder de afsluiting van een tijdperk.

Ik denk met name dit eerlijk gezegd.

avatar van Gommans
Het zal misschien best een goed album zijn… maar ik kan hier echt niet naar luisteren. Het “blikken” drumgeluid irriteert mij al vanaf de eerste tonen en ik kan dat niet van mij af zetten. Ik blijf hopen op een remaster of remix met een meer Metallica waardig geluid dan dit mislukte experiment… Ik zal mij onthouden van stemming tot mijn hoop waarheid wordt en ik met volle overgave de hele vrouwe Justitia tot mij zal nemen.

avatar van ZAP!
Guardian of Isis schreef:

The intro lifts the march of the Evil Witch's soldiers from The "Wizard Of Oz".
Hehe, eindelijk ben ik er dan ook achter. Had 't net zelf gevonden via Songfacts, maar ik had hier dus ook even kunnen kijken. Volgens mij zat 't ook in een afl. van The Simpsons (Homer the Great) en een hiphop / rnb nummer rond die tijd.

avatar van Wolfmother
Eindelijk dit album in zijn geheel geluisterd na al die jaren te beweren groot fan te zijn van de band
Nu snap ik tenminste wat mensen bedoelen met het gemis aan Cliff zijn bas, Jason hoor ik nauwelijks en Lars hoor ik helaas iets te goed met zijn toverstokjes. Nooit een opvallende drummer gevonden trouwens, Metallica is voor mij voornamelijk Kirk en James.

1. Ride the Lightning
2. Kill em All
3. Master of Puppets
4. ...And Justice For All

avatar van Jazper
Wolfmother schreef:

Maar dan viel ie toch juist wel op?

avatar van vielip
Ik vind en vond Lars in deze jaren juist een fantastische drummert. Had echt een heel eigen en herkenbare stijl. Pas later kwam het verval. Maar dat gold niet alleen voor Lars vind ik. Maar zeker op dit album was Lars echt wel in grootse doen. Hij zal heus niet de uitvinder zijn, en hij zal zijn inspiratie echt wel bij andere drummers weg hebben maar zijn fills en breaks op de eerste 4 Metallica albums zijn lichtelijk fantastisch vind ik.

Jazper schreef:

Maar dan viel ie toch juist wel op?

In de zin dat je kan horen dat er een drummer aanwezig was tijdens de opnamesessie ja

avatar van Wolfmother
Kijk, ik ben zeker niet anti-Lars en de eerste 3 albums had ik nauwelijks wat op te merken. Het valt mij bij dit album gewoon voor het eerst op dat de drums erg saai klinken.
Of dat vanwege Lars, de opnamekwaliteit, mijn draadloze oortjes of mijn murw gebeukte hoorstelsel is moet nog bepaald worden. En aangezien ik meerdere mensen hier zie klagen over blikken geluid is het niet perse persoonlijk.

avatar van vielip
Nee dat snap ik. Maar sound of opname technieken staan wat mij los van drum kwaliteiten. Want ik vind met name op dit album dat Lars echt behoorlijk inventief voor de dag komt. Je moet van de productie houden, dat geef ik gelijk toe. Mij stoort de drumsound eigenlijk totaal niet.

Ik ben het wel met Vielip eens dat dit een vermoeiend album is. Het 4e album van Metallica is tevens het eerste album met Jason Newstedt. En ook is dit het eerste album wat je vaker moet luisteren om de muzikale details te ontdekken. Het album begint snel (Blackened ) en eindigt snel ( Dyers Eve). Daar tussen in zijn het allemaal heavy nummers die echt niet slecht klinken. Ook is dit het eerste album met een totale speelduur van meer dan een uur. En als Dream theater en Rush fan heb ik daar totaal geen problemen mee. En ook met dit album maakt Metallica het mij onmogelijk van wat nou het beste nummer van het album is. Ook met dit album is er meer dan 1 nummer waarbij de instrumentale nummers of -in dit geval- bijna instrumentale nummers er sowieso altijd bij horen. Als je - net als ik- gitaar speelt dan zijn The call of Ktulu, Orion en To live is to die echt muzikale parels. To live is to die de tekst is geschreven door Clif Burton vlak voor het fatale bus ongeluk. Let wel VERMOEDELIJK!!!!!! wat wel waar is dat het nummer een eerbetoon is aan Clif Burton. En wat mij betreft is dit een zeer geslaagd eerbetoon. De opbouw, de octaven, het prachtige gevoelige middenstuk voor de tekst, en het einde : zoals het begon zo eindigt het ook. En je hoort in het middenstuk duidelijk de Thin Lizzy invloeden -waar ik ook een super fan van ben- To live is to die is in 6 woorden te omschrijven : Hard, meedogenloos, meeslepend, gevoelig, waanzinnig en prachtig dit nummer luister ik vaak. One is ook een waanzinnig nummer, hebben ze op singel uitgebracht, een gok. MAAR!!!! ze hebben goed gegokt het staat al een tig aantal jaren hoog in de top 2000 en terecht. Shortest straw, Harvester of sorrow en The Eye of the beholder zijn echt lange meedogenloze heavy nummers wat mij enorm aanspreekt. The Frayed Ends of Sanity is een nummer wat neigt naar progressive rock vind ik ook waanzinnig vanwege die tempo wisselingen. Misschien, heel misschien dat het titelnummer wat te lang dradig is maar zeker niet slecht. En Blackened en Dyers eve zijn echt de perfecte beginner en afsluiter van dit album. Dit album kan na de eerste luisterbeurt vermoeiend klinken, maar na meerdere luisterbeurten kan je concluderen dat dit een waanzinnig goed album is, en krijgt van mij de maximale score.

avatar van crosskip
Blijft toch eeuwig zonde van die bas he. Kwam vandaag deze isolated bass van One tegen en dat klinkt toch wel fenomenaal zeg!

geplaatst:
Op ...And Justice for All zijn de ballen van James Hetfield eindelijk eens gezakt, wat de band zelf ook lachend toegeeft in een interview. Het is ieder geval goed te horen in zijn stem, een heel stuk zwaarder als op de vorige albums. De agressie is merkbaar, dit maakte de band qua speelstijl al steeds meer geliefd onder het metalvolk, maar nu past de stem er ook goed bij. Harvester of Sorrow en Dyers Eve zijn mijn "favorieten" van het album, eigenlijk zijn ze maar moeilijk te benoemen, ieder nummer heeft zijn kwaliteiten. Harvester of Sorrow tijdens Monsters of Rock '91 in Moskou? Prachtig.

Het album is vaak bekritiseerd om het gebrek aan een te horen bass, niet onterecht, het klinkt daardoor wat kaal. Maar toch vind ik daarom het album juist ook wel wat hebben, sorry Jason, alhoewel hij live uitstekend meekon met de band. Wel vallen naar mijn idee door het ontbreken van de bass de drums van Lars Ulrich een stuk meer op. Niet vervelend, en zeker niet zo storend als later op St. Anger, maar je merkt dat ze ver naar voren zijn gemixt, net als de gitaren. Bij het gitaarwerk vind ik het juist prettig, maar goed daar ligt nu eenmaal mijn voorkeur. Ook dit album krijgt van mij een perfecte score, zo schreeuwen als op dit album deed Hetfield hierna niet meer. Het is een andere sound als de albums hiervoor maar net zo kwalitatief sterk, 1 om te koesteren dus.

1. Ride The Lightning
2. Master of Puppets