Metallica - ...And Justice for All (1988)

Label: Elektra

1. Blackened (6:40)
  2. ...And Justice for All (9:44)
  3. Eye of the Beholder (6:25)
  4. One (7:24)
  5. The Shortest Straw (6:35)
  6. Harvester of Sorrow (5:42)
  7. The Frayed Ends of Sanity (7:40)
  8. To Live Is to Die (9:48)
  9. Dyers Eve (5:12)
  10. The Prince * (4:26)
  11. One [Live] * (7:59)
  12. ...And Justice for All [Live] * (10:05)
totale tijdsduur: 1:05:10 (1:27:40)
avatar van Klumpie
Ondanks de slechte productie blijft dit natuurlijk wel een topalbum. Dit is dan ook samen met Master of Puppets en The Black Album het beste album van Metallica.

Beste nummers voor mij op dit album zijn Blackened, ...And Justice For All, One en Harvester of Sorrow. Van mij krijgt dit album 5*

Klumpie schreef:
dat vind jij.
ik vind Ride The Lightning beter dan deze en de zwarte bij elkaar.

ettettummu schreef:
dat vind jij.
ik vind Ride The Lightning beter dan deze en de zwarte bij elkaar.

Klopt, dat vind ik. Mijn opinie vind ik dan ook belangrijker dan de jouwe.

Klumpie schreef:
Mijn opinie vind ik dan ook belangrijker dan de jouwe.
jouw opinie vind JIJ belangrijker dan de mijne
verassend

avatar van Black Math
Kunnen ze deze niet remasteren zodat je weer een bas hoort?

Joy
kunnen ze best, maar willen?

avatar van Black Math
Of valt Newsted dan ineens door de mand waardoor ze het niet willen?
Ik moet toch eens naar Flotsam and Jetsam luisteren, daar schijnt hij echt fantastisch geweest te zijn.

avatar van Klumpie
Alle albums van Metallica uit de jaren '80 zijn al geremasterd. Als ze dit album nog goed willen krijgen dan moeten ze de bass opnieuw inspelen.

Joy
denk dat newsted wel de laatste zou zijn die door de mand valt

wel typisch, bassist vertrekt en de hele band sodemieterd kompleet uit mekaar , niks meer van te maken, zegt toch wel eea

flotsam & jetsam heeft idd puike muziek gemaakt

xou beginnen met doomsday for the receiver, no place for disgrace erachteraan, en het daarbij laten

die newsted heeft wel invloed, want ook bij deze band werd het na zijn vertrek niets meer

joy

avatar van Klumpie
Volgens mij zijn ze nog bij mekaar hoor, ze hebben gewoon een andere bassist genomen en ze zijn met een nieuw album bezig.

Joy
tis maar wat je bij mekaar noemt, st anger is opgenomen met nieuwe bassist, maar das een regelrechte rukplaat

niet per definitie te wijten aan nieuwe bassist,wel voor een deel aan verdwijnen van onderling chemie denk ik zo

avatar van Klumpie
Nee, op St.Anger speelde de producer Bob Rock op de bas gitaar. Nadat het album afgerond was zijn ze opzoek gegaan naar een nieuwe bassist wat Robert Trujillo is geworden. Robert Trujillo heeft dan ook geen enkele inbreng gehad bij het opnemen van St.Anger.

Joy
waar het mij om gaat is dat ik denk dat newsted meer was in de band dan alleen bassist, steunpilaar wellicht, en ook degene die het zaakje stuurde als hetfield en die zweeds deens noorse dwerg weer eens met mekaar overhoop lagen

avatar van Tekh
ja het oude werk was nog wel goed maar tegenwoordig is het niks meer

teutoon
Iemand enig idee hoe Trujillo het doet eigenlijk als bassist? Hij zit er nu toch al wel weer 2 jaar bij, nietwaar?

Is het een goede bassist, beter dan Newsted?

ueh, luister en huiverd?

Trujillo is, volgens mij, véél beter dan Newsted.

Tekh schreef:
ja het oude werk was nog wel goed

nog wel goed?
IT RUUUUUUUUUUUUULEEEEEEEEEEZZZZZZZZZZZ

xplorer schreef:

nog wel goed?
IT RUUUUUUUUUUUUULEEEEEEEEEEZZZZZZZZZZZ

bij de live optredens komt er veel meer kracht van af dan op de cd .toch denk ik dat robert wel eens een positieve invloed kan hebben op de band
hij zou beter geremasterd kunnen worden ja wat bass betreft toch ben ik bang dat het dan tegenvalt(kippevel moet je er van krijgen anders is het niks)

avatar van rusty nail
o ja als je robert trujillo op cd wil horen koop dan de cd live at budoka van ozzy ossborne en het vingerpicking werk bij de intro van for whom the bell tolls bij hun live optredens toont meer gelijkenis met cliff dan de manier waarop jason het deed alle respect voor newsed want dit was zeker geen slechte bassist atijd beter dan bob rock als bassist maar dat weet iedereen wel

Joy
kwordt alleen een beetje simpel van het steeds maar vergelijken met cliff burton

avatar van rusty nail
burton was 1 van metallica. daarna was het metallica+ jason .zo voelde hun dat een beetje. ik weet niet hoe het nu met robert is.maar voor mijn gevoel word hij meer met de groep betrokken.ik denk dat jason het soms zwaar te verduren heeft gehad .ik denk dat er veel meer achter zijn vertrek zit.zijn vertrek heeft denk ik wat ogen geopend voor de rest van de bandleden. ik ben beniewd hoe het nieuwe album klinkt trouwens was het gaaf dat ze het hele puppets album hadden nagespeeld bij rock am ring

rusty nail schreef:
was het gaaf dat ze het hele puppets album hadden nagespeeld bij rock am ring

Het was zelfs briljant, dit was een Metallica in topvorm. Ik wil niet zeggen dat ze het niveau van Live Shit haalden, maar ze benaderden het zeker.

Joy
ik denk dat newsted de juiste keus heeft gemaakt

als je dat eeuwige gezeik tussen hetfield en ulrrich meemaakt dan komt er een moment dat je zegt, ben het helemaal zat

je kon het in some kind of monster ook horen, ullrich:

i dont want the same thing to happen that happened to jason, en hammet zat er maar, come on guys dont fight dont fight, lets just play

maw, door hun toedoen is hij vertrokken

wat ook naar voren kwam is het inschikken van hammet en ik denk dat voor newstedt hetzelfde geld

hetfield en ullrich maken de dienst uit en hammet en newsted hebben te gehoorzamen

fijne werkwijze

avatar van rusty nail
het zal wel altijd zo blijven .weliswaar is het iets verbeterd

avatar van Bighead
Tijdloos superalbum.
One is natuurlijk een all time classic. Maar er staat verder ook echt geen slecht nummer op. Grijsgedraaid en na al die tijd nog niets aan kracht ingeboet.

avatar van schizodeclown
Deze album heeft mij door zware tijden geloodst.Ik zal nooit begrijpen waarvoor veel mensen niet gewoon openstaan voor Metallica alleen maar omdat het ''hard'' is.

Prachtig in elkaar gezet.Rockende symfonieen.

En One zal waarschijnlijk toch mijn favoriete nummer allertijden zijn;de briljant opbouwende intro mooie couplet en dan opeens de harde chorus wat weer overgaat naar die zaaalige muzikale gitaarspel.
en die prachtige solo erbij en dan heb ik het nog niet eens over het rockende gedeelte van het nummer.

Je voelt ook de last van de persoon in Hetfields stem.

schizodeclown schreef:

Je voelt ook de last van de persoon in Hetfields stem.
als je goed luisterd hoor je , dat bij elk album de stem van james veranderd . bij de juctice en black album is zijn stem op z,n best .daarvoor klonk hij iets te jeugdig en daarna probeerde hij op hoger niveau te komen met zijn stem.NIET DOEN JAMES ik wil alleen de gewone Hetfield stem horen

avatar van freebird
Als (tr)ouwe metal(lica)-fan vind ik dit toch 'n klassieker met als hoogtepunten One en Dyers Eve

avatar van Mart
Alleen al vanwege One verdient dit album naar mijn mening 3 sterren, wat een prachtig nummer is dat. Vooral de opbouw in dat nummer vind ik erg goed, evenals de tekst en de gitaarsolo (in het harde stuk). Het is voor mij (waarschijnlijk) het enige metalnummer dat mij kippenvel bezorgt als ik het hoor.

Helaas kan de rest van dit album (op Blackened na) mij niet bekoren, de nummers duren naar mijn mening veel te lang en weten mij niet echt te boeien.

3* (vanwege de toppers One en Blackened)