Fresku - Fresku (2010)

3. Nos Baranka (5:21)
  4. Doen (3:24)
  5. Ik Ben Hier (3:17)

met Neenah

6. Mama Ik Snap Je (3:28)
  7. Het Beloofde Land (4:06)
  8. Kutkop (Sukkols) (5:16)
  9. Twijfel (4:23)
  10. Lamballen (3:18)

met Teemong

11. Paranoia (4:22)
  12. Maken van Muziek (3:30)

met Kareemineel en R. Kay

13. We Hebben Je Nodig (2:46)
  14. Is Dit Alles (4:42)

met Michael Bryan

15. Alleen (3:51)
  16. Mijn Dochter / Kees (6:34)
Ik vind kutkop niet zon hele goeden track maar fresku geeft wel goed commentaar op de mensen die hem altijd maar afkraken om zijn gevoelige teksten.

avatar van TheLegacy
Ik vind dat stukje op het einde zo masterlijk. Dat met de hand voor het gezicht zwaaien à la 50 Cent.

TheLegacy schreef:

Haha, vind ik ook ja. Geniaal, tijdens het stappen doe ik dat ook wel is (meestal na een paar pilsjes ), te bruut!

avatar van Jurrien
Ik had de hele track nog niet geluisterd, maar ik vind hem best wel gruwelijk

avatar van Game
Geweldige video, vooral het begin (uitkotsen van poep ) en die scene in die badkamer

"Mensen houden van je emo raps"

P-DawG
Die clip is geniaal.

avatar van J.M.
Die dikke pens ook van ehm !

Social_Mask
Dat stukje als hij 50 Cent nadoet is ook vrij meesterlijk.

In het begin ook een aantal verwijzingen naar South Park.

avatar van Stapler
Ja dat poep uit kotsen. Maar verder? Die kat ofzo? wat was dat ook alweer? xD

avatar van MAS
MAS
MAS schreef:
Kutkop is inderdaad matig

Ben ondertussen een beetje van mening veranderd. Ben nog steeds niet zo kapot van de beat maar kan het nummer verder wel waarderen. De clip maakt natuurlijk ook veel goed.

avatar van J.M.
Je moet gewoon die clip heel vaak kijken, en dan elke keer wanneer je het nummer hoort zie je vanzelf die clip voor .

avatar van Jurrien
Dat stukje dat hij als Gino die lachkick pakt, die shit is meesterlijk.

avatar van Kill_illuminati
Het gaat mij weer aan voorbij. Ik keek erg naar dit album uit.

avatar van Lexcoaster
Muzikaal gezien vind ik wat ik tot nu toe hoor niet erg bijzonder, maar tekstueel gezien klinkt het wel briljant.

Game schreef:
"Mensen houden van je emo raps"

Daar ga ik ook elke keer stuk om. Dat kan ik wel waarderen, zelfspot .

avatar van Rhythm & Poetry
Oh mijn god, Nederlands meest overschatte rapper ook al moet ik dit album nog checken. De mc waarvan de teksten nog voorspelbaarder zijn dan de grappen van Robert Jensen. En dan heeft hij tot slot zijn stem niet mee, maar ach: de meute slikt het, dus wie ben ik om te haten? Ga dit album in ieder geval met veel plezier beluisteren.

avatar van Chrisseh
Ik kijk hier toch wel naar uit. Na Twijfel was dit voor een tijdje hét album waar ik het meest naar uitkeek, maar dat is sindsdien wel een stuk afgezakt. Ik Ben Hier vind ik ook wel sterk, maar dat refreintje is net weer jammer. Ben benieuwd of Fresku een album lang kan boeien.

Kutkoppen.. met clip is geniaal, maar als track alleen wellicht een stuk minder o.a. door de beat die niet zo lekker in het gehoor ligt. De boodschap vind ik wel goed, maar had zo'n soort track een stúk vetter gevonden als alleen promotie bijv. voor dit album.

panjoe (moderator)
Ik vond Twijfel al geen geweldig nummer maar Ik Ben Hier en Kutkop vind ik al helemaal matig. Fresku heeft een goeie flow, en de beat van Ik Ben Hier is okee, maar ik las iets over "de nieuwe Tussen Licht en Lucht" en het lijkt me niet dat deze in de buurt gaat komen van TLeL..

avatar van Capo Regime
Fresku en Het beloofde land zijn wel echt toffe nummers. Allebei op repeat gezet

FightForMore
De enige tracks die ik nog goed vind van dit album is 'Ik ben hier', 'Twijfel' (alhoewel ik het de laatste tijd minder vind) en 'Mama Ik snap je' (maar dat komt door de sample). Ik denk dat ik hem laat liggen, deze drie nummers heb ik allang staan op de computer.

Is er al een downloadbare versie verkrijgbaar of?

23 april staat er toch?

Berichten over stemgedrag verwijderd.

panjoe (moderator)
"Het kutste album dat je in je leven hebt gehoord."

Okee respect als je dat op je album zegt .

avatar van Rhythm & Poetry
Jammer dat het sarcastisch is, anders had hij zelfkennis gehad.

Album staat op de luisterpaal.

R&P, verklaar de haat!

Ik bedoel, ik kan best snappen dat niet iedereen Fresku diggt en hij best gehyped wordt; maar ik heb het gevoel dat je hier extra kritisch bent om de boel qua hoeveelheid kritiek maar even recht te trekken.

avatar van Rhythm & Poetry
Ik vind het inderdaad raar dat heel veel mensen doen alsof we hier met een lyricaal wonder te maken hebben, terwijl de teksten van Fresku juist heel makkelijk zijn.

Ik heb het waargenomen,
ik heb haar weer genomen.
Het had niet gemogen,
het spijt me dat ik heb gelogen

Op deze manier rapt Fresku, het is zo simpel dat het leuk is om hem na te doen. Zijn voorspelbaarheid is groot, wat ik al eerder zei is dat je zonder zijn tracks te kennen altijd zijn zinnen af kunt maken. Alsof hij inderdaad zijn teksten uit het grote rijmboek van sinterklaas haalt. Bovendien is hij qua onderwerpen niet de meest veelzijdige rapper, wat iedereen weet. Want of hij probeert quasi-grappig te zijn, of hij rapt over struggles met zijn relatie/moeder/vader. Dat is niet erg, maar hij werk al zijn verhalen bijna identiek uit, wat het al snel erg saai maakt.

En dan wat met smaak te hebben: ik vind zijn stem helemaal niet mooi. Niet dat hij iets aan zijn platte accent kan doen, maar ik heb er gewoon helemaal niks mee. Sowieso een heel album lang trek ik niet, en alleen verdomd goede beats kunnen zijn stem enigszins maskeren.

Overigens moet ik wel zeggen dat Nieuwe Dag een harde track is.

panjoe (moderator)
Het album valt mij eigenlijk alles mee, dat komt misschien door de lage verwachtingen die ik had. Het is allemaal prima luisterbaar en that's it, toch ga ik hier waarschijnlijk geen hoog cijfer voor geven. Twee dingen die mij na een eerste luisterbeurt negatief opvallen:
- Fresku's stemgeluid is niet erg prettig, en zijn accent irriteert me.
- Het wordt nergens vernieuwend. De beats zijn prettig maar niks speciaals. Fresku's rhymes zijn prima maar niet uniek. Zijn teksten gáán wel ergens over maar blijven niet plakken, doen me niet regelmatig glimlachen en zetten me nooit aan het denken. Sorry maar de frase 'stenengooiende palestijnen en bewapende joden' komt rechtstreeks uit het boekje van Phreako Rico .

avatar van Chrisseh
Hmm.. fair enough. Ben nu zelf ook aan het luisteren, net begonnen. Fresku is inderdaad niet de meest verrassende rapper flow- en tekst-gewijs, maar ik heb nu wel het gevoel dat je hem iets te weinig credit geeft... Verder is het gevoel dat hij in sommige tracks stopt natuurlijk wel heerlijk.

Van wat ik nu hoor, komen mijn verwachtingen post-Twijfel redelijk uit; aardig album, maar zal niet snel Twijfel ooit evenaren

avatar van 'State Of Mind'
Bij deze ga ik niet letten op/me storen aan/of ergeren aan de rijmtechniek, bij deze moet je je juist focussen op de message in the song.

We weten allemaal dat Fresku simpel rijmt, ik heb daar geen problemen mee hij brengt tenminste een gevoel over met zijn tracks, dat heb ik liever dan dat je nietszeggend moeilijk gaat lopen doen met rijmschema's, geforceerd geneuzel.

Hij heeft een relatief hoge en indringende stem, dat past ook goed bij het geen dat hij doet.

En de beats zijn natuurlijk heerlijk, Teemong is een baas.