Fresku - Fresku (2010)

3. Nos Baranka (5:21)
  4. Doen (3:24)
  5. Ik Ben Hier (3:17)

met Neenah

6. Mama Ik Snap Je (3:28)
  7. Het Beloofde Land (4:06)
  8. Kutkop (Sukkols) (5:16)
  9. Twijfel (4:23)
  10. Lamballen (3:18)

met Teemong

11. Paranoia (4:22)
  12. Maken van Muziek (3:30)

met Kareemineel en R. Kay

13. We Hebben Je Nodig (2:46)
  14. Is Dit Alles (4:42)

met Michael Bryan

15. Alleen (3:51)
  16. Mijn Dochter / Kees (6:34)
avatar van jemo3der
Fresku is (1 van) me favoriete Nederlandse rapper, maar jammer dat dit album gewoon geweldige nummers afwisselt met onserieuze nummers. Hij zou gewoon 2 aparte albums moeten uitbrengen; 1 met nummers zoals Alleen en Nos Baranka, en 1 als Gino Pietermaai...

bro
[i]"Als ik hem moet geloven is hij de beste rapper
Maar als ik hem moet geloven is hij de beste rapper
En als ik jou moet geloven ben jij de beste rapper
Ik geloof jullie allemaal dus ikzelf ben de slechtste rapper
Een flowende zwerver met te weinig do om te braggen
het tegenovergestelde van al die mode en swagger shit
Ok, er rijd een auto langs, de bestuurder bangt m'n shit
Ik kijk hem aan en denk, wie pompt er nou die faggot shit
De emo-rapper Frisku met zijn vette lips en wacke clips
wat een sukkel waarom pompt die gast geen negga shit (sukkel!)
Ik haat het om van mezelf te houden
Hou er niet van om mijn mening voor mezelf te houden
Jij vind jezelf de shit, maar komt nog steeds met dezelfde shit
andere beats, zelfde shit,
Shit, ik zeg drie keer "zelfde shit" dus ja ik doe diezelfde shit

Springen in de lucht met je kutkop
Wat sta je te kijken naar mijn kutkop?
Kutkooop! Ik ben een kutkop
Springen in de lucht met je kutkop"

"Misschien ben ik te onzeker
Misschien niet bewust van mijn kunnen%

avatar van jellecomicgek72
Lol dacht dat dit net zo slecht was als Kempi enz... Kende de naam alleen.... Zal het zelf niet gaan luisteren omdat ik helmaal niks heb met nederlandse hip-hop.

avatar van Elohim
Beetje flauw. Geef Twijfel eens een kans! Dit is verre van het niveau van Kempi in positieve zin. Naar mijn mening, natuurlijk.

avatar van YCya'll
Dit is een ongelooflijke plaat. Fresku heeft hier serieus een kunstwerk neergezet. Een meesterwerk qua teksten alleen al. Fresku zelf is sowieso al een hele goede gozer. Hij staat aan de top, wordt gerespecteerd maar hij blijft zichzelf. Hij noemt zichzelf een boeren Anti met een hele dikke pens . Respect voor die man, respect voor dit album. Muzikaal en qua teksten. Nos Baranka is een hoogtepunt. Prachtig hoe hij zulke situaties kan omschrijven, kan omzetten in een nummer. Alles loopt in elkaar over. Het klopt aan alle kanten. Hetzelfde geld voor Twijfel. Hij weet hoe hij iets moet overbrengen. Dit is niet een album wat je zomaar even luister, hier ga je goed voor zitten en je hoort het niet alleen, je luistert. Naast diepgaande nummers als eerdergenoemde is Nieuwe Dag ook een hoogtepunt. Verder beschrijven Kutkop, Lamballen en Luchtigheid Fresku erg goed. Het klinkt misschien raar, maar hij is een diepgaande, succesvolle rapper, toch maakt hij nog van die flauwe maar toch hele grappige dingen. Dat is Fresku.

avatar van Slowgaze
Fresku is emo. Ik ben ook emo. De godganselijke dag hebben we het over onze onzekerheid: Fresku is bang dat z’n vriendin bij hem weggaat. De mijne en ik zijn al uit elkaar, dus ik hoef alleen nog maar onzeker te zijn over mijn dikke buik. Als ik onstage m’n shirt uit zou trekken zou niemand me meer aan willen kijken, maar gelukkig maar dat ik niet op een podium sta. Fresku wel en alleen daarom is hij al een baas, hoe hij over zijn eigen twijfels en donkere kanten rapt is namelijk, althans mijns inziens, bewonderenswaardig.

Atmosphere is emo, Fresku ook. Slug zou trots zijn als hij A) Nederlands kon verstaan en B) nummers als ‘Nos Baranka’ en ‘Alleen’ zou beluisteren. Vooral het eerste nummer is een kunststukje vol intens en meeslepend gerapte storytelling. ‘Alleen’ is wat conventioneler, maar snijdt nog altijd belangrijke onderwerpen als eenzaamheid, huiselijk geweld en kindermisbruik aan. Fresku’s boodschap aan het einde is goedbedoeld, maar klinkt nogal kitscherig, maar toch. Deze man heeft het hart op de juiste plek zitten en dan moet je af en toe tegen kitsch aanzitten. Ook in ‘Is Dit Alles?’ wordt die grens opgezocht: ene Michael Bryan zingt het clichématige, flauwe r&b-refreintje, maar toch, het is wel ‘Is Dit Alles?’ en dat is een meeslepend nummer met een intelligente tekst over raciale verschillen. Zo makkelijk is het.

Want in plaats van in een hoekje blijven huilen denkt Fresku na en als hij nadenkt gaat dat ook over de zwaardere onderwerpen in het leven. Dat de beste man bij vlagen erg krom Nederlands of flinke taalfouten gebruikt (mijn favoriet is ‘Ik kan niet tegen dit’) is het duidelijk dat hij vrij intelligent is, of althans een onderbouwde mening over allerlei zaken heeft. Nog voordat Günter Grass heel Duitsland over zich heen kreeg leverde Fresku in ‘Het Beloofde Land’ kritiek aan het adres van Israel. Over het hoe en waarom en of dat terecht is ga ik hier niet uitweiden, want die materie is al complex genoeg. Maar toch, Fresku snijdt een aantal sterke punten aan.

Maar eerlijk is eerlijk, het is niet allemaal briljant op dit titelloze debuut. ‘Maken van Muziek’ is ridicuul en ondermaats en de boodschap van ‘We Hebben Je Nodig’, een ode aan het gezin, is eerder schattig dan echt sterk. Daarnaast weten we het na een tijdje al wel: Fresku kreeg klappen met de riem, hij kon niet goed meekomen met de rest van de klas en hij voelde zich ook heel onzeker en hij heeft nog altijd een gebrek aan zelfvertrouwen. ‘Ik Ben Hier’ is ook vrij overbodig eigenlijk, omdat de strekking van de tekst ook beter, compacter en minder huilerig in ‘Twijfel’ wordt verwerkt, en bovendien zie je de ‘twist’ al vanaf het begin aankomen: ‘Je vraagt je af wie deze jongen is/Het antwoord is: de jonge ik’.

Desondanks zijn deze relatieve minpuntjes (alleen ‘Maken van Muziek’ is echt een uitglijder van jewelste) makkelijk weg te strepen tegenover echt sterk materiaal als elk al eerder aangehaalde nummer wat ik positief aanhaalde in deze bespreking, aangevuld met het ijzersterke ‘Nieuwe Dag’ (met sterke gastrol van Winne), of wat lichter materiaal als ‘Kutkop’ en ‘Lamballen’. Deze laatste is toch wel erg melig, maar biedt ook ruimte voor zelfspot. ‘Kutkop’ is eigenlijk net wat serieuzer dan je zou verwachten: naast kritiek op het materialisme, hedonisme en gebrek aan vernieuwing in de hiphopscene, het succes als Gino Pieternaai die bijna zijn eigen leven is gaan leiden en de verwachtingen die mensen van hem hebben, neemt Fresku ook hier weer zijn imago als emo op de hak: ‘Ik haat het om van mezelf te houden’. Het vat misschien de gedachte achter Fresku het best samen, als dat al mogelijk is. Dit debuut is stukken complexer dan je zou denken, omdat Fresku alles zo schijnbaar simpel lijkt te verwoorden. Zoiets is een teken van onmiskenbaar talent.

avatar van Psychedelic
jemo3der schreef:

Ik vind dat je helemaal gelijk hebt!

1 Album gewoon 'Gino Pietermaai1.0' ofzo haha en alle serieuze nummers op Fresku gooien

avatar van -marco-
Ik hou van fresku

avatar van party
fresku iedegeval een van me favorite albums ooit, en fresku zelf staat al voor mij als een van de beste. zen teksten op dit album is gewoon verassend geen voorspelbare rijms of teksten , hij vertelt ook hier de waarheid bijvoorbeeld in ALEEN of TWIJFEL en nog paar nummers. bijna alle nummers zijn goed behalve Maken van Muziek Doen Paranoia en Lamballen. maar nog steeds een top plaat.

avatar van Gloeilamp
Ik vind Doen juist een van de beste nummers van dit album. Vooral de tekst in dat nummer spreekt me aan.

Gloeilamp schreef:

ieder zen eigen mening he.

avatar van Gloeilamp
Ik zeg ook nergens dat je geen eigen mening mag hebben. Ik zeg gewoon dat Doen mij juist wel aanspreekt.

Gloeilamp schreef:

ik zei aleen maar ieder zijn eigen mening hoor.

avatar van Slowgaze
Ik vind 'Doen' an sich wel een aardig nummertje, maar 'Je kan je kracht in deze song vinden/Speel het af, zet 'm op, zet 'm af, doe je ding, zet 'm op' vind ik een verdomd tof stukje taal.

avatar van Gloeilamp
Dat vind ik ook niet het sterkste moment maar verder zitten er, naar mijn mening, geen minpunten in.

avatar van Slowgaze
Dat vind ik juist wel het sterkste moment.

avatar van Gloeilamp
Sorry, ik kan nog niet zo goed lezen.

avatar van He$$el_01
Teemong op Lamballen Die slome manier van rappen doet me aan een rapper of een ander nummer denken, maar ik heb geen idee welke.

avatar van woutorrmusic
Mooi document. Ook al ben ik geen fan van zelfmedelijden, of zelfverklaarde zieligheid, het luistert toch lekker weg, dit album. Medelijden heb ik helaas niet met Fresku, maar dat is een persoonlijk gebrek. Toch mooi dat hij zijn gevoelens op deze manier kan uiten; ik geniet wel van Fresku's spitsvondigheden en grapjes. Het fijnst vind ik Lamballen: lulligheid in een muzikale vorm gegoten.

avatar van Silky & Smooth
De sterke storytelling met hier en daar een dikke knipoog in combinatie met de lekkere producties van Teemong maakt dit tot één van de beste Nederlandse hip-hop albums.

avatar van niels94
Brief Aan Kees wil wel echt een monument, eigenlijk.

avatar van ThingMan
Heerlijke plaat dit. Fresku die flowt heerlijk over de beats. Nieuwe Dag is voor mij een anthem.

avatar van Bedorvenkebab
niels94 schreef:
Brief Aan Kees wil wel echt een monument, eigenlijk.

wat zeg je nou

avatar van Delars
Begreep ik ook al niet.

avatar van Septua
Ik geloof dat het nummer Kees geïnteresseerd is in een monument. Nou weet ik niet voor hoeveel ze gaan, misschien een idee om langs een makelaar te gaan of die iets kan regelen.

avatar van Slowgaze
'Ik voel me een beetje sip terwijl ik aan mijn penis zit' moet wel de mooiste zin in de Nederlandstalige popmuziek zijn.