Fresku - Fresku (2010)

3. Nos Baranka (5:21)
  4. Doen (3:24)
  5. Ik Ben Hier (3:17)

met Neenah

6. Mama Ik Snap Je (3:28)
  7. Het Beloofde Land (4:06)
  8. Kutkop (Sukkols) (5:16)
  9. Twijfel (4:23)
  10. Lamballen (3:18)

met Teemong

11. Paranoia (4:22)
  12. Maken van Muziek (3:30)

met Kareemineel en R. Kay

13. We Hebben Je Nodig (2:46)
  14. Is Dit Alles (4:42)

met Michael Bryan

15. Alleen (3:51)
  16. Mijn Dochter / Kees (6:34)
avatar van Elohim
Mee eens, Twijfel verveelt niet voor mij.

avatar van kobe bryant fan
Mij ook niet,maar ik denk wel dat sommige mensen dat hebben,anders zou hij denk ik veel hoger staan.

avatar van Snoeperd
Ik denk dat je op MuMe gewoon veel aparte gevallen hebt, als ik in mijn vriendenkring rondvraag denk ik dat zeker 3/4 Twijfel zegt.

avatar van Silky & Smooth
Ik vind Twijfel een sterk nummer, maar ik heb hem na een paar keer luisteren nooit meer opgezet. Ik was hem wel zat na een paar keer.

avatar van niels94
Dat heb ik eigenlijk ook...

avatar van kobe bryant fan
Ja ik heb hem zeker 30 keer beluisterd, maar luister ik Twijfel niet veel meer, en het album eigenlijk ook niet.

avatar van Murdoc023
Nieuwe dag is in ieder geval een nieuwe hiphop klassieker.

baronpils
Lamballen

avatar van Ward
Lekker album dit! Fresku komt heel oprecht over en heeft een tof gevoel voor humor. Soms valt hij wel iets te veel in herhaling met zijn verhaaltjes, maar dat mag de pret niet drukken. De wat luchtigere tracks zijn ook fijn, om het album niet te emo te maken. Er staan wel enkele missers op (Het Beloofde Land en Is Dit Alles), maar daar staan enkele instant-classics tegenover (Nieuwe Dag, Paranoia, Twijfel). Problemen met zijn accent begrijp ik ook niet zo (maarja ik kom zelf ook wel uit Eindhoven). Al met al een zeer vermakelijk album. 3,5*

Fresku is rapper die zelfspot kent,en dat is iets wat vaak ontbreekt in de scene en dus vind ik dat hij zeker wat toevoegd. Daarnaast vertelt hij ook over zijn zwaktes en legt hij zijn diepste gevoel bloot zoals onzekerheid. En ook dat doen niet alle rappers. Dit is niet een rapper die alleen maar over bitches,Wagens ,geld en Blings rapt. En ook hier kan ik prima van genieten.

en met name Twijfel is echt een kunstwerk is den vaderlandse rapscene.

avatar van Elohim
Er zijn een stuk meer rappers die dat doen hoor. Er wordt regelmatig heel lovend over gedaan, maar als je wat meer in de underground duikt (dan wel die van de US, in Nederland heb je dat minder), hoor je het regelmatig. Vaak zelfs. =D

avatar van KILLERBEE99
Intersante onderwerpen heeft Fresku, alleen bevalt die stem me niet echt.

Maxferxd
KILLERBEE99 schreef:
Intersante onderwerpen heeft Fresku, alleen bevalt die stem me niet echt.

De stem van Fresku is juist het gene dat me bevalt aan hem hij heeft echt zon fijne stem om naar te luisteren

avatar van biggupmannie
Ik vind Fresku echt een meerwaarde voor de Nederlandse Hiphop scene. Hij kent zelfspot en rapt over belangrijke onderwerpen in z'n leven en in het leven in 't algemeen. Hij doet niet aan brag 'n boast en dat vind ik echt geweldig. Op dit album heeft hij mij echt weten te overtuigen als zeer goede tekstschrijver en als goede rapper. Ik vind z'n stem aangenaam om naar te luisteren. Wel vind ik dit album aan de lange kant, dit komt door z'n stijl. Hij vertelt echt verhalen, dit kan hij goed maar ik persoonlijk vind 1 uur iets te veel van het goede. Ook vind ik dat hij zijn refreinen kan beter verbeteren. Zoals het refrein in doen en in paranoia, ik vind dat ze niet echt goed zijn en je uit de flow van de nummers halen.

Al met al, 4 sterren, ik vind het een zeer goed Nederhop album!

avatar van biggupmannie
FightForMore schreef:
Of 'Pananoia' en 'Alleen'. Deze twee nummers vind ik persoonlijk de twee beste nummers op het album.

Ik vind het beide ook goede nummers met één maar. Ik vind dat Paranoia een ontzettend zwak refrein heeft, dit kan natuurlijk verschil van smaak zijn. Ik vind verder namelijk dat beide nummers tekstueel ontzettend goed zijn.

avatar van deagleking
Zat even wat samples te diggen en toen hoorde ik dit: rainbow week Zou het kunnen dat dit de sample is van Nieuwe Dag, of is dat te ver gezocht ik moest er in ieder geval direct aan denken.

avatar van Elohim
Hij opent bij mij geen link... Ik had een tijdje geleden wel het sample van Mijn Dochter.

avatar van pqt
pqt
De sample op goede dag komt hiervan.

avatar van deagleking
Haha ja dat is hem, bedankt! Toch vind ik ze wel lijken (de mijne dan). Het geluid van dat instrument is gewoon erg typisch.

avatar van Psycholamp
Ligt nu voor 2,- euro bij de FRS.

Doet me kwa stijl toch sterk denken aan master ace (op veel lager nivo natuurlijk).

baronpils
Psycholamp schreef:
Ligt nu voor 2,- euro bij de FRS.

Hmm, bij ons nog voor 9,99 euro.

avatar van Nr.4
Oprecht album van Fresku, af en toe iets te drammerig qua rapstijl. Gast heeft mooi gevoel voor humor haha en staan zeker enkele pareltjes op. Qua producties ook sfeervol gedaan over het algemeen. Twijfel heeft me live al wel een aantal keer kippenvel opgeleverd.

avatar van Elohim
Kippenvel? Pffft... Ik heb Twijfel één keer live gezien, maar geen kippenvel. Ik stond keihard te springen, meeschreeuwen alles... Enige noemenswaardige optreden waar ik naartoe ben geweest... zo leuk.
Heb de video van Twijfel even toegevoegd, inderdaad niet de live versie, maar die staat ook niet op het album. Als ik het album had moeten volgen, had ik op de plek van Kutkop de twijfel video moeten droppen, en de kutkop video bij de Twijfel live versie. Maarjah, dat is voor de mensen die het album niet hebben erg verwarrend.

Sowieso trouwens, hoe zit dat als je hem download? Staat er dan Twijfel [live] bij Kutkop, en Kutkop bij Twijfel? Lijkt me ook vreemd XD

avatar van jordkaka
Volgens mij bij de gekochte staat het gewoon goed.

avatar van MJ_DA_MAN
Elohim schreef:
Aan het begin van Kutkop hoor je een stukje van daadwerkelijk Twijfel live, waar de luisteraar dus op het verkeerde been wordt gezet want daarna begint Kutkop en de volgende track is alsnog Twijfel. Wellicht ook om de luisteraar te laten denken: ''waarom staat de normale versie van Twijfel er niet op?'' voordat ze het album voor de eerste keer opzetten.

avatar van Elohim
Weet ik, ik heb het origineel en dacht hetzelfde hoor. Ik had de beredenering al uitgevogeld.

Maar ik vroeg me af hoe dat zat als je hem onofficiëel download? Want dan zullen mensen misschien denken dat de tracklijst niet klopt, omdat ze toch duidelijk twijfel horen, geen live versie, waar dan kutkop zou moeten zijn. En als de uploader de tracklist aanpast en hem zo maakt dat de daadwerkelijke titels zijn aangegeven bij de nummers, zullen mensen opmerken dat de tacklists verschillen.

Waarschijnlijk zal de uploader hem uploaden zoals het op de CD staat. Domme vraag eigenlijk. XD

avatar van Nr.4
Elohim schreef:

Dat snap ik, maar ik spring en schreeuw de laatste tijd wat minder dan wat jaartjes geleden. Kijk rustig van een afstandje en dan vond ik Twijfel erg tof om te zien, vooral in Rotterdam en Zoetermeer.

sxesven
Inwisselbare beats, vermoeiend schreeuwerige Fresku, tikkeltje te lang - nee, helaas vind ik deze een beetje tegenvallen. Zit wel een sterk trackje of wat tussen, maar die worden volledig ondergesneeuwd door de middelmatige rest; ietwat selectiever zijn had wonderen kunnen doen. Producties vind ik over het algemeen maar saai, helaas - veel te doorsnee naar mijn smaak. Dat er verder iemand een uur naar dat hese gerasp kan luisteren vind ik echt knap - totaal mijn stem niet, waardoor ik het ook lastig vind de moeite op te brengen aandachtig naar de teksten te luisteren. 3* lijkt zogezegd nog royaal, maar allerbelabberdst vind ik dit verder niet. Met een half plaatje Fresku kom ik echter wel ver genoeg. Dit is too much en too mediocre.