Fresku - Fresku (2010)

3. Nos Baranka (5:21)
  4. Doen (3:24)
  5. Ik Ben Hier (3:17)

met Neenah

6. Mama Ik Snap Je (3:28)
  7. Het Beloofde Land (4:06)
  8. Kutkop (Sukkols) (5:16)
  9. Twijfel (4:23)
  10. Lamballen (3:18)

met Teemong

11. Paranoia (4:22)
  12. Maken van Muziek (3:30)

met Kareemineel en R. Kay

13. We Hebben Je Nodig (2:46)
  14. Is Dit Alles (4:42)

met Michael Bryan

15. Alleen (3:51)
  16. Mijn Dochter / Kees (6:34)
avatar van Shinobi
Op zich wel een vermakelijk album, enkele goede serieuze nummers worden afgewisseld met grappige nummers. Soms helaas niet helemaal geslaagd en net iets te lang.

Maar ik snap op zich wel waar Fresku naartoe wilt met dit album.
Er staan zeker wel een paar klassiekers op: Nieuwe Dag en Twijfel.

3,5 Sterren.

avatar van Jar0on
Nederlands beste, emoties die erin zitten, om nom nom, 5*
Beste nummer is Nos Baranka, WAT EEN VERHAAL!

Rene1979
Nieuwe dag is en blijft een van me favoriete Nederlandse tracks.. Misschien omdat Winne die track killt maar ook Fresku komt hard op deze track.. Ik ga deze cd opnieuw checken en zal mijn stem moeten herzien.

avatar van MAS
MAS
Dat zou ik zeker doen Rene! Toch wel een van de betere NL releases van de afgelopen jaren!

avatar van teasmoker
oke ik ga proberen om iets te schrijven over mijn favoriete rapper Fresku...... bzzzz

debuut album is prachtig, waarom?
omdat iedereen wel kan merken dat fresku eigelijk enorm veel aandacht heeft gekregen nadat de album is gedropped. Fresku moet toch wel iets goeds doen waardoor mensen hem 'de beste rapper van Nederland noemen' of vinden dat hij 'echte hiphop' maakt..
zowisow als je een debuutalbum maakt, wil je geen 1dags vlieg blijven, maar je wilt juist dat mensen over je gaan praten zodat je beetje publiciteit krijgt ect. blabla

Aandacht dat heeft Fresku zeker en daarom denk ik dat hij wel ver zal komen,
Het nadeel is nu wel dat ik denk dat mensen heel veel gaan verwachten van de volgende album, omdat de debuutalbum te veel van het goede was..

Ik geef eerlijk toe dat ik Fresku in het begin niets vond.. en mijn enige reden was
omdat ik zijn stem gewoon niks vond (en zn accent)
maar dat maakt Fresku Fresku en daarom herken je hem juist ALTIJD.. net zoals Akwasi of zoals Winne want Winne heeft ook best een accent (voor mij dan, want ik praat anders dan hun 3en)
in een zin samengevat; fresku's stem is origineel en aantrekkelijk, echt iets aparts!

zijn teksten.. tja.. ik weet het niet
Frisse is niet bepaald lyricaal vind ik .. hij kan niet met zinnen spelen.. af en toe komt die met harde vette teksten maar over het algemeen is het allemaal wel gewoon veel te simpel..
ik weet niet of dit express is, maar het is me opgevallen dat Fresku geen moeilijke zinnen schrijft waarbij je echt moet nadenken waar hij het over heeft..
Wat hij vind en wil zeggen, brengt hij gewoon meteen.
dus in andere woorden, lyricaal is hij niet maar we weten allemaal dat hij ons aantrekt
met de onderwerpen waar hij over rapt..

fresku is eerlijk.. soms zo eerlijk dat ik bij mezelf denk: dat zeg je toch niet, dadelijk denken mensen dat je skir bent en misschien gebruiken ze het wel tegen je,

het is iets dat je moet durven..

Frisse springt erboven uit, maar hij valt vaak in de herhaling..
geweldig die teksten over zijn struggles en racisme/discriminatie,
maar teveel kan ook teveel zijn, toch?

ik ben benieuwd naar zijn volgende album,
wordt het een 'emotionele' (zoals velen dat noemen) album (wat we van frisse gewend zijn)

of wordt het juist iets heel anders??

kweet wel dat ik zeker verrast zal zijn, want de album wordt óf heel slecht of gemiddeld denk ik..

frisses beats zijn btw best oldskool, ze mogen best harder want dan voel je zijn teksten nog beter

voor mij staat Fresku - Fresku zeker in de top 5 van Nederhops beste albums..

prima album, 5 sterren.
peace uit de zieke zuiden! (limburg)
(pfft zo slecht nederlandse grammatica hier niet normaal )
sorry daarvoor mensen... lmao

teasmoker schreef:
zijn teksten.. tja.. ik weet het niet
Wat hij vind en wil zeggen, brengt hij gewoon meteen.
met de onderwerpen waar hij over rapt..

Laat ik de simpele weg nemen en Twijfel citeren.
Ik zweef in mijn gedachtes, alles is zo twijfelachtig
onzekerheid is een groot gedeelte van mijn karakter
Soms lijkt het makkelijk voor me je ziet me blijven lachen
want ik verberg in feiten mijn ware zijn met grappen

Kom op man, qua tekst ken ik geen betere Nederlander. Rijmschema's? Topwerk, goed uitgedacht ook. Onderwerpen? Goed gekozen, niet geheel origineel, maar zeker anders dan het gros rappers. Uitwerking? Magnifiek. Hij gebruikt metaforen, diepzinnige zinnen en complexe rijmschema's.

Ik snap het effe niet.

avatar van niels94
Helemaal eens met Elohim. Wat wel grappig is is dat Fresku het enorm eenvoudig laat lijken, alsof hij het allemaal compleet moeiteloos uit zijn mouw schud. Misschien is dit ook zo, maar ik vind Fresku echt een woordenvirtuoos. Luister de laatste tijd weer wat vaker naar zijn tracks, al heb ik het album in zijn geheel lang niet meer beluisterd. Misschien maar weer eens een keertje doen.

avatar van He$$el_01
Nieuwe dag.

Doet me heel erg aan 'Verder' denken, niet toevallig ook een van de betere Nederlandse nummers van de laatste jaren.

avatar van kobe bryant fan
Toen ik deze plaat leerde kennen draaide ik hem makkelijk 4 keer na elkaar.
De teksten zijn schitterend, de beats zijn prima en Fresku zijn accent en flow blijf ik geweldig vinden. Ik ga denk ik nog met een halfje omhoog.

avatar van kobe bryant fan
Twijfel. De beat is heerlijk, de tekst is geniaal en de flow en agressie van Fresku maakt de track echt af.

avatar van Gloeilamp
Ik vind Twijfel ook de beste track. Lamballen is natuurlijk erg grappig, maar toch het minste nummer van dit album.

avatar van Silky & Smooth
Fresku vond ik eerst niet eens zo bijzonder sterk qua teksten, maar ik moet zeggen dat ze toch erg leuk in elkaar zitten. Zoals ik al eerder heb gezegd vind ik zijn 'Gino-woordgrapjes' ook hier erg leuk! Maar hetzelfde geldt voor mij. Dus maak je meer money dan ik, dan wil ik datzelfde geld voor mij! (H) Zijn oprechtheid, onderwerpskeuze en gewoon de hele sfeer maakt Fresku voor mij het beste Nederlandstalige hip-hopalbum!

avatar van kobe bryant fan
Een rapper die iets te zeggen heeft, ze zijn zeldzaam tegenwoordig. Fresku komt met zijn titelloze debuut met prachtige verhalen aanzetten. De beats zijn erg vermakelijk en ondersteunen hem door samples te gebruiken waarover hij spreekt: bv. een gsm of achtergrondgeluiden.

Kritische teksten wisselt hij af met luchtige teksten die erg grappig zijn.
Twijfel is mijn favoriet, de piano is eerg mooi en de tekst en flow van Fresku zijn erg goed.
De Gino verwijzingen zijn inderdaad erg leuk.
Ik heb hem lang niet gedraaid en nu ik hem weer eens beluisterd heb, ligt hij weer iedere avond in mijn cd-speler. Humor wisselt hij goed af met prachtige emo-raps. Er staat eigenlijk maar één misser op: Maken Van Muziek, jammer dat hij er opstaat. De beat is redelijk maar de raps zijn gewoon minder.

Ik ga omhoog met een halfje, en hij mag nu de eer dragen als een van de btere Nederhop platen die ik ken. De teksten en de flow van Fresku zijn het grootste pluspunt. Dat zijn tweede plaat maar snel af is!

kobe bryant fan schreef:
Een rapper die iets te zeggen heeft, ze zijn zeldzaam tegenwoordig.

Ik vind dit nogal meevallen eigenlijk.

Ulfat-e-Zulmat
Ik weet niet van jou Niels, maar Glenn heeft gewoon gelijk. Noem mij één rapper van de laatste paar jaar die 'iets' te zeggen heeft.

Precies.

avatar van niels94
Nationale rappers die wat mij betreft nog iets te zeggen hebben 'de laatste paar jaar':
- Akwasi
- De rappers van Nul Elf Acht
- De rappers van Zo Moeilijk (ja, naast vooral veel brag & boast werk hebben ook zij af en toe een boodschap)
- Per.Verz, al ben ik zelf geen fan van hem
- Sticks, al vind ik zijn plaat met A.R.T. niet geweldig, hij heeft toch zeker wat te zeggen
- Rico, bewijst op zijn laatste plaat nog dat hij tracks met bijzonder veel inhoud kan maken, op een overigens zeer originele manier
- Typhoon, gaat in 2012 hopelijk met een nieuw album komen maar ook op zijn EP uit 2009 heeft hij absoluut wat te zeggen, meer dan de gemiddelde rapper, laat staan op die uit 2007

En er zijn er vast meer.

Dan heb ik het nog niet eens over internationaal, dan zijn er nog véel meer. Of wij hebben een andere mening over wat 'iets te zeggen hebben' is.

Ulfat-e-Zulmat
Kijk hem typen dan.

avatar van niels94

Zit je me nou gewoon te pesten?

avatar van kobe bryant fan
Ik heb me misschien verkeerd uitgedrukt, maar ik bedoelde meer wie eigenlijk nog een verhaal heeft te vertellen over zijn verleden. Ik ken de twee EP's van Nul Elf Acht maar hun twee platen moet ik nog eens checken.

avatar van Snoeperd
Kempi heeft wel wat te vertellen over zijn verleden, maar van zijn stijl moet je wel houden.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Elohim schreef:
Kom op man, qua tekst ken ik geen betere Nederlander.

panjoe schreef:

Wie dan? o.O

Okay, Typhoon misschien.

LoveStoned
Fresku is de enige rapper in de Nederlandse scene die ik nog enigszins serieus kan noemen. De Eminem van de Lage Landen, zoals meerdere muziektijdschriften al zeiden, is een leuke betiteling, maar niet helemaal terecht. Natuurlijk al helemaal niet letterlijk, omdat ik sinds Marshall nooit meer een beter rapper heb gehoord. Los daar van heeft Fresku naar mijn mening nog veel te leren. Hij heeft zeker een goede gedachte te pakken; namelijk dat hip-hop iets hoort te zeggen, dat het een schreeuw is naar iets, dat daaruit verandering moet ontstaan. Dat schijnen veel rappers te zijn vergeten tegenwoordig. Maar desalniettemin slaat Fresku vaak de plank mis. En zijn gedaanteveranderingen waren humoristisch, maar beginnen nu langzaam zeer verwarrend te zijn. Zo werd Fresku populair met zijn Antilliaanse alter-ego Gino, lachte hij vervolgens alle mensen op zijn album uit die Fresku luisterden en niet naar hem en kwam vervolgens, een maand geleden, weer op YouTube met maar liefst twee nieuwe filmpjes rondom zijn figuur. Hij zegt niets te hebben met een publiek dat begint te springen op de beat (hij wilt ze liever stil hebben en aandacht luisteren naar zijn muziek), maar maakt daarna wel snoeiharde dansmuziek. Fresku staat bekend om zijn ruwe grappen in interviews, die als denigrerend gezien kunnen worden en begint daarna met de feministische vlag te wapperen in We hebben je nodig. Daarnaast zijn er genoeg nummers, zoals Dochter, die simpelweg saai zijn om naar te luisteren. Maar laten we niet vergeten dat Fresku überhaupt een album heeft gemaakt, waar de standaardluisteraar naar kan luisteren. Het album trekt genoeg aandacht om het interessant te houden.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Wie dan? o.O

Okay, Typhoon misschien.

Nou, zeker op het gebied van vocabulaire komt Fresku dusdanig te kort t.o.v. bijvoorbeeld een Sticks dat ik hem niet de beste zou noemen.

avatar van Roscovitsch
Wat dachten jullie van Cartes?! Tekstueel met betrekking tot emoties/gevoelens/boodschappen de beste Nederlandse MC die ik ooit heb gehoord.

Wie zijn muziek niet kent, laat je mee op reis nemen:

Volgende stap
YouTube - cartes - volgende stap

Wat als
YouTube - cartes - wat als

Zo jammer dat hij is gestopt, voor mijn gevoel de meest ondergewaardeerde MC in 'de scene'

Wat Fresku betreft, hele goede verhalenverteller, zo niet de beste. Alleen bij deze plaat vind ik het zo jammer dat er tracks op staan als Maken van Muziek (slechte gastbijdrages). Maar neem nou zo'n track als Nos Baranka, ik sta ver van deze praktijken af maar toch brengt Frisse het op zo'n manier dat je het voelt en dat is goede muziek maken imo.

Elohim schreef:

Laat ik de simpele weg nemen en Twijfel citeren.

Ik snap het effe niet.

hee
je begrijpt niet helemaal wat ik wil zeggen maar miss verwoord ik het niet goed omdat
ik sowisow niet echt de moeite doe om goeie zinnen te gebruiken.
maar wat ik wil zeggen is is dat frisse simpele zinnen schrijft met diepe betekenissen die iedereen wel kan begrijpen, het is niet zo dat hij hele moeilijke voorbeelden door elkaar gooit waar je echt over na moet denken van: waar gaat het nou precies over

zijn zinnen zijn SIMPEL en STRAIGHT FORWARD
jezus lees alsjebliefd wat ik typ...
je moet niet 1 zin lezen en gelijk een reactie terug typen
maar kijk eens naar het geheel van alles dat ik heb getypt schat

niels94 schreef:

Ik vind dit nogal meevallen eigenlijk.

een rapper die iets te zeggen heeft, ze zijn zeldzaam tegenwoordig?
oh nou..
jiggy djé
immortal technique
lowkey
typhoon
salah edin (af en toe onzin muziek maar ook veel serieuze stuff)
team van de zwarte schapen
U-Niq
nul7negen (miss niet ieders smaak haha)
Gikkels
Dret en Krulle

EN ..kben nog lang niet klaar lmao.

Negativ, Kempi, Green Gang en THC hebben ook een paar goede, eerlijke en sterke nummers
dit zijn niet echt van die artiesten waarbij je dat zou zeggen, maar als je
echt goed kijkt naar welke tracks ze hebben gemaakt vind je wel erg goeie nummers

zoals klik klak, je bent niet alleen, wil je weten hoe het voelt, we zijn toch allemaal gelijk,
doofpot, niks is wat het zijn moet, zoveel stressen

hiermee wil ik zeggen dat je eigk niet zomaar kan zeggen of iemand wel of niet iets te zeggen heeft, veel rappers hebben onzin tracks, maar ook sterkere, betere tracks

je moet beetje open staan ja toch?

panjoe schreef:

Qua vocabulaire komt hij inderdaad niet erg ver, maar zijn storytelling is echt subliem in mijn ogen.

@teasmoker, ik ga deze discussie maar niet aan, schat. Ik vind het erg moeilijk om jou serieus te nemen als ik, ten eerste, zelf niet serieus wordt genomen, daarbij, je msn-taal vervelender is om te lezen dan een sms'je dat origineel twee berichten lang was, gepropt in één bericht.

Okay, ik kan het niet laten. Jij zegt dat hij simpele zinnen schrijft. Als je alleen al naar zijn rijmschema's bekijkt, is dat alles behalve simpel. Dus, 'als je echt goed kijkt' is het toch best ingewikkeld.

En als dat jouw lijstje is van rappers die 'iets te zeggen hebben' is, en dat je dat mee vindt vallen, vind ik dat tegen vallen. Er zijn miljoenen, misschien zelfs miljarden rappers. Hoewel je inderdaad aangeeft dat het lijstje nog wel wat langer had kunnen zijn, vind ik dat toch maar erg weinig, van de miljoenen.

Zelf zou ik toch zeker Slug, Brother Ali, Blueprint, Ill Bill, Eyedea (RIP), Esoteric, Canibus, Vinnie Paz, P.O.S, SIMS, Dessa, Mike Mictlan, Cecil Otter, Cise Starr, Akin, Sage Francis, Sole, M1, Stic.man, Grieves, Masta Ace, Edo G en Chief Kamachi toevoegen. Op zich zou ik deze lijst wel tot de honderd kunnen uitbreiden. En, eerlijk gezegd, nog wel veel meer dan dat. Een paar jaar geleden heb ik hierover een discussie gehad met iemand op YouTube, ik ben toen tot de honderd gekomen. Toen kende ik de helft uit deze lijst nog niet eens denk ik.

En eerlijk, als je zelfs Green Gang wil noemen, dan wil ik Young Jeezy ook wel aan het lijstje toevoegen. Ik ben geen fan, zeker niet, maar ik weet toevallig dat hij soms een best serieus nummer kan maken.

Elohim schreef:

haha zo grappig dat je eerst zegt dat de discussie niet wilt aangaan maar daarna tog nog onze discussie aangaat xD haha leuk
achja msn taal.. kep gwoon echt geen zin om te doen ALSOF ik beschaafd nederlands kan praten terwijl ik dat niet kan..

kijk kwa rijmschemas ben ik het wel met je eens hoor..
zijn muziek is goed in elkaar gezet, in een goede volgorde maar
ja khad het meer over dat zijn zinnen simpel zijn
MAAR GOED haha laten we dit stoppen nu

alleen ik zal even ook paar rappers checken van jou lijst
bedankt voor de vele namen