Fresku - Fresku (2010)

3. Nos Baranka (5:21)
  4. Doen (3:24)
  5. Ik Ben Hier (3:17)

met Neenah

6. Mama Ik Snap Je (3:28)
  7. Het Beloofde Land (4:06)
  8. Kutkop (Sukkols) (5:16)
  9. Twijfel (4:23)
  10. Lamballen (3:18)

met Teemong

11. Paranoia (4:22)
  12. Maken van Muziek (3:30)

met Kareemineel en R. Kay

13. We Hebben Je Nodig (2:46)
  14. Is Dit Alles (4:42)

met Michael Bryan

15. Alleen (3:51)
  16. Mijn Dochter / Kees (6:34)
avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Twijfel is niet live trouwens, iig niet op die van de Luisterpaal.

Edit: Niemand heeft Fresku er ook op gewezen dat je niet paranoia kan zijn. Je hébt paranoia, en dan bén je paranoide. Of zit ik er nou naast? Ik hou het in iedergeval na anderhalve luisterbeurt op 2.5*.

avatar van 'State Of Mind'
Luisterpaal heeft een foutje gemaakt.

avatar van Rhythm & Poetry
Nee dat schijnt een grapje te zijn van Fresku.

Overigens geef ik fresku niet te weinig credits, mijn beoordeling zal straks best mild zijn. En ergens rond de 2* liggen (althans dat is de verwachting). Lamballen is namelijk ook best grappig (met dank aan Teemong, hij komt hard).

Kees de Koning klinkt trouwens wel erg 'gay' op Brief aan Kees.

avatar van Chrisseh
Ach, ik vind het wel mooi dat Fresku zichzelf/zijn imago niet te serieus neemt terwijl hij wel vaak over serieuze topics rapt. Die knipoog is natuurlijk Kutkoppen, maar ook op Lamballen;

Ik ben fucking dom..
waarom eet ik dit..
ik had nog een pizza-slice en een beetje chips
-'ohjah'

Refererend aan Twijfel ('je bent wat je eet, sommige dagen eet ik niets.. sommige dagen alleen een pizza slice en beetje chips'). Kan ik wel om lachen.

Edit: luister nu het tweede stuk van Lamballen, de rap van Teemong, hahaha.

Teemong:

''Ik heb een paar Chinezenslaven in dienst, ze editen m'n video's en maken m'n beats. Ik vertrouw ze niet ze praten Chinese, what the fuck ik versta die shit niet, werk door eikels''

avatar van 'State Of Mind'
Deze krijgt minimaal 3.5 maximaal 4.0.

Een schaal van 1 tot 10 zou toch fijner zijn.

Ook al zijn die rijmschema's niet perfect die flows daarin tegen zijn echt keihard. Plus die positieve message in de tracks voel ik sowieso.

Kunnen we trouwens spreken van de opkomst van "conscious" nederhop?

avatar van nega
Wie zijn de producers hierop? Ik dacht dat Teemong het allemaal zou produceren, maar Kutkoppen is van Yskid volgens mij ?

avatar van MJ_DA_MAN
01. Fresku (Productie Y'skid) (1:57)
02. Nieuwe Dag (met Winne) (Productie Teemong) (3:46)
03. Nos Baranka (Productie Teemong) (5:23)
04. Doen (Productie Teemong) (3:26)
05. Ik Ben Hier (met Neenah) (Productie Y'skid) (2:49)
06. Mama Ik Snap Je (Productie Teemong) (3:28)
07. Het Beloofde Land (Productie F. Bouchelta) (4:09)
08. Kutkop (Sukkols) (Productie Y'skid) (4:23)
09. Twijfel (Live Versie) (Productie Teemong) (5:16)
10. Lamballen (met Teemong) (Productie Teemong) (3:18)
11. Paranoia (Productie Teemong) (4:23)
12. Maken Van Muziek (met Kareemineel & R.Kay) (Productie J. Dey) (3:30)
13. We Hebben Je Nodig (Productie Teemong) (2:46)
14. Is Dit Alles (met Micheal Bryan) (Productie K-Lion) (4:43)
15. Alleen (Productie Teemong) (3:53)
16. Mijn Dochter / Brief Aan Kees (Productie F. Boyo / Teemong) (6:34)

avatar van nega
Bedankt MJ, ik verwacht ook eigenlijk alleen maar een reactie van jou haha.

avatar van MJ_DA_MAN
Wanneer een bericht van jou maar daarin de naam ''Teemong'' wordt geplaatst is dat natuurlijk meer dan logisch .

avatar van pqt
pqt
ik snap niet waarom sommige mensen hier gaan praten over Fresku's "simpele" rhymes. Ik vind zijn rhymes altijd echt enorm goed, verbaas me ook over hoe ie er op komt.

natuurlijk hebik het dan niet over kutkoppen en dat soort nummers, dat is gewoon luisteren en lachen, maar niet echt om de goeie lyrics.

maar als we dan naar liedjes als twijfel en ik ben hier luisteren, sta je toch echt versteld. of ben ik nou de enige?

avatar van Bedorvenkebab
Dit moet één van de lastigste albums zijn om te beoordelen. Want wat kunnen we verwachten van Fresku? Na het horen van Twijfel, zou je misschien denken dat dit het sterkste Nederhop album allertijden zou zijn. Maar, hoe evenaar je zo'n track?

Ik had al meerdere tracks van het album gehoord, en daar werd het al duidelijk: Fresku heeft op dit album duidelijk gekozen om dat geeneens te proberen. Dat is ook te horen op de openingstrack. Een sterke productie maakt plaats voor een gedreven Fresku. Helaas is er op de eerste vier tracks een zelfde soort probleem te vinden: Het klinkt te rommelig en er komt teveel zang voor. Ook weet Fresku me niet te "raken", en het gevoel dat er dingen niet kloppen overheerst.

Het album wordt echter sterker met Ik Ben Hier. Hoewel Neenah niet helemaal op de track past, klinkt Fresku op deze track eerlijk en bereidt om zich open te geven als het ware. Een manier (ja de vergelijking komt weer) met Twijfel, en wat Fresku evenaart op Alleen, Paranoia, en de Brief aan Kees, wat mij betreft ook de sterkste tracks. Daarnaast zijn Mijn Dochter, en Mama Ik Snap Je mooie "eerstracks", zonder al te veel in clichés te vallen.

De serieuze tracks worden zogezegd afgewisseld door Kutkop en Lamballen. Vooral om de tweede toverde lijn voor lijn toch een glimlach op mijn gezicht. ("Snap je... lam-bal ). Een goede afwisseling zodat het album niet te zwaar is. Helaas valt Maken van muziek tegen, door een matige beat en gastoptredens, en ook de zang op Is Dit Alles verpest het grotendeels.

Al met al niet een grensverleggend album. En ja, Fresku is niet de beste MC die op deze aardkloot rondloopt. Je moet zijn accent kunnen waarderen, en accepteren dat zijn rijm nogal simpel bij vlagen is. En ja, de producties zijn niet overal even sterk, origineel, of wat dan ook. Maar Fresku weet met enkele tracks me toch te raken, wat voor een Nederlandse MC toch knap is. En ondanks dat vooral het openingdeel van het album niet sterk is, en er in meerdere tracks bijvoorbeeld matige zang voorkomt, beoordeel ik het toch met een 3*, wat wel eens kan groeien naar 3.5.

avatar van Jurrien
Ik begin net met luisteren, maar die eerste 3 track zijn toch wel heel hard.

Jurrien schreef:
Ik begin net met luisteren, maar die eerste 3 track zijn toch wel heel hard.

En ook gelijk 3 van de hardste xD

avatar van Jurrien
Lang geleden dat ik hardop heb gelachen om een track, maar Teemong komt hard matti.

avatar van Rhythm & Poetry
Winne komt trouwens ook erg hard op Nieuwe Dag, en dat vind ik wel een verrassing. Normaal gesproken een van de matigste rapper van Nederland, maar nu trek ik zijn verse en qua flow is hij meestal wel nice. Eigenlijk wel grappig dat ik de bijdrages van Winne en Teemong als hoogtepunten zie van deze cd. Qua producties vind ik Teemong ook lekker bezig, de andere beatbakkers op deze plaat zijn meteen een stuk minder en dan wordt vaak het niveau bedroevend slecht.

Tot nu toe 2 sterren, ik ben niet eens zo heel negatief over dit album. Misschien kom ik zo over omdat ik de fresku-hype niet kan volgen en te veel mensen hem de hemel in prijzen. Terwijl zijn rijms abc-zijn.

Teemong:

...'wacht, ik heb ook nog iets:
Ik ben Teemong, ik maak clips en beats,
en voor de rest doe ik helemaal niets.
Klaag me aan... homo.'

avatar van tovast
heel erg genoten tijdens het luisteren.
veel mooie nummers. alleen Maken van Muziek vind ik niet bij de rest te passen en voor de rest vind ik alleen het titelnummer minder dan de rest.
Kutkop en Lamballen zij n grappige tracks.
tot nu toe 4*

avatar van Jurrien
Wat Tovast zegt. Ik heb ook heel erg genoten en begin met een dik verdiende 4.

avatar van Outblasty
[moderatorknipje

Ik ga maar eens van luisterpaal luisteren dan. Ben wel redelijk benieuwd of ik Fresku een heel album ga trekken. Twijfel vond ik erg sterk en nog wel een paar nummers die al wat langer uit zijn. Live rockte hij ook behoorlijk maar toch heb ik niet super veel vertrouwen in dit album.

Jammer van de vele gezongen refreintjes, daar heb ik echt helemaal niks. Verder bevalt het album me best goed. Morgen nog maar eens een paar keer luisteren.

Relax
Fresku zijn rijms ABC?

Als je goed oplet gebruikt hij multi's en dergelijke... en op een hele goede combinerende manier.
Dat je het laatste woord kan "raden" begrijp ik, maar kan je ook de woorden die ervoor komen raden, want die rijmen namelijk ook.

Wat berichten verwijderd. Het is niet toegestaan naar downloadlinks te vragen.

avatar van VanDeGriend
Off topic berichten verwijderd, andermans top 10 evaluaties verwijderd alsmede berichten met scheldwoorden die toch geen songtitels waren, verwijderd

avatar van Outblasty
Ik vind dat Winne hier dope komt, net zoals dat hij dope komt op eigen wereld. Ook zijn EP en Winne zonder strijd vind ik best sterk. Zeker niet de beste MC van nederland maar hij staat wel in mijn top 10 favoriete mc's uit NL.

Ontopic: Ik vind het album eigenlijk beter dan verwacht. Had er niet super veel van verwacht maar buiten de nummers die al lang uit waren (Twijfel, Mama ik snap je, brief aan kees) vind ik Kutkop, Lamballen, Fresku, Nieuwe dag en alleen ook wel sterk.

avatar van MAS
MAS
Dit album heeft mijn verwachtingen zeker ingelost. Zelfs de track lamballen met Teemong waar ik eerst zo mijn twijfels over had vind ik sterk. Ik vind alleen het maken van muziek wat minder. Ook vind ik Michaels Brians bijdrage niet zo goed maar dat komt meer omdat ik gewoon niet zo van zulke refreintjes hou.

al hadden ze die paar grappige tracks achterwege gelaten dan was dit echt een classic geweest. Het voelt nu niet helemaal als een geheel.

avatar van Jurrien
Maken van Muziek komt wel hard vind ik, vind alleen Mama ik snap je zeer matig.

avatar van Boy
Boy
schaap schreef:

Mee eens. Het geheel had van mij ook wat korter gemogen. Nieuwe Dag staat hier nu al een tijdje op, heerlijk nummer

Relax
Het album voeld naar mijn smaak als een geheel, vooral omdat iedere track een reactie is op voorgaande track.
Alleen, het stelt me teleur, sommige tracks doen me echt het gevoel geven van, waar heb ik dit eerder gehoord? .. Dan denk ik na en dan.. ja! Typhoon en Opgezwolle!

Hij behandeld een paar onderwerpen kwa lyrics exact hetzelfde als Rico en Typhoon, ik weet even niet hoe de titel is van die ene track, maar hij rapt dan in de trend van: Wat moet een Palestijn beginnen tegen een tank terwijl hij met een steen bewapend is.

Tja, ik had 200% meer verwacht.

Ik vind het jammer dat het album al gelekt is....