Sigur Rós - Ágætis Byrjun (1999)

IJsland
Label: Smekkleysa

1. Intro (1:36)
  2. Svefn-G-Englar (10:06)
  3. Starálfur (6:46)
  4. Flugufrelsarinn (7:47)
  5. Ný Batterí (8:10)
  6. Hjartað Hamast (Bamm Bamm Bamm) (7:10)
  7. Viðrar Vel Til Loftárása (10:17)
  8. Olsen Olsen (8:02)
  9. Ágaetis Byrjun (7:55)
  10. Avalon (4:02)
  11. Intro [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (5:05)
  12. Von [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (7:44)
  13. Syndir Guðs [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (5:47)
  14. Flugufrelsarinn [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (9:07)
  15. Olsen Olsen [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (6:07)
  16. Ágaetis Byrjun [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (7:33)
  17. Viðrar Vel Til Loftárása [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (8:32)
  18. Svefn-g-englar [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (9:26)
  19. Ný Batterí [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (5:58)
  20. Nýja Lagið [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (9:29)
  21. Hafsól [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (15:21)
  22. Svefn-g-englar [Live at Popp í Reykjavík, 1998] * (11:50)
  23. Starálfur [Original Speed Version] * (6:26)
  24. Flugufrelsarinn [1998 Demo] * (8:47)
  25. Ný Batteri [First Mix] * (7:06)
  26. Hjartað Hamast [1995 Demo] * (9:16)
  27. Viðrar Vel Til Loftárása [Alternative Ending] * (11:04)
  28. Olsen Olsen [1998 Demo] * (7:26)
  29. Ágaetis Byrjun [1998 Demo] * (8:02)
  30. Hugmynd 1 [1998 Demo] * (6:58)
  31. Hugmynd 2 [1998 Demo] * (4:02)
  32. Hugmynd 3 [1998 Demo] * (9:50)
  33. Debata Mandire [Live at Laugardashöll, 1999] * (3:48)
  34. Rafmagnið Búið * (6:00)
totale tijdsduur: 1:11:51 (4:22:35)
Feeder schreef:
Olsen olsen vind ik nochtans prachtig hoor.

Misschien wel mijn persoonlijke favoriet

avatar van Joy4ever
Joy4ever schreef:
Voor het eerst een cd gehoord waarvan ik begod niet weet wat ik er mee aan moet. Vind ik het briljant? Is het niet mijn ding? Ik weet het niet. Bijzonder is het zeker. Nog nooit zoiets gehoord. Elfjesmuziek. Toch valt de muziek soms als een ijsblok op mijn maag. Wonderlijk.

Het ijsblok bleef liggen en de elfjes waren verdwenen. Ondanks mijn eerste redelijke indruk van deze AB moet ik toch concluderen dat dit niet mijn ding is. Ik word er in elk geval niet vrolijk van.

voltazy
Joy4ever schreef:

[/quote]

als ik er niet vrolijk van word, vind ik muziek over het algemeen pas mooi , maar ik kan me wel voorstellen dat dit niet iedereen z'n muziek is.[/quote]

Feeder

ff off-topic; dat heb ik dus ook.mn vriendin zegt wel eens: wat luister jij toch soms naar treurige muziek.waarop ik dan zeg: maar treurig kan zó mooi zijn...[/quote]

Treurig kan inderdaad onbeschrijfelijk mooi zijn. Al vind ik Sigur ros niet bepaald treurig...
Het is gewoon ontspannende muziek, alhoewel, dat is nu ook geen waar want ze kunnen na een tijdje op m'n zenuwen beginnen werken.
Ach, leuke muziekjes maar niets speciaals, zo kan ik het wel samenvatten.

Het moet ergens eind 2000 geweest zijn dat ik dit album in mijn handen had. Sigur wie? Nooit van gehoord, maar ik vond het wel een bijzondere hoes. Een wat rare hoes ook: karton (toen nog niet zo heel erg veel voorkomend) en heel erg dun: het leek wel een cd-single (die weer wel veel op die manier werden uitgegeven ).
Toch maar eens luisteren in de winkel. Voordeel daarvan is natuurlijk dat dit per koptelefoon gebeurt en Intro was zo'n nummer waarvan ik dacht: hey, dit is bijzonder, dit mag verder gaan dan het intro alleen. Svefn-G-Englar was het eerste lange nummer waar ik dus echt op zou kunnen gaan beoordelen. En het was duidelijk: alleen het intro van dit nummer was al voldoende om dit album mee naar huis te nemen en thuis eens verder te gaan beluisteren.
En wat werkt dit nummer toch fantastisch als lokker voor dit album; ik werd compleet dit nummer binnen gezogen als het ware. Een sensatie die ik een paar jaar niet meer mee had gemaakt en daarbij was dit muziek zoals ik het helemaal niet kende. Dit was nieuw, werkte vervreemdend, maar wat was het sprookjesachtig mooi. Later zou ik hier de videoclip van gaan zien die het nummer alleen maar meerwaarde wist te geven en er voor zorgde dat ik voor de verandering wél eens enorm kon genieten van het fenomeen videoclip.
En toen gebeurde het: de impact van dit nummer was blijkbaar zo groot dat de rest van dit album net even te veel was op dat moment. Ik kon het even niet aan: het werd een grote brij en ik zag door de bomen het bos niet meer. Gevolg: het kwam hierna niet heel snel die kast meer uit. Miskoop? Nee, maar meer een geval van 'nu even niet'. Gelukkig duurde deze periode niet lang en ben ik eigenlijk nummer voor nummer gaan ontdekken en is het steeds meer één geheel gaan vormen.
Want eigenlijk is Starálfur zo'n enorm mooi vervolg op Svefn-G-Englar. Hoe prachtig de bombast van de strijkers en blazers tegenover het wat krakerige geluid van de gitaar. En dan die opbouw na ongeveer 4 minuten. Nog steeds komen er allerlei heerlijke gevoelens naar boven borrelen: kriebels in de maag. Zo moet verliefdheid in de vorm van muziek klinken. Prachtig.
Flugufrelsarinn klinkt hierna in eerste instantie als een soort koude douche. Het is allemaal ijselijker, het snijdt. Zo mooi is het leven niet altijd. Beheerst brengen de mannen dit nummer voor het voetlicht. Ný Batterí opent opmerkelijk met de blazers en is lang zo'n nummer geweest waar ik niet zo goed raad mee wist. Inmiddels is dat geen enkel probleem. Het zorgt in mijn oren juist voor wat spannende afwisseling.
Hjartað Hamast (Bamm Bamm Bamm) bewonder ik vanwege het gruizige geluid, zo kil zo ijselijk, zo afstandelijk en tegelijkertijd toch zo warm en hartverscheurend mooi.
Viðrar Vel Til Loftárása was vanaf het begin aan dan weer wel zo'n favoriet. Dit nummer sprong er gelijk uit. Ik heb ooit de vertaling van de tekst gelezen (voor zover dat kan natuurlijk) en dat sprak mij als niet-teksten-man ook aan. Ook hier zag ik later de bijbehorende clip. Het is denk ik nog nooit eerder voorgekomen dat een videoclip mij emotioneel wist te raken. Ik zat na afloop letterlijk met een brok in mijn keel. Alles aan deze clip klopt gewoon. Ik zal dit nooit onder woorden kunnen brengen, omdat woorden hier niet toereikend zijn, maar hier kan ik clip en nummer dus nooit meer los van elkaar zien en dat is geen nadeel. Het is juist een enorme versterking.
Het maakt niet uit of ik dit nummer voor de ik-weet-niet-hoeveelste-keer draai. Kippenvel is telkens weer het gevolg van beluistering naar één van de mooiste nummers ooit gemaakt en die ik heb kunnen beluisteren.
Olsen Olsen is ook een enorme favoriet geworden. Daar heeft dit nummer dan wel wat langer over gedaan dan het vorige, maar dat doet er niet toe. Het mooie basgeluid in combinatie met gitaar en later ook het symfonische werk, het zo op het eerste gehoor simpele deuntje dat na 4 en een halve minuut opgevoerd wordt, een climax krijgt en vervolgens vrij eenzaam eindigt.
Titeltrack Ágætis Byrjun heeft ook in een wat later stadium mijn erkenning gekregen. Maar ook hier zijn het weer de subtiele kleine toetertjes en belletjes die deze muziek zo sprookjesachtig maken, en dan heb ik het nog niet eens gehad over de zang van Jonsi. Mooi subtiel en lieflijk nummer...
Avalon zie ik nog steeds als een enorme boeman. Het rukt me als het ware wreed uit dit mooie sprookje dat voor mij eeuwig mag blijven duren. Het is de klap in je gezicht die je weer met beide benen terug op aarde brengt. Donker, duister: ieder sprookje kent zijn einde, zo ook deze of je nu wilt of niet.

Een en al lof voor dit album dus en terecht een hoge notering in mijn top 10. Een album dat best ook op 1 gezet zou kunnen worden, want misschien vind ik dit nog wel beter dan de nummer 1 die ik er nu op heb staan. Toch moet ik nog wat meer 'geschiedenis' opbouwen met deze cd zoals ik die net even wat langer heb met de nummers 1 en 2 uit die top 10. Voorlopig dus nog even een derde plaats.

En nog even voor alle duidelijkheid waarom ik dit album telkens in mijn lijstjes over het jaar 2000 zet: in juni 1999 kreeg dit album zijn release in IJsland en verder nergens. Europa volgde in augustus 2000 pas. In die tijd waren internetbestellingen (en beluisteringen) nog niet aan de orde van de dag en zijn er denk ik ook maar weinig mensen geweest die dit album al in 1999 ontdekt hebben. Op deze site hanteren we de allereerste releasedatum en zodoende blijft het dus mooi op 1999 staan, alleen niet in mijn persoonlijke lijstjes.

Zo, en hiermee heeft dit prachtalbum nu eens wat meer aandacht van mijn kant gekregen dan de tot nu toe eerder door mij geposte opmerkingen

Feeder schreef:

Ach, leuke muziekjes maar niets speciaals, zo kan ik het wel samenvatten.

En we zijn het weer eens eens

avatar van Droid
Geweldige review Eric, ik kan het er alleen maar mee eens zijn: Ágætis Byrjun is een meesterwerk.

Idd prachtige review!

avatar van KampF
Mooie review!

avatar van Flipper
Hele mooie review van een meesterwerk !!!!

voltazy
, ik wou nog net bij ok computer na die enorme post zetten dat ik me al verheugde op zo'n verhaal bij de nummer 3 in je top 10, maar dat was al gebeurd

voltazy schreef:

Top 10 noteringen verdienen meer aandacht vind ik.
En tot mijn grote schrik zag ik dat veel albums buiten mijn top 10 al een dergelijke behandeling hebben gekregen, maar een paar albums die er wel in staan moesten het doen met wat kortere opmerkingen of reacties op anderen en dat kan natuurlijk niet.

Ach, het blijft maar een persoonlijke mening he

avatar van Klumpie
Na de eerste 2 nummers vraag ik mij altijd af waarom ik dit album slechts op 3* heb staan, maar daarna zakt de plaat toch in. En rond nummertje 5 krijg ik zelfs hoofdpijn. Maar niet getreurd, vanaf dat moment gaat het plaatje rustig verder en kom ik tot de conclusie dat 3* een mooi cijfer is voor dit album. Dit is mooie relaxte achtergrond muziek en nadat je de plaat volledig hebt afgeluisterd heb je gewoon zin om je bed in te stappen.

DonDijk
Zaterdagnacht () geluisterd, maar vind Agaetis Byrjun nét wat lekkerder klinken.

avatar van KampF
"Gods gouden tranen die vanuit de hemel op aarde vallen"

Feeder
Wel ja, deze cd is mooi...
Maar het kan me ook niet blijven boeien.
De eerste 3 nummers vind ik héél mooi maar daarna zakt het voor mij helemaal in elkaar, tot we aan 'olsen olsen' komen. Takk vind ik nog steeds de boeiendste cd van deze heren maar het is en blijft achtergrondmuziek. Ik heb iets nodig dat ik kan meeschreeuwen en dat valt me een beetje moeilijk bij deze muziek

avatar van orbit
Al was het maar iets waarbij er bepaalde elementen van de muziek op de voorgrond treden of een duidelijke lijn aangeven.. maar dit kabbelt maar wat voort tot in het oneindige. Te weinig contrastrijk zou ik het noemen (of is dat gewoon hetzelfde als saai?)

orbit schreef:

Dit stukje zou je zo bij ''Pornography'' kunnen plaatsen.Zit daar 'een duidelijke lijn' in?Ook die kabbelt voort...maar is wél geweldig.

Saai is dit engeltjes-muziek echter -zeker voor muziekliefhebbers-absoluut niet.

DonDijk schreef:

Neuh, bij pornography komen bepaalde elementen toch wel hard naar voren, de drums, de af en toe schelle uithalen van Smith.. de sfeer is misschien wel homogeen, het klankentapijt niet. Dat vind ik dus juist veel meer bij dit Sigur Ros. En er zijn wel meer bands die zeer geslaagde engeltjesmuziek maken zoals cocteau twins, this mortal coil of medicine.

avatar van illuvatar
Ik durf gewoon niet aan dit album te beginnen uit angst dat hij even geniaal is als Takk...

avatar van Fianosther
Sorry? Dit album is echt nog veel beter dan Takk..

Fianosther schreef:
Sorry? Dit album is echt nog veel beter dan Takk..

Shit!! Ik kan het gewoon niet nog eens aan om zo opgeslorpt te worden door een album! Dan kom ik maanden niet meer vanachter mijn computerscherm!

avatar van Paalhaas
illuvatar schreef:

Koop dan een mp3-spelerd.

Paalhaas schreef:

Koop dan een mp3-spelerd.

Heb ik wel, ik zit alleen vaak met muziek achter de computer, de muziek zorgt er dan voor dat ik blijf zitten achter dat scherm.

avatar van BlueVelvet
dan doe je je oordopjes in je oren, en loop je weg van het scherm

BlueVelvet schreef:
dan doe je je oordopjes in je oren, en loop je weg van het scherm

of koop de cd??

avatar van BlueVelvet
Nog beter inderdaad.

avatar van grovonion
Hier komt mijn eerste review in opdracht. Zie het Ga dat album eens reviewen topic.

De intro zet de toon. Da's waarschijnlijk meestal de bedoeling van een intro maar lukt bij veel platen niet of nauwelijks. Terwijl hier de sfeer wel correct geplaatst wordt (blijkt later).
Svefn-G-Englar is voor mij het prijsnummer van het album (op gelijke hoogte met nr.7), proberen te verstaan wat de heren zingen, heeft blijkbaar weinig zin. Niet alleen versta ik geen Ijslands, maar ik heb zelfs eens ergens gelezen dat het taaltje dat ze zingen (op momenten?) zelf is uitgevonden. Bij m'n eerste kennismaking met Sigur Ros viel me natuurlijk direct hun stem op en m'n eerste reactie was een van lichte afwijzing. Maar in dit nummer bleek al snel dat het beter werkt als ik hun zang als bijkomend instrument beschouw (heb ik dat trukje ergens vandaan?, de referentie ontgaat me even), een mindtrick die ik dan ook steeds op hun muziek toepas. Het einde vind ik wat overbodig, maar die paar seconden zijn wel te overleven.
Starálfur is zo'n nummer dat al na een paar luisterbeurten een enorme herkenningswaarde levert en een beetje als Sigur Ros uithangschild gebruikt zou kunnen worden. In KO's komt dit liedje dan ook meestal erg hoog uit, als ik het me goed herinner.
"Flugufrelsarinn is een kleine doorhanger. De stem irriteert hier soms (ondanks de truk) wel. Soms lijkt dit wel op Engels maar als ik probeer te verstaan wat ze zingen is het toch niet herkenbaar, een 'special effect' als bonus om het nummer toch te redden. Ergens herken ik ook een ander (min of meer bekend) liedje hierin, maar ik kan er voorlopig niet op komen welk."
Ný Batterí begint erg traag, met wat artisanaal gefluit hier en daar om de opbouw te voorzien. De cimbalen(?) in de helft van het liedje (ben heel slecht in het noemen van instrumenten) geven een kick waarna het liedje in mooie crescendo stijl verdervloeit. Ik hou van dit soort ssjt-ssjt-BOEM liedjes en dat is dan ook meteen DE troef van Sigur Ros in mijn oren. Ze gebruiken dit erg vaak en gelukkig ook erg gevarieerd.
Hjartað Hamast (Bamm Bamm Bamm) kent een jazzy-bluesy startje, 't is even afwachten waar ze hiermee naartoe gaan. Als het door ruis-wind onderstreepte met een choor-zang (weet niet echt hoe ik dit anders moet noemen) voorziene refrijn eraan komt weet je het wel. Mooi.
Viðrar Vel Til Loftárása is al bijna 2 minuten bezig voordat ik het doorheb, in dit geval bedoel ik dit niet als compliment, dit had iets meer inhoud mogen hebben. Het volume neemt gestaag toe en dan ontplooit de piano muziek zich langzaam tot een mooie melodie met hoog herkenbaarheidsgehalte. Twee minuten voor het einde komt de climax en deze weet over de hele lijn te overtuigen. Misschien wel de twee mooiste minuten muziek op deze plaat.
Olsen olsen levert weeral een prachtige melodie, maar spijtig genoeg is de toon van het liedje in het algemeen (vooral 2de helft) iets te frivool. Voor gelijk welk ander album zou dit natuurlijk schromelijk overdreven zijn maar bij Sigur ros verwacht ik iets minder, ehum, kitsch.
Het titelnummer dan, voor de afwisseling gedreven door een gitaarmelodie. Dit blijkt de meest klassieke song-structuur te hebben, zonder uitgesproken climax, maar zeker ook niet onder de noemer saai te plaatsen.
De slottrack is, denk ik, bedoeld als outro (itt volwaardige song). Dat doet het dan ook, de CD afsluiten, maar zonder iets echt waardevols toe te voegen aan de plaat. Een beetje een overbodig nummer dus.
Ik merk dat ik niet enkel (of over de hele lijn) positief ben over dit album. Mijn score van 4* blijft staan maar op een schaal van 10 zou dit eerder een 7,5 worden. Verder ook alle respect voor aERo, het schrijven van 1 uitgebreide review val al niet mee, laat staan dat ik dit voor elke plaat die voor mij eruitspringt zou doen.

maar wel goed gedaan