Sigur Rós - Ágætis Byrjun (1999)

IJsland
Label: Smekkleysa

1. Intro (1:36)
  2. Svefn-G-Englar (10:06)
  3. Starálfur (6:46)
  4. Flugufrelsarinn (7:47)
  5. Ný Batterí (8:10)
  6. Hjartað Hamast (Bamm Bamm Bamm) (7:10)
  7. Viðrar Vel Til Loftárása (10:17)
  8. Olsen Olsen (8:02)
  9. Ágaetis Byrjun (7:55)
  10. Avalon (4:02)
  11. Intro [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (5:05)
  12. Von [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (7:44)
  13. Syndir Guðs [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (5:47)
  14. Flugufrelsarinn [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (9:07)
  15. Olsen Olsen [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (6:07)
  16. Ágaetis Byrjun [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (7:33)
  17. Viðrar Vel Til Loftárása [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (8:32)
  18. Svefn-g-englar [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (9:26)
  19. Ný Batterí [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (5:58)
  20. Nýja Lagið [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (9:29)
  21. Hafsól [Live at Íslenska Óperan, 1999] * (15:21)
  22. Svefn-g-englar [Live at Popp í Reykjavík, 1998] * (11:50)
  23. Starálfur [Original Speed Version] * (6:26)
  24. Flugufrelsarinn [1998 Demo] * (8:47)
  25. Ný Batteri [First Mix] * (7:06)
  26. Hjartað Hamast [1995 Demo] * (9:16)
  27. Viðrar Vel Til Loftárása [Alternative Ending] * (11:04)
  28. Olsen Olsen [1998 Demo] * (7:26)
  29. Ágaetis Byrjun [1998 Demo] * (8:02)
  30. Hugmynd 1 [1998 Demo] * (6:58)
  31. Hugmynd 2 [1998 Demo] * (4:02)
  32. Hugmynd 3 [1998 Demo] * (9:50)
  33. Debata Mandire [Live at Laugardashöll, 1999] * (3:48)
  34. Rafmagnið Búið * (6:00)
totale tijdsduur: 1:11:51 (4:22:35)
voltazy
hanzie28 schreef:
Best een mooie verzameling embryonale piepgeluiden. Is gemaakt om het opwekken van weeen te stimuleren of zoiets?

nee, om queen fans te pesten

avatar van LittleBox
Wat een prachtige plaat is dit. Ik kende Takk al wel maar dit is nog een paar graadjes beter. De muziek past overigens uitstekend bij het lezen van Tolkien (De Kinderen van Húrin nu in mijn geval). Ook doet de plaat het goed in dit weerbeeld...

avatar van KampF

hanzie28 schreef:

Toch aardig dat je met zo'n kwalificatie nog 3 sterren aan dit album geeft. Een 'boem' erbij en het zijn er alweer 4?

avatar van Kirsten035
Van 4.0 naar 4.5 gegaan. Ik luisterde m weer en hij is toch wel zo sprookjesachtig en hij maakt me zo gelukkig dat de plaat minstens een 4.5 verdiend. Olsen Olsen vind ik het mooist trouwens....

Jij hebt het begrepen

Ik vind Takk... toch leuker... Nu ik 't luister...

Feeder
Takk is inderdaad wat leuker. Ik vind deze Agaetis zelfs de minste van Sigur Ros

avatar van LeRoi
Plaat obv de recenties en een scan op Bol.com maar gewoon aangeschafd. Luister 'm nu zo'n twee weken. Zit goed in elkaar en snap dat vele Mumer's dit te gek vinden (als ik naar de rest kijk in de top 250 van Mume). Ben ook eigenlijk wel benieuwd naar de film Heima van deze band (IJsland blijft een fascinerend land): denk dat de muziek nog beter tot zijn recht komt met 'sferische' beelden.
Toch denk ik niet dat deze plaat voor mij een 'blijver' zal zijn: vind het allemaal niet 'spannend' genoeg.

avatar van Woody
Het is toch de tijd van het jaar. Nu het weer donker en koud is buiten krijg ik vanzelf weer behoefte aan Sigur Ros. Het bijzondere vindt ik dat je dit kan blijven luisteren en elke keer hoor je weer wat nieuws. Ik moet daarbij een beetje denken aan Das Parfum en dan voornamelijk die parfumeur Baldini die met een zadoekje het mystery van een heel bijzonder parfum probeerd te ontravelen. Elke keer als hij zijn zakdoekje langs zijn neus zwiert, ruikt hij een ander ingredient en uiteindelijk is de combinatie van al die ingredienten een mix van een geniale geur. Die zoektocht voel ik ook bij het ontdekken/ontravelen bij een album van Sigur Ros. Hoe vaker ik dit hoor, hoe meer ik de verbanden zie en begrijp hoeveel ingredienten er in dit album zitten. De totale mix zorgd voor een goddelijke en bijzonder mooie plaat.

Ik ga weer een warme winter tegemoet...

avatar van THEMARSVOLTA
Betoverend mooi en heerlijk dromerig album(die klassieke stukken , ben normaal niet echt van de klassiek, maar dit is gewoonweg prachtig)! Het was liefde op het 3de gezicht. Heb hun platen al eens eerder gepindakaast... Nu circa een halve week geleden nog eens gepindakaast en er eens echt goed voor achter mijn PC gaan zitten en opeens viel het kwartje....

Wat is dit mooi zeg, het gevoel wat ik hierbij krijg is onbeschrijfelijk!
Had toen gelijk na de eerste luisterbeurt deze cd besteld. Dit wordt DE plaat samen met de andere SR platen die ik volop ga draaien tijdens de kerstvakantie.

Alvast een 4.5, nog iets meer luisterbeurten nodig voordat ik overga op een 5.

Favo nummers op dit moment: Staralfur, Sven-g-englar, Olson Olson

basketballerke
Ook het eerste album wat ik van deze mannen hoorde kan er inmiddels aan geloven, 5 sterren is hier de enige mogelijkheid. Hoewel ze op dit album nog wat zoekende lijken en het stuk aardser klinkt dan de twee opvolgers, is ook dit weer van buitengewone klasse. Maar ook deze wordt wel vaak hemels, vooral met nummers als Starálfur, Viðrar Vel Til Loftárása en ook Olsen Olsen. Vooral het einde van dat laatste nummer is schitterend! M'n favoriete band inmiddels, en ook nog eens oppassen dat deze misschien straks ook in m'n top10 moet.

avatar van rustugan
Heb het album al een hele tijd, Maar moet ik ook moet maar es maar mijn verhaal over een paar nummers kwijt. Deze muziek klopt gewoon, verveelt nooit. Dit zit zo ontzettend goed inelkaar, dat ik zelfs het idee heb dat sigur ros zelf niet eens weet hoe goed ze dit inelkaar hebben gezet. Je word doormiddel van het 1e nummer gelijk het album ingezogen, en het laat je niet meer los. Svefn-G-Englar is misschien wel 1 van de beste nummers ooit, het zit eigenlijk zo simpel inelkaar, maar zooo effectief dromerig, zoo mooi sferisch. En dan na 6 minuten nog ff een volle klap er tegen aan. Verzin het maar es...

Viðrar Vel Til Loftárása is vergelijkbaar met Svefn-G-Englar. Het was wel even wennen voor mij dat het einde in de goede zin van het woord "chaotisch" eindigde. Maar aan de andere kant heb ik ook weer het idee dat dit nummer gewoon ook zo moest eindigen. Het klopt gewoon voor me... Heel vreemd misschien. Maar ik voel in deze muziek een enorm perfectionisme.

Olsen olsen is ook zoiets. Het lijkt zo simpel. 1tje op de drums eentje op gitaar en nog wat instrumenten erbij en klaar. En toch tilt het nummer je naar niveau waar vergelijkbare muziek niet tegen op kan. Het is een bepaalde sigur ros sfeer, die je niet meer loslaat.

Ágætis Byrjun vind ik ook heel mooi. Ook deze lijkt heel simpel en makkelijk inelkaar gezet. Simplistische perfectie. Moeilijk uit te leggen hoe ik dat moet omschrijven, het beste is denk ik gewoon luisteren!

Ik zal iedereen een tip geven, ga na een avondje stappen deze cd opzetten, koptelefoon op en genieten. Allerlei mooie beelden vliegen je voorbij, en welke dingen je ook denkt. En met een beetje drank op wil dat heel goed!

De volle mep natuurlijk, maar die had ik volgens mij al eerder gegeven..

basketballerke
Wat moet er nog over deze plaat gezegd worden? Alles is er al zo'n beetje over gezegd. Toch wil ik mijn eigen visie er even over kwijt, het is tenslotte één van mijn grote favorieten op het moment.

Met dit album kwam ik (weer) in contact met Sigur Rós. Weer tussen haakjes, omdat mij de naam vrij bekend in de oren klonk toen ik hem hier weer zag. Na even zoeken kwam ik erachter dat ze ooit een award hadden gewonnen op de MTV awards. Vrij vreemde winnaar vond ik dit toen, echt geweldig vond ik ze niet. Ze leken een beetje op van die typische 'world peace' muzikanten. Helemaal verkeerd dus. Deze mannen zouden zo je buren kunnen zijn, spelen maar wat en maken scheetgrappen. Hun muziek is alleen niet van deze wereld.

Dat laatste vind ik vooral op hun de twee opvolgers hiervan van toepassing, want hier staat Sigur Rós vind ik nog met beide benen op de grond en maken ze een 'aardse' plaat, waarop ze nog een beetje zoekende lijken naar een sound. ( ) Is hierbij overigens niet te bepalen, enkel het eind geraakt in de hemel, Takk... is overduidelijk de hemel, wat dat betreft hebben ze zich steeds beter weten te ontwikkelen per plaat, naar mijn mening. De plaat kent vele passages, sferen en emoties: droevig, blij, euforisch, opgewekt, donker, grimmig, spannend, desolaat, rustig, ruig, en op werkelijk alle punten weten ze hier te slagen met een cum-laude. Goeie start dus!

De intro kan vaak een beetje nietszeggend zijn, maar hier weergeeft hij gelijk op treffende wijze wat volgt: het is soms wat bevreemdend en onverklaarbaar. Het is dan ook achterwaarts gespeeld.
Dan begint de plaat werkelijk met Svefn-G-Englar. Hoewel deze plaat aan de 'aardse' kant is weten ze hier wel heel dicht bij de hemel te komen, het nummer is verder vrij opgewekt. Ook hier blijkt weer dat de 'cello-bow' één van de geniaalste vondsten ooit is in de muziekgeschiedenis, wat produceerd een gitaar dan een geweldig geluid. Het orgel riedeltje is ook prachtig.
Starálfur is dan het allermooiste van deze plaat. Ook deze heeft vrij goed de vreugde te pakken, hoewel dit toch ook een wat droevige ondertoon met zich meedraagt, vooral in de viool stukken. Maar vooral de piano springt er hier bovenuit. Dit nummer ligt al heel dicht bij Takk...

Dan is het voor nu even over met het vreugdevuur. De volgende drie nummers bevinden zich in donkere, grimmige atmosferen.
Flugufrelsarinn is de mooiste van deze drie, vooral de orgel klinkt geweldig. Kale, grauwe landschappen worden er hier voor onze ogen geopend. Echter openbaard zich twee keer het paradijs, waarna we op zoek zijn. En die stukken zijn van ongekende schoonheid.
Ný Batterí brengt dan ook wat spanning op deze plaat. Het begin heeft wat weg van die van 'Exiles' (King Crimson). Het drumwerk valt hier voornamelijk op, en overstemd een beetje de rest van de instrumenten. Het is wel een ongelooflijk lekkere drumpartij moet ik zeggen.
Hjartad Hamast (Bamm Bamm Bamm) heeft ten eerste al een wat vreemde titel maar is ook een beetje een vreemde eend op het eerste gehoor. Het begin is namelijk wel heel erg blues-achtig. Maar na verloop van tijd klopt het toch weer gewoon. Vooral de uitbarstingen zijn hier prachtig, alsof er een zware storm over ons woedt.

Waarna deze langzaam verdwijnt. Ergens ver van ons vandaan klinkt er een piano, die steeds dichter bij ons komt en steeds meer van zich blootgeeft. Het pianostuk blijkt dan wanneer hij zich in volledige sterkte laat horen prachtig te zijn. Dit nummer staat inmiddels voor mij symbool voor depressiviteit. Het lijkt alsof wij hier de buitenbeentjes zijn, vriendloos, altijd gepest. De versnelling en het chaotische eind lijkt dan een boodschap te willen verkondigen: wees altijd sterk, vecht tegen ze terug, vecht voor je rechten, en uiteindelijk zijn wij dan de toch de winnaar. Mag ik hierbij ook weer even verkondigen wat een geniale vinding die 'cello-bow' is? Ongekende schoonheid
Olsen Olsen is dan weer van totaal andere aard. Dit is weer vreugde, uiteindelijk zelfs uitkomend in euforie, we vieren nog even onze overwinning door. Wat hier toch vooral opvalt is die fluit, en dan vooral aan het eind. Na alle euforie weet deze ons op een heel beklemmende en griezelige wijze achter te laten, zo dat de kamer waarin ik zit opeens ijskoud is. Hoewel simpel, vind ik dit het beste eind van een nummer ooit.
Het titelnummer is dan net als het voorafgaande track een warm deken. Het nummer kent helaas geen versnellingen of uitbarstingen, waardoor ik het waarschijnlijk de minste vind. Maar toch is dit ook gewoon weer heel erg mooi, het heeft eigenlijk geen wendingen nodig.
Avalon is dan nog kaler, en ook griezelig. Dit nummer ís ijs, gitzwarte melancholie, en laat ons helemaal alleen achter in het niets. Dit laat mij wel heel duidelijk voelen hoe klein we toch wel niet zijn, hoe weinig wij eigenlijk betekenen. Als je dat voor elkaar weet te krijgen met zo'n simpel nummertje, ben je een hele goede.

En dat is deze band dan ook absoluut. Inmiddels heb ik ook hun debuut, Von, mezelf ten gehore gebracht, en ook dit klonk weer goed, hoewel ze daar nog maar zo weinig middelen tot hun beschikking hebben en nog meer zoekende zijn dan op deze plaat.
Een heel miniscuul minpuntje weet ik toch wel ergens héél erg ver te vinden. Hoewel Jónsi ook hier weer vrij goed laat blijken dat hij een geweldige stem heeft, mis ik een beetje die hele hoge uithalen die hij wél op de opvolgersheeft. Maar dit is natuurlijk te klein om een lagere score te geven voor één van de beste platen voor mij momenteel. Nu alleen nog ooit een keer live zien, deze zege-roos...

handsome_devil
basketballerke schreef:
met een cum-laude

Beetje dubbelop als je het mij vraagt
Desalniettemin een mooi stuk

Wat een tegenvaller. Na de vele en vaak lange lofzangen hier dacht ik toch echt wat moois in huis te halen.

Sommige stukken zijn mooi, dat is mooi meegenomen. Daar tussenin zitten vrij saaie stukken en stukken muziek die echt niet zo goed en bijzonder zijn. De nummers zijn echt veel te lang. Te langdradig en te lang uitgesponnen. Dat doet dus logischerwijs afbreuk aan de cd. De helft korter, ok, dan had je wel iets moois gehad. Nu niet.

west schreef:

Parafrase van Elvis (dacht ik): 531 voters can't be wrong

Tjonge, jonge, jonge, jonge........
Het is hier op Musicmeter niet mogelijk om op bepaalde bands oprechte, gemeende kritiek te leveren. Ik noem naast Sigur Ros, Joy Division, Pink Floyd of Jeff Buckley. Je wordt gelijk bestookt met dit soort reacties. Erg jammer!

avatar van Jazper
Ik denk dat de opmerking dat stukken muziek echt niet zo goed en bijzonder zijn, weleens voor wat scheve gezichten kan zorgen. Dat kun je voor een ander namelijk niet bepalen. Alhoewel ik moet zeggen dat me de reactie van LittleBox niet meer dan een grapje lijkt.

Het langdradige is nu juist hetgene wat denk ik voor de hoge waarderingen zorgt. Alleen noemen de bewonderaars het dan niet langdradig natuurlijk. Zulke sferische muziek zou voor mij ook niet werken met nummers van een minuut of 4. Overigens kan ik me goed voorstellen dat dit helemaal je helemaal niks doet.

Ik bepaal het ook niet voor een ander. Ik gaf mijn mening over deze muziek, net als anderen dat hebben gedaan.
In het vervolg van jouw verhaal kan ik mij prima vinden: dat is precies wat ik bedoel.

Jazper schreef:

Volstrekt juist. Daar hebben we die emoticons voor. En begrijp me vooral niet verkeerd: ik waardeer juist zeer afwijkende oordelen en meningen en ook ik kan me voorstellen dat het je niets doet maar toch - om het nog een kans te geven - probeer eens de hand te leggen op de dubbel DVD Heima en bekijk en beluister vooral nummers als Von en Olsen Olsen. Schitterende beelden, schitterende muziek.

avatar van UndahCovah
De kracht van deze muziek is dat het je in een bepaalde sfeer brengt. Een sfeer die je moet voelen als het zitten voor een houtvuur in een blokhut in de bergen ergens op een vergeten winteravond, terwijl je een warme deken om je heen hebt. Als je zo'n beeld in je hoofd hebt, of dat gevoel over je heen komt dan past de muziek van Sigur Rós daar perfect bij. Je leest hier ook altijd reacties van mensen die dit album juist in de wintermaanden draaien, 3x raden waarom.

Als je niet in staat bent de sfeer op te roepen die bij deze muziek hoort (of dat de muziek niet de sfeer oproept die erbij hoort) dan kan ik me voorstellen dat je dit langdradig vind. Svefn-G-Englar zul je dan waarschijnlijk wel ontzettend langdradig vinden. Ik vind dat nummer juist zo ontzettend mooi, het zweeft zo lekker door je hoofd. Ik denk dat dit muziek is die je in een context moet plaatsen.

Trouwens, over Svefn-G-Englar kan ik nog wel een leuk verhaal vertellen. Een paar weken geleden had ik een practicum inspannings-fysiologie. Dat houd in dat je in volle sprint een heuvel op moet en dan je hartslag moet meten over een periode van 15 minuten terwijl je in complete rust bent. Na ongeveer 10 minuten was mijn hartslag nog zo rond de 100. Dat was vrij hoog dus daar moest ik iets aan doen. Op dat moment kreeg ik Svefn-G-Englar in mijn hoofd. Ik begon dat nummer met mijn ogen dicht voor 2 minuten te neuriën. En toen ik mijn ogen opende was mijn hartslag gedaald van 100 naar 90. Over relaxtheid gesproken

west schreef:
Tjonge, jonge, jonge, jonge........

Nu vind ik jouw reactie toch wel sterk overdreven hoor, als een grapje al nietmeer mag wat dan wel? Zonder een beetje humor gaan we hier enge toestanden krijgen.

Ook ik heb het niet zo begrepen op dit album maar het is wel prima achtergrond muziek. Takk vind ik wel een stuk sterker maar dat ben ik dan weer.

Eigenlijk vind ik het fantastisch dat zoveel mensen zó intens kunnen genieten van deze muziek, altijd leuk om de reacties te lezen. Gelukkig bestaan er nog genoeg artiesten en albums die me wél overdonderen

avatar van SirNoodle
Ik heb naar aanleiding van een pak lovende kritieken, en omdat een pak users met een gelijklopende muzieksmaak als mezelf dit allen heel goed tot geweldig vinden, 2 sigur ros albums gekocht, deze en (). En zoals Feeder vind ik het prima achtergrond muziek maar ook niet meer dan dat. () vind ik iets beter, maar beide albums waren eigenlijk een kleine teleurstelling voor me. Dat zal ook wel liggen aan de hoge verwachtingen (enerzijds door alle lovende commentaar, anderzijds door een vage concertherinnering die toch positief was)...

Qua sfeerzetting vind ik het echt goed, maar daar blijft het ook zowat bij, ik vind het allemaal heel filmisch, en ideaal als soundtrack, maar da's direct ook het negatieve voor me: zonder beelden erbij blijft het wat hangen...

Amen!

Heel mooi gezegd Sir Noodle.

Feeder schreef:

Ok, ben blij dat het een grapje is.
Ik ben mogelijk wat te negatief, nadat ik kritiek durfde te leveren op sommige tracks van Joy Division. Leuke reacties dat je dan krijgt....

Ook ik vind Takk sterker. Vooral track 2 is erg mooi.

Ik zie nu dat jij niet hebt gestemd: moet je wel even doen hoor. Je hebt een duidelijke mening over deze muziek, toch?

Overigens vind ik het dan wel weer grappig dat die niet aansluit bij die 531 users die gelijk hebben.

avatar van Pinsnider
Ik kan me dan wel weer erg goed voorstellen dat je met deze muziek echt he-le-maal niets kunt... Als het gesteun van de zanger, de herhalende motieven in de muziek en de sferische uitgesmeerdheden je niet aanspreken dan kan ik me voorstellen dat je 70 zware minuten tegemoet gaat

Maar mag ik dan toch heel voorzichtig opperen om eens alleen en afgesloten naar nummertje 7 van deze, in mijn ogen, pracht-plaat te luisteren..?? Koptelefoon op, onbevooroordeeld, aandachtig luisteren en laat je meevoeren...

Als het kwartje dan nog niet valt laat ik jullie met rust

DonDijk
Ach, natuurlijk is dit een prachtplaat. Mensen met een andere smaak respecteer ik, maar dit is naar mijn mening zo zo mooi. Vind het ook de mooiste van SR. But ey, meningen verschillen of course

Pinsnider schreef:

Ok, ga ik doen!

DonDijk schreef:

Ga naar klassieke muziek luisteren als je dit zo mooi vindt en dan realiseer je je wat voor prut dit is.