The Beatles - The Beatles (1968)

Alternatieve titel: The White Album

Rock / Pop
Label: Apple

1. Back in the U.S.S.R. (2:42)
  2. Dear Prudence (3:55)
  3. Glass Onion (2:18)
  4. Ob-La-Di, Ob-La-Da (3:09)
  5. Wild Honey Pie (0:53)
  6. The Continuing Story of Bungalow Bill (3:14)
  7. While My Guitar Gently Weeps (4:45)

met Eric Clapton

8. Happiness Is a Warm Gun (2:43)
  9. Martha My Dear (2:28)
  10. I'm So Tired (2:03)
  11. Blackbird (2:18)
  12. Piggies (2:04)
  13. Rocky Raccoon (3:33)
  14. Don't Pass Me By (3:50)
  15. Why Don't We Do It in the Road? (1:41)
  16. I Will (1:45)
  17. Julia (2:53)
  18. Birthday (2:42)
  19. Yer Blues (3:56)
  20. Mother Nature's Son (2:46)
  21. Everybody's Got Something to Hide Except Me and My Monkey (2:23)
  22. Sexy Sadie (3:10)
  23. Helter Skelter (4:29)
  24. Long, Long, Long (3:04)
  25. Revolution 1 (4:13)
  26. Honey Pie (2:40)
  27. Savoy Truffle (2:53)
  28. Cry Baby Cry (2:59)
  29. Revolution 9 (8:10)
  30. Good Night (3:09)
bawimeko schreef:
Vandaag arriveert de DeLuxe boxset! Opvallend weinig discussie hier (nog)....

Ik ga er toch voor zwichten, maar ik wacht even een paar momenten tot de prijs wat zakt. Dat zal na kerst wel 't geval zijn.

Ik begrijp wel dat de box deze keer is genummerd.

Bem erg benieuwd naar je bevindingen.

avatar van pmac
Ik ben vorige week naar de Analogues geweest. Ze laten nog eens horen en zien hoe sterk en gevarieerd het album in elkaar zit. De box gaat er vrees ik wel komen ondanks het prijskaartje. Ik ben benieuwd naar de nieuwe mix hoewel ik de oude Stereomix ook goed vond. De magical mystery tour en Abbey Road zijn veel meer toe aan een goede mix; luister maar eens naar Your Mother should know of All you need is love.
Het “extra element” van deze uitgave zijn natuurlijk de complete Esher demo’s (echter al een deel op de Anthology 3) en de verschillende takes die minder of niet bekend zijn bij het publiek. Ik ben erg nieuwsgierig. En p.s. als je de kans ziet om de Analogues het White album te zien, doe het dan. Het is de beste promotie van de lp die men kan wensen.

avatar van Jaep
pmac schreef:

Helemaal eens, zeer hoogstaande show. In Nederland wel bijna uitgetourd en bovendien de resterende shows reeds uitverkocht, maar ik zie net op hun site dat ze ook in Duitsland gaan touren. Zeer de moeite waard!

avatar van Wickerman
Ik heb geen zin om dit album in een deluxe uitvoering te kopen, want die extra's luister ik hooguit 1 keer. Dus ik wacht tot de 2cd of 2lp versie ook in Nederland beschikbaar is. Vanochtend even naar Spotify geluisterd en 'Cry Baby Cry', mijns inziens qua geluid het slechtste nummer op de plaat, en die klinkt toch een stuk helderder.

Wickerman schreef:

De oude remaster zal op Mp vast te vinden voor een spotprijsje. Die is qua mix eigenlijk al ijzersterk naar mijn mening.

Wow: wat zijn de Esher Demos mooi zeg! Eén van mijn favoriete albums 'even' akoestisch uit de losse pols door the Beatles. Fantastisch geluid ook en een mooie verpakking van deze deluxe 3cd editie. De nieuwe stereo mix volgt later vandaag.

avatar van steven
rond de 90 euro voor een 4lp vind ik echt teveel van het goede, ook voor 1 van de beste platen ooit . even afwachten op een aanbiedinkje maar

steven schreef:

Daarom ben ik dit keer voor de 3cd gegaan: rond de 20 euro. Wat een verschil!

avatar van pmac
Op spotify is al het een en ander te beluisteren. Vooralsnog denk ik dat de versie met dd Esher demo’s gaat komen. De nieuw mix klinkt iets anders. Sommige details komen iets naar voren. Luister maar naar de gitaar bij het intro Back in the USSR. Voor de nieuwe mix hoef ik hem niet maar al die Esherdemo’s bij elkaar is natuurlijk wel erg leuk.

avatar van meneer
Als ik het goed heb staat nu het geheel op Spotify. Staat aan. Op zich ben ik altijd wat huiverig voor dit soort uitbreidingen van specifieke albums. Teveel demo’s enzovoorts (alhoewel ik wel graag heb geluisterd naar de Anthology albums).

De 2018 mixen van dit album zijn daarom wel om je vingers bij af te likken zeg. Meer authentiek. Nu de rest nog. Ben benieuwd want dit is één van mijn top 10 albums. Draai ik eigenlijk bijna alleen in de kerstvakantie (traditie in mijn gezin).

Valt mij trouwens op dat er zelfs in de zang (non-vibratie, vibratie, diepte) veranderingen zijn. Vreemd maar dat maakt het juist authentieker. Binnenkort eens ‘beter’ beleven met de koptelefoon op. Ik heb zoiets weleens eerder geprobeerd met bv Sergeant Pepper maar uiteindelijk liet ik dat vrij snel gaan omdat het, voor mij, om de beleving en het gevoel gaat. En de geschiedenis die ik er bij heb beleefd. Ik was 18 toen ik dit album in een kerstvakantie leerde kennen. Op mijn zolderkamer, sfeer, kaarsjes, sigaretten en de kou in het donker buiten. Heerlijk ! En ik ga misschien toch wachten op de aankomende kerstvakantie om dit album eens met de koptelefoon te gaan beluisteren. Kerst is niet ver meer, weet je..

avatar van Tav74
2018 mix klinkt echt geweldig, helder en de bas zit er een flinke tik steviger in.
Heb een origineel op vinyl, maar misschien deze versie toch maar toevoegen.

Veel mensen keken uit naar de ‘Esher demos’, maar ik keek toch vooral naar de 2018 mixes uit, nadat ze al erg geslaagd waten bij Sgt. Pepper. Ook de White Album klinkt nu alsof het in een moderne 21ste eeuw studio is opgenomen. Kraakhelder geluid, een vollere bas en instrumenten zijn veel beter te onderscheiden dan voorheen. In mijn ogen weer een geslaagde remix van Giles Martin.

Ik hoop dat hij nog aan de slag gaat met Rubber Soul en Revolver en dezelfde magie erop loslaat. Voor mij worden deze albums een compleet nieuw leven ingeblazen met deze remix projecten.

gijs300 schreef:

Daar kan ik mij helemaal in vinden. Genieten geblazen!

Wel wil ik er aan toe voegen, dat ik blij ben dat nu deze stereo remix (want dat is het eigenlijk) en de originele mono mix van het album er naast elkaar zijn.

avatar van bawimeko
Een eerste indruk: ik vind het geen foutloze remix, maar toch is het de beste stereo-versie van dit album in mijn opinie. Er is geen ''moderne'' mix van gemaakt met bas en drums in het midden en het is geen feest voor audiofiele luisteraars, maar die hebben Steely Dan...
De ''elementen'' links en rechts in het stereobeeld hebben meer ''ruimte'' gekregen, hier en een daar klinkt een gitaar wat harder of een stem wat zachter. Het luistert prettiger weg en af en toe klinken de wat hardere bassen en lagere basdrums spectaculair!
Voor de fans zijn er de Esher-demo's; een soort White Album Unplugged. Voor velen de 'heilige graal' en ze klinken fantastisch. Ik ben zelf meer een fan van de schijven 4,5 en 6; allemaal sessies, half-affe takes, alternatieve ideetjes...Cry Baby Cry als een lekker bluesy track, een wat luchtiger Ob La Di Ob La Da, een mooie kale versie van Martha My Dear.
Het geeft een beeld van een verrassend samenhangende band die lekker kon rocken (Birthday instrumental), maar niet in de wieg was gelegd voor lange jam-sessies (Helter Skelter).
Voor de fans is de uitgebreide 7-disc versie met het uitgebreide boek een must! Ik twijfel nog of ik t.z.t. voor de 2LP ga (ik heb al 4 LP-versies...).

Een puntje van kritiek: de lengte van de 3 session cd's uit de Super Deluxe editie is bij elkaar zo'n 156 minuten. Dat had dus ook op 2 cd's gepast. Nu vind ik de prijs van 130 euro voor 6 cd's (en een blu-ray) met boek nogal hoog, zeker met deze kennis erbij en vergeleken met die van de Deluxe editie (rond de 20 euro).

ohmusica
west: Marketing-technisch is dat slim, het prijsverschil moet dan wel nog worden gerechtvaardigd. Toch verwacht men voldoende kopers aan te trekken voor de exclusieve (dure) variant. Terwijl een andere groep het alternatief als een 'koopje' ervaart en daardóór weer wordt aangetrokken. In beide gevallen wordt er gekocht voor het ene of het andere.

west schreef:

Volgens mij verkoopt de SuperDeLuxe geweldig...het is opvallend hoeveel artiesten juist op dit moment uitgebreide box-sets uitbrengen van zo rond de 100 tot 200 euro. Het lijkt gewoon een kwestie van wie de 'klanten' zijn; in dit geval (én in het geval van Kate Bush, The Police of Bob Dylan): veertigplussers met genoeg geld die dit soort bedragen kunnen besteden...
En je weet nooit of er over (pak 'm beet) überhaupt nog markt is voor fysieke media als vinyl en cds dus voor veel platenmaatschappijen lijkt het zaak nog wat box-sets en speciale edities op de markt te zetten....

avatar van Cannabooze
Is deze nieuwe remix daadwerkelijk zoveel beter, of hebben we - door de vergiftiging van slimme marketing - dit onszelf wijsgemaakt?

Mensen schrijven over één of andere beleving alsof het een nieuw album is.

Tuurlijk kan de geluidskwaliteit anders zijn. Maar om hierdoor een totaal nieuwe beleving te hebben, bij liedjes die we al 50 jaar kennen?

Ik heb het nog niet beluisterd, maar verwacht eerlijk gezegd marginale verschillen. Of veel mensen hier hebben een superieur gehoor; dat kennelijk niet (zoals bij de rest) met de jaren erop achteruit gaat.

Met andere woorden: ik weet maar niet wat ik van al die remixen, van de remaster, van de remasters moet denken.... ?

avatar van pmac
Eerste indruk; de nieuwe mix is niet dramatisch anders maar luistert fijner weg. Sommige partijen vallen gewoon meer op. Het lijkt daardoor wat rijker te zijn. We zijn af van oude links/rechts stereo (waar ik me bij dit album overigens nooit zo erg aan stoorde). Niettemin klinkt deze stereoversie echt beter als de originele mix.
De Esher demo’s had ik als bootleg al maar deze is compleet en alles staat in prima kwaliteit op 1 cd. Kortom geslaagd project van Giles.

avatar van Tony
bawimeko schreef:
veertigplussers met genoeg geld die dit soort bedragen kunnen besteden...

Of wel geld willen uitgeven aan hun muziekhobby, maar nooit veel verder hebben durven luisteren dan de Beatles. Daar zijn hele volksstammen van. En die zijn dan oprecht blij als de zoveelste remaster in de zoveelste peperdure box verschijnt. Eindelijk weer een 100% risicoloze aankoop, want ieder detailtje van deze plaat is al jaren in het lange termijn geheugen gegrift, een uitgelezen mogelijkheid om volkomen safe wat muziekbudget stuk te slaan. De rij B van Beatles in de CD en platenkast nog steeds langer en langer makend. Slaapverwekkend vind ik, niet de muziek, het tot in lengte van dagen herkauwen, maar dat hadden jullie al begrepen, he?

ohmusica schreef:

Dat had ik begrepen, alleen ik beschreef juist dat de Super Deluxe kopers er afgezien van de wel heel hoge prijs, op nog een manier bij de neus worden genomen: doordat materiaal voor 2 cd's over 3 cd's wordt verspreid. Minder waar voor je al dure geld dus. Je kan dat een marketingtruc noemen...

bawimeko schreef:

En ik vind nou juist die 'lange jam-sessie' van Helter Skelter echt fantastisch!

Je kan het trouwens ook een 'lange blues versie' van Helter Skelter noemen.

Cannabooze schreef:

Mensen schrijven over één of andere beleving alsof het een nieuw album is.

"Beter" is een kwestie van smaak. Er is meetbaar en merkbaar meer bas en lage drumfrequentie aanwezig, er zijn andere keuzes gemaakt wat ''vooraan'' of 'achteraan' in de mix moet komen. Dat op zich maakt het al een andere luisterervaring, wat niet slecht is bij een album dat een halve eeuw oud is... Er zaten namelijk in de originele mix nogal wat rare edits en bijgeluiden en veel daarvan zijn weggepoetst.
De verschillen zijn niet marginaal en voor sommige mensen niet marginaal genoeg. Ik ben er tevreden mee, in elk geval en mijn gehoor is lang niet meer wat het was! En je hoeft er niks van te denken; probeer het uit op Spotify of de Youtube-clips of koop desnoods voor 21euries het volledig geremixte album, compleet met de Esher-demo's!

west schreef:

Je kan het trouwens ook een 'lange blues versie' van Helter Skelter noemen.

Voor dergelijke sessies hadden, vind ik, The Beatles wat mij betreft nou net te weinig instrumentale 'slagkracht'; geen Townshend-gitaarwerk of Ginger Baker-geroffel....

avatar van lennon
Het is pas echt een enorme verbetering als Revolution 9 tot een top song is gemaakt

Maar ik zit be dagelijks te verbijten... wel kopen... niet.. wachten?... ben zo nieuwsgierig. Ik koop eigenlijk alles wel meteen,maar te vaak is t niet veel later een stuk goedkoper,dus ik probeer wijs te zijn.. vind t heel erg moeilijk...

avatar van nlkink
Ik heb sinds een week de deluxe box set van The Kinks Are The Village Green Preservation Society in huis.
Ook heb ik vorige maand Decade van Dave Davies, Onbekinde Wegen van De Troebadoers en Anthology van John Lee Hooker aangeschaft.
Met andere woorden, ik stel de aanschaf van wat dan ook van The Beatles nog even uit, helemaal nou de vrouw hintte op Sinterklaas....En wie weet, als je lang genoeg wacht komt er wel eens een mooie aanbieding voorbij.

avatar van mkrake
lennon schreef:

Volgens mij zijn de producten van de Beatles bijna nooit veel goedkoper. De remarsters betaalde je ook jaren nog de hoofdprijs voor.

Vaak is het moment voor me belangrijker dan de prijs (als het niet al te gek is). Gewoon lekker aanschaffen

avatar van lennon
Eens.. maar de Pepper deluxe box kocht ik uiteindelijk ook 40 euro goedkoper. Dat is best een groot verschil. Boxen zijn uiteindelijk toch gericht op een specifiek publiek en vaak houdt men wat voorraad over.

Ik begrijp dat deze nu zijn genummerd.. maar hoeveel zijn er van vraag ik me af?

lennon schreef:

De LP's blijven ze ook maar doornummeren....