The Beatles - The Beatles (1968)

Alternatieve titel: The White Album

Rock / Pop
Label: Apple

1. Back in the U.S.S.R. (2:42)
  2. Dear Prudence (3:55)
  3. Glass Onion (2:18)
  4. Ob-La-Di, Ob-La-Da (3:09)
  5. Wild Honey Pie (0:53)
  6. The Continuing Story of Bungalow Bill (3:14)
  7. While My Guitar Gently Weeps (4:45)

met Eric Clapton

8. Happiness Is a Warm Gun (2:43)
  9. Martha My Dear (2:28)
  10. I'm So Tired (2:03)
  11. Blackbird (2:18)
  12. Piggies (2:04)
  13. Rocky Raccoon (3:33)
  14. Don't Pass Me By (3:50)
  15. Why Don't We Do It in the Road? (1:41)
  16. I Will (1:45)
  17. Julia (2:53)
  18. Birthday (2:42)
  19. Yer Blues (3:56)
  20. Mother Nature's Son (2:46)
  21. Everybody's Got Something to Hide Except Me and My Monkey (2:23)
  22. Sexy Sadie (3:10)
  23. Helter Skelter (4:29)
  24. Long, Long, Long (3:04)
  25. Revolution 1 (4:13)
  26. Honey Pie (2:40)
  27. Savoy Truffle (2:53)
  28. Cry Baby Cry (2:59)
  29. Revolution 9 (8:10)
  30. Good Night (3:09)
Poles Apart schreef:
Ik heb "Back in the USSR" altijd het minste nummer gevonden op dit album. Heb er helemaal niks mee (en dat als Beach Boys liefhebber).

George's "Long, Long, Long" is voor mij het hoogtepunt.

Ook ik heb wel wat moeite met back in the ussr...maar zou net de eliminatie ronde overleven.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Maar Rocky Racoon ga je toch niet skippen?

avatar van caravelle
Alleen al voor Back in the CCCP zou ik een standbeeld neerzetten voor McCartney! Bungalow Bill (lekkere fade out) loopt lekker over in het veel serieuzere WMGGW. Daarentegen vind ik Don't pass me by ronduit dramatisch. Rocky racoon heeft een lekker sfeertje ondanks dat het een vullertje is. WDWDIINTR kan mij niet lang genoeg duren. Ben heel benieuwd naar de remix van Yer blues want daar valt nog wel wat te halen. Kant 4 is de minste maar ik zou niet zonder willen. Betrap mij er regelmatig op dat Ik Not guilty in mijn hoofd heb zitten maar die staat er niet op (helaas).

avatar van devel-hunt
NIETS weglaten, dan is de witte de witte niet meer. De chaos is juist de charme.
Van mij hadden ze er een tripple album van mogen maken.
Not quilty, circles, child of nature, while my guitar gently wheeps (acoustische versie), goodbye, hey jude, revolution, the inner light, lady Madonna en sour milk sea. Het had een goede vijfde en zesde plaatkant geweest. Gemiste kans ?

avatar van caravelle
devel-hunt schreef:
Van mij hadden ze er een tripple album van mogen maken.

Eigenlijk bedoel ik dit ook

avatar van nlkink
Zo'n vijfde en zesde plaatkant heb ik eens voor vrienden samengesteld. Zal eens kijken of ik de tracklist nog ergens heb. Lukt nu even niet; ik zit in Wrexham, Wales.

avatar van bikkel2
Uiteraard is dit de bedoeling geweest. Een aantal killersongs met wat meligheid.
Zoals ik eerder heb gememoreerd had het hun beste plaat geweest met alleen die killersongs.
Maar zo is het nu eenmaal niet en dit is wat we voorgeschoteld kregen. Artistieke vrijheid en natuurlijk is het genieten geblazen.

nou, daar komt ie....

leuke prijzen ook weer

En die Esher demo's... die hebben de meest doorgewinterde fans toch wel? De super deluxe ljkt dan toch wel de meest interessante, maar niet voor die centen

The Beatles / The ‘White Album’ 50th anniversary super deluxe edition | superdeluxeedition

avatar van nlkink
Een jaar of 10 geleden zou ik dit geweldig hebben gevonden.

nou, daar komt ie....

leuke prijzen ook weer

Maar....waarschijnlijk hebben de 'doorgewinterde fans' de Esher-demo's niet in deze kwaliteit. En niet de outtakes...en al helemaal geen geremixte versie van dit album.
Eerlijkgezegd vind ik de prijs enorm meevallen; ik verwachtte een totaalprijs van rond de 200 euries; nu heb je voor rond de 140 euro 6 schijven en een boekwerk! En voor nog geen 25 euro 3 cds!

Ik vermoed dat november en december weer Beatles-maanden worden, in ieder geval hier wel!

nlkink schreef:
Een jaar of 10 geleden zou ik dit geweldig hebben gevonden.

Want? Je hebt zelf al een remix gemaakt?

avatar van Poles Apart
Begrijp alleen niet waarom dit niet gedaan is met eerdere albums als "Rubber Soul" en "Revolver".... Nu maar wachten op de 60e verjaardag?

bawimeko schreef:

Met de nieuwe Macca in vele vormen, de box van Lennon's Imagine en deze release worden 't dure maanden.

avatar van heartofsoul
lennon schreef:

De Esher-demo's heb ik nog nooit gehoord (hoe komen jullie aan al die bootlegs??) en naar al die outtakes ben ik óók heel benieuwd, als uitgesproken liehebber van dit album. Waarschijnlijk koop ik dus "gewoon" de Super Luxe Edition.

bawimeko schreef:

Want? Je hebt zelf al een remix gemaakt?

Uiteraard niet. Ik merk gewoon dat mijn interesse wat verflauwt is. Op zich niet erg, maar ik verbaas me er zelf enigszins over.

avatar van SilverGun
De 2018 remix, Esher demo en instrumentale achtergrond van Back in the U.S.S.R. staan inmiddels op Spotify etc.

avatar van bawimeko
En wat vinden we van de remix? Hij dendert bij mij wel lekker vol en stevig door de boxen; iets meer detail in de gitaren/toetsen, drums wat meer 'aanwezig'. Er zijn nu al veel discussies gaande of het beter of slechter is dan de originele mix, maar dat vind ik niet belangrijk; beide originele mixen zijn prima verkrijgbaar en nu komt er een nieuwe, opgepoetste bij! Nog een dikke maand wachten!

avatar van Obscure Thing
Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar die Esher demo's.

avatar van pmac
Opvallend is de enorme hoeveelheid extra takes op al die cd’s. Van the Esher demo’s had ik al het een en ander en op de Anthology staat natuurlijk ook al wat maar dit is echt uitgebreid. Ik vind de prijs wel weer gekkenwerk.

avatar van Poles Apart
pmac schreef:
Ik vind de prijs wel weer gekkenwerk.

De rendieren van de Kerstman moeten en zullen ieder jaar uitgemolken worden... Dat is dit jaar, ook in Beatlesland, niet anders.

pmac schreef:

Voor een box-set van dat formaat is de prijs netjes; de McCartney-boxen van dezelfde orde van grootte zijn veel duurder. En voor 23 piek heb je al de 3-cd-versie, compleet met de Esher-demo's!

avatar van pmac
Dat laatste is zeker waar. Maar 140 euro blijft best een bak geld. Uitgerekend de White album en The Village Green van de Kinks staan in mijn top 10 , zijn in dezelfde week in 68 uitgekomen en vieren hun 50 jarig bestaan met een box van 140 euro. Natuurlijk wil ik ze allebei hebben. En dat 50 jarig jubileumboek van Led Zeppelin ook. Maar ga dat maar eens overleggen met je vrouw?.

bawimeko schreef:

Een piek is een gulden... een euro ruim 2... dus 23 piek is niet helemaal de waarheid

avatar van paddy pipedown
lennon schreef:

Bij mij ook. Omdat Dear Prudence er aan vast zit.

avatar van Tony
pmac schreef:
Maar ga dat maar eens overleggen met je vrouw?.

Vraag je toch of je eenmalig zakgeldverhoging van d'r kunt krijgen deze maand? Wie weet, nee heb je, ja kun je krijgen... Kom op, een beetje voor jezelf opkomen he? Het is 2018 verdomme!

avatar van pmac
Het was maar een grapje hoor hoewel ik met 135 voor de White Album , 140 voor de Kinks en 50 voor het Led Zep boek tot 325 even zal moeten aftikken. Afijn; the White album is natuurlijk eerste keuze en vergeleken met de boxjes van McCartney valt dit dan nog wel mee maar toch... iets goedkoper had mijn inziens best gekund.

avatar van bawimeko
Maar even deel één van een oude blog opgepoetst; de volgende twee delen over dit album volgen komende week; alvast wat voorpret!
Blog: Ultieme Muziekrecensie: The Beatles White Album; deel 1; de aanloop - ultiememuziekrecensie.blogspot.com....

avatar van bawimeko
Vandaag arriveert de DeLuxe boxset! Opvallend weinig discussie hier (nog)....