Michael Jackson - Michael (2010)

Label: Epic

1. Hold My Hand (3:32)

met Akon

2. Hollywood Tonight (4:30)
  3. Keep Your Head Up (4:50)
  4. (I Like) the Way You Love Me (4:33)
  5. Monster (5:05)

met 50 Cent

6. Best of Joy (3:02)
  7. Breaking News (4:14)
  8. (I Can't Make It) Another Day (3:55)

met Lenny Kravitz

9. Behind the Mask (5:01)
  10. Much Too Soon (2:51)
avatar van Angelo
Dead or alive, Michael is definitely The King. De definitie ‘overproduced’ betekent niet altijd slecht. Dat bewijst dit album. Hoewel het album slechts tien nummers telt, zijn het stuk voor stuk retestrakke popsongs die perfect geproduceerd zijn. Ik vind het ronduit zwak dat mensen steeds teruggrijpen naar zijn ‘Thriller’, ‘Bad’ of ‘Dangerous’ periode, de jaren ’80 en ’90 liggen tig jaar achter ons en het is niet realistisch om een album als deze met de drie eerder genoemde titels te vergelijken. Ookal zijn voor de totstandkoming van dit album oude stukken gebruikt, tuurlijk zijn ze opgespiced – wat had je dan verwacht!? ’Michael’ bevat wat mij betreft dan ook geen enkel minpunt. Zelfs de nummers met Akon en 50 Cent vind ik erg lekker (en dat terwijl ik toch echt een aversie heb tegen beide “rappers”). Minste nummer vind ik ‘I like the way you love me’, hoewel deze natuurlijk verre van slecht is. En inderdaad, wat blijft het een triest gegeven dat Michael dood is. Kennelijk ben ik in tegenstelling tot vele anderen, wél blij dat Sony niet eerder uitgebracht materiaal op de markt brengt. Dit smaakt naar meer.
Wat een nummers, wat een nummers!

Gloom schreef:
Heb hem net gekocht en vind het een heel goede CD! Beter dan ik had verwacht om eerlijk te zijn. Niet zo goed als Thriller, Bad en Dangerous. Maar in mijn oren beter dan History en Invincible.

Ook ik heb het album Michael net gekocht en ook ik ben aangenaam verrast. Heel wat goede beats, lekkere gitaren en gitaartjes, 'gewoon' sterke zang van Michael Jackson, verzorgde sterke beats, achtergrondzang, synthesizers en al die andere instrumenten die gebruikt worden. En niet onbelangrijk: hele aardige tot echt fantastische nummers.

Het album begint voor mij zoals verwacht: met een aardig R&B nummertje samen met Akon. Daar zit ik niet echt op te wachten en ik vreesde dat nog veel meer van dat soort muziek zou volgen. Maar niets was minder waar! Er volgt niet één zo'n nummer meer. Mijn advies is dan ook: zet de cd op bij track 2.

Op Hollywood Tonight zit de eerste lekkere beat. Het nummer loopt lekker en klinkt als MJ eind jaren '80. Keep Your Head Up is de eerste ballad. Bij de ballads verwachtte ik een aantal te zoete - soms te slappe - liedjes. Niets is minder waar! Alle registers gaan ouderwets open, eindigend in een fraaie koorzang. Prima: zo wil ik het hebben.
(I Like) The Way You Love Me is een echt popliedje, maar wel een goede. Het wordt gevolgd door alweer een hele lekkere beat, die van Monster. Michael Jackson zingt en schreeuwt sterk en ook de rap van 50 Cent is prima. Best of Joy is een mooie popballad.

Heel aardig allemaal, tot mijn verrassing. Maar dan begint het pas. Breaking News hakt er met een prima beat en snelheid lekker in zeg. MJ zingt gemotiveerd en goed. Vervolgens komt - u leest het goed - één van de beste MJ nummers: (I Can't Make It) Another Day van en met Lenny Kravitz. Dit is echt een geweldig rock nummer. Het komt zo uit de tijd van Dangerous (1989) en Mama Said (1991) lopen. Alsof ze toen dit duet hebben geschreven en opgenomen. Bijna alle instrumenten zijn van Lenny Kravitz, ook natuurlijk de geweldige gitaarsolo en de achtergrondzang. Op de drums vinden we een oude bekende: David Grohl. Het kan niet op.
En dan volgt nog het fantastische Behind the Mask. Wow wat een nummer, met een bas, zo goed, zo lekker. Ook heel aardig is de electronica in dit nummer, onder andere bespeeld door good old Greg Phillinganes. We zitten dan al even op het niveau van albums als Dangerous en Bad. Het nummer Much Too Soon is in tekst en muziek een passende afsluiter.

Het tweede deel tilt dit album naar een onverwacht hoog niveau. Als je Another Day en Behind the Mask hard achter elkaar draait dan heb je geweldig goede muziek uit je speakers knallen. Ook ouderwets sterk is de afwisseling van stijlen: R&B, Soul, Funk, Rock, Electronica: het komt allemaal terug op Michael (the Album).

avatar van niels94
Ik heb het album nu ook geluisterd. Tamelijk vermakelijke pop-muziek, uiteraard niets vergeleken met de oude Michael, maar dat verwachtte ik ook totaal niet te krijgen. Het zijn vooral erg makkelijke pop-liedjes die wel erg goed in het gehoor liggen. Het niveau ligt niet veel hoger dan die van veel huidige pop-artiesten, hoewel ik dit liever hoor dan bijvoorbeeld Rihanna. Het is redelijk gemiddelde en simpele pop-muziek en laat ik nou niet zo van dit soort pop-muziek houden (tenzij het natuurlijk van erg hoog niveau is, zoals MJ dat ooit afleverde). Verder viel 50 Cent me trouwens nog wel mee, hoewel hij natuurlijk niet erg goed was.

Al met al 2*, en dat is dan echt voor de kwaliteit van de muziek. Het is me allemaal te gemakkelijk en overgeproduceerd. Ik kan me trouwens goed voorstellen dat MJ fans hier wel van kunnen genieten, zo heb ik hem dus voor mijn zusje gepindakaast en die vond het natuurlijk wel vermakelijk, ook al vond zelfs zij het wel erg gemakkelijk allemaal (terwijl ze wel graag naar bijvoorbeeld Rihanna en dat soort muziek luistert).

Ik heb met veel "spanning" op dit album gewacht. De afgelopen jaren heb ik veel verschillende uitgelekte tracks van Jackson beluisterd. Ik vind het dan ook spijtig dat tracks als Xscape, blue gangsta, love never felt so good niet op dit album staan.
Wellicht op een volgend album te vinden.

Op dit album staan een aantal goede tracks. Hollywood tonight (toch wel een typisch MJ nummer), behind the mask (duidelijk hoorbaar een jaren 80 nummer), monster (lekkere harde beat, 50 cent hadden ze van mij mogen weg laten )

Maar wat ik erg spijtig vind is dat het allemaal erg overgeproduceerd klinkt. Te plat, te statisch.
Ik merk, voel gewoon dat MJ hier niet bij betrokken is geweest.

Een goed voorbeeld vind ik het nummer (i_like)_the_way_you_love_me. Dit nummer is al eerder uitgebracht op The ultimate collection.
Wat hebben ze dit nummer verkracht. Het gevoel, de soul en het ritme is verdwenen.
De "nieuwe" versie vind ik gewoon slecht. Ook het nummer met Lenny Kravitz is niet ten goede veranderd. De "rauwe" versie die eerder uitlekte klonk veel warmer.

Iets waar ik mij ook aan irriteer en waaraan ik merk dat MJ zijn stempel natuurlijk niet heeft kunnen drukken op dit album is de geluidsopname.
Het laag, de bass, dit is echt verschrikkelijk. Bij elk nummer hebben de producers er een loudness laag ingemixed. Dit zal wel hip klinken denk ik.
Op een "serieuze" hifi set is het echt te veel van het goede. Erg jammer!
Dit zou hij zelf nooit op deze manier hebben bedoeld.

De albums van Jackson staan bekend om hun perfecte opnames. Superstrak laag, ruimtelijk geluid. Perfectie! Met Invincible als persoonlijke referentie.

Ondanks mijn kritiek ben ik toch blij dat er nieuw materiaal is verschenen. Ik zal de cd vaak draaien, maar dan wel met de bassen een stuk teruggedraaid.

Laat ik eerst maar zeggen dat ik een groot bewonderaar ben van Michael Jackson.
Op mijn dertiende al naar De BAD-Tour (Het BAD-Album grijs gedraaid op de pick-up)
en heb hem daarna muzikaal altijd goed gevolgd.
Voor mij blijft Off The Wall zijn mooiste plaat. Lekker funky, de disco spat ervan af.
Michael op z'n best.
Deze plaat komt zoals jullie allemaal wel weten, van voor het BAD-Album.
Dus je kan stellen dat ik Michael Jackson muzikaal gezien alleen maar achteruit heb zien gaan.
Maar niks is minder waar.
Elke plaat van Jackson heeft zijn eigen kracht, gevoel en roept voor mij
zijn eigen herinnering op.
Valt het jullie ook op dat Michael Jackson altijd een bepaalde structuur heeft op zijn platen
Vanaf Thriller staat er altijd een Rock en Gospel nummer op iedere plaat.
Behalve op Invincible, deze plaat is dan ook Michael's minst succesvolle qua verkoopcijfers.

Het album ''Michael,, waar we het hier over hebben is weer een ontzettend goede plaat zeg.
Super strak geproduceerd wat we eigenlijk van Jackson ook al wel gewend waren.
Juist die jackson sound die op mij verslavend werkt is
weer gelukkig goed te horen op dit album.
Het Rock nummer Another Day en het gospelachtige Keep Your Head Up zijn voor mij de uitschieters.
Het lekkere funky nummer Behind The Mask vind ook erg goed.
Hollywood Tonight heeft een lekkere beat en zou zo op ''Dangerous'' hebben gepast.

Ik vind het raar dat Sony gekozen heeft voor Hold My hand als promotie voor het gehele album.
Volgens mij zou ''Monster'' meer mensen over de streep trekken deze cd te kopen. (in de ogen van Sony gezien dan)
Maar het zal wel met Akon te maken hebben. Jammer want er staan veel betere nummers op.
Al met al is voor mij dit album letterlijk een geschenk uit de hemel.

avatar van avdj
Hoewel het mij allemaal niet tegenvalt weet het ook nergens te boeien. Vrij vlakke popliedjes die nergens doen denken aan de oude Michael. Overigens ben ik geen fan van de man maar kan de late '70 en '80 toch wel waarderen.

"(I Can't Make It) Another Day" is wat mij betreft verreweg het beste nummer. Goede gitaarpartij, overtuigende zang en een lekkere 'groovy' sound. Heerlijk! Zodoende toch 3* maar ik hou mijn hart vast voor de ZEVEN postume albums die er nog aankomen...

avatar van UmindC
Met Michael releast Sony het eerste postume album van Michael Jackson. Rond de release van het album ontstond veel commotie; is het Michael wel die de nummers zingt, iedereen had er wel iets over te zeggen. Ik kan er maar 1 ding over vertellen: alleen Michael zelf zal geweten hebben of hij het is die het zingt, en wij zullen er wel nooit achter komen

Ik beoordeel dit album puur op de muziek, niet om alle commotie er omheen. En als ik dat doe kom ik er op uit dat Michael deze nummers niet voor niet nooit uitgebracht heeft, of hij moest van Sony een andere weg in slaan. Nummers als The Way You Love Me en Best Of Joy zijn gewoon niet MJ waardig. Bij Another Day heb ik sterk het gevoel dat er veel meer in had gezeten dan dat er nu uit gekomen is, met Hollywood Tonight heb ik hetzelfde gevoel, overgeproduceerd.
Is dan alles slecht wat dit album te bieden heeft? Nee hoor, Behind The Mask vind ik erg sterk, het bevat ook leuke samples uit de Dangerous tour - Het gejuich in het begin o.a. - En Monster had zou niet misplaatst geweest zijn op de laatste drie Jackson albums .
Ook de opener van het album, Hald My Hand, een duet met Akon, is langniet zo slecht. Dit nummer is opgenomen voor Akon's album Freedom, en dat is te horen. Hij heeft meer tekst dan MJ waardoor het meet op een Akon feat. Michael Jackson nummer lijkt dan andersom, wat natuurlijk niet hoort op dit album. Gelukkig heeft dit geen invloed op de kwaliteit van het nummer, wat een slim gekozen eerste single is.

Alles bij elkaar kom ik nu uit op een score van drie sterren, en maak ik mij borst nat voor de komende zeven (!) postume albums die Sony nog van deze legende gaat releasen. Ik hoop dat het in dit geval niet zo is dat de eerste de sterkste is, want dan staat ons nog veel ellende te wachten.

Een drie dus, maar kijk niet raar op als het binnenkort een 2.5 of een 3.5 wordt.

P.S.
Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben voor ThePrinceOfPop.

avatar van Reijersen
Op de dag van Michael Jackson’s overlijden wisten we met z’n allen al dat er een album uit zou komen met nummers die nog op de plank lagen. En zo gezegd, zo gedaan, hier is dat album dan!
Het heeft de niet bijster originele titel ‘Michael’ meegekregen.

Het album had niet een geheel vlekkeloze release. Er was heel veel gossip over de authenticiteit van de nummers met als hoofdvraag of het wel altijd Michael Jackson was die zong. Deze discussie laat ik voor het wat is en ga me daar dus niet in mengen. Ik zal de muziek laten spreken.

Het album begint met de allereerste single die in samenwerking met Akon is opgenomen, ‘Hold My Hand’. Een nummer dat ik vooral in vergelijking zie met de remixes die het album ‘Thriller’ kreeg na zijn 25-jarige bestaan. Toen vond ik het uiterst overbodig omdat het om een remix van een origineel gaat. Dit nummer is meer origineel, maar nog doet het mij weinig. En is een wat vlakke Pop/R&B-song die eigenlijk vooral door Akon verpest wordt. Ook nu kan ik me namelijk niet indenken wat al die mensen toch in dat snavel-geluid van Akon zien. Ik mis in de sfeer van het nummer ook wat inspiratie.
‘Hollywood Tonight’ doet me eigenlijk qua ritme eigenlijk een beetje denken aan ‘Billie Jean’. Maar het niveau van die supersong redt dit nummer nooit. Het zit allemaal wel strak in elkaar, maar ik mis toch wat variatie. Het hele nummer door van hetzelfde laken en pak waardoor ik het mij snel verveeld. Nog steeds niet echt positief dus.
‘Keep Your Head Up’ doet Michael’s eer misschien meer waarde aan. En dat doet het eigenlijk wel. Het is mooi, typische MJ-ballad geworden. Erg goed gezongen, heerlijk hoe functioneel Michael die vibrato altijd gebruikt. Teveel artiesten hoor ik die overal en nergens, als een soort trucje gebruiken. Maar Michael laat horen dat less more is. Mooi ingetogen gezongen.
‘(I Like) The Way You Love Me)’ kennen we natuurlijk al. En ze hebben iets met het nummer gedaan wat me totaal tegenstaat. Ligt het aan mij of was de andere versie wat lichter qua sound? Het nummer is nu tenenkrommend overgeproduceerd. Erg jammer.
Een opvallende gastartiest vinden we op ‘Monster’. Een gastartiest die ook niet echt in het nummer past. De verse van 50cent, want daar heb ik het over, lijkt erg in het nummer “geplakt”. Komt niet over als een onderdeel van. Het nummer zelf is verder best aardig gedaan. Er zit een lekkere groove en swing in. Maar ja, zoals gezegd, 50cent mocht thuis blijven.
‘Best of Joy’ is weer een ballad. In het geheel van het album is het nummer niet echt lekker gepositioneerd. Maar het is wel een mooie MJ-ballad geworden. En er iets met de ballads van Michael Jackson wat het altijd erg goed te beluisteren maakt voor mij.
‘Breaking News’ gooit het tempo wat omhoog. En eerlijk gezegd vind ik dit misschien wel het slechtste nummer van het album. De manier waarop dit nummer afgeproduceerd is, is gewoon erg slecht. Ik geloof nooit dat Michael dit zelf op deze manier had gedaan. Totaal misplaatst Arabisch toontje erin. Raar om te horen dat Michael over zichzelf zingt. Snel door naar het volgende nummer.
‘(I Can’t Make It) Another Day’ kennen we ook al. Lenny Kravitz doet namelijk mee op dit nummer en we kennen dit misschien wel beter onder de titel ‘Storm’. Het nummer is erg lekker. Veel energie, goede groove, lekker agressieve stijl die ik altijd goed bij Michael Jackson heb vinden passen.
‘Behind the Mask’ is ook weer een goede song. Al vind ik de live-samples wel wat storend. Het ritme zit gewoon meteen goed. De zang zit er goed in. Ik zie MJ er al op dansen in een clip. Dit nummer is in ieder geval ook goed afgemixt.
‘Much Too Soon’ sluit het album af. Een erg mooi nummer, maar gewoon onaf. En dat is toch wel jammer, was mooi geweest als het nummer af was en daarmee het album waardig had afgesloten.
Mijn mening over dit album is dus erg wisselend. Had wel meer verwacht eigenlijk. Maar de die-hard fans zullen er wel even zoet mee zijn. Totdat Sony nog meer hommage-cd’s gaat uitbrengen. Want daar ontkomen we zeer waarschijnlijk toch niet aan.