Michael Jackson - Michael (2010)

Label: Epic

1. Hold My Hand (3:32)

met Akon

2. Hollywood Tonight (4:30)
  3. Keep Your Head Up (4:50)
  4. (I Like) the Way You Love Me (4:33)
  5. Monster (5:05)

met 50 Cent

6. Best of Joy (3:02)
  7. Breaking News (4:14)
  8. (I Can't Make It) Another Day (3:55)

met Lenny Kravitz

9. Behind the Mask (5:01)
  10. Much Too Soon (2:51)
Volgens mij zijn het echt geen improvisatoren en zeker niet op alle nummers, bijvoorbeeld Another Day is duidelijk Michael.

avatar van lennon
Ben zeer benieuwd naar dit album. Stukken die ik hoor zijn niet allemaal even super (als ik Aekon hoor moet ik al bijna overgeven) maar Michael zijn stem maakt een hoop goed..

Blijft triest dat ie er niet meer is

Is het symbool van Prince nou van de hoes af???

avatar van Barend G
Eerste review gesignaleerd, in OOR nog wel...

@wards schreef:
En mensen stop met het twijfelen over die stem. Luister anders nog eens naar ' 2000 watts'

Precies... als ik naar dat nummer luister hoor ik precies dezelfde stem!

En ik twijfel er ook niet aan dat jet MJ is..

Stijn_Slayer schreef:
Ik vind de nummers ondermaats, .

Ook niet zo heel raar, gezien het feit dat deze nummers in feite afgekeurd zijn in 1e instantie.. nood breekt wetten, en Sony probeert ze op te leuken met bagger bijdragen van Akon en 50cents (alleen die naam al ) maar nogmaals.. de stem van MJ maakt het nog wel aardig om naar te luisteren

Oh, ik vind de vooral de bijdrage van Akon erg goed, maar ik vind het toch jammer dat Michael niet wat meer tekst heeft in Hold My Hand.

avatar van rkdev
Ik heb het album gisteren via 3FM in z'n geheel beluisterd en moet zeggen dat het me niet tegenviel. Er staan een aantal nummers op in de stijl die ik graag van hem hoorde, zoals Hollywood Tonight, Monster, Breaking News, (I Can't Make It) Another Day en Behind the Mask.
En ja, enkele van deze nummers komen uit de beruchte 'Cascio Sessies', maar ik ga er dan toch maar even gemakshalve vanuit dat het Michael is die we horen.

Een nummer als Hold My Hand en Best of Joy vind ikzelf té glad.
Maar Much Too Soon is daarentegen geweldig !

Barend G schreef:
Eerste review gesignaleerd, in OOR nog wel...

Ik kan me wel in deze recensie vinden.

Grungehead
Nummer 8 is met Lenny Kravitz en Dave Grohl, grappig..

avatar van Cannabooze
Michael Jackson heeft in zijn leven nogal een bak stront over zich heen gekregen door de media. Vaak onterecht als je het mij vraagt, maar dat ter zijde. En dan nu het '' lang verwachte onverwachte album ''.
Als dit zijn debuut was geweest waren we allemaal uiterst tevreden geweest. Maar dit is natuurlijk de man wat het briljante Thriller op zijn naam heeft staan. Of in mijn geval Bad, want die vind ik nog net even iets beter dan Thriller. Dus de verwachting is hoog, en daar doet hij wel een klein beetje aan onder.

Dit album vindt ik iets beter dan Invincible. Maar die was dan ook echt tenenkrommend voor Jackson begrippen.

Voor de rest laat ik me er nog even niet verder over uit. Ik zal hem toch nog even verder moeten bestuderen. Het origineel zal ik ook aanschaffen, anders is mijn collectie niet meer compleet. Nu alleen hopen dat ik dit album niet over een jaar tussen de collectie zie staan met net zo'n dikke laag stof als Invincible.

avatar van Darkzone
Heb hem net gedownload en ben hem nu aan het beluisteren.
Zo overdonderend ik destijds zijn nieuwe albums vond, zo verrast ben ik nu eigenlijk ook. Verrast in positieve zin wel te verstaan!

Fan sinds mijn 8e (Beat It en Billie Jean waren net hits geweest) en als fan zijnde ook heel wat te verduren gehad (verdenking kindermisbruik o.a.) en zijn overlijden is ook een van de grootste schokken uit mijn leven!

Ik ben nu bij track 5 (Monster) aanbeland, en dat vind ik een wel erg lekker nummer! Ongelofelijk, ik was bang dat hij zoiets als dit niet meer zou kunnen of willen maken. Maar ook "Keep Your Head Up" vind ik single-waardig. Een echte topper. En op de lovesongs hoor je heel zijn (volwassen) carriere al dat hij echt heel goed kan zingen en zulke nummers juist een niveau hoger tilt, puur door zijn stem.

Als dit album een voorbode is van wat er mogelijk nog meer uitgebracht kan gaan worden door Sony (zelfs nummers die officieel nooit op cd zijn verschenen maar wel op het net rondzwerven), dan gaan we nog heel wat fijne muziek horen.

avatar van Darkzone
Ik loop me nu al te irriteren dat ik maar 2 favoriete nummers kan kiezen bij dit album....

Hold My Hand, Hollywood Tonight (meefluiten!), Keep Your Head Up, Monster, Breaking News, Another Day, Behind The Mask...

Een tweede luisterbeurt is maar nodig om dit album al als "Geniaal" te bestempelen!

avatar van Angelo
Dead or alive, Michael is definitely The King. De definitie ‘overproduced’ betekent niet altijd slecht. Dat bewijst dit album. Hoewel het album slechts tien nummers telt, zijn het stuk voor stuk retestrakke popsongs die perfect geproduceerd zijn. Ik vind het ronduit zwak dat mensen steeds teruggrijpen naar zijn ‘Thriller’, ‘Bad’ of ‘Dangerous’ periode, de jaren ’80 en ’90 liggen tig jaar achter ons en het is niet realistisch om een album als deze met de drie eerder genoemde titels te vergelijken. Ookal zijn voor de totstandkoming van dit album oude stukken gebruikt, tuurlijk zijn ze opgespiced – wat had je dan verwacht!? ’Michael’ bevat wat mij betreft dan ook geen enkel minpunt. Zelfs de nummers met Akon en 50 Cent vind ik erg lekker (en dat terwijl ik toch echt een aversie heb tegen beide “rappers”). Minste nummer vind ik ‘I like the way you love me’, hoewel deze natuurlijk verre van slecht is. En inderdaad, wat blijft het een triest gegeven dat Michael dood is. Kennelijk ben ik in tegenstelling tot vele anderen, wél blij dat Sony niet eerder uitgebracht materiaal op de markt brengt. Dit smaakt naar meer.
Wat een nummers, wat een nummers!

voordat ik de geruchten hoorde, vond ik de stem op breaking news wel heel erg anders.

vond dit net op youtube:

YouTube - Provement! BreakingNews is a fake by Jason Malachi! Not the real MJ! Provement!

Cannabooze, ik vind het jammer dat je Invincible tenenkrommend vind het is inderdaad niet zijn beste cd, maar vond het toch zeker een mooie voldoende waard. Net als deze cd, heb nu 4 sterren gegeven maar daar komt misschien nog wel een half puntje bij.

avatar van Kill_illuminati
Angelo schreef:
[i]Zelfs de nummers met Akon en 50 Cent vind ik erg lekker (en dat terwijl ik toch echt een aversie heb tegen beide “rappers”).

Akon is geen rapper. Is Keep Your Head up een Tupac cover?

Ik denk niet dat Keep Your Head up een Tupac cover is.

Akon is inderdaad geen rapper.

madonnagirl3
UmindC schreef:
Ook weinig funk op Dangerous te bekennen, maar goed, dat ter zijde.

nee, New Jack swing.

Rizz
Wat een hoog gemiddelde.
Hollywood Tonight, (I Like) The Way You Love Me, (I Can't Make It) Another Day, Behind The Mask zijn prima tot erg goede nummers, maar de rest is écht zwak.
Laat de MJ uitmelkerijfabriek maar beginnen.

avatar van lennon
De 1e indruk is helemaal niet slecht!

Natuurlijk staan er zwakkere broeders op, maar ook toch echt wel een paar lekkere nummers!

Geniaal wordt het hier ook al genoemd, dat vind ik echt te ver gaan, zeker voor (wat het toch is) een compilatie!
Sentiment en emotie zal hier zeker aan bij dragen (over de doden niks dan goeds)

Maar zelfs een zwak nummer klinkt nog luisterbaar omdat MJ het zingt naar mijn idee.

Een nummer als I like the way you love me kende ik al, maar deze versie is ook best goed gelukt!

Hoogtepunt voor mij is het nummer met Lenny! Het klinkt als een nummer uit de Baptism periode (heeft iemand hier meer info over?)
Zwaktebod is voor mij het nummer met Akon en de bijdrage van 50 cent (het nummer zelf is wel ok trouwens)

Vooralsnog een 3,5... gewoon een lekker MJ album! Helemaal niks mis mee!

Akon is geen rapper.

Lekker belangrijk. Ik wist niet hoe ik "het" anders moest noemen. Wikipedia geeft overigens het volgende aan: Akon is a Senegalese-American R&B singer-songwriter, rapper, record producer, and businessman. Maar ach, ik laat het bij deze over aan de "kenners" op musicmeter.

lennon schreef:

Wikipedia schreef:
"The song was recorded for the album Invincible, but dropped from the final tracklist. It was later re-written and re-titled "Storm", a collaboration between Kravitz and rapper Jay-Z which is featured on the former's 2004 album Baptism."

avatar van lennon
Aha.. het kwam me al erg bekend voor, bedankt!

Overigens doet de drum me ook denken aan If you can't say no

Stinky Winky
Editoor schreef:

Micheal Jackson gebruikt al jaren improvisatoren

Ik snap je grap niet zo, je hebt er zelf nogal lol om, maar voor zijn zang heeft hij nooit improvisatoren gebruikt.

avatar van Kill_illuminati
Stinky Winky schreef:

Misschien omdat Michael er elke periode fysiek er steeds anders (lees: slechter) uit zag?

Kill_illuminati schreef:
Dan is het te hopen dat vorig jaar een van die improvisatoren is overleden, en niet de echte Michael

avatar van Edwynn
Kill_illuminati schreef:

Ik zag pas een opname van de HIStory tour op tv. Wat schetste mijn verbazing? Jackson playbackte zijn nummers gewoon! Sterker nog, bij Beat It kwam alles van de band af. Enkel de gitaarsolo van Batten was live. Dat is volksverlakkerij van het eerste uur als je het mij vraagt.
Ik heb medelijden met mensen die daar hun geld aan uit hebben gegeven.

Ergo, het zou mij niets verbazen dat men bij dit album opnieuw beduveld werd.

avatar van vigil
Dat was volgens mij al een tijdje bekend.

Ik geloof er geen reet van dat dit een "andere Michael Jackson" zou zijn. Dat risico kan een platenmaatschappij echt niet nemen. Die kunnen gelijk opdoeken als dat zou uitkomen. Mochten er slechte stemopname zijn hadden ze zo Jermaine ofzo kunnen vragen die doet het graag en niemand die daar moeilijk over had gedaan als dat bekend gemaakt zou zijn.

Overigens klinkt het toch wel erg Michael Jackson.

De cd ligt trouwens in de winkels dus overtuig jezelf

avatar van Edwynn
vigil schreef:
Dat was volgens mij al een tijdje bekend.

Dat maakt het niet minder schokkend.

Edwynn schreef:
Ergo, het zou mij niets verbazen dat men bij dit album opnieuw beduveld werd.
Edwynn je bent nu zaken door elkaar aan het halen. De problemen met Michaels stem tijdens live-concerten heeft natuurlijk niks te maken met studio-opnamen, waarbij er niet ook gedanst dient te worden.

Er waren volgens mij medische redenen waarom Michael tijdens de Dangerous en HIStory-tour niet alles live zong (ik dacht iets van astmatische dingen, maar dat moet ik opzoeken), en volgens mij was dit redelijk bekend. Deze problemen zouden nu overigens opgelost moeten zijn waardoor hij tijdens de This Is It-tour weer wel alles live zou gaan zingen (heb ik me laten vertellen).

avatar van Gloom
Heb hem net gekocht en vind het een heel goede CD! Beter dan ik had verwacht om eerlijk te zijn. Niet zo goed als Thriller, Bad en Dangerous. Maar in mijn oren beter dan History en Invincible.

Kdenk ook wel echt dat hij alles heeft ingezongen al geef ik toe dat Hollywood Tonight nog een beetje twijfel zaait. Ofwel had hij een verkoudheid die dag ofwel gebruikte hij zijn stem anders, maar het klinkt toch wat raar. Over de andere nummers twijfel ik persoonlijk niet.

Beste nummers vind ik Breaking News, Hold My Hand (al vind ik het wel stom dat Akon hierop meedeed), Keep Your Head Up en Monster.

Kvrees dat ik deze avond nog is mijne Moonwalk ga bovenhalen in de kamer met Breaking News op de achtergrond. Net zoals op Billie Jean 20 jaar geleden.

Gloom schreef:

Ook ik heb het album Michael net gekocht en ook ik ben aangenaam verrast. Heel wat goede beats, lekkere gitaren en gitaartjes, 'gewoon' sterke zang van Michael Jackson, verzorgde sterke beats, achtergrondzang, synthesizers en al die andere instrumenten die gebruikt worden. En niet onbelangrijk: hele aardige tot echt fantastische nummers.

Het album begint voor mij zoals verwacht: met een aardig R&B nummertje samen met Akon. Daar zit ik niet echt op te wachten en ik vreesde dat nog veel meer van dat soort muziek zou volgen. Maar niets was minder waar! Er volgt niet één zo'n nummer meer. Mijn advies is dan ook: zet de cd op bij track 2.

Op Hollywood Tonight zit de eerste lekkere beat. Het nummer loopt lekker en klinkt als MJ eind jaren '80. Keep Your Head Up is de eerste ballad. Bij de ballads verwachtte ik een aantal te zoete - soms te slappe - liedjes. Niets is minder waar! Alle registers gaan ouderwets open, eindigend in een fraaie koorzang. Prima: zo wil ik het hebben.
(I Like) The Way You Love Me is een echt popliedje, maar wel een goede. Het wordt gevolgd door alweer een hele lekkere beat, die van Monster. Michael Jackson zingt en schreeuwt sterk en ook de rap van 50 Cent is prima. Best of Joy is een mooie popballad.

Heel aardig allemaal, tot mijn verrassing. Maar dan begint het pas. Breaking News hakt er met een prima beat en snelheid lekker in zeg. MJ zingt gemotiveerd en goed. Vervolgens komt - u leest het goed - één van de beste MJ nummers: (I Can't Make It) Another Day van en met Lenny Kravitz. Dit is echt een geweldig rock nummer. Het komt zo uit de tijd van Dangerous (1989) en Mama Said (1991) lopen. Alsof ze toen dit duet hebben geschreven en opgenomen. Bijna alle instrumenten zijn van Lenny Kravitz, ook natuurlijk de geweldige gitaarsolo en de achtergrondzang. Op de drums vinden we een oude bekende: David Grohl. Het kan niet op.
En dan volgt nog het fantastische Behind the Mask. Wow wat een nummer, met een bas, zo goed, zo lekker. Ook heel aardig is de electronica in dit nummer, onder andere bespeeld door good old Greg Phillinganes. We zitten dan al even op het niveau van albums als Dangerous en Bad. Het nummer Much Too Soon is in tekst en muziek een passende afsluiter.

Het tweede deel tilt dit album naar een onverwacht hoog niveau. Als je Another Day en Behind the Mask hard achter elkaar draait dan heb je geweldig goede muziek uit je speakers knallen. Ook ouderwets sterk is de afwisseling van stijlen: R&B, Soul, Funk, Rock, Electronica: het komt allemaal terug op Michael (the Album).