Michael Jackson - Michael (2010)

Label: Epic

1. Hold My Hand (3:32)

met Akon

2. Hollywood Tonight (4:30)
  3. Keep Your Head Up (4:50)
  4. (I Like) the Way You Love Me (4:33)
  5. Monster (5:05)

met 50 Cent

6. Best of Joy (3:02)
  7. Breaking News (4:14)
  8. (I Can't Make It) Another Day (3:55)

met Lenny Kravitz

9. Behind the Mask (5:01)
  10. Much Too Soon (2:51)
avatar van Darkzone
Romijn schreef:
Darkzone, Behind The Mask en Hold My Hand vind ik juist 1 van de betere nummers van het album. Best Of Joy en The Way You Love zijn, hoewel niet slecht niet bepaald mijn favorieten (dus daar ben ik het wel met je eens).

Ik vind Hold My Hand zeker geen slecht nummer hoor, het is heel erg 2010. Vind alleen de video maar zo-zo. Ik heb sinds vandaag de cd-maxisingle van Hold My Hand en de Vocals & Orchestra Version klinkt nóg beter dan de album versie, veel tijdlozer. Ook de Alternate Mix is prima.

Behind The Mask vond ik in het begin een erg overdonderend nummer, maar inmiddels klinkt het gewoon niet meer als Michael. En de geluidsfragmenten van Michael live tijdens een van zijn concerten van lang geleden die erin gemixt zijn: erg jammer en niet nodig.

Ik las op Billboard.com dat de Michael Jackson Estate nog veel meer nummers van MJ heeft die net als de nummers op Michael nog niet helemaal af zijn maar wel MJ-waardig zijn om uit te brengen. Dus wie weet komt er nog een Michael 2 (dan wel graag iets langer).

avatar van rkdev
Darkzone schreef:
Die komt er zeker. Sony heeft een "10 album-deal" dus er zal nog wel het een en ander uitkomen. Al zal dit niet allemaal nieuw materiaal zijn. Want er is bijvoorbeeld al een expanded versie van Off The Wall aangekondigd (onder supervisie van Quincy Jones).

avatar van AOVV
1,5
Als het even flauwe albums zijn als deze, zit ik er niet echt op te wachten.. Dit klinkt slapjes en helemaal niet spannend of zo. Dan zet ik liever 'Thriller' op

1,5 sterren

Zelf ben ik geen Michael Jackson fan maar kan een aantal albums wel waarderen, zeker Dangerous en History. Zeker gezien de vele discussies omtrent het nieuwe album Michael was ik dan ook buitengewoon nieuwsgierig naar het resultaat.

Zeker naar een paar luisterbeurten moet ik bekennen dat ik positief verrast ben. Het album is beter en veelzijdiger dan ik had verwacht. Natuurlijk is er veel gesleuteld aan de songs en natuurlijk zal het misschien niet het grootste meesterwerk zijn en natuurlijk zitten er grote commerciele belangen achter deze release. Maar het is een albumrelease en kan als zodanig worden beoordeeld.

Zelf ben ik geen fan van de ballads op het album, alhoewel het binnen het geheel wel past. Dieptepunt van het album vind ik persoonlijk "Hold My Hand", kan me niet echt vasthouden. Daarentegen zijn "Monster", "Another Day", "Behind The Mask" en toch ook "Breaking News" songs die beklijven.

Conclusie: geen meesterwerk, maar wel een solide en overall goed album.

TGross schreef:
Conclusie: geen meesterwerk, maar wel een solide en overall goed album.

Daar kan ik me in vinden. Daarom en vanwege het toch nog iets te hoge oooh en aaah gehalte op sommige nummers, gaat mijn score van dit album naar 3,5*

avatar van lennon
Ik gooi er ook een halve ster vanaf. Na een paar keer luisteren hou ik 2 nummers over die ik echt goed vind. De rest is ok, maar blijkbaar 1 week na de release al niet interessant genoeg meer. Het nieuwe duran duran album draai ik elke dag wel 5 keer en wordt alleen maar leuker! Dat gevoel mis ik bij dit album dus wel heel erg.
Ondanks dat blijft het wel een leuke release... want michael jackson is michael jackson

avatar van Guinness1980
AOVV schreef:

1,5 sterren

Mee eens

avatar van Edwynn
Ik heb het gevoel dat dit materiaal niet voor niets al een poosje op de plank lag te stoffen. Het is niet rijp, het is niet af, het is niks.

avatar van UmindC
Met Michael releast Sony het eerste postume album van Michael Jackson. Rond de release van het album ontstond veel commotie; is het Michael wel die de nummers zingt, iedereen had er wel iets over te zeggen. Ik kan er maar 1 ding over vertellen: alleen Michael zelf zal geweten hebben of hij het is die het zingt, en wij zullen er wel nooit achter komen

Ik beoordeel dit album puur op de muziek, niet om alle commotie er omheen. En als ik dat doe kom ik er op uit dat Michael deze nummers niet voor niet nooit uitgebracht heeft, of hij moest van Sony een andere weg in slaan. Nummers als The Way You Love Me en Best Of Joy zijn gewoon niet MJ waardig. Bij Another Day heb ik sterk het gevoel dat er veel meer in had gezeten dan dat er nu uit gekomen is, met Hollywood Tonight heb ik hetzelfde gevoel, overgeproduceerd.
Is dan alles slecht wat dit album te bieden heeft? Nee hoor, Behind The Mask vind ik erg sterk, het bevat ook leuke samples uit de Dangerous tour - Het gejuich in het begin o.a. - En Monster had zou niet misplaatst geweest zijn op de laatste drie Jackson albums .
Ook de opener van het album, Hald My Hand, een duet met Akon, is langniet zo slecht. Dit nummer is opgenomen voor Akon's album Freedom, en dat is te horen. Hij heeft meer tekst dan MJ waardoor het meet op een Akon feat. Michael Jackson nummer lijkt dan andersom, wat natuurlijk niet hoort op dit album. Gelukkig heeft dit geen invloed op de kwaliteit van het nummer, wat een slim gekozen eerste single is.

Alles bij elkaar kom ik nu uit op een score van drie sterren, en maak ik mij borst nat voor de komende zeven (!) postume albums die Sony nog van deze legende gaat releasen. Ik hoop dat het in dit geval niet zo is dat de eerste de sterkste is, want dan staat ons nog veel ellende te wachten.

Een drie dus, maar kijk niet raar op als het binnenkort een 2.5 of een 3.5 wordt.

P.S.
Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben voor ThePrinceOfPop.

avatar van kaztor
En hoe gaat Sony om met het heengaan van een van de meest gezichtsbepalende artiesten ooit?
Uitmelken tot het bot, natuurlijk.

@Kaztor
Ik zie dat je een liefhebber van Zappa bent. Hoeveel CD's zijn er van die man verschenen na zijn dood?

avatar van UmindC
Dus mag Sony het ook doen met Michael?

Misterfool
bovendien wordt het spul van zappa volgens mij uitgegeven door zijn familie

avatar van ThePrinceOfPop
Dat kan betekenen, dat zijn familie van hem profiteert .

avatar van Edwynn
Bij Zappa zit er veel livespul en outtakes tussen. Maar het uitgangspunt is hetzelfde. Want het wordt niet bepaald gratis weggegeven.

Maar het uitmelkargument is ook een beetje flauw. Want je zult maar de rechten hebben op het materiaal van een dode bekende artiest. Wat zou je doen?
Je hoeft het ook niet te kopen. Daarnaast zitten er ook veel mensen gewoon wel op te wachten. Al is de algemene ontvangst, getuige de hitlijsten, wat aan de lauwe kant.

Edwynn schreef:
Al is de algemene ontvangst, getuige de hitlijsten, wat aan de lauwe kant.

In Nederland staat het op nummer 1.

avatar van Edwynn
Oud materiaal afstoffen en uitbrengen omdat je daar gewoon de rechten voor hebt, is uitmelken?

Natuurlijk kun je ervoor kiezen om er op integere wijze mee om te gaan, maar dit is Michael Jackson. Daar kan aan verdiend worden dus gebeurt dat. Van mij hoeft dat niet, maar ik heb daar geen enkel principieel bezwaar tegen. Ik laat het gewoon liggen in de bakken.

Het materiaal wat van Zappa uitgebracht wordt, is voor mij interessanter. Maar in feite is dat ook uitmelkerij. Want alles wat ergens rondzwerft wordt uitgebracht. Alleen gebeurt dat in Zappa's geval veelal niet liefdeloos.

avatar van oceanvolta
1,0
Wat mij betreft wordt er niks meer uitgebracht van overleden artiesten. Ik zal het in ieder geval nooit kopen. Ook niet van mijn favorieten.

Nicci
Dat moet je helemaal zelf weten. In het geval van Zappa loop je mooie muziek mis.

avatar van niels94
In geval van Jackson betwijfel ik dat toch... Maar je kunt nooit weten

avatar van Edwynn
Overdreven prinicpiële uitspraak die niet vol te houden is.

avatar van Japsuh
Romijn schreef:
Nou ik heb hier toch ook een goede stereo installatie staan en heb totaal geen last van die hele basslaag. Als je er wel last van hebt zet je de bas toch gewoon lager??

Op de versterker die ik heb (een Arcam A38) zitten geen bass of treble regelknoppen.

Japsuh schreef:

Op mijn versterker zitten deze knoppen wel, maar ik heb deze nog nooit hoeven gebruiken. Muziek behoord afgespeeld te worden zoals het is opgenomen vind ik.

Dit is trouwens ook het 1e album van MJ, waar zijn vaste opname- en masteringteam niet bij betrokken is geweest. Dit verklaart voor mij dan ook de matige geluidsopname.

Het album zelf begint mij ook steeds meer tegen te staan. Alleen behind the mask blijft overeind staan.
Ik ben een erg groot MJ fan, maar het negatieve gevoel over dit album heb ik nog nooit eerder bij een MJ cd gehad. Echt zonde.

Ik zet maar weer eens the ultimate collection cd4 op.

avatar van Poeha
Na het mindere Invincible, ben ik (voorlopig) aangenaam verrast met Michael.
Eindelijk weer eens een album met een normaal aantal tracks, waardoor het niet een te lange zit behoeft te zijn/worden.

De single Hold My Hand vind ik met afstand het minste nummer (slechte single keuze wat mij betreft).

Zeer verrassend vond ik het nummer Behind The Mask, een sax op een MJ track????
Kan me niet heugen dat eerder gehoord te hebben.
Rond de 3 minuten lijkt het erg op George Michael's Flawless.

Breaking News vind ik een tweede Tabloid Junkie (van het HIStory album).
Zelfde onderwerp en ook een lekker nummer (TJ is wel iets beter).

Daarnaast lijkt Keep Your Head Up, zeker later in het nummer, erg op Keep The Faith van het Dangerous Album.

Another Day, met Lenny Kravitz (ook een geweldige artiest) in het achtergrondkoortje en producer vind ik zelf het beste nummer, gevolgd door het swingende Hollywood Tonight.

Ik waardeer dit album op 3,5 sterren (zit tussen de 3,5 en 4 sterren in).
Iets hoger dan de meesten hier, ben dan ook een MJ fan.

Eerst nog eens wat vaker beluisteren, om te horen of die 3,5 sterren blijven staan.

avatar van kaztor
Nicci schreef:
@Kaztor

Veel van die releases zijn aan de hand van de meester posthuum uitgebracht. Hij heeft daar een speciale lijst voor gemaakt toen hij wist dat hij zou overlijden. Vaak zijn die releases meer dan de moeite waard . Maar er zitten inderdaad ook trieste releases tussen, zoals Lumpy Money etc.
Zappa wordt dus inderdaad ook uitgemolken, dus koop ik voornamelijk de nieuwe releases die er echt toe doen.

Maar ik begrijp het argument niet echt; Omdat ik Zappa waardeer en er posthume uitgaves van hem verschijnen kan ik dit geen uitmelken noemen?

Nicci
Dat kan best. Het klonk alsof je er iets tegen hebt. En dat zou ik vreemd vinden van een Zappa liefhebber. Juist omdat er van Zappa zoveel postuum verschijnt.

avatar van UmindC
Daar kan Zappa zelf dan toch niets aan doen. Hoe geniaal een artiest ook is, dat hij wordt uitgemolken na zijn dood kan hij natuurlijk niets aan doen. Het zou een beetje vreemd zijn dat je geen liefhebber van iemand zou kunnen zijn omdat de platenmaatschappijen diegene uitmelken met postume albums.

Ik vind het een prima cd. Met als uitshieters Hold My Hand en Monster. Als de rest van de andere posthume albums die van Michael uit gaan komen ook zo goed zijn, zit ik er met smart op te wachten. Wel raar dat het gemiddlelde zo laag is hier op Musicmeter.

Niet zo vreemd hoor.