Michael Jackson - Michael (2010)

Label: Epic

1. Hold My Hand (3:32)

met Akon

2. Hollywood Tonight (4:30)
  3. Keep Your Head Up (4:50)
  4. (I Like) the Way You Love Me (4:33)
  5. Monster (5:05)

met 50 Cent

6. Best of Joy (3:02)
  7. Breaking News (4:14)
  8. (I Can't Make It) Another Day (3:55)

met Lenny Kravitz

9. Behind the Mask (5:01)
  10. Much Too Soon (2:51)
avatar van Darkzone
Zeer vermoeiende "clip" om te zien. Maar ja, je moet toch wat als je een single wilt promoten.
Het is totaal a-MJ. Dit is gewoon "flits-flits-flits" qua beelden, je krijgt geen tijd te zien wat er te zien valt.
Maar de videolink staat al bij dit nummer, dus vind ik de vraag een beetje vreemd. Volgens mij ging de video afgelopen vrijdag al in premiere op zijn site.

Terug naar het album: ik begin nu toch wat terug te krabbelen betreft kwaliteit van het album. Het feit dat ie maar 41 minuten duurt begint nu tegen het album te werken. Tussen BTM en MTS miste ik al snel een soort overgangsnummer tussen beide nummers.

The Way You Love Me is een behoorlijke misser. Is las hier ergens dat het nummer in een vroegere incarnatie al op The Ultimate Collection staat (en deze versie zou een verslechtering zijn) en die heb ik gisteren even opgezet. Nu weet ik ook waarom ik dat nummer totaal vergeten was: zeer zeer matig. De Michael-versie is gelukkig wat beter naar mijn smaak, maar samen met Best Of Joy met afstand de zwakste broeders op deze cd.
En ook Behind The Mask begint me nu tegen te staan, meer nog dan het half gelukte Another Day. Hij klinkt nu veel te veel early 80's en totaal niet meer als Michael Jackson (en de Joey McIntyre-uithaal* op het eind is toch wel erg irritant en overbodig).

* Hij zorgde ook voor zo'n soort hoog gekrijs op het NKOTB-nummer Cover Girl (als ik mij niet vergis) van de remix-cd No More Games.

Producer Teddy Riley schijnt bekend te habben dat de stem op het album op diverse punten digitaal is bewerkt. Dat zou een heel hoop verklaren. Maar vooral de laatste quote is toch iets wat je niet van een echte producer zou verwachten.....

“(Jackson) would never consider it being a final vocal. But because he's not with us he cannot give us new vocals,” said Riley. “What we did was utilize the Melodyne to get him in key. With the Melodyne we actually move the stuff up which is the reason why some of the vibrato sounds a little off or processed, over-processed. We truly apologize for that happening, but you are still hearing the true Michael Jackson."

"We had to do what we had to do to make ... his voice work with the actual music,"

Darkzone, Behind The Mask en Hold My Hand vind ik juist 1 van de betere nummers van het album. Best Of Joy en The Way You Love zijn, hoewel niet slecht niet bepaald mijn favorieten (dus daar ben ik het wel met je eens).

avatar van ThePrinceOfPop
Ik geef het toch maar 5 sterren, wat een geweldig album. Kan niet op de volgende wachten .

avatar van rudiger
ThePrinceOfPop schreef:

Ik ben al sinds Dangerous aan het wachten maar heb het inmiddels al opgegeven.

Ezechiël²
History was anders ook nog een heel goed album, dat toch niet heel erg veel onderdoet voor Dangerous

ps. History heb je 4,5** gegeven zie ik, hoe kan je dan zeggen dat je al wacht vanaf Dangerous? History kwam drie jaar na Dangerous

rudiger schreef:

Ik ben al sinds Dangerous aan het wachten maar heb het inmiddels al opgegeven.

Ik wachtte na elke album al gelijk op de volgende, en MJ heeft me nooit teleurgesteld .

madonnagirl3
Ezechiël² schreef:

HIStory is inderdaad een heel goed album, ik vind ook dat het niet minder is als Dangerous, ik vind persoonlijk Dangerous tikje beter.. maar dat is mijn mening.
Ik vind HIStory zeker weten een kei van een plaat, ik vind Invincible juist wat teleurstellend.

(mod-toevoeging: dit bericht is een reactie op een verwijderd bericht van Reijersen)

Even een vraagje, Michael staat in jou rotatielijst op 4 maar je geeft het een 1,5?Als je het album n iks vind draai je het toch niet??

avatar van Reijersen
Romijn schreef:

Ow, in mijn rotatielijst staan albums die op dit moment interessant vind en volg. Dus gaat bij mij niet persé om wat ik nu het meest draai.
Een recensie van deze plaat van mijn kant volgt nog.

avatar van UmindC
Ik ben wel benieuwd naar een recensie van jou hierover, Reijersen.
Ik klim binnenkort ook maar eens in de pen.

avatar van -SprayIt-
-SprayIt- (moderator)
Behind the Mask begint zo veelbelovend. Echt heel erg zonde dat dit album een commercieel schijfje is geworden met overal overbodige piepjes en andere stoorzenders. Michael is mijn jeugdheld en omdat hij hier en daar een nummer zingt, Hollywood Tonight is geen MJ denk ik, krijgt dit sowieso al 2*. Hij was een trendzetter met Thriller, beatbox in pop, videoclips etc, hij dacht altijd verder dan anderen, nu lijkt het alsof hij een fantasieloos muzikant was. Puur als je naar deze plaat luistert. Dit doet gewoon af aan zijn kwaliteit als artiest. Geef dan dan nog liever oude nummers uit, ook al zijn die qua geluidskwaliteit minder. Michael was en is te groot om met een paar commerciele huiskleurgenoten zoals Akon en 50cent en wat bewerking in de buurt te kunnen komen van zijn voorgangers. Dit is zijn allerslechtste plaat, verreweg, maar ik weet niet zo goed of ik dit album wel als van "hem" beschouw.

avatar van Angelo
[modknipje]

Wat betreft het album, ik heb hem de afgelopen week minstens twee keer per dag beluisterd, en hij wordt voor mij steeds beter. Steeds hoor ik meer details bij de nummers waardoor ik ze interessant blijf vinden. Enkel het nummer '(I like) The way you love me' heeft me vanaf luisterbeurt één niet weten te bekoren en dat doet 'ie nog steeds niet. Ondanks het feit dat dit album haast stukgeproduceerd is en daarmee -uiteraard- heel gladjes klinkt, is dit denk ik toch wel mijn album van het jaar. Toch ben ik daar nog steeds niet helemaal over uit, aangezien er meer goede albums zijn uitgebracht afgelopen jaar!

niels94 schreef:
Het zijn vooral erg makkelijke pop-liedjes die wel erg goed in het gehoor liggen.
Je breng het zo overtuigend (bijna als een feit) ben wel benieuwd naar je argumentatie. Wat is jou definitie van makkelijke popliedjes? (I Can't Make It) Another Day, Behind the Mask of Monster vind ik nu niet echt makkelijke popliedjes, bij makkelijke poliedjes denk ik meer aan I Kissed a Girl van Katy Perry of de complete tracklist van Lady Gaga. Hier doe je echt de demo's (die Michael op plank had liggen) te kort mee.

Wat berichten over stemmen verwijderd. Als je redenen hebt om aan te nemen dat iets een haatstem is, dan kun je het beste direct de moderators inlichten of een bericht te sturen naar de desbetreffende user en hem om een toelichting vragen. Dat is beter dan hier steeds te posten dat iemand laag gestemd heeft.

avatar van avdj
Hoewel het mij allemaal niet tegenvalt weet het ook nergens te boeien. Vrij vlakke popliedjes die nergens doen denken aan de oude Michael. Overigens ben ik geen fan van de man maar kan de late '70 en '80 toch wel waarderen.

"(I Can't Make It) Another Day" is wat mij betreft verreweg het beste nummer. Goede gitaarpartij, overtuigende zang en een lekkere 'groovy' sound. Heerlijk! Zodoende toch 3* maar ik hou mijn hart vast voor de ZEVEN postume albums die er nog aankomen...

De man is dood, maar zijn muziek leeft niet verder op een correcte manier..

avdj schreef:

Er komen nog negen postume albums in de komende zeven jaar

En na die zeven jaar kun je zelf wel een prachtig dubbel-album samenstellen denk ik. Dus laat maar komen, ik weet dat er pareltjes tussen zullen zitten.

avatar van sierrra
Matig album met enkele goede nummers. Gaat te veel op de auto pilot. Heb steeds het gevoel dat ik alles al eens gehoord heb.

avatar van ThePrinceOfPop
Welke nummers vind je goed?

Dat is toch ''bijna'' bij alle nummers? Een paar coupletten zingen en dan weer hetzelfde erachter plakken .

De meeste nummers klinken toch nog niet helemaal af. Ook bijv zo'n Another Day, ondanks dat het wel één van de betere nummers is heb ik niet het idee dat het helemaal uit de verf komt.

avatar van sierrra
Monster en Another Day vind ik wel goed. De rest matig.

avatar van ThePrinceOfPop
Kan je ook uitleggen wat je aan de rest matig vind?:)

ThePrinceOfPop schreef:
Kan je ook uitleggen wat je aan de rest matig vind?:)

Ik vind het slappe aftreksels van al bestaande nummers van Michael.

avatar van Japsuh
Ik vind vooral het eerste nummer echt totaal niets toevoegen, voor de rest vind ik de nummers zonder die rappers wel goed (alhoewel monster ook makkelijk zonder 50 cent kan, die is wel goed). Ze zijn absoluut niet zo goed als vroeger, ik hoop ook vooral dat de ons bekende gelekte nummers op album verschijnen.

Wat me vooral opvalt is alsof ze een soort baslaag hebben toegevoegd. Ik heb een respectabel set staan (high-end), en het valt me op dat het wel heel erg dreunt allemaal. Zonde.

Japsuh schreef:

Wat betreft dat "baslaag" ben ik het volkomen met je eens. Ik vind het gewoon niet mooi klinken. Het dreunt verschrikkelijk.
Zie ook mijn mening over dit album.

Nou ik heb hier toch ook een goede stereo installatie staan en heb totaal geen last van die hele basslaag. Als je er wel last van hebt zet je de bas toch gewoon lager??

avatar van MJ_DA_MAN
Een verzameling van bij vlagen risicoloze, hitvriendelijke losse flodders, op één hoop gegooid en uitgebracht op CD. Jackson mocht van Sony niet meer verder zoals op briljante Invincible en werd daarom gedwongen om te zingen over goedkope popdeuntjes. Zet Rihanna of Chris Brown (Beat It was nog nooit zo'n leuk nummer) op een aantal van deze deuntjes en iedereen zeikt het af. Jackson lijkt op veel nummers ook op. Aantal nummers zijn nog wel ok, maar voor de echte sterkte pop/R&B zoek je toch Invincible op.

avatar van LucM
Voor dit postume album loop ik ook niet echt warm voor. Sommige nummers klinken teveel als doorslagjes van vroegere hits zoals Keep Your Head Up erg lijkt op Heal the World. Teveel zwijmelende R&B-ballads die na een tijd melig klinken en de gastartiesten hier (Akon, 50 Cent) kunnen in de verste verste niet tippen aan de artiesten waarmee Michael Jackson vroeger werkte (Paul McCartney, Eddie Van Halen). De laatste 3 nummers vind ik wel behoorlijk maar voor de rest brengt dit album weinig nieuws on de de zon.

avatar van Stijn_Slayer
1,5
Ik kan me goed vinden in het bericht van LucM. Nu ben ik sowieso al niet zo'n onwijs grote liefhebber van (de latere) Michael Jackson, en dan is het 1+1=2 en kom ik op een nog lagere beoordeling uit.

Ik geef dan liever Off the Wall nog eens een draaibeurt.