Yes - Tales from Topographic Oceans (1973)

Label: Atlantic

1. The Revealing Science of God / Dance of the Dawn (20:25)
  2. The Remembering / High the Memory (20:36)
  3. 'The Ancient' / Giants Under the Sun (18:36)
  4. Ritual / Nous Sommes de Soleil (21:33)
  5. Dance of the Dawn [Studio Run-through] * (23:35)
  6. Giants Under the Sun [Studio Run-through] * (17:17)
totale tijdsduur: 1:21:10 (2:02:02)
WPE
jawel, een prima album van Yes. Wel minder toegankelijk misschien dan vele andere albums die ze gemaakt hebben, maar echt de moeite waard, zeker ook gezien de tijd waarin deze muziek gemaakt werd.

musician schreef:

Toch heeft hij hele mooie teksten gemaakt, betrokken, idealen nastrevend. Niet alles is vertaald naar sprookjes, luchtschepen en verre werelden. Liefde, niet in de zin van liefderelaties.

Ik geef direkt toe, hij is daar op zich niet vies van. Ik moet wel zeggen, dat ik zijn teksten als minder storend ervaar dan die van menig andere artiest. Heel vaak blijkt het echt helemaal nergens over te gaan. Dan toch maar liever Jon Anderson en zijn utopische schetsen....

Ik ga zijn teksten zeker niet te diep analyseren.

"If it sounds good, it is good." - Duke Ellington

Ik laat het liever allemaal wat ambigu en onverklaard want volgens mij zijn de woorden heel vaak gekozen om esthetische redenen. En tezamen met de muziek creëert het toch die unieke Yes sfeer.

In één woord een TOP(!) album

avatar van bikkel2
Te ambitieus, is eigenlijk het eerste wat me te binnen schiet. Misschien nog eens proberen, maar ik heb het samen met Relayer ( die ik iets beter vindt ) al meerdere malen geprobeerd.
Het pakt me niet. Ik vind het echt een té lange zit. Gewoon te pretentieus gepiel met op ten duur een erg stuurloze visie.
Daarbij vind ik het één van de meest gedateerd klinkende Yesplaten. Close To The Edge is veel meer to the point en klinkt veel frisser in mijn oren.

Wat Stijn al eerder opmerkte, Wakeman had zich misschien meer met het geheel moeten bemoeien, maar ik vrees dat Howe en Anderson ( de geestekindjes van dit project) zich niet lieten sturen door Ome Rick.

Conclussie: Een aardig eerste nummer. Maar daarna zakt het ondanks het knappe musiceren in elkaar. Overschatte Yesplaat.

AC1
Qua productie en sound vind it het niet echt gedateerd klinken maar soms heb ik het gevoel dat de elektrische gitaar van Howe (vooral op side 3 van het album) niet helemaal goed gestemd is.

bikkel2 schreef:
Overschatte Yesplaat.

Hoezo? Sommige vinden Topographic Oceans een hoogtepunt van Yes maar voor de meeste fans en critici zijn ze over the edge gegaan.

avatar van bikkel2
De critici had toendertijd inderdaad weinig positiefs te melden.
Maar ok, dat het album ook zijn aanhangers heeft is een feit.
Voor mij is het een brug te ver.
De band is muzikaal gezien goed op dreef, geen discussie daarover.
Maar dat is nog geen garantie voor een boeiend album.
Ideeen in overvloed, maar de term " kill your darlings" is hier wel op zijn plaats.

Wat Howe betreft, die lijkt wel vaker tegen het valse aan te zitten ( Going for the one, titelsong.)
De hele plaat klinkt wat wollig en dof.

[quote]bikkel2 schreef:
De critici had toendertijd inderdaad weinig positiefs te melden.
Maar ok, dat het album ook zijn aanhangers heeft is een feit.
Voor mij is het een brug te ver.
De band is muzikaal gezien goed op dreef, geen discussie daarover.
Maar dat is nog geen garantie voor een boeiend album.

Ben ik totaal niet met jee eens, maar dat mag toch

Natuurlijk beste Neil.

bikkel2 schreef:

De hele plaat klinkt wat wollig en dof.

Misschien gebruikt hij daar dezelfde gitaar en staat de hals wat krom.

Er is zeker geen gebrek aan 'hoog' maar er zit waarschijnlijk minder 'mid' in waardoor het 'zachter' of minder agressief klinkt. De sound is best wel natuurlijk en warm (Eddie Offord is weer van de partij). Mellotron strings hebben nooit beter geklonken als op dit album en Steve's klassieke gitaar klinkt ook beter dan voorheen (of later).

avatar van bikkel2
Het kan ook zijn dat ie sommige partijen met een Pedal Steel (?) speelt. Die maakt in de hoogte al snel een voor het gehoor scherpende sound.

Bestaat hier eigenlijk een remaster van ?
Misschien dat het verschil maakt.
Offord was inderdaad een goede producer.

AC1
Ja, de Elektra/Rhino uitgave is prachtig. De mooiste CD versies ooit gemaakt met onwaarschijnlijk veel respect voor het originele artwork. De Joe Gaswirt versies zijn ook een optie maar die vind ik minder goed.

avatar van ricardo
Prachtig stilistisch en dromerig album. Met dit soort albums heb ik geen moeite met een lange speelduur. Vind deze wel wat minder intens dan b.v Relayer, maar op een andere manier net zo goed.

avatar van meneer
Zo, ik heb hier 30 jaar geleden voor het laatst naar geluisterd. Inmiddels zoveel muziek gehoord dat er wel een basis moet liggen om dit weer eens een kans te geven. En het is vakantie. En volop studeren. Goede combinatie.

Vroeger was dit voor mij het Hippie Imperium van de Prog-muziek. Iets teveel 'Soleil'.

avatar van Edwynn
De hippies van tegenwoordig doen quasi-gevoelige krukzitliedjes zingen bij dwdd en bij Giel Beelen. Geef mij dit dan maar..

avatar van musician
Niet om het een of ander, maar elke hippie natuurlijk z'n eigen niveau.
En die van de categorie Yes zitten (zaten) niet bij DWDD of Beelen.

Ze deden wel allerlei andere boeiende zaken. Maar aan de muziek werd niet getornd, dat was een serieuze aangelegenheid.

avatar van bikkel2
Ik vind het eigenlijk een typisch tijdsdocument van toen.
Behoorlijk vermoeiend om dit uit te zitten.
Howe en Anderson waren toen vooral twee handen op 1 buik. Dezelfde levensstijl en dezelfde visie.
Zij schreven voornamelijk dit ambitieuze album vol.
Progrock xxl.
Het is mij te wollig en te vaag uiteindeljjk.

Momenteel voor de eerste keer aan het luisteren en moet zeggen dat ik dit toch wel goed vind. Eerste twee nummers zijn heerlijk. Derde nummer ben ik nu aan het luisteren; deze 'snap' ik nog niet helemaal (voor zover dat kan ). Het is wat van dit en dan wat van dat. Geen geheel in ieder geval. Waarbij dat bij de vorige twee wel zo voelt.

avatar van Rudi S
michiel_s schreef:
(voor zover dat kan ).

en eigenlijk snap je 'm dus wel

Rudi S schreef:

en eigenlijk snap je 'm dus wel

Aaah, ik snap 't!

Nou, de langspeelplaat zit erop. Nu ik ook de tweede lp gehoord heb vind ik het nog steeds goed. 1 en 2 gaan erin als zoete koek. 3 heeft nog een ondefinieerbaar smaakje, maar heeft wel iets smakelijks. 4 is een hap sambal, maar wel goeie

Over een weekje nog maar een keer.

avatar van Mindscapes
Deze is overigens de volgende in de reeks Steven Wilson remixes (zie ook fb pagina 'Steven Wilson remixes' - een andere dan de fanpagina van de man zelf - en de bekendmaking door Yes zelf de voorbije week). Commentaar op Fragile, CTTE en The Yes Album was quasi unaniem heel positief, dus Tales zal ook wel weer monsterlijk goed klinken

avatar van Leptop
Dan wacht ik nog even met het aanschaffen van dit album....

AC1
Geremixed? Aah, natuurlijk, de 5.1 surround versie ... Ik dacht al!

avatar van glenn53
Ook een nieuwe stereo mix hoor.

AC1
Maar geremastered en niet geremixed natuurlijk.

avatar van Leptop
Wel degelijk een remix. Wilson pakt zaken graag grondig aan normaliter. Zal wel weer klinken als een klok.

AC1
Dat wist ik niet. Moet ik eens checken maar ben wel een beetje wantrouwig.

Waarover?

AC1
Wantrouwig tegenover remixen. Ik heb daar geen goeie ervaringen mee. Ik sta al wantrouwig tegenover remasteren maar de Rhino CDs zijn gelukkig goed gedaan.