The Jesus and Mary Chain - Psychocandy (1985)

Label: Blanco Y Negro

1. Just Like Honey (3:03)
  2. The Living End (2:16)
  3. Taste the Floor (2:56)
  4. The Hardest Walk (2:37)
  5. Cut Dead (2:46)
  6. In a Hole (3:02)
  7. Taste of Cindy (1:40)
  8. Some Candy Talking * (3:19)
  9. Never Understand (2:57)
  10. Inside Me (3:09)
  11. Sowing Seeds (2:50)
  12. My Little Underground (2:31)
  13. You Trip Me Up (2:25)
  14. Something's Wrong (4:01)
  15. It's So Hard (2:41)
  16. Suck * (2:08)
  17. Ambition * (3:31)
  18. Just Out of Reach * (2:08)
  19. Boyfriend's Dead * (1:42)
  20. Head * (3:52)
  21. Cracked * (3:48)
  22. Upside Down * (2:59)
  23. Vegetable Man * (3:34)
  24. In a Hole [BBC Radio Session] * (2:41)
  25. You Trip Me Up [BBC Radio Session] * (2:07)
  26. Never Understand [BBC Radio Session] * (3:08)
  27. Taste the Floor [BBC Radio Session] * (3:08)
  28. The Living End [BBC Radio Session] * (2:15)
  29. Inside Me [BBC Radio Session] * (3:00)
  30. Just Like Honey [BBC Radio Session] * (2:48)
  31. Some Candy Talking [BBC Radio Session] * (3:12)
  32. Psychocandy [BBC Radio Session] * (2:00)
  33. You Trip Me Up [BBC Radio Session] * (2:40)
  34. Cut Dead [BBC Radio Session] * (2:46)
  35. Up Too High [Demo] * (3:43)
  36. Upside Down [Demo] * (3:09)
  37. Never Understand [Demo] * (3:18)
  38. Taste the Floor [Demo] * (3:06)
  39. In a Hole [Demo] * (2:41)
  40. Something's Wrong [Demo] * (3:26)
  41. Just Like Honey [Demo] * (2:57)
  42. The Living End [Demo] * (2:16)
  43. My Little Underground [Demo] * (2:32)
  44. Never Understand [Alternate Version] * (3:25)
  45. Jesus Fuck * (2:29)
avatar van Snakeskin
Nog steeds een geweldige plaat. De plaat kent momenten van verstilde en alles verscheurende schoonheid. De plaat deed het destijds erg goed in de polls en staat ruim 30 jaar later nog steeds als een huis.

avatar van galleryplay
Iedereen heeft het altijd over het stofzuiger geluid...ik hoor er meer de speekselzuiger van de tandarts in..
Onbegrijpelijk dat die link niet vaker wordt gelegd

Klassiek album uiteraard. Geweldige liedjes die zo nu en dan onder een ronduit provocerende laag fuzz zijn bedolven. The Living End en In a Hole spannen de kroon wat dat betreft. De rest is redelijk goed te doen, trommelvlies-technisch. Toch zet ik eerder Automatic of Darklands op.

BTW: kan dat wel, jezelf zo plagiëren als bij Something's wrong vs. Happy when it rains?

avatar van BoyOnHeavenHill
galleryplay schreef:
Onbegrijpelijk dat die link niet vaker wordt gelegd

avatar van Slowgaze

avatar van frolunda
Volgens mij heb ik The Jesus and Mary chain voor het eerst gehoord bij John Peel op BFBS.Met hun tweede single Never understand,nou die sloeg toch wel behoorlijk in en zo vervolgens de maxi-single aangeschaft (met die volledig rode hoes),de single ervoor Upside down en ook gelijk gestemde bands zoals Slaughter Joe en Meat whiplash konden op onze sympathie rekenen.Het mooiste moment was nog dat Never understand keihard over de bovenverdieping schalde en dat mijn moeder van beneden riep of wij toevallig de stofzuiger hadden.
Toen een aantal maanden later het eerste volledige album,Psychocandy verscheen was het enthousiasme er niet minder om (en niet alleen bij ons).Veertien Beach boy-achtige popliedjes met daaroverheen een geluidsstorm van feedback en distortion (vervorming).Natuurlijk stonden er ook al de eerste wat rustigere nummers op maar het merendeel zorgde er voorlopig nog wel even voor dat we de meest verachte jongeren uit de buurt bleven.
De drie ijzersterke singles waren natuurlijk al bekend met als favoriet You trip me up ,vooral omdat dat nummer er in de laatste halve minuut nog een schepje bovenop deed.Maar ook tussen de album songs stonden nog een flink aantal pareltjes,het beste the Hardest walk wat in het begin de perfecte popsong benadert om zichzelf later weer bijna te diskwalificeren.Andere representatieve hoogtepunten zijn de gitaarstormen van respectievelijk The Living end ,In a Hole en It's so hard.En een aparte vermelding krijgt van mij nog My Little Underground waar The Jesus and mary chain diezelfde distortion orkanen een aantal octaven lager inzetten,en met een briljant resultaat.
Het was een nog niet volledig benut trucje met een gitaar pedaal maar de gebroeders Reid hadden ook al die fijne pop melodieën om van Psychocandy een echt legendarisch album te maken.