The Jesus and Mary Chain - Psychocandy (1985)

Label: Blanco Y Negro

1. Just Like Honey (3:03)
  2. The Living End (2:16)
  3. Taste the Floor (2:56)
  4. The Hardest Walk (2:37)
  5. Cut Dead (2:46)
  6. In a Hole (3:02)
  7. Taste of Cindy (1:40)
  8. Some Candy Talking * (3:19)
  9. Never Understand (2:57)
  10. Inside Me (3:09)
  11. Sowing Seeds (2:50)
  12. My Little Underground (2:31)
  13. You Trip Me Up (2:25)
  14. Something's Wrong (4:01)
  15. It's So Hard (2:41)
  16. Suck * (2:08)
  17. Ambition * (3:31)
  18. Just Out of Reach * (2:08)
  19. Boyfriend's Dead * (1:42)
  20. Head * (3:52)
  21. Cracked * (3:48)
  22. Upside Down * (2:59)
  23. Vegetable Man * (3:34)
  24. In a Hole [BBC Radio Session] * (2:41)
  25. You Trip Me Up [BBC Radio Session] * (2:07)
  26. Never Understand [BBC Radio Session] * (3:08)
  27. Taste the Floor [BBC Radio Session] * (3:08)
  28. The Living End [BBC Radio Session] * (2:15)
  29. Inside Me [BBC Radio Session] * (3:00)
  30. Just Like Honey [BBC Radio Session] * (2:48)
  31. Some Candy Talking [BBC Radio Session] * (3:12)
  32. Psychocandy [BBC Radio Session] * (2:00)
  33. You Trip Me Up [BBC Radio Session] * (2:40)
  34. Cut Dead [BBC Radio Session] * (2:46)
  35. Up Too High [Demo] * (3:43)
  36. Upside Down [Demo] * (3:09)
  37. Never Understand [Demo] * (3:18)
  38. Taste the Floor [Demo] * (3:06)
  39. In a Hole [Demo] * (2:41)
  40. Something's Wrong [Demo] * (3:26)
  41. Just Like Honey [Demo] * (2:57)
  42. The Living End [Demo] * (2:16)
  43. My Little Underground [Demo] * (2:32)
  44. Never Understand [Alternate Version] * (3:25)
  45. Jesus Fuck * (2:29)
avatar van ajhorstink
De plaat kwam uit in 1985. De LP veel gedraaid op mijn studentenkamer, en wat een prachtige hoes!
De laatste tijd weer herontdekt via de plaat van The Horrors,die natuurlijk van nu zijn, maar ook beïnvloed door J&MC.
De clip van 'Just like honey" is ook prachtig: check YouTube!

Raymond.
Ben ik de enige die dit album wat van Suicide's debuut album vind hebben?

Eindelijk is ie een beetje gevallen...

Misterfool
Na het ontwapenende goede Just like honey, kan ik inderdaad beter mijn stofzuiger aanzetten. Goede shoegaze? allicht, maar dan niet zo melodisch als een My bloody Valentine.

avatar van Cygnus
Just Like Honey begint de plaat pas echt voor mij. Die stofzuiger in The Living End. En melodisch is het echt wel, je moet de peel sessions eens luisteren waarin ze nummers van dit albums akoestisch spelen. Ook zonder noise en feedback blijft dit moeiteloos overeind.

avatar van Castle
Geld ook voor Taste of Cindy, Inside me, Some Candy talking... Allemaal nummers die zonder stofzuigers en andere noise ook blijven staan...

Castle schreef:

Ik denk dat daarom het album zo hard klinkt. Door die afwisseling van hard en de vele rustpunten.
Die harde nummers komen dan veel harder aan.

Zit je lekker naar Just Like Honey te luisteren, komt er ineens The Living End en Taste The Floor er overheen denderen. Dan schrik je wel even wakker.

Milestones
Weet nog goed dat dit album in 1985 een verpletterende indruk maakte op alles en iedereen. Alle jaarlijstjes werden op het laatste moment aangepast. Bart Chabot was degene die in de Wilde Wereld van VPRO dit album definitief op de kaart zette. De stofzuiger werd weer hip en dit album klinkt sindsdien tijdloos. Ook de opvolger Darklands is prachtig. Persoonlijk vind ik dit veel beter dan My Bloody Valentine, maar dat is een kwestie van smaak. Dit album mag in geen CD kast ontbreken.

Ik heb alleen dit album van The Jesus and Mary Chain.
Laatst weer opnieuw beluisterd en ik had meteen weer goede herinneringen aan die VPRO-woensdag. Bram van Splunteren en Fons Dellen hadden dat gave radioprogramma De Wilde Wereld waarin veel nieuwe muziek gedraaid werd, zo ook de The Jesus and Mary Chain.
Nu staat op mijn verlanglijstje Original Album Classics met daarin 5 originele albums van TJAMC. Ik herinner me ook nog rond die tijd de band Meat Whiplash die net zoals TJAMC klonk. Ze zaten op het Creation label waar ook TJAMC ooit op debuteerde.
Na dit album deden ze de drilboor weg en kwamen ze in de gewone Britse hitlijsten terecht.

welk redelijke nummers maar vooral jammer van dat klote gitaargeluid af en toe.

JimMorrison71 schreef:
welk redelijke nummers maar vooral jammer van dat klote gitaargeluid af en toe.

Gisteren door de opleving van berichten weer gedraaid, maar het album is opgenomen in een tijd digitaal opnemen en Cd's nog net begon, pls wie weet hoe klein het budget van de heren was om een goede kwaliteit opnames te kunnen doen?

avatar van WesleyX16
Je moet van feedback en distortion houden. Ik hou er van (heb er altijd van gehouden), mits er genoeg afwisseling overblijft.

Oh ja toen ik dit CD'tje aan iemand liet zien, vroeg ze of het Gospel was? Ik zei daarop: "Nou nee, niet echt." Alhoewel?! Ik begin even te twijfelen. Ze zingen ook op een nummer "In the name of Jesus".

avatar van Castle
Volgens mij hadden de broetjes Reid maar 1 geloof, ze waren zwaar onder LSD en andere PsychoCandy..... Vandaar ze optredens van 10 a 15 minuten net volhielden...

dj@
Geen gemakkelijk beluisterbaar album; ik moet er voor in de stemming zijn. Wel nieuw/vernieuwend/trendsettend.

avatar van raymondkeuters
Ik heb de cd weer eens opstaan. Ik word hier altijd vrolijk van; lekkere herrie is (bijna) altijd goed. Upisde Down had hier ook goed tussen gepast. Never understand me, In a Hole en You trip me up zijn favoriet. Super album; al meer dan 25 jaar!

Beste plaat aller tijden, vooral omdat het een ideale combinatie is van enorme distortion en fuzz enerzijds en geweldige melodieën anderzijds.

avatar van Mjuman
pixie66 schreef:

Zou bijna zeggen:probeer de hedendaagse, Deense Raveonettes eens-hun stofzuigerd maakt nog meer herrie

Of het eerste EP'tje van Dum Dum Girls.

Ken ik inderdaad allemaal. Raveonettes zijn ook erg goed. Maar het komt niet in de buurt van Psychocandy, net zo mijn trouwens als de andere platen van JAMC bij hun debuut de buurt komen..

avatar van WesleyX16
De enige band die echt in de buurt van JAMC komen is A Place To Bury Strangers.

avatar van Lexicon Devil
Het lijkt wel The Beach Boys met astma.

avatar van raymondkeuters
Lexicon Devil schreef:
Het lijkt wel The Beach Boys met astma.

Als ik naar jouw top 10 kijk vind ik wel dat je smaak hebt! Misschien moet je het echt nog een paar kansen geven. Dit is echt goed hoor.... hoewel ik beach boys met astma wel briljant bedacht vind!

avatar van Lexicon Devil
Zojuist verhoogt met een halve ster. Niet geheel vanwege het sympathieke commentaar raymondkeuters maar vooral vanwege het nummer In A Hole.

Je kunt trouwens wel horen dat deze plaat een enorme inspiratie moet zijn geweest voor de Raveonettes.

Is op dit album dezelfde drilboor gebruikt als bij Bart Huges, de man die wereldberoemd werd door in 1965 een gaatje in zijn voorhoofd te boren om zijn bewustzijn te verruimen?

avatar van freakey
WesleyX16 schreef:
De enige band die echt in de buurt van JAMC komen is A Place To Bury Strangers.

Sluit ik me volledig bij aan

avatar van SpaceLee
Goeie plaat, een hevig distorted noise-versie van Joy Division komt soms in me op.

dazzler schreef:
Voor de liefhebbers ...

The Jesus And Mary Chain beweerde destijds dat ze de opvolgers waren van Bo Diddley, The Rolling Stones en The Sex Pistols. En zij vertelde er nog even bij dat zij de beste band van het moment waren. Lekker bescheiden!

Zij hadden in ieder geval een sound die niemand anders maakte. Dus zij hadden een punt om over op te scheppen. Maar ik geloofde niet dat de hele wereld aan hun voeten lag.

avatar van Castle
Niemand aan hun voeten, hahaha zou dat ook wel door hen opgemerkt zijn in die jaren?
Ze waren amper in staat uit hun doppen te kijken, laat staan dit op te merken.

Maar zonder de noise en distortion, blijven de nummers wel strak over eind.

avatar van freakey
WesleyX16 schreef:
...Jammer dat Some Candy Talking de gewone versie er niet bij wordt geleverd. Op mijn CD'tje ontbreekt dat nummer helemaal. Ik heb helaas de originele versie...

Op de originele CD versie staat ie volgens mij juist wel hoor.....