Radiohead - The King of Limbs (2011)

Rock / Electronic
Uitgebracht in eigen beheer

1. Bloom (5:15)
  2. Morning Mr. Magpie (4:41)
  3. Little by Little (4:27)
  4. Feral (3:13)
  5. Lotus Flower (5:00)
  6. Codex (4:47)
  7. Give Up the Ghost (4:50)
  8. Separator (5:20)
avatar van akira124
0,5
WJW schreef:
Ik vind het altijd een beetje flauw om zulke lage noteringen te geven. Als iets mijn smaak niet is, zal ik het ongetwijfeld laag beoordelen, maar ik kan ook aan mezelf toegeven dat het mijn ding niet is en gewoon in zijn geheel de stem achterwege laten.

Mijn smaak is erg breed en ik houd van vele genre's. Waar ik bijvoorbeeld niet op ga stemmen is Hip-Hop dit vind ik persoonlijk vreselijk en ik weet van te voren al dat dit mijn punt zal beïnvloeden. Dit zal dan niet redelijk zijn.

Tevens kan ik Radiohead over het algemeen wel waarderen maar dit album vind ik gewoon niet meer als 0.5* waard.

akira124 schreef:

Heh, wat vindt je dan zo slecht eraan? staan toch wel nummers op die weer heel mooi zijn en zo tussen eerder werk van radiohead konden staan, ben benieuwd wat jou nou tot die 0,5 brengt

Akira124 geeft hierboven zelf al aan dat hij dit album veel minder vindt dan OK Computer. Het ligt meer in het verlengde van The Eraser. Verder boeit de muziek hem niet en wordt hij er zenuwachtig van. Hij waardeert Radiohead iha wel en besluit om 0,5* te geven.

Kortom, het gaat hier om een op de vorige pagina nog onderbouwde stem. Ik vind het zelf wat aan de lage kant, maar zo werkt het volgens mij wel op Musicmeter. Ik hoop dat ik het goed heb samengevat akira124?

avatar van akira124
0,5
west schreef:

Goed samengevat

avatar van Deren Bliksem
Maar.. waarom vind je dat goed samengevat?

Mooi!

Het zal mogelijk in de 43 (!) pagina's hiervoor wel vermeld zijn, maar wisten jullie dat dit album The King Of Limbs vernoemd is naar een oude boom vlakbij de opnamestudio? Dat vind ik dan wel weer mooi.

avatar van Rudi S
west schreef:
Mooi!

maar wisten jullie dat dit album The King Of Limbs vernoemd is naar een oude boom vlakbij de opnamestudio? .

The Joshua tree

Improvision
De eerste keer dat een Radiohead-album zo'n impact had bij de eerste luisterbeurt. Wat een geniale plaat zeg!

avatar van Paranoid Android
Het album nu een aantal keren aandachtig beluistert, maar hij blijft voor nu hangen op 3*.
Uitschieter is voor mij toch wel Lotus Flower op dit moment.
Het verhogen van mijn stem zie ik nog wel aankomen maar voor nu zet ik hem nog maar eens op.

avatar van Deren Bliksem
Hey, dat vind ik opvallend als ik je top-10 zo bekijk. En je avatar natuurlijk.

avatar van Barney Stinson
Lang heb ik uitgekeken naar dit nieuwe album na het prachtige In Rainbows. The King of Limbs ligt in het verlengde hiervan en hij luistert goed weg maar voorlopig heb ik geen noemenswaardige uitschieters ontdekt. 3* voor nu in de hoop dat er nog iets bijkomt na meerdere luisterbeurten.

avatar van xrockerx

Yep

Haha, goeie !

avatar van Blue88
Teunnis schreef:
Grappig, hoe meer ik er naar luister, des te meer ik er van overtuigd ben dat de drie minst populaire nummers de drie beste zijn (Bloom, Morning Mr Magpie, Feral). Voorlopige tussenstand is 4*. Maar ik merk gewoon dat dit album vooral tijd (is iets anders dan luisterbeurten) nodig heeft. Vind dat dit album een stel kloten mist. Wat agressie en dynamiek had het wel goed gedaan.

Helemaal eens. Beetje flets. Het eindigt daarentegen wel briljant, iets wat het album een 4,0 maakt ipv 3,5.

avatar van vork666
Eerste indruk: goede melodieën en loops, volkomen gebrek aan dynamiek. Er is niets mis met minimalisme, maar dan moet het wel wérken: zo'n pruttelende Morning Mr. Magpie lijdt bijvoorbeeld niet alleen onder een iets te wiebelige drumloop, maar ook onder het complete gebrek aan spanning (een verdwaalde baslijn in het midden lijkt misschien als climax te fungeren). Zo bestaat eigenlijk het hele album uit loops die vijf minuten doorwalsen en vervolgens vrij nonchalant weer uit de luidsprekers verdwijnen.
Voorlopig op de 3.5* wegens de toch wel lekkere sound.

avatar van jeroenheinz
Grappig om te zien hoeveel reacties er inmiddels op dit album zijn.. Heb het plaatje daarom ook maar eens geluisterd om te kijken of die drukte terecht is.
Conclusie: Vind het een matige en ronduit vervelende plaat. De nummers zijn of slaapverwekkend of om totaal zenuwachtig van te worden door de irritante zang van Yorke. Het is verder ook niet te bewijzen, maar ik vraag me af of de waardering voor dit album ook zo hoog zou zijn als het door een onbekend bandje was gemaakt.

1,5
SSS
suuk schreef:

Ik ben wel benieuwd waarom er mensen zijn die hiervoor een 5,0 stemmen, waaronder jij zelf. (Je bent vast een fan en dan moet je wel...)

avatar van bloempje24
Inmiddels heb ik de nieuwe cd van Radiohead een stuk of 5-6x volledig beluisterd. Toch tijd voor een 'eerste' impressie. Wat direct opvalt is de piekfijne en zuivere productie. Rauwe randjes zijn eigenlijk niet te bekennen en aan iedere seconde is aandacht besteed.

Bloom: het album begint veelbelovend met een bijna klassiek aandoende pianomelodie. Deze melodie wordt vervormd en blijft de hele track op de achtergrond aanwezig. Er komen extra geluiden bij, zoals een overstuurde drum en een diepe bass. Vervolgens zingt Yorke licht en zuiver zijn falsetto. Op de helft van de track vormen zich lange klanttappijten en hoor je iets wat lijkt op blazers en een viool. Dit gemengd met meerdere lagen stemmen van Yorke geeft sfeer en weet de volle track echt te boeien. Het nummer gaat maar door, op het eind hoor je druppels vallen en loopt Bloom op een natuurlijke manier over naar track 2.

Morning Mr. Magpie is op zich niet verkeerd, maar het lijkt hoorbaar dat een nummer van 10 jaar geleden in een elektronisch jasje is gegoten. De track heeft op momenten veel weg van 'The Gloaming' en zou zo een left-over kunnen zijn van Hail To The Thief.

Little by Little heeft dan weer de sound van Kid A (In Limbo) en geeft de gitaren een kans om zich te profileren. Het nummer kabbelt rustig voort met de inmiddels bekende overstuurde beat. Niets mis mee, maar geen topper in het oeuvre, wel een live favoriet.

Feral is interessant, een donkere en diepe bass. Vele lagen van Yorke's stem en een soort van Pull/Pulk, maar dan beter. Echter is ook hier 'The Gloaming' niet ver weg en na 7 jaar mag je iets meer variatie of een ander (geevolueerd) geluid verwachten.

Evolutie komt wel op Lotus Flower. Alle ingredienten die de elektronbische Radiohead kenmerken worden hier mooi verpakt in een luchtig en catchy nummer.

Codex is uiteraard een nummer in de trand van Pyramid Song, Sail To The Moon en Videotape. De ingredienten gaan door de blender en er komt iets acceptabels uit, zonder te verrassen of te vernieuwen. Het niveau van Pyramid Song wordt niet overtroffen, noch worden en nieuwe wegen bewandeld. Ondanks de positieve geluiden vind ik dit nummer, om die redenen, overbodig.

Give Up The Ghost is op zich een leuk nummer, zeker voor de fans van het eerste uur, maar past qua stijl en uitvoering niet op deze plaat.

Seperator gaat weer terug naar de basis van dit album: elektronica met de herkenbare Radiohead sound. Een mooie bass met daaraan vast een gekke tokkel die ik niet kan plaatsen. De track bouwt mooi op met gitaren, extra lagen stemmen, elektrische piano's. Net als de rest van dit album komt het zo veel beter tot z'n recht met een kwaliteits geluidsinstallatie. Dit is geen muggenziften maar bijna een vereiste om de nuance op de achtergrond te kunnen horen.

Bij mij overheerst op dit moment een Hail To The Thief gevoel. Een veelbelovend en uitstekend begin, maar gaandeweg het album wordt, ondanks de korte speelduur, de sound van het album overboord gegooid en ontstaat er jammer genoeg een losse verzameling van liedjes. De meeste nummers voldoen aan de minimale eisen, maar buiten Bloom wordt er te vaak in de oude doos gezocht.

Op dit moment geef ik 3,5*

avatar van Splinter
Eindelijk weer een nieuwe Radiohead! In eerste instantie lijkt dit album wat minder toegangelijk, maar ik heb het idee dat dit album nog ontzettend gaat groeien. De meeste nummers slaan niet als een bom in, maar moeten langzaam in je hoofd sluipen. Durf er na de eerste luisterbeurt nog geen cijfer aan vast te koppelen.

avatar van Timo-otje
SSS schreef:

Wat een onzin. Ik heb 4 Radiohead albums in mijn top 10 staan maar geef dit album toch ''maar' maximaal 4 sterren. Je moet altijd objectief blijven in beoordeling vind ik. Ik vind Radiohead een geweldige band, mijn favoriete zelfs maar dit album is het gewoon niet, hoe goed ik Radiohead ook vind.

1,5
SSS
Timo-otje schreef:

4 albums van één band in je top 10, is dat niet een beetje overdreven met alle muziek dat er is gemaakt? Ik vind een 4 nog steeds aan de hoge kant als je zelf aangeeft dat dit het gewoon niet is.

SSS schreef:

Ik snap dat je niet alle post in de ruime 44 pagina's heb gelezen maar op pagina 41 heb ik een recensie geschreven en sinds gister is mijn mening alleen nog maar positiever geworden. Tja, je bent nooit objectief, vooral omdat ik grote fan van radiohead bent. Maar niemand kan ontkennen dat radiohead een bepaalde stijl (stijlen) heeft die op verschillende werken altijd weer terugkomen. Vandaar wellicht het fanboy-gehalte

avatar van Timo-otje
SSS schreef:

In vergelijking met de andere Radiohead albums bedoel ik dan . Er staan een paar goede nummers op maar dit is echt het maximale. Had hem eerst op 3,5 sterren staan. Dit zal bij mij nooit 5 sterren worden.

avatar van blonde redhead
jeroenheinz schreef:

Ik denk het niet, maar ik vind dat ook niet belangrijk. Ik denk dat grote mensen die zichzelf in het verleden hebben bewezen ook wat meer respect verdienen. Wel denk ik dat het verschil niet zo heel groot zal zijn, omdat er bij deze bands ook vaat haatstemmen worden gegeven. Ik moet nog erg wennen aan deze plaat. En begin dus erg laag maar dit kan altijd nog veranderen bij mij.

avatar van niels94
Ik heb dit album nu al ontzettend vaak beluisterd, wel 20 keer als het niet meer is, en durf de 4,5 al te geven. Het was een groeiproces, maar ik kan nu echt ontzettend genieten van dit album. Er is zoveel te ontdekken, het is zo knap gemaakt. Vooral met koptelefoon komt dit goed tot zijn recht. Elk nummer is prachtig. Het is weer anders dan voorheen en toch typisch Radiohead (voor zover je iets kunt aanwijzen dat 'typisch Radiohead' is).

Ik heb alleen Feral als favoriet aangewezen omdat ik geen tweede kan kiezen, ligt allemaal te dicht bij elkaar.

avatar van Tegid.mzk
Ik wil even een lans breken voor Bloom. Erg mooi, vooral met die trompetten. Brengt me een beetje in de sfeer van David Sylvian of Talk Talk. Alleen is dit nummer iets nerveuzer.

Bramhead
Ik heb het album nu al zo'n 30 keer helemaal geluisterd, sommige liedjes (Codex, Lotus Flower, Little By LIttle) iets meer en het word gewoon elke keer weer beter. Ik vond het de eerste keren niet echt heel boeiend, maar ik denk dat je bij een album als dit gewoon echt even moet wennen aan de sfeer en dergelijke.

Ik ben weer erg tevreden met dit nieuwe album, ook weet ik bijna zeker dat er dit jaar nog meer te verwachten valt van Radiohead.

4,5* voor nu.

avatar van AOVV
Bramhead schreef:

Hoezo, je weet dat bijna zeker? Hebben de heren van Radiohead het je ingefluisterd of zo? Het valt me wel op dat veel mensen hier denken dat dit niet alles is. Kan best zijn, maar voorlopig is dit alles, mensen.

avatar van verdronkenvis
Ik heb me kapot geergerd aan dat experimentele gejengel, er zit in deze plaat totaal geen flow, zoals wel bij in rainbows het geval is.

avatar van Chronos85
Ha, als je dit experimenteel noemt kan je met Kid A en vooral Amnesiac je lol op. Het zijn vaak geen rechttoerechtaan songs met refrein/coupletstructuur, maar experimenteel zou ik het ook niet echt willen noemen. Waar Thom Yorke bijvoorbeeld de mosterd vandaan haalt, Flying Lotus, dat zou ik experimenteel durven noemen. Yorke kanaliseert deze experimenten in door drones gedomineerde popsongs.