The Doors - L.A. Woman (1971)

Rock / Blues
Label: Elektra

1. The Changeling (4:21)
  2. Love Her Madly (3:20)
  3. Been Down So Long (4:41)
  4. Cars Hiss by My Window (4:41)
  5. L.A. Woman (7:53)
  6. L'America (4:38)
  7. Hyacinth House (3:12)
  8. Crawling King Snake (5:00)
  9. The WASP (Texas Radio and the Big Beat) (4:15)
  10. Riders on the Storm (7:15)
  11. Orange Country Suite * (5:45)
  12. (You Need Meat) Don't Go No Further * (3:41)
  13. The Changeling [Alternate Version] * (4:50)
  14. Love Her Madly [Alternate Version] * (3:57)
  15. Cars Hiss by My Window [Alternate Version] * (4:40)
  16. L.A. Woman [Alternate Version] * (8:49)
  17. The WASP [Texas Radio and the Big Beat) (Alternate Version] * (5:34)
  18. Been Down So Long [Alternate Version] * (5:06)
  19. Riders on the Storm [Alternate Version] * (9:08)
  20. She Smells So Nice * (3:23)
  21. Rock Me * (5:56)
  22. The WASP [Instrumental] * (4:22)
avatar van Johnny Marr
Onzin. The Doors heeft met Morrison geen enkel zwak album gemaakt, sterker: ze zijn allemaal geniaal en 5 sterren waard buiten The Soft Parade die ik op 4,5 heb staan.

Cured
Onzin, Sjonnie . Ze hebben 2 toppers gemaakt, 2/3 goede/ruim voldoende en 1 mindere.

avatar van Johnny Marr
Ik geloof mijn ogen niet, maar goed.
Gelukkig zijn we het er beiden over eens dat Achtung Baby het geniaalste album ooit gemaakt is.

Cured
Je bedoelt je oren. Enfin, geniet ervan.

avatar van little lion man
Ik skip nooit

avatar van Soundtracks
Op lp gehad en later rond 1988 gelijk op cd gekocht. Volgens mij uit tevredenheid de lp dus weg gedaan met Morrison Hotel, dom van mij. The Doors is en blijft status houden. En dat is voor iedereen duidelijk. Riders On The Storm vond ik helemaal te gek, ik vond de rest van 't album ook geweldig. Cars Hiss By My Window ook veel gedraaid want daar werd ik erg relaxt van. Maar er zit verschillende ritmes in vooral de titel track heeft pas een mooie. Er staan voor mij duidelijk geen mindere nummers op. Het geheel van 't album is gewoon fantastisch te noemen. Geweldig rauw stem geluid van Morrison tot de passende orgel sound van Ray Manzarek, gitaarwerk van Krieger, drums van Densmore en ook nog credit voor de bass die gedaan is door Jerry Scheff.

Hierna overleed lizard king Morrison. Voor sommigen gelijk 't einde van The Doors. Vooral als je naar de documentaires kijkt. De aandacht voor The Doors na Morrison is er niet. Aan de ene kant begrijpelijk. Hierna zijn Manzarek, Krieger en Densmore doorgegaan. Maar duidelijk met een gemis aan doorbrekende resultaten.
5,0.

Fraaie laatste plaat van the Doors. De in de studio met 2 muzikanten versterkte band, speelt de pannen van het dak en Jim declameert en zingt zoals alleen hij dat kan. Per LP kant springen er wel steeds 3 nummers uit. Op Side A de funky opener The Changeling, met wat Stax invloeden. De heerlijke single Don't You Love Here Madly en natuurlijk het sterke L.A. Woman met dat briljante einde.

Op Side B springen de laatste 3 nummers eruit, en hoe! Werkelijk sublieme muziek krijgen we te horen en oh wat is het jammer dat deze lijn niet doorgezet kon worden door het overlijden van Jim.
Crawling King Snake IS Jim Morisson: wat een voordracht alleen al. WASP heeft inderdaad een fraaie Big Beat en ook wat soul. Over soulful gesproken: bij Riders on the Storm moet ik soms aan the Ghetto van Donny Hathaway denken, beide prachtige songs.
The Doors hebben in ieder geval op 1 van hun hoogtepunten afscheid genomen.

avatar van uffing
Wat een fijne plaat is dit toch. Onlangs had ik hem weer in de auto op staan en het viel me toch wel op dat hier een behoorlijke blues sfeer overheerst en wat pakt dat heerlijk uit zeg. Speciale vermelding verdient John Densmore op dit album, wat een geweldig drumpartijen speelt hij hier zeg. Het bevat met Riders on the Storm ook nog één van de mooiste albumafsluiters ooit.

Super album, dat geen moment verveelt en aleen maar uit top(!) nummers bestaat.
ook the DOORS Alive speelden veel nummers hiervan (22/12/ de Boerderij).
Misschien wel hun beste album...

avatar van -SprayIt-
Johnny Marr schreef:

Gelukkig zijn we het er beiden over eens dat ( ) het geniaalste album ooit gemaakt is.

avatar van Supersid
Onlangs de 40th anniversary editie gescoord. Het moet toch even van me af dat ik dat een zéér aangename toevoeging vind aan 1 van mijn favoriete albums aller tijden. Wat een relaxte, vette sfeer hangt over die alternate takes! Dit is niet iets wat ik na 1x beluisteren onder het stof ga jagen...

avatar van spinout
Ik heb die extra nummers zo'n twee jaar geleden tijdens een vliegreis beluisterd. Die zijn niet goed om de éénheid van het album te bewaren. Wel interessant uiteraard.

avatar van Ken Sherry
Geweldig Album. Hoogtepunt voor mij is het titelnummer:
Ik heb alleen 1 vraag. Ik weet alleen niet of dit de juiste plek is om hem te stellen, maar ik doe het toch:
zingt Jim nou in Riders on the Storm 'sweet family' of 'sweet memory' will die?

Sweet family will die

buizen
Was vroeger kind aan huis in een soort hippie-achtige leefgemeenschap. Kampvuur, voetbal, kruiden en The Doors. Geweldige herinneringen aan deze totaal grijs gedraaide elpee.

avatar van Funky Bookie
De zwanenzang van Jimbo.
The Doors waren al aan het bewegen richting de blues en L.A. Woman is een echte bluesplaat met Doorsiaanse invalshoek.
Waar Jim zijn stem een album nog eerder krakerig en onvast was, die hier definitief gebroken en heft een schitterend doorleefd geluid, waardoor het vocal weer een stuk beter is dan op de vorige 2 albums. Ik heb ook het idee dat de heren weer plezier hadden tijdens de opnames.
Het is heel interessant om dit album en het debuut direct na elkaar te beluisteren, omdat je dan hoort hoe groot de verschillen zijn. De stem van Jim is in een paar jaar volledig naar de knoppen gegaan en het bluesrockgeluid van het laatste album is minder origineel dan de "vroege" Doors, maar past wel ontzettend goed bij de niuewe stem van Jim.

Dan de nummers:
The Changeling is een knallende opener. De stemming is direct gezet met dit heerlijke bluesrock nummer. Voor mij 1 van de beste tracks van het album.
Love Her Madly klinkt het meest als de oude Doors. Vrij veel psychedelica, maar de stem van Jim past minder goed bij deze muzieksoort dan vroeger, wat voor mij een bizar, maar lekker sfeertje aan het nummer geeft.
Been Down So Long is vocal geen hoogtepunt, maar het knalt wel ontzettend lekker. De later toegevoegde alternatieve track vind ik beter dan de versie die op het originele album verschenen is.
Cars Hiss by My Window is onvervalste blues in de stijl van de grote blueshelden.
L.A. Woman is een heel bijzonder nummer. Je kan hier een korte versie van maken en dan is het ook een niet heel bijzonder buesnummer. Hier gaat echter een typisch Doors sausje overheen wat dit tot een heel bijzonder nummer maakt. Een hoogtepunt in het oeuvre.
L'America is een wat apart nummer, maar wel heel lekker.
Hyacinth House is het rustpunt van het album.
Crawling King Snake ook weer hele klassieke blues. Dit laat nog maar eens horen dat Jim aan het eind een goede blueszanger was.
The WASP [Texas Radio and the Big Beat] vind ik het minste nummer van het album.
Riders on the Storm is een heerlijk jazzy nummer en achter een mooie symbolische afsluiter. The Doors kwamen met Break On Through ooit de muziekgeschiedenis in geknald en als Riders On The Storm eindigen ze hun eigen geschiedenis waardig.

Voor de vinyl liefhebbers. Op amazon.ca hebben ze nog een exemplaar van de ltd. 2LP 45RPM remaster voor een gunstige prijs.

avatar van lennon
Tja.. canada.. dan betaal je nog invoer kosten die de prijs aardig omhoog drijven..

Meestal niet hoor: je moet de goedkoopste 'shipping' nemen. Het duurt wel iets langer voordat 'ie binnen is.

avatar van lennon
west schreef:

Dat woordje meestal.... Ik heb ooit een mooi Duran Duran item besteld.. maar uiteindelijk bijna 50% meer moeten betalen daarom. Ik gok t niet meer

Duimen dan voor mij!

En toen verstuurden ze 'm met de koerier: ik heb 'm al.... na 4 dagen. En dus met invoerrechten, maar het viel me mee. Alles bij elkaar kom ik op de gewone prijs van deze editie uit. En ik heb 't er allemaal graag voor over, want dit klinkt echt niet normaal zo goed. Over deze Quality Record Pressings, zoals het erop staat: 'the best LP's ever pressed'. En alles door een heel team analoog gemastered. Wow!

Dit is 'm trouwens:
Doors, The - L.A. Woman (Vinyl, Album) at Discogs

avatar van henk01
Lekker hoor. Af en toe pak ik 'm weer. Staat veel moois op.

avatar van bikkel2
Bewogen laatste Doors plaat. De laatste met Jim en niet meer met producer Paul Rotchild, die vond dat de groep onder zijn kunnen presteerde.
Een artistieke achteruitgang noemde hij het - hij hekelde met name Love Her Madly.
L.A Woman is derhalve een geslaagde plaat.
Een tijdperk waar dingen zouden veranderen.
The Doors wilden wat meer jazz introduceren in hun sound en dat is hier in lichte mate terug te horen.
Maar de bluesrock is ook een dingetje hier.
Het is wat straighter her en der, iets wat op Morrison Hotel al zijn intrede deed.
Jim zingt zoals bekend rauwer en doorleefder.
Geen nadeel in de selectie songs die wij voorgeschotelt krijgen.
De opener The Changeling is een voorbeeldige swingende funker waar Jim goed raad mee weet.
De toevoeging van de basgitaar helpt enorm aan de impact.
Love Her Madly is een wat vertrouwdere Doors song.
De honky tonk piano is het fundument waar de band lekker om heen speelt en de akkoordenwisseling is heel goed bedacht.
De twee songs die volgen zijn aardig en bluessy maar niet onmisbaar.
De titeltrack is een classic. Opzwepend, een hese en dreigende Jim en Krieger en Manzarek die het voorbeeldig invullen en elkaar prima vinden. iHet half-time ritme in het midden.....zeer organisch gespeeld. Verveeld nooit.
L' America is een uitstekende follow up met veel afwisseling en met de nodige ritmische vernuftheden.
Je zou bijna vergeten hoe goed John Densmore wel niet was. Zeer originele drummer met zijn jazzy insteek. Topdrummers uit die tijd waren echt onderscheidend.
Ja en dan Hyacinth House. Top song wederom, mooie tekst en een geweldige akkoordenreeks van Krieger wederom. En wat zingt Jim geweldig hier. Crawling King Blues, een dreigende gemene blues met veel lading.
The Wasp, ook een memorabel werkje.
Fascinerend ook met Jim die preekt en de woorden als een volleerde dichter ten hore brengt. De band als aanjager.
1 van de sterkste songs van een plaat die in de 2e helft alsmaar beter lijken te worden.
Het slot is natuurlijk iconisch en dat zal ook nooit meer veranderen. Last best en wat valt er nog aan toe te voegen. Iedereen kent deze.
De laatste song die Jim in zong en de cirkel is dan rond.
Hij toog na de opnames naar Parijs, zijn collega's achterlatend, om bewust of onbewust daar te sterven.
Hij de rebel, die zich steeds minder goed kon aanpassen in de wereld van wetten en regels, was opgebrand.
Moe van het strijden en zijn lichaam versleten van de inmense hoeveelheden drugs en drank, maakte zijn final trip.

Indrukwekkend slotstuk. Want natuurlijk hadden de overige Doors ondanks het streven om door te gaan geen bestaansrecht meer.
Daar was de rol van hun betreurde frontman veel te groot voor.

Prachtig stuk, bikkel2. Hoedje af. Erg leuk om te lezen

Dank Johnny!

avatar van Funky Bookie
Leuk bikkel2!
Jouw gevoel bij de plaat is zichtbaar. Vaak leuker dan een technische verhandeling.

avatar van bikkel2
Goed geconstateerd Funky Bookie Dank.

avatar van henk01
Na het lezen van je verhaal weer eens opgezet. Topalbum!

avatar van bikkel2
Dat is het zeker henk. Blij dat ik een bijdrage heb kunnen leveren om ' m weer eens te luisteren.