Bon Iver - Bon Iver, Bon Iver (2011)

Folk

7. Wash (4:58)
  8. Calgary (4:10)
  9. Lisbon, OH (1:33)
  10. Beth / Rest (5:16)
  11. Hinnom, TX [4AD / Jagjaguwar Session] * (3:07)
  12. Wash [4AD / Jagjaguwar Session] * (5:00)
  13. I Can't Make You Love Me [4AD / Jagjaguwar Session] * (4:29)
  14. Babys [4AD / Jagjaguwar Session] * (5:53)
  15. Beth / Rest [4AD / Jagjaguwar Session] * (6:10)
avatar van siepie
Ik heb 'm, ik heb 'm, ik heb 'm.... Heerlijk, die naald op vinyl... Magische plaat (vind ik dan he)!

Co Jackso schreef:
Wat mij betreft is dit album beter dan For Emma, Forever Ago. Terwijl ik dat album heb beloond met 4,5*. Het is de sfeer in dit album, in combinatie met kwalitiatief sterke nummers, dat veel indruk op mij heeft gemaakt. Er staat werkelijk niet één nummer op dat ik over zou willen slaan en het album vormt werkelijk één geheel. Ik ben trouwens wel blij dat Beth/Rest als laatste aan bod komt. Doordat dit nummer nogal afwijkt van de rest, zou het zeer storend zijn mocht deze halverwege het album geplaatst zijn.

Hoewel het moeilijk is, wil ik toch proberen om een paar nummers te bombarderen tot mijn favoriete nummers. Dit zijn op dit moment Perth (die prachtige opening), het gevoelige Holocene, de bombast in Calgary en toch ook Beth/Rest. Maar ook de samenzang in Towers is bijzonder, de verandering van toon tijdens Minnesota, het aparte geluid van Hinnom, de prachtige tekst van Michicant en het breekbare Wash. Kortom, elk nummer is bijzonder en bovengemiddeld goed. Al die kleine details zoals het geluid van de drums die soms wegvalt en op een ander moment weer terugkeert, de kleine tempoversnellingen, de bombastische opbouw tijdens sommige nummers en de samenzang zijn allemaal aspecten die mij heel erg aanspreken.

Bon Iver laat in ieder geval horen dat het een band is waar rekening mee gehouden moet worden, en het zal mij niet verbazen mocht dit album behoren tot de beste 3 albums van 2011. Waar al vele grote namen de belofte dit jaar niet hebben kunnen waarmaken, doet Bon Iver het wel. En vooral doordat dit totaal geen herhalingsoefening is in vergelijking met For Emma, Forver Ago, maakt het extra bijzonder.

Wat blijft muziek toch vreemd . Ik heb juist bij de eerste cd totaal geen neiging om een nummer over te slaan. Bij de nieuwe cd vind ik de nummers niet allemaal even sterk en verslapt regelmatig bij beluistering de aandacht.

avatar van Protonos
Eerst vond ik dit echt niks, maar nu begint de schoonheid van dit album zich te openbaren.
Ik verhoog deze en verlaag For Emma, omdat ik die bij nader inzien een stuk zwakker vind dan deze plaat.

Zo, hij ligt naast me, op vinyl en op CD. Vanavond eens even goed voor gaan zitten. Ben zeer benieuwd. Ik zou hem trouwens alleen voor de artwork al aanschaffen. Ook het boekje met handgeschreven teksten ziet er prachtig uit...

avatar van Rhythm & Poetry
Goed uitgevoerde muziek, wel wat saai.

avatar van pim556
Na een luisterbeurt of vijf durf ik te gaan stemmen.
Een verrassend album is het zeker.
Vergelijkingen met Coldplay heb ik al voorbij zien komen.
Daar ben ik het niet mee eens.
Het is zeker geen makkelijke plaat.

Dit album bevat meer instrumenten en is minder ingetogen.
Gelukkig gaat dit niet ten koste van de kwaliteit.
En nu hebben de andere bandleden ook eens wat te doen.

Voorlopig krijgt dit 4.5*, maar dit zou best eens kunnen stijgen.

Rizz
Rhythm & Poetry schreef:
Goed uitgevoerde muziek, wel wat saai.

Vind ik ook. Ik geef maar geen cijfer want ik vind dit net iets té saai en niet helemaal mijn smaak.

avatar van Timo-otje
pim556 schreef:

Vergelijkingen met Coldplay heb ik al voorbij zien komen.

Dat slaat echt helemaal nergens op, degene die dat zegt moet voor een hoortoestel gaan kijken.

avatar van pim556
Timo-otje schreef:

Ergens heel ver weg kan ik het me enigszins voorstellen.
Dit album lijkt in ieder geval meer op Coldplay dan het vorige, vanwege de instrumenten vooral. Natuurlijk is het heel anders dan Coldplay, maar als een artiest na een erg ingetogen debuut op zijn tweede plaat wat bombastischer klinkt, ligt het woord "stadionact" bij veel mensen helaas al op de tong.
Daar ben ik het dus ook totaal niet mee eens.

Stijn_Slayer
Anders dan het debuut, maar wel direct herkenbaar als Bon Iver. In principe vind ik het erg sterke liedjes, maar ik heb wel wat punten van kritiek. De productie vind ik niet top. Het klinkt redelijk selfmade, en soms ook een beetje volgepropt. De elektrische gitaar komt er ook niet lekker uit.

Verder mogen de vocale harmonieën veelzijdiger. Het is me nu te veel van hetzelfde. Misschien eens drie goede harmoniezangers met een eigen stemgeluid in de groep opnemen, en hen dan niet te ver naar achter duwen in de mix.

avatar van the viking
Wat heeft deze beste man een nare stem .Jammer! Instrumentaal klinkt het wel aardig.

avatar van Eveningguard
Die stem maakt Bon Iver Bon Iver. Wen er aan en je zult er anders over denken. Die stem maakt de muziek bijzonder.

avatar van RestLove
Toch opvallend dat hij vandaag bij de FRS hier nog niet te krijgen was en bij Plato Rotterdam niet netjes tussen de nieuwe releases was uitgestald. Dacht dat toch wel veel mensen op deze plaat zaten te wachten. Ach ja, ik heb 'm, daar draait het om.

Waar komt alle kritiek op Beth/Rest vandaan mensen? Veel over gelezen op het internet, gisteravond voor het eerst gehoord. Wat een geweldig nummer is dat zeg!

Het zijn bijna allemaal mooie minimalistische liedjes, alleen die hoge ijle stem ! Kan er maar niet aan wennen. Na een tijdje slaat de irritatie toe...

Wat een geweldig album is dit zeg! Ik heb hem meteen maar besteld, want deze moet hier op de plank staan. De muziek is eigenlijk hetzelfde als op 'For Emma, Forever Ago' maar de nummers zijn veel meer 'aangekleed'.

avatar van Dutchmuppet
Wat een verschrikkelijk briljante climax heeft Calgory toch, van mij mocht het hele nummer volstaan met die spacy gitaar-riff op het eind! Maar dan zou de irritatie toch alweer snel toeslaan waardoor het nummer perfect gedosseert blijft. Na inmiddels 100 luisterbeurten heb ik de rest met slechts 5 luisterbeurten volgens mij nog geen kans gegeven.. toch maar snel doen, wat mij moeilijk valt

avatar van RestLove
Joristus schreef:

Ik denk dat wij onder de weinigen zijn die dit nummer waarderen. De eerste keer vond ik het ook niets. Ik heb overigens ook een hekel aan synthesizers dus dat maakte de boel er niet beter op. Echter, na een paar luisterbeurten is het niet meer storend en eerder verrijkend. Bij dit album wordt je gegrepen door de kleine dingetjes, de overgang in Perth, de piano in Wash. etc. In Beth/Rest is dat voor mij de elektrische gitaar die telkens op gevoelige momenten inhaakt, kippenvel...

avatar van lauradance
Daar waar zijn vorige album nog een beetje mee te zingen was lijkt dat met dit album niet het geval. Hierdoor lijkt het voor mij dat Bon Iver er met dit album voor gekozen heeft enkel luisterliedjes te maken, iets wat het voor mij net wat onttoegankelijker maakt.

Maar dit is de conclusie na de eerste luisterbeurt, er zullen er zeker meer volgen.

avatar van oceanvolta
Liefhebbers van Bon Iver, check deze plaat van Will Samson en u zult niet teleurgesteld worden.

RestLove schreef:

Inderdaad, kippenvel. Het begin klinkt misschien 'fout' maar naarmate het nummer vordert wordt het steeds mooier en de climax aan het einde is van grote schoonheid...

avatar van RensZ
Ik vind Beth/Rest ook een van de betere nummers van dit album. Vooral de climax naar het einde toe met de gitaarsolo, geweldig.

Bon Iver, Bon Iver. In de vroege zomertijd een dubbele ode aan de herfst. Het seizoen van melancholie, nostalgie en verlangen. Nu wil het toeval dat terwijl ik dit schrijf op één van de laatste dagen van de lente, het weer me sterk doet denken aan dat op een gemiddelde dag in november.

Bon Iver, zo is hij een vitaal onderdeel van je dagelijks leven, verovert hij je hart met prachtige minimalistische, maar oh zo gevoelige muziek, en zo is hij ruim twee jaar nergens te bekennen. Op Perth is het in eerste instantie nog niet helemaal duidelijk, maar Bon Iver is wel degelijk een andere act dan op het geweldige For Emma, Forever Ago. Bon Iver is een band. Dat was het al op de Blood Bank EP, maar nu lijkt men een duidelijk geluid te hebben gevonden. Een geluid dat zeer interessant te noemen is. Het is voller, rijker aan instrumentatie dan de oude Bon Iver, maar is vergeleken met andere acts nog altijd zeer sereen te noemen. Tenminste, op veel momenten. Zodra op Perth de climax aanbreekt is het echt duidelijk: Justin Vernon gaat wel degelijk een nieuw kunstje opvoeren in de komende 40 minuten.

En toch klinkt het album hartstikke vertrouwd. Bon Iver heeft mijn hart ooit veroverd omdat het geluid wat het maakt zo uniek is. Die ijle, breekbare manier van zingen, al dan niet door de autotune geslingerd, geeft bijna ieder nummer een desolaat karakter. Let daarnaast op de technische aspecten. Bon Iver heeft er, ook op deze plaat een aardje naar om spanningen niet in te lossen (Holocene) of een stilte net even iets langer te laten duren (Beth/Rest) wat resulteert in een ongemakkelijk gevoel. Bovendien hebben de meeste nummers slechts vaag te maken met een echte songstructuur. Hoe vaak kun je echt een refrein onderscheiden? Niet vaak.

Hoe ik de plaat precies waardeer is zelfs voor mij nog grotendeels een raadsel. Steeds positiever, dat wel. Het is weer zo'n plaat die je moet doorgronden. Hoewel de meeste nummers (Perth uitgezonderd, die was meteen raak) in eerste instantie aanvoelden als een lichte teleurstelling, beginnen ze toch weer aan me te groeien. Towers bijvoorbeeld, met die smakelijke tempoversnelling, is een prachtig nummer. Het weet zich inmiddels te onderscheiden. En Michicant, dat saaie lange eentonige ding? Ja, het bezorgt me inmiddels al rillingen. Wash? Twee sprongen heen-en-terug op de piano, maar het past wel in de context van het album.

Het voornaamste punt is, dat Bon Iver muziek maakt zoals ik het nergens anders hoor. Het heeft deels te maken met de aparte gebruik van elektronica, en het creëren van ongemakkelijke muzikale landschappen, maar het is ook vooral een gevoel wat leeft in mijn gedachten.

avatar van Ducoz
En dat maakt inderdaad deze plaat zo goed, dat had ik niet anders kunnen zeggen.

avatar van AOVV
Ik heb net bovenstaand stukje van Dn!S gelezen, en al heb ik de plaat nog niet beluisterd, ik kan goed begrijpen wat hij bedoelt. Bon Iver is zo'n band die zichzelf niet herhaalt, volgens mij. Deze week in HUMO een interview met Justin Vernon gelezen, waarin de journalist het heeft over de afsluiter van deze plaat. Dat in dat nummer alles wat hij (de journalist dus) haat inzake muziek vertegenwoordigd is, en dat Bon Iver er toch in slaagt om hem daarmee te raken. Ook had Vernon het over de covers die hij en z'n band (want zo mogen we Bon Iver gerust noemen) live ten beste brengen. Die zijn zeer uiteenlopend qua genre, en dat geeft goed aan dat dit een unieke band is.

Als het nog niet duidelijk was; dat heb je erg mooi gezegd, Dn!S!

avatar van midnight boom
Hij krijgt een 9.5 op Pitchfork!

midnight boom schreef:
Hij krijgt een 9.5 op Pitchfork!

Ga toch liever op je eigen oordeel af! Ik begrijp niet waarom mensen zich laten leiden door de recensies. Of zie je het als een bevestiging van je eigen smaak? Dan kan ik het nog begrijpen.

avatar van midnight boom
BobbieMarley schreef:

Ik heb op 26 Mei al een persoonlijke mening op de site gezet

midnight boom schreef:

Ik heb op 26 Mei al een persoonlijke mening op de site gezet

Sorry, ik lees niet alles hier.

avatar van WJW
WJW