Bon Iver - Bon Iver, Bon Iver (2011)

Folk

7. Wash (4:58)
  8. Calgary (4:10)
  9. Lisbon, OH (1:33)
  10. Beth / Rest (5:16)
  11. Hinnom, TX [4AD / Jagjaguwar Session] * (3:07)
  12. Wash [4AD / Jagjaguwar Session] * (5:00)
  13. I Can't Make You Love Me [4AD / Jagjaguwar Session] * (4:29)
  14. Babys [4AD / Jagjaguwar Session] * (5:53)
  15. Beth / Rest [4AD / Jagjaguwar Session] * (6:10)
avatar van DirkM
Jij bent er snel bij met je 5* RensZ. Ik snap dat je het mooi vindt enzo, maar is direct het volle pond geven niet wat voorbarig? Hoe vaak heb je het album eigenlijk gehoord?

UnknownPleasure
fabuleus

DirkM schreef:

Ik denk zo'n tien keer.

avatar van WJW
WJW
RensZ schreef:

Ik denk zo'n tien keer.

Het zou er niet toe moeten doen. Als jij de plaat 5 sterren waard vindt, vind jij de plaat 5 sterren waard. Of je het album nou 1 keer of 25 keer geluisterd hebt.

Na For Emma, Forever Ago lag de druk op de schouders van Justin Vernon. Kom na zo'n prachtig debuutalbum als Bon Iver maar eens met een vervolgplaat. Dat debuut was eenzaam opgenomen in een blokhut in the middle of nowhere. Het leverde schitterende muziek op dat je vol in het hart raakte.

Voor dit vervolg Bon Iver, Bon Iver heeft Justin het verschil met het debuut gezocht in een aantal topmuzikanten die hem ondersteunen bij de weer oh zo mooie muziek. Je hoort ondermeer Colin Stetson (Arcade Fire) op de saxofoon en pedal steel gitarist Greg Leisz (Wilco). Door die instrumenten die aan de muziek van Bon Iver zijn toegevoegd klinkt het net anders, maar ook niet zo dat de schoonheid van het debuut verloren gaat. Het luisterde natuurlijk nauw: al deze toevoegingen en toch net zo'n mooie sfeer creeren als bij het debuut. Het is duidelijk dat Justin en zijn gastmuzikanten daar meestal meer dan in geslaagd zijn. Sterker nog en logisch ook: de muziek klinkt nu soms voller en wordt regelmatig fraai aangekleed.

Ook dit album staat weer vol met hele mooie nummers. Alles is weer de moeite waard, het luistert ook als 1 prachtig geheel. Uitschieters zijn voor mij de plaatsen Holoscene, Wash en Calgary (in die laatste plaats ben ik ooit mijn huwelijksreis begonnen). Dit is 1 van de mooiste platen van 2011, misschien wel de allermooiste?

avatar van Koston
Jeetje jeetje wat is dit belachelijk mooi

Wat off topic berichten verwijderd en een paar berichten over het concert in Vredenburg verplaatst naar Bon Iver

WJW schreef:

Natuurlijk heb je soms weleens dat je wel erg enthousiast bent en een album meteen de volle mep geeft. Dat zakt soms weg en soms ook niet. Als je bij een album geen minpunten kunt vinden, wat zou je dan tegen moeten houden.

avatar van De Daniël
In je enthousiasme ben je inderdaad eerder geneigd om 5 sterren te geven. Als het dan wat bezonken is en je het aan meer luisterbeurten hebt onderworpen, kun je soms tot de conclusie komen dat het wat overmoedig was geweest. Of je komt tot de conclusie dat het volkomen terecht is geweest. Alhoewel ik dat laatste minder vaak mee maak...

Ontopic: ik krijg nu wel zin om dit te gaan luisteren als ik al die enthousiaste reacties zie. Ga er eens even goed voor zitten.

avatar van RensZ
Dat laatste maak je ook niet zo heel vaak mee. Al had ik dit ook bij High Violet, dus onmogelijk is het niet. En nu ga ik er maar weer van genieten.

avatar van Tha)Sven
Toch maar beluisterd en mijn hemel, lang geleden dat een album me onmiddellijk zo verpletterde. Sowieso ongelooflijk dat hij me op het eerste gehoor nog meer raakt dan For Emma, Forever Ago. Ik hoor en weet nu al dat bizar goed is en eigenlijk kan ik nu al vijf sterren uitdelen.

avatar van De Daniël
Net beluisterd en ik moet zeggen dat het snel weer voorbij was voor mijn gevoel. Het is over de gehele linie mooi, maar veel vloog ook nog wat langs mij heen. Ik vond het her en der op een of andere manier wat lijken op Coldplay's Viva La Vida. Beetje eenzelfde soort stijlbreuk ook. Verder heb ik nog geen Re:Stacks kunnen bemerken, maar dat kan altijd nog komen om maar even lekker clichématig af te sluiten...

avatar van jassn
coldwarkids schreef:
Inderdaad meer een mooi herfst/winter plaatje.. zo 's winters landschap, zo verlaten maar beeldschoon!
Waarom?

Ik heb deze term nu nog nooit begrepen, waarom zou je dit niet op een ander moment kunnen draaien?

Voor de 1ste keer mijn volumeknop eens helemaal kunnen opendraaien tijdens deze muziek en het maakt de CD alleen maar beter, er gaat een wereldplaat nog moeten uitkomen dit jaar om deze plaat van het nummer 1 te houden.

avatar van DirkM
Muzikaal een erg mooi album met als favorieten Perth, Holocene, Wash en Calgary. Ik vind het hier en daar wel wat te glad klinken, waardoor ik soms emotionele diepgang mis. De echo's op Beth bijvoorbeeld storen me een beetje. Zo zijn er meer momenten. Hij lijkt wel bewust een soort 80's sound te hebben opgezocht, dat had voor mij niet zo gehoeven.

jassn schreef:

[..]

Hoezo, deze is nog niet uit.. *-*

Inderdaad een tof album. Na pakweg zeven keer beluisterd te hebben vind ik hem nog steeds even sterk voor de dag komen. Ik ben benieuwd of het na twintig keer nog steeds hetzelfde is, ik ben haast geneigd te zeggen van niet. Een album met een dergelijke sfeer wat mij aan het begin bij de keel heeft gegrepen heeft het meestal niet lang volgehouden. Ik hoop bij God niet dat deze ook wegzakt, want Man. Vooralsnog is hij Erg(!) lekker.

avatar van Leeds
Jhessel schreef:

Hoezo, deze is nog niet uit.. *-*

Puur optimisme. Niet moeilijk.

avatar van The Scientist
Tha)Sven schreef:

Bij vlagen inderdaad zeer mooi, maar vind em over de hele linie wat makkelijker en oppervlakkiger klinken dan For Emma... en daarom dus ook niet zo goed als die... maar nog steeds is ie wel erg fijn.. al zal ik em nog steeds regelmatig opzetten, al is het alleen al voor het nummer Holocene

The Scientist schreef:

Makkelijker en oppervlakkiger? Lijkt me juist niet, qua instrumentatie is dit een wereld van verschil met het 'kale' For Emma. Tekstueel zou ik me er iets bij voor kunnen stellen, omdat het nu wat minder op gevoelens richting personen gaat. Hij is eigenlijk ontoegankelijker dan For Emma en in mijn mening ook diverser. Dit gaat een groeiertje worden bij jou hoor, let maar eens op

avatar van The Scientist
Tha)Sven schreef:

Dat kale vond ik het hele album juist meer diepgang geven, de toevoeging van andere instrumenten klinkt me wat te makkelijk, dat had best gewaagder gemogen...het klinkt hier allemaal wat gepolijster.. en mensen die mij kennen weet dat ik dat over het algemeen niet al te erg toejuich..

Justin Vernon heeft het gewoon weer gedaan! Dacht dat For Emma Forever Ago een eenmalige uitschieter was, maar deze komt met elke luisterbeurt steeds dichterbij:D

avatar van stoepkrijt
Als dit album een lelijke hoes had gehad zou ik dit bericht nu niet geschreven hebben. Dan had ik het namelijk nooit in mijn hoofd gehaald om hiernaar te gaan luisteren.

Gelukkig heeft dit album wél een mooie hoes, waardoor mijn aandacht werd getrokken. Ik heb twee nummers geluisterd en ik heb het gevoel dat dit wel iets kan worden. Calgary en Perth ontstijgen mijn verwachtingen, al moet ik bekennen dat die verwachtingen vrij laaggespannen waren. Volgens mij is het genetisch bepaald dat ik bij het lezen van het woord 'folk' meteen in mijn schulp schiet en er niks mee te maken wil hebben. Het wordt tijd om me daar eens overheen te zetten en dit album een kans te geven.

avatar van De Daniël
De hoes zou ik best als schilderij in mijn kamer willen hebben...

Ik ga mij straks wagen aan een tweede luisterbeurt. In het zonnetje, koptelefoon op en gaan.

(verwijderd)
Als je m pre-ordered via de officiele site krijg je een print van de hoes..

Ga ik eens doen dan!

Deze plaat groeit en bloeit al bij mijn tweede luisterbeurt. Het is veel meer één lange muzikale tocht dan For Emma, wat nu toch meer een verzameling van losse liedjes blijkt te zijn. Absolute hoogtepunten liggen bij mij op de helft met Towers en Michicant. Gaan door merg en been.

avatar van SilverGun
Hoe kan het dat deze plaat al zoveel stemmen heeft? Ik heb 'm nog nergens op de digitale snelweg gesignaleerd. Als het antwoord niet echt op deze pagina past dan zou ik een PM bijzonder waarderen

avatar van De Daniël
Als je een beetje handig bent en je grote vriend Google gebruikt, moet je hem toch vrij snel op het spoor zijn hoor...

avatar van midnight boom
Prachtig album, liefde op het eerste gehoor!

review volgt!

avatar van Tha)Sven
Ik denk dat ik maar de vinyl bundel koop ipv de bundel met t-shirt ( die zal ik toch nooit dragen, maar nu heb ik dadelijk wel For Emma dubbel ). Die poster is prachtig om te hebben en je krijgt de single ook nog eens op vinyl met een b-kantje

avatar van jassn
Prachtige recensie

Dit zegt zo wat alles wat ik over dit album denk.

maar nu heb ik dadelijk wel For Emma dubbel

Ik wil je dubbele For Emma vinyl dan wel overkopen?

Ik wacht nog even met luisteren. De vinyl is in bestelling en de kaartjes voor het concert in de Vredenburg zijn binnen. Spannend!