Bon Iver - Bon Iver, Bon Iver (2011)

Folk

8. Calgary (4:10)
  9. Lisbon, OH (1:33)
  10. Beth / Rest (5:16)
avatar van kobe bryant fan
Nu ik hem nog eens beluister ben ik er bijna van overtuigd dat dit het beste van 2011 gaat worden.
Wat een sfeer dat dit uitademt, de opener Perth neemt je al direct bij de keel en het album lost je maar als de laatste noten van Beth/Rest zijn gespeeld.

avatar van AOVV
Dat moet dan wel erg goed zijn, als je er eind mei al van overtuigd bent dat dit het beste album van 2011 gaat worden!

avatar van jassn
Het is zelfs zo goed dat ik er al over nadenk om het gewoon al 5 sterren te geven.

avatar van kobe bryant fan
AOVV schreef:

Bijna overtuigd.

avatar van niels94
Perth is fenomenaal. Ook de rest van het album is prachtig maar ik zal het nog een aantal keer goed moeten luisteren voordat ik weet wel cijfer eruit gaat rollen. Bon Iver heeft het hem weer geflikt

avatar van BenZet
Wat een mooie hoes, ik ga hem beluisteren. Alleen door de hoes? tsjah, een mooie hoes trekt altijd mijn aandacht, en de reacties zijn goed.

niels94 schreef:
Deze plaat heeft op dit moment trouwens precíes hetzelfde gemiddelde als For Emma

Ik denk toch dat deze plaat het niet gaat redden in vergelijking met For Emma, maar ja: dat is ook bepaald geen schande.

Berichten over concerten verplaatst naar Bon Iver

avatar van Raoul
Zo, wat een plaat. Natuurlijk is het nog veel te vroeg voor een cijfer, maar dat dat cijfer hoog gaat worden staat vast. Jongens - we hebben hier een topper.

BTW - ik dacht laat ik hem bestellen via zijn eigen website. Mooie prijzen ook. Maar de verzendkosten zijn 27 dollar. Versturen ze de platen met een gouden vliegtuig?

avatar van De Daniël
Naar het schijnt komt Justin Vernon elk album persoonlijk langsbrengen. Ik heb overigens 29,99 dollar betaald in totaal voor de LP + poster, wat neerkomt op 21 euro. Vind ik schappelijk.

avatar van coldwarkids
Holocene, kippenvel!

avatar van Stijn_Slayer
Mooie hoes. Binnenkort ook maar eens beluisteren.

Dit klinkt zeer veelbelovend. Gaf me meteen na het luisteren een sterke drang om hem nogmaals af te spelen. De nadruk ligt nu veel meer op de instrumenten dan op de zang. Het doet soms zelfs wel aan ambient denken. Repetitieve, dromerige soundscapes. Eerste indruk is in ieder geval positief, en eindelijk eens een artiest van mn favorietenlijst die me niet teleurstelt dit jaar.

avatar van Manuel
Hoe kan ik dit nou gemist hebben..

avatar van SilverGun
Na een eerste luisterbeurt vind ik er eigenlijk niet bijzonder veel aan. Elk nummer bestaat weer uit wat dromerige waves, Vernon's typische stem, elektrisch gitaartje en nog wat percussie. Leuk voor een nummertje of twee maar dan mag er wel eens een ander geluid komen. Kans dat ik hier op terugkom na vaker luisteren is groot denk ik, maar vind het voor nu een lichte tegenvaller.

avatar van Tha)Sven
Manuel schreef:
Hoe kan ik dit nou gemist hebben..
Je hebt hem ook nog niet gemist, want hij is nog lang niet officieel uit

avatar van De Daniël
Wauw, hij weet mij per luisterbeurt meer te grijpen. Michicant staat bij mij fier bovenaan qua schoonheid. Oh oh, wat kan muziek toch mooi zijn.

avatar van Maiky
Het stond bij de eerste luisterbeurt al vast dat deze Bon Iver, Bon Iver me meer aan ging spreken dan debuut For Emma, Forever Ago. Die piekte wat mij betreft op het begin, waarna ik mijn aandacht regelmatig liet varen.

Niet dat ik het slecht vond, maar je hebt dat wel eens. Voor mijn gevoel is de opvolger wat consistenter, piekt het nergens maar zakt het ook nergens echt in. Een heerlijk melancholisch sfeertje, gebrouwen middels tien prachtige liedjes. Mooi, mooier, mooist. Het voorzichtig bombastische Perth (heerlijk drumwerk, overtuigende songstructuur) en Holocene met eveneens heel fijn drumwerk, om maar eens wat te noemen. Het trekt zich af en toe wat naar de achtergrond, om af en toe op te vallen met leuke details, maar met een sfeer als deze mag dat geen nadeel zijn.

Hoogtepuntje Beth/Rest is een geweldige afsluiter. Heerlijke jaren '80 sfeer. Ik strek me uit en draai de plaat opnieuw. En opnieuw, en opnieuw, en opnieuw.

avatar van jurado
Dat laatste nummer ...ik dacht dat ik naar een heel slecht nummer van Phil Collins (en dat wil wat zeggen) zat te luisteren.

Asjemenou, dat doen Justin Vernon (en kornuiten) toch weer behoorlijk goed; wederom een pareltje afleveren. Afsluitende track valt een beetje buiten de boot, maar aan de andere kant ook weer een prima afsluiter. Verkoop van de tickets voor zijn show in Vredenburg ging ook schandalig hard, geeft maar weer aan dat hij best wel een aardige fanbase in Nederland heeft opgebouwd.

avatar van Eveningguard
Zeg dat wel. Heb zondag nog net kaartjes kunnen krijgen.

jurado schreef:

Ja, dat nummer slaat inderdaad wel een beetje te ver door in het cheesy 80s soft-rock sfeertje. Ik hoor trouwens nog wel andere nummers met dat soort invloeden (calgary b.v.) maar behalve op Beth/Rest blijft het redelijk smaakvol en worden mijn lage verwachtingen (laten we wel wezen, For Emma... is niet meer dan een cliché-matig indiefolk plaatje met hoop en al 3 goede nummers) ruimschoots overtroffen. Oké, het ontbreekt BIx2 misschien wat aan uitschieters (hoewel: Holoscene) maar de mooi in elkaar vloeiende, vollere instrumentatie en Vernons stem -deze keer m.i. veel meer in dienst van het geheel en daarom ook minder irritant- creëren melancholische klanktapijten waarop het aangenaam vertoeven is. Verrassend puike plaat.

avatar van jassn
Ah ja ik vind Beth/Rest misschien wel het beste nummer van het album , al is het heel moeilijk kiezen.

avatar van Streup
SilverGun schreef:

Ik kan het niet beter verwoorden. Maar bij 'For Emma..." ging het ook langzaam.

avatar van midnight boom
Fantastisch album! Zeer imposant!

avatar van Dustbowl
Na twee luisterbeurten vind ik dit album misschien zelfs beter dan zijn debuut. De vollere instrumentatie ligt me beter denk ik. Vooral de eerste helft is ijzersterk, daarna zakt het een klein beetje in maar het blijft prachtig allemaal.

avatar van Coys
Op muzikaal vlak is dit, net als het debuut, weer ijzersterk, echt heel mooi. En nog beter in mijn ogen. De sfeer die hierdoor op deze plaat wordt gecreëerd bevalt me ook meer. Waar For Emma als een ijskoude winterdag is, is dit album meer als een frisse lenteavond, zoals het op dit moment is bijvoorbeeld. Toch, als ook hier de muizenstem wordt ingezet, haalt deze de ervaring toch weer een tikkeltje naar beneden. Dat terwijl ik eigenlijk nooit een probleem heb met zang. Erg jammer, anders zouden beiden albums echt tot topfavorieten horen denk ik. Toch denk ik, door de sfeer en de muziek, dat deze nog wel een halfje extra binnen kan gaan slepen. Wellicht valt de hoge stem ook nog eens op z`n plaat.

avatar van mauricez
Mmm tja, ben nog niet zo enthousiast over ''Bon iver'' van Bon iver. For emma forever ago is een van mijn favoriete platen van de laatste jaren. zo fragiel, zo klein en toch zo prachtig en epic. Die sfeer heeft deze plaat minder (zal waarschijnlijk ook de bedoeling zijn) en dat mis ik. Vind het alsnog een erg mooie plaat, vooral holocene en wash. maar het stijgt nog niet naar het hoge niveau van zijn voorganger. Ik vind het vaak ook wat over geproduceerd overkomen, en dat laatste nummer.....meh

Anyway, waarschijnlijk een groeiplaat (zoals elke goeie plaat) maar ben nog niet zo enthousiast.

UnknownPleasure
Michicant is heerlijk, en zo ook de rest van het album.
prachtig, prachtig, prachtig.

avatar van DirkM
Nog nooit gezien dat een album zo'n hoog startgemiddelde heeft. Ben benieuwd waar deze het nog gaat schoppen op den duur.