Dream Theater - A Dramatic Turn of Events (2011)

Metal / Rock
Label: Roadrunner

1. On the Backs of Angels (8:46)
  2. Build Me Up, Break Me Down (6:59)
  3. Lost Not Forgotten (10:11)
  4. This Is the Life (6:57)
  5. Bridges in the Sky (11:01)
  6. Outcry (11:24)
  7. Far from Heaven (3:56)
  8. Breaking All Illusions (12:25)
  9. Beneath the Surface (5:26)
nicoot
Kan iemand een geloofwaardige verklaring geven voor het feit dat dit album op progarchives een gemiddelde van 4,11 (hoogste sinds Six Degrees) heeft waar de voorganger nog geen 3,5 haalt, terwijl die hier op 3,90 staat? Ook Train of Thought, die hier bijzonder hoog scoort, haalt daar maar 3,59...

Anyway, it was on my mind

Ik vond 'm na een drietal luisterbeurten niet echt boeiend, dus legde ik 'm maar aan de kant. Misschien moet ik er toch eens meer in opgaan. Ik vind de solo's van Rudess echter soms zo tenenkrommend slecht en zo artificieel klinkend (Beneath The Surface ) en Petrucci's riffs (variaties op zijn laagste snaar, B of E zeker) redelijk ongeïnspireerd overkomen. Rudess doet dat wel weer heel wat wonderbaarlijks (en meer subtiel/bescheiden) op Steven Wilsons's Grace for Drowning... Besteed toch wat meer aandacht aan klassiek spel, zoals die pianosolo in On The Backs of Angels (vind ik met Breaking All Illusions meteen ook de beste nummers van de plaat)!

avatar van Elminius
Ja ja, weer een nieuwe DT. En zoals gewoonlijk weer een vrij grote stijlbreuk met het vorige album. Verandering van spijs doet eten, maar dit is niet meteen het lekkerste album van de grootmeesters.

Bijvoorbeeld Lost not Forgotten is zó "prog" dat ik het niet meer goed vind. En drie ballads deze keer? Beneath the surface mag er nog wel wezen, maar meestal skip ik ze toch.

Maar dan. De kwaliteit komt natuurlijk ook weer boven. On The Backs of Angels: prachtnummer. Heerlijk rockende plaat, dat trouwens een compleet terechte Grammy-nominatie in de wacht sleepte. Proficiat aan de heren van DT daarvoor!
En uiteraard Breaking All Illusions, het beste DT-nummer sinds, ja, wat zal het zijn, Octavarium? Die baslijn in het begin, die gitaarsolo, het instrumentaal intermezzo, de lyrics, het klopt. DT kent de regels.

Al bij al geen top topplaat, maar hoe kan ik een album met Breaking All Illusions minder dan een 4 geven?

Hunter
Ik vind Outcry, On The Back of Angels en Bridges in the Sky de beste nummers. Jullie?

1,5
On The Back of Angels is de topper, en Outcry weet nog te boeien,en is op momenten nog best goed.
de rest is gewoon eens simpelle herhaling van zetten die mij in iederegeval de hoop in een goeie DT doet verliezen.

avatar van vanwijk
Bridges in the Sky en Breaking all Illusions!

avatar van Goldhand
Outcry, Bridges in the Sky en Breaking All Illusions!

avatar van Gloeilamp
Bridges in the Sky, Breaking All Illusions en On The Backs of Angels

avatar van Desert
Grappig, Dream Theater wordt beschuldigd van plagiaat. en Mike Portnoy gaat akkoord.

Zwakste album sinds lang overigens voor mij. En dan staat op het albumstickertje "loudest album ever". De schaamte is ver zoek daar bij de platenfirma.

MindRuler
Elminius schreef:
Beneath the surface mag er nog wel wezen

Is de laatste tijd enorm gegroeid, vind het zelf één van hun mooiere ballads.

avatar van Kronos
Desert schreef:

Lijkt mij geen plagiaat. De reactie van Portnoy vind ik nogal lullig.

avatar van Grafmat
ik heb de fragmenten beluisterd, maar het heeft met plagiaat in mijn ogen niets te maken. Plagiaat is het kopiëren van de inhoud. Als hier al sprake is van een kopie dan is het de vorm die gekopieerd wordt. En dat heeft DT al veel vaker gedaan. Pink Floyd had dan ook een rechtzaak kunnen beginnen ten tijde van Octavarium omdat het intro van Shine On daar werd geïmiteerd. En tot zover heb ik er nooit iemand over gehoord als het zijnde plagiaat. Eerder als een prachtige ode. Maar goed: dit zal redelijk kansloos zijn in de rechtzaal.

En Mike Portnoy - die ik heel hoog had zitten - moet eens ophouden met zich als een klein kind te gedragen wiens speeltje is afgepakt en nu op alle mogelijke manieren de lol van de overgebleven spelende kinderen probeert te verzieken.

avatar van Metal-D78
Grafmat schreef:
... en Muse, en U2 .... Octavarium barst van de referenties aan andere acts.

avatar van Kronos
Dream Theater vindt het ook leuk om hele albums van andere bands live te brengen. Plagiaat !

avatar van Edwynn
En dan ook nog eens uitbrengen op nota bene Portnoy's label met een hoes die treffende gelijkenissen toont met de originele hoes.
Dubbel plagiaat dus.

En als de band Red vindt dat ze een punt heeft, moet ze een zaak aanspannen.

1,5
is 't plagiaat, tja zit wel gelijkenis in maar dat hebben ze zo vaak.
daarnaast is de reactie van Portnoy toch wel triest.

avatar van FrodoK
Ik kan me zijn reactie wel enigszins voorstellen. DT is 20 jaar lang zijn lust en zijn leven geweest, en daar ligt hij nu uit. Zoiets lijkt me gewoon ook moeilijk te verkroppen, ook al valt er niemand wat te verwijten (behalve Mike zelf misschien). De man is gewoon na een huwelijk van 20 jaar afgesneden van zijn grote liefde...

avatar van Edwynn
Afgesneden? Het was zijn eigen keus. Of hij moet weer dronken geweest zijn...

1,5
mag hopen dat hij ondertussen wel een beetje van de drank afblijft.
maar inderdaad hij heeft er zelf voor gekozen.
en het zou slim zijn als hij DT dan ook volledig met rust laat en gewoon iets nieuws gaat doen.

avatar van FrodoK
Ik zeg ook niet dat het geen eigen keus was, maar dan nog kan het heel moeilijk zijn om je kindje te moeten laten gaan; 20 jaar is geen kattenpis...

nicoot
FrodoK schreef:

25 jaar zelfs. Zijn eindejaarslijstje van cd's, films en series is alvast leuk om te zien! Steven Wilson's Grace for Drowning op 2!

1,5
je bedoelt het lijstje van Portnoy ?

ik kan me wel voorstellen dat je ermee bezig blijft na al die jaren, maar toch als je er zlef voor kiest om op te stappen, dan moet je het ook laten rusten.
neemt niet weg dat ik gewoon fan van die man blijf

avatar van Lau1986
Ik vind dit geen slecht album, ook geen topper. Het is eigenlijk gewoon Dream Theater, geen grote veranderingen of iets dergelijks. Ja in het drummen hoor je zeker wel dat er een andere drummer zit, maar dat maakt voor dit album niet zoveel uit. Nee ik kan wel weer genieten van nummers als Build Me Up, Break Me Down en Breaking All Illusions. Dream Theater heeft zonder Portnoy zeker recht van bestaan.

avatar van kobe bryant fan
Lang niet zo slecht als velen doen vermoeden gewoon een prima Rock plaat.
Natuurlijk zijn rifs niet super origineel maar ze doen wat ze moeten doen ze vermaken me.
De afwisseling tussen de lange en meestal hardere songs en de korte rustige songs is zeer goed en zorgt voor heel wat afwisseling. Een krappe 4* voor Dream Theater.

avatar van dreamtheater22
Dramatic Turn Of Events" Hard, zacht, melodieus, knetterhard, het kan weer niet op met dit jongste meesterwerkje. Mike Mangini doet Mike Portnoy eer aan door toch in zijn stijl de drumpartijen in te hameren, waardoor het gemis aanmerkelijk wordt verzacht.
Jeetje, soms wel heel erg technisch en bijna onnavolgbaar, dat wordt studeren en meermaals beluisteren om de ingewikkelde patronen te herkennen en waarderen. Maar dit is ERRUG goed hoor, zelfs op 't eerste gehoor. Evenwel niet voor de softies onder ons, die kunnen dit ècht niet aan, laat staan waarderen !!
Jordan Rudess lijkt met z'n keyboardspel meer voet aan de grond te krijgen; zijn vergrote invloed is duidelijk waarneembaar ! John Petrucci is weer glorieus met snel en technisch spel, afgewisseld met gevoelige lange halen. Toppertje hoor.
Kortom, voor de Prog/Symf/Metal-kenners is dit een MOETJE, of je nu wilt of niet !!

avatar van crosskip
dreamtheater22 schreef:

Ik vind dit zelf echt keiharde bullshit. Waarom zou je deze muziek pas echt kunnen waarderen wanneer je eerst urenlang heb geprobeerd een regelmaat of patroon te vinden in sommige compleet willekeurige passages? De sfeer en kracht van het nummer zou toch juist goed genoeg moeten zijn om de luisteraar te overtuigen, ook al kent deze de plaat nog niet compleet uit zijn of haar hoofd. Er zijn genoeg nummers waarin ik compleet verdwaalt kan raken, maar welke ik nog steeds fantastisch vind.

avatar van FrodoK
Volgens mij hoeft het helemaal geen 'liefde op het eerste gezicht' te zijn met muziek, zoals je volgens mij beweert, crosskip. Bij mij is dat zelfs heel zelden het geval. Meestal moet muziek rijpen bij me, dat ik inderdaad composities ga doorzien en dan pas echt goed ga vinden. Zeker bij muziek als van DT heeft het die tijd echt wel nodig.
Ik herinner me de eerste keer nog dat ik Change of Seasons hoorde, dat was me gewoon echt te lang. Het duurde wel een paar luisterbeurten voordat ik dat nummer echt waardeerde.

avatar van crosskip
Liefde op het eerste gezicht is natuurlijk ook overdreven, dat zeg ik ook niet, maar vooral bij de progliefhebbers hoor je maar al te vaak als je iets niet goed vindt, dat je het dan nog maar eens een paar keer goed moet draaien omdat het zo verschrikkelijk technisch is. Ik beweer dat het niet nodig is om al die ingewikkelde patronen te herkennen en uit het hoofd te kennen om de muziek te kunnen beoordelen en dan wel of niet te kunnen waarderen.

avatar van richiedoom
Ik merk dat ik deze plaat de laatste tijd echt heel veel draai, ik vind m dan ook steeds beter. half puntje erbij. On the Backs of Angels, This is the Life en Breaking All Illusions zijn voor mij de uitschieters, maar de andere nummers zijn ook erg goed! Helaas soms wat te veel snel gepiel, geef mij dan maar liever emotionele solos zoals in Breaking All Illusions.

Desert schreef:

Voor mij ook. Kan niet tippen aan de voorganger. Sowieso de (andere) drummer valt hier direct (door de mand) op.

avatar van Edwynn
Ja, die Mangini kan toch helegaar niet drummen. Wat een prutser. Elk hitsig milfje die tijdens het koken vrolijk meetikt met haar favoriete sky radioliedjes op haar potten- en pannensetje had dat natuurlijk allemaal veel beter gedaan dan die nono van een Mike Mangini.