dEUS is God. Een boutade, maar wel eentje die steekt houdt voor deze knul. Want de muziek van Tom Barman & co is voor mij nog steeds het absolute summum. Het zijn stuk voor stuk veelgelaagde platen waarbij je zelfs na 100 keer nog door iets nieuws wordt gegrepen. Platen ook die - dixit Guy Garvey - wel speciaal voor jou lijken gemaakt (The Ideal Crash). Toch moet ook ik als onvoorwaardelijke fan toegeven dat ze de genialiteit en de urgentie uit de jaren ’90 hebben ingeruild voor vakmanschap. Dat zou een vies woord kunnen zijn, maar is het in dit geval niét.
Zowel Pocket Revolution als Vantage Point zijn uitstekende albums. PR was aanvankelijk nog een kleine teleurstelling, maar het bleek eens te meer een enorme groeier. En Bad Timing geldt voor mij zelfs als 1 van de beste songs die Antwerp’s Finest ooit heeft opgenomen. Een heel ander verhaal bij Vantage Point. Daar was ik meteen heel enthousiast, maar uiteindelijk speel ik die plaat nog zelden. Doe ik dat toch nog eens, dan klink ze nog steeds erg goed, maar het materiaal heeft gewoon niet zo’n immense impact gehad. Andere fans hadden blijkbaar hetzelfde probleem en daar was Barman zich van bewust. Met Keep You Close wilde hij dan ook aanknopen met warmere en meer bezielde songs.
En? Maakt deze nieuwe worp zijn verwachtingen waar? Is dit misschien zelfs de nieuwe The Ideal Crash? Neen, en die hoop kan ik voorgoed opbergen. Maar is Keep You Close een goede plaat? Ja, zelfs een zeer goede. Hoewel ik dit aanvankelijk niet in de smiezen had. Dat komt namelijk omdat dit een echt album is. De negen songs zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en vormen 1 rijkgeschakeerd geheel. Geen enkel nummer verdient echter het predicaat ‘dEUS grand cru’ en dus had Keep You Close meer tijd nodig. De schoonheid schuilt hier vaak in de details en die lossen pas na een tijdje op in je systeem.
Nu, maanden na de release en een geslaagd concert in de Lotto Arena later, ben ik erg tevreden met dit album. Ghosts en Constant Now vind ik net als The Architect op Vantage Point nog steeds vrij banaal, maar ik kan ze zeker appreciëren. The Final Blast, Twice, Second Nature en Easy zijn dan weer typische album-nummers. Niet echt opvallend maar na genoeg luisterbeurten wel zeer de moeite waard. Vooral de afsluitende tandem kruipt steeds meer onder de huid. Vanaf het begin ging de meeste aandacht hier echter vooral naar Keep You Close, Dark Sets In en The End Of Romance, hoewel ze er ook niet echt bovenuit steken.
Dark Sets In, dat een herkenbaar verhaal vertelt over die zo vervelende jaloeziegevoelens die soms zonder enige reden de kop opsteken, kende ik al van de Vantage Point-tournee. Het nummer klinkt hier wel nog een stuk weidser, waardoor de broeierigheid er een beetje is uitgewrongen. Niet erg, want als Barman je in de energieke finale ‘Watch it!’-gewijs waarschuwt voor de gevolgen, ben je wel meteen bij de les.
Meer laid-back gaat het er aan toe in het gevoelige The End Of Romance. De parlando van Barman doet me soms wat denken aan een voice-over uit een Spaanse film. Het klinkt poëtisch, sensueel en een tikkeltje mysterieus. Een van de beste ballads die dEUS de laatste jaren heeft opgenomen, en een heerlijk moment: Tom die een sigaret aansteekt bij het begin.
Tot slot wil ik er nog even de openingstrack uitlichten, waarschijnlijk een perfecte staalkaart van wat volgt. De sound is warm, een beetje zoet, bombastisch en vooral: meeslepend. Zo komt de zesde langspeler van m’n favoriete band niet in de buurt van hun topniveau, maar blijven ze na 20 jaar wél nog relevante muziek maken. Het experiment heeft grotendeels plaats gemaakt voor bijna ouderwets vakmanschap, maar Keep You Close is als vanouds rijk aan schoonheid en intrinsieke klasse.
4,5*