Steven Wilson - Grace for Drowning (2011)

Rock / Jazz
Label: KScope

1. Grace for Drowning (2:05)
  2. Sectarian (7:41)
  3. Deform to Form a Star (7:50)
  4. No Part of Me (5:44)
  5. Postcard (4:28)
  6. Raider Prelude (2:23)
  7. Remainder the Black Dog (9:26)

met Steve Hackett

8. Belle de Jour (2:59)
  9. Index (4:48)
  10. Track One (4:15)
  11. Raider II (23:21)
  12. Like Dust I Have Cleared from My Eye (8:01)
  13. Home in Negative * (3:00)
  14. Fluid Tap * (5:45)
  15. The Map * (3:00)
  16. Raider Acceleration * (6:15)
  17. Black Dog Throwbacks * (2:26)
  18. Raider II [Demo Version] * (21:15)
totale tijdsduur: 1:23:01 (2:04:42)
avatar van niels94
Dat zijn dan best veel fans, zelfs met fan gedrag is 'fanwerk' tegen de 30 stemmen toch wel een beetje tenietgedaan. In elk geval lijkt dit me wel iets voor jou. Ikzelf moet dit ook nog luisteren trouwens, enkele nummers die ik hoorde waren wel erg mooi.

Burningshed heeft weer wat Deluxe versies op voorraad! Dus als je 'm nog wil hebben....

avatar van strebge
chevy93 schreef:
Ziek gemiddelde. Hebben we te vaak met veel fanwerk of is het echt zo'n goed album? De nummers die ik voor het Song van het jaar-spel heb beluisterd, zorgen dat ik naar neig naar het eerste.

Ik ben benieuwd.

Ben absoluut geen fan van Steven Wilson. Insurgents vind ik echt een gemiddeld album en dat geldt ook voor 90% van de Porcupine tree songs. Maar op de één of andere manier vind ik deze echt heel sterk...

avatar van bonothecat
Ik ga nog niet stemmen. Maar ik vrees dat ik het gemiddelde toch ga drukken. Ik kan er naar twee complete luisterbeurten eigenlijk helemaal niets mee.

avatar van glenn53
Wanneer er niets mee kunt, kun je dus ook niet stemmen

nicoot
Oh boy, how this deluxe edition is looking GORGEOUS! Nu nog luisteren

De deluxe edition is inderdaad prachtig, helaas iets te prijzig voor mij

Gloeilamp schreef:
De deluxe edition is inderdaad prachtig, helaas iets te prijzig voor mij

Bij was het ook zeker een uitzondering, maar 't is zijn 72 euro meer dan waard als ik zie wat ik gekregen heb. De blauwe kaft is trouwens geen plastic of karton, maar stof! Héérlijk!

BobbieMarley
nicoot schreef:

72 euro??? Ik heb maar 2 verschillende uitgaves gezien, een van 13 en de speciale van 17 euro.
Is er dan nog een derde versie

BobbieMarley schreef:

Is er dan nog een derde versie

Houd u vast: http://gracefordrowning.com/deluxe-edition.php - het boek is van katoen of linnen of zoiets en meet ongeveer 27x28 cm en de rest lees je op de link

Er zijn nog een paar exemplaren te verkrijgen bij Burning Shed, naar Nederland/België 56,8 euro plus 13,4 verzendingskosten (verzekerd en aangetekend), best bestede bedrag ooit!

En dan heb je ook nog de "gewone" Blu-Ray editie, maar die is out of stock (op Burning Shed toch).

avatar van jellylips
SW doet het weer. 5 sterren, iets anders kan ik er niet mee. Compleet weggeblazen vanaf de eerste luisterbeurt.

avatar van legian
man o man, het is simpelweg een genie
ik heb dit album vandaag 2 keer geluisterd en werd 2 keer volledig weg geblazen.
waar het vorige album me niet echt wist te pakken is deze ingeslagen als een bom.
ik ga hem binnenkort aanschaffen en dan rustig de tijd nemen om hem helemaal te beluisteren, en zal dan ook een cijfer geven, maar 1 ding weet ik al zeker dit word minimaal een 4*.

avatar van THEMARSVOLTA
Had 'm al als boxset gekocht bij platomania.nl. 5.1 DTS-HD Master track is echt fantastisch!

Boekwerk is trouwens gelijk aan die van The Incident, staat mooi naast elkaar.

avatar van chevy93
niels94 schreef:
Met die eerste zin ben ik het eens. Met die tweede niet. De nummers die ik tot nu toe hoorde, vond ik maar slap. Zeker gezien de speelduur jammer, want het is toch wel een drempel waar ik dan over moet. Is dit vergelijkbaar met een bepaald Porcupine Tree-album?

niels94 schreef:
Dat valt wel mee. 30 stemmen is een redelijk lage grens, zeker voor Steven Wilson. Hij is de zanger van een zeer populaire groep hier.

avatar van crosskip
chevy93 schreef:

Daarom is het zo mooi dat je de albums apart kunt beluisteren. 45 minuten muziek is een stuk beter te behappen dan in 1 keer de volle bak. Zelf vind ik het niet echt vergelijkbaar met een Porcupine Tree album. totaal andere sound imo.

avatar van glenn53
Het is totaal anders dan PT, een van de overeenkomsten is het geweldige geluid, vooral de dts track op de blu ray. Ik denk dat SW de Jethro Tull plaat Thick as a brick ook een Wilson mix gaat geven, kan eigenlijk al niet wachten terwijl Aqualung nog niet uit is

avatar van Ludakris
De albumtitel lijkt wel een referentie naar Jeff Buckley... Hoog tijd om dit te checken, de commentaren zijn alvast veelbelovend.

Ludakris schreef:

Heb in een interview gelezen dat SW zelf deze opmerking ook eens heeft gehad en vond 'm grappig. Heeft er niks mee te maken. Het gaat over bijnadoodervaringen bij verdrinking en de 'vrede' die je neemt met de situatie in de paar seconden alvorens je bewusteloos valt of in coma gaat. Het moment waarop je je schikt in je lot. Staat al in een paar interviews op het net uitgelegd waar Grace for Drowning voor staat, o.a. eentje van Pop Matters.

avatar van blonde redhead
Die Steven Wilson kan ook niks fout doen in de ogen van de fans. Verkopen vast veel t-shirts . Zelf vind ik het wel een aardige cd maar komt niet in de buurt van het niveau wat hij haalt bij porcupine tree.

avatar van Gloeilamp
Ik wil deze morgen morgen gaan kopen, maar wat is precies het verschil tussen de normale en de speciale editie?

avatar van Ducoz
het boekje geloof ik en de hoes(qua materiaal en dikte), voor de rest niets..

edit: Ik ga denk ik mijn middag wijden aan deze plaat, daar heb ik zin in..

avatar van codex
Gloeilamp schreef:

De speciale editie, het grote blauwe boek dus, bevat een extra Blu-ray en een bonus disc met outtakes en demo's. Zeer de moeite waard overigens, prachtig vormgegeven.

avatar van codex
Ben al jaren een fervent Wilson liefhebber, al sinds ik Porcupine Tree in 1995 in het Paard heb gezien (voor een half leeg maar enthousiast zaaltje, met dank aan een bekende, niet meer bestaande muziekwinkel in de Haringpakkerssteeg in Amsterdam, gratis kaartjes bij The Sky Moves Sideways). Koop alles wat los en vast zit, zelfs z'n Bass Communion platen. Heb deze plaat nu enkele malen (misschien wel met een half oor) beluisterd en het pakt me (nog?) niet. Misschien ben ik wel Wilson-moe aan het worden.

Ik hoor niets wat ik niet eerder heb gehoord. Raider II lijkt een King Crimson (rond Lizard) outtake. Wilson heeft zich veel met Crimson, Fripp, Caravan en Tull remasters bezig gehouden, en ik krijg het gevoel dat hij in zijn (terechte) enthousiasme over deze muziek zijn eigen originele geluid aan het verliezen is. Het begon voor mijn gevoel met de Dogs pastiche op the Incident (Time Flies), wat klonk als een prachtige ode aan Pink Floyd. Grace gaat verder dan een ode, dit klinkt voor mij als een obsessie met progressive rock. Weliswaar een goed geproduceerde obsessie, maar nogmaals, waar is Wilson gebleven? Ik hoop dat de plaat nog "groeit", ik stem ook nog zeker niet. Ben erg benieuwd naar hoe dit live gaat klinken.

NB hoop dat ik te volgen ben. Het kwartje viel bij mij bij het horen van Opeth's laatste plaat, waar ik onmiddellijk dezelfde invloed in hoorde (Wilson, een goede vriend van Akerfeldt, aan de knoppen).

nicoot
Wel, ben ik even blij dat ik in mijn leven hoogstens twee keer 'In the Court of the Crimson King' heb gehoord en verder niets, de gelijkenissen met KC zijn blijkbaar bijzonder treffend bij momenten! Versta me niet verkeerd - ooit (binnenkort hoop ik) waag ik me aan de KC platen, want blijkbaar zijn ze erg de moeite.

avatar van Ducoz
codex schreef:

Dat is niet waar, dat is de deluxe..

Je hebt een jewelcase versie, een softcover versie met daarin een iets uitgebreider boekje en dan dat boek.

BobbieMarley
nicoot schreef:

En dat is nog een understatement. In the court of the crimson king, Red (hun beste cd), Starless & bible black, Larks tongues in aspic zijn verplichte kost voor iedere serieuze progrock-liefhebber.

Misterfool
Ik kan Bobbiemarley allen maar bijstaan; king crimson is een van mijn favoriete groepen. Na beluisteren van het studio-werk is ook het live-werk van KC zeer de moeite waard.

avatar van Gloeilamp
ik heb zelf alleen 'in the court of king crimson' een keer gehoord. Als het op dit album lijkt, ben ik erg benieuwd, kan hier geen genoeg van krijgen!

avatar van Ludakris
nicoot schreef:

Aha, toch goed om weten. Bedankt voor de informatie nicoot! Waar het echt om gaat is dus nog mooier.

Ludakris schreef:

Bondig: "The album title came from reading stories and accounts of people who have had near-death experiences with drowning”, says Wilson. “They all say the same thing: They got a point where they stopped struggling where they reached a point of calm, of grace. I like Grace for Drowning as a metaphor for my life. I don’t really care anymore if I’m successful or if I’m going to be more successful than I am already. I’d still like to share my music with more people. But I’m not stressed about it. I’m making the best music I’ve ever made now because I feel totally liberated from trying to please anyone."

Bron (elders heb ik een veel uitgebreidere uitleg gelezen, ben echter vergeten waar...)