Coldplay - Mylo Xyloto (2011)

Label: Parlophone

1. Mylo Xyloto (0:42)
  2. Hurts Like Heaven (4:02)
  3. Paradise (4:38)
  4. Charlie Brown (4:45)
  5. Us Against the World (4:00)
  6. M.M.I.X. (0:48)
  7. Every Teardrop Is a Waterfall (4:01)
  8. Major Minus (3:30)
  9. U.F.O. (2:18)
  10. Princess of China (3:59)

met Rihanna

11. Up in Flames (3:13)
  12. A Hopeful Transmission (0:33)
  13. Don't Let It Break Your Heart (3:54)
  14. Up with the Birds (3:46)
  15. Charlie Brown [Live] * (3:44)
  16. Life Is for Living [Live] * (1:58)
  17. Every Teardrop Is a Waterfall [Live] * (3:36)
avatar van pureshores
waarom zeggen mensen hier dat Paradise dubstep invloeden heeft/een danceplaat is???????
Dit heeft echt totaal niets met dubstep te maken.

Wel knap al 23 pagina's voor een plaat die morgen pas officieel uitkomt, is dit een record?

Van mij mag Coldplay doen wat ze willen want ik koop het toch niet, maar als je deze pagina's leest lijkt het net of er mensen zijn die een 20.000 volt hek om ze heen willen hebben waar zogenaamde onkundige mensen door weg gehouden moeten worden en verboden moeten worden om ook ernaar te luisteren. Wees blij dat ze niet 10 jaar hetzelfde doen zoals onze hijgers van Kane en wie weet is het volgende album gewoon een ondoordringbaar frobelgebeuren waar de top40 volgers door afstompen

avatar van niels94
Mijn cijfer blijft staan, o.a. door die misser met Rihanna en omdat dit toch wel minder is dan de voorgaande albums, maar ik kan toch wel echt zeggen dat ik met plezier naar het geheel kan luisteren! Toch wel lekker

avatar van pureshores
ik denk dat ik komende week toch ga proberen alle albums te luisteren, ik ken alleen AROBTTH.

dat Rihanna hier meedoet komt wss omdat ze dezelfde platenmaatschappij heeft??
ALS er een current zangeres met Coldplay zou samenwerken was mn eerste inval Nelly Furtado.

Louis2703 schreef:

Boos? Absoluut niet, het spuien van constant dezelfde mening voegt mijn insziens echter weinig toe. Daarom denk ik dat je beter je tijd kan besteden aan iets reviewen wat je wel leuk vindt en nog niet hebt gedaan, want ik zie bij geen enkel album van The Boxer Rebellion een review staan. Of ik ben heel erg blind.

Ah mister Pinkerton

Spui jij dan constant een andere mening over deze cd? Raar
En al die andere die dezelfde mening als mij delen en af en toe toelichten. Mogen die ook niet meer schrijven hier.

Ik denk dat ik een gevoelige snaar heb geraakt en dat je daarom een beetje boos bent.
Maar ik mag net zo goed als jij zeggen wat ik vind hier.

Je kan beter een normale toelichting geven dan iedere keer zo kinderachtig te antwoorden.
Als jij 3 keer schrijft dat deze cd goed is mag ik toch net zo vaak toelichten waarom ik hem teleurstellend vind.
Ik heb tenminste geprobeerd hem een aantal keer goed te beluisteren.
Dat kan je over de meeste nay sayers hier niet zeggen denk ik.

Erg kinderachtig, jouw mening.
Laat de mensen die dit slecht vinden maar niets meer zeggen hier

avatar van coldwarkids
Laatst kwam ik er trouwens ook achter dat het nummer 'Talk' wederom een compleet jatwerk is. Namelijk van Kraftwerk's Computer Love. Die jongens gewoon een celstraf van minimaal 5 jaar geven.

Na Parachutes hebben ze constant geprobeerd om wederom zo'n hoogstaand en rustig album te creëren: "Ze doen nu al zoveel jaar hetzelfde, wat een inspiratieloze en waardeloze band is het toch!"

Ze weten na hun eerste 3 prachtige albums dat ze dat niveau niet meer kunnen evenaren, dus gooien ze hun muziek over een andere boeg: "Sjongejonge, van een band die ooit Parachutes bracht is er niks overgebleven behalve een poprock-achtige onzin. Wat een inspiratieloze en waardeloze band is het toch!"

Ze proberen te experimenteren en een zo'n groot mogelijk publiek te scoren en tevens oude fans tevreden te houden door middel van een gulden middenweg, met een aantal pop songs en een aantal "oude" Coldplay songs: "Sjezus, die commerciële troep verneukt het voor de andere nummers, wat een inspiratieloze en waardeloze band is het toch!"

De grote vraag die van belang is, is "Wat verwacht je van een 5e album van een band die zo groot is geworden?". Hadden ze geprobeerd om Parachutes na te maken dan is het een mislukking. Proberen ze volwassener te worden dan is het ook niet goed. Moeten ze stoppen op hun hoogtepunt? Dan noem je ze schijterds, terwijl je stiekem hoopt dat ze ooit nog terugkomen..

Zelf ging ik gelukkig wel redelijk open-minded luisteren naar deze plaat. En ik vond hem lekker. Nummers als Hurts like Heaven, DLIBYH, en ETIAW kunnen mij niet echt boeien maar luisteren toch lekker weg.

De nummers die mij het oude gevoel terug gaven waren de 4 U..'s. Heerlijke nummers, die ik op Viva la Vida miste. Met name Us Against The World is ijzersterk, en laat zien waar zij het beste in zijn.

Paradise is m.i. een heerlijke single, waar je lekker mee weg kunt dromen zoals je met hun oude werk deed. Major Minus vind ik gewaagd, heeft een heerlijk rauwe sound en geniale bass- en gitaarpartijen.

Al met al vind ik dit een sterkere plaat dan Viva la Vida. Het haalt het niet bij de eerste 3 albums, maar dat verwachtte ik dan ook niet.

JanBetonde2e
coldwarkids schreef:
Niet oordelen zonder dat je het zeker weet. Coldplay heeft gewoon toestemming gevraagd aan Kraftwerk, en toestemming gekregen.

avatar van Cannabooze
0,5
Coldplay.

De band van de jaren 00. En niet zomaar. Want deze band begon dit tijdperk met 3 geniale albums. De albums leken alleen maar beter te worden. Hun populariteit steeg met gigantische snelheid. En terecht. Want wat zijn die eerste 3 albums goed !

Toen kwam Viva La Vida, en was er voor mij persoonlijk de eerste grote teleurstelling in deze band. Heb dit album nooit begrepen. Vind het tot op de dag van vandaag een waardeloos album. Mijn liefde voor de band begon af te nemen. Ondanks dat, kan ik nog steeds genieten van de eerste 3 albums.

Nu dan het nieuwe album.
Stilletjes aan had ik de hoop dat Coldplay weer terug zou komen met een album gelijkwaardig aan de eerste 3.
De eerste singles kwamen uit, en mij werd al duidelijk dat de commerciële lijn van Viva La Vida doorgetrokken werd.
Al met al ben ik ook deze aan het bestuderen. Hierin probeer ik zo objectief mogelijk te luisteren naar het album. (maar geef toe, dat het niet echt gaat)
Tot nu toe was Viva La Vida het absolute dieptepunt voor mij. Nu echter lijken ze nog dieper te zinken.

Mijn liefde voor Coldplay lijkt definitief over te zijn. Dit zal dan ook het eerste album zijn dat ik niet koop. Alle andere platen kocht ik blind, op de release-dag.

Ik ga geen stem geven (omdat ik niet echt objectief kan blijven). Anders worden de semi-Coldplay liefhebbers boos

avatar van Leander1991
elke cd worden chris martin zijn oeh's en a's extremer. waarom toch.

indiegator schreef:

Spui jij dan constant een andere mening over deze cd? Raar

Nee, ik heb een keer gefundeerd verteld wat ik ervan vond en daar laat ik het bij.

Ten eerste is het "als ik" en niet "als mij". Ten tweede mag iedereen zijn mening delen van mij, maar als dat continue op dezelfde manier gaat en het verzandt in steeds op hetzelfde neerkomende commentaren dan wordt dat vervelend. Dat hoeft niet alleen een herhaling van een negatieve mening te zijn, maar ook het herhalen van een positieve mening.

Ik ben niet boos zoals ik net ook al zei, en het zal mij een worst wezen wat iemand anders van dit album vindt. Degene die hier gepikeerd overkomt ben jij.

Maar ik mag net zo goed als jij zeggen wat ik vind hier.

Klopt.

Volgens mij ben ik niet degene die hier kinderachtig reageert. Ik heb een keer gezegd dat we nu wel weten dat je dit een vreselijk album vindt en daarna wordt ik beticht van 'boos zijn', en schijnt er een gevoelige snaar geraakt te zijn.

Ik vind het niet nodig om drie te zeggen dat ik het een goed album vindt. Net zomin vindt ik het nodig om van jou drie keer te moeten lezen dat je het een teleurstelling vindt. Dat wisten we namelijk al.

Ik heb tenminste geprobeerd hem een aantal keer goed te beluisteren.
Dat kan je over de meeste nay sayers hier niet zeggen denk ik.

Je hebt er altijd mensen tussen zitten die het al afkraken zonder dat ze er een noot van gehoord hebben. Ik beschuldig je ook helemaal niet van het 'niet proberen', maar van het steeds herhalen van je mening.

Erg kinderachtig, jouw mening.

Heb je mijn review wel gelezen? Volgens mij ben ik daarin niet erg kinderachtig geweest.

Laat de mensen die dit slecht vinden maar niets meer zeggen hier

Dat is weer iets wat ik helemaal nooit heb gezegd.

avatar van jellecomicgek72
Leander1991 schreef:
elke cd worden chris martin zijn oeh's en a's extremer. waarom toch.

Klinkt leuker voor het grote publiek...

Louis2703 schreef:

Klopt.

Dat is weer iets wat ik helemaal nooit heb gezegd.

Ik zal je dan nog maar even herinneren aan wat je zei, nl.

"Hou maar op met dat geprobeer dan. We weten nu wel dat je het niets vindt. Ga je anders maar vermaken"

Maar als mensen taalfoutjes gaan verbeteren weet ik al wat voor vlees ik in de kuip heb

hoi123 schreef:
Sorry, maar .

We heten nog steeds geen commercieel-succesmeter.

Maar daar gaat het nu net om, Coldplay is een hedendaagse commercieele band. Met een nieuw commercieel album, je bent ervoor of er tegen.

Je hoort soms ook, waarom Rihanna op deze plaat? Waarschijnlijk om voet aan de grond te krijgen in Amerika.

avatar van vork666
Dan nog gaat het om de muziek, slimmerik. Zelfs commerciële muziek kan goed zijn, daarom lijkt het mij wel zo praktisch om onze cijfers gewoon maar van de muzikale kwaliteit van een album af te laten hangen.

avatar van chevy93
Nou, veel gemekker de afgelopen dagen. Gemekker dat ik met enige verbazing heb gelezen. Nu ik de plaat zelf ook heb gehoord, is mijn verbazing eigenlijk alleen maar groter. Want wat is er precies mis met deze plaat? Wat maakt deze plaat anders dan de andere platen? En dan met name dat eeuwige gezeur over "niet zo goed als de eerste twee platen".

Wel kan ik zeggen dat er absoluut niks mis is met dit album. Nummers als Up in Flames of Up With the Birds zouden zo op Parachutes hebben kunnen staan. Up in Flames hoeft überhaupt niet onder te doen voor een nummer als Fix You. En ja, er staan wat commerciëlere nummers op, maar hoe waren Viva la Vida, Speed of Sound of Clocks niet commercieel? Deze nummers zijn veel meer up-tempo en stuwender dan de eerste twee albums, dus die vlieger gaat sowieso al niet op. Er wordt, zoals iemand dat ooit zo treffend verwoordde, nooit een scheve schaats gereden op dit album. Maar werd dat wel gedaan op de eerste albums? Nee.

Overigens vind ik het duet met Rihanna best goed gelukt. Ze heeft duidelijk geprobeerd normaal te zingen en het nasale hoort alleen degene die het wil horen. Ondertussen concludeer ik wel dat dit gewoon een meer dan behoorlijk album is waarbij de kritiek puur gericht is op het feit dat men op iets hoopt wat er helemaal nooit meer gaat komen: namelijk een tweede Parachutes of een tweede A Rush of Blood...

Laat het album eens bezinken en probeer meer te horen dan die auto-tune beat of het moment waarop iets statischer gedrumd wordt. Luister ook eens naar dat schitterende gitaarwerk of de mooie achtergrondgeluiden. Ik geloof dat ik dit steeds meer zal gaan waarderen. Coldplay gaf nooit gelijk zijn geheimen prijs, waarom zou dat bij deze plaat wel zo zijn?

chevy93 schreef:

Ik ben dan weer verbaasd over jouw vraag wat er mis is met dit album. Lees dan eerst een aantal goed onderbouwde recensies / meningen (kan je aanklikken) voordat je die vraag nu nog gaat stellen. Hij is namelijk al 223 keer beantwoord, waarvan minstens 180 keer serieus. Jammer dat jij dit samenvat als 'gemekker'.

Fijn dat jij het wel een aardige plaat vindt, geniet ervan. En oh ja: de fanbase van Porcupine Tree hier: ik doelde op de door hen nogal makkelijk gegeven hoge stemmen en de geringe kritiek op nieuw materiaal. Daar kan je de users in Coldplay geïnteresseerd in ieder geval niet van betichten.

avatar van chevy93
Want het zou niet kunnen dat Porcupine Tree gewoon een reeks heel sterke albums uitgebracht heeft? Stuk voor stuk anders en de één nog beter dan de andere. Absoluut geen hoge mate van fanclubgedrag. "Gelukkig luister ik wel zelf naar muziek en geef echt mijn mening en doe hierbij niet aan fanboygedrag of de mening van anderen heeft hier geen effect op". Zo jammer altijd. Enfin, we zijn hier bij Coldplay.

Mijn vraag was ook meer retorisch gesteld. Desondanks lees ik tussen al het geblaat over hoe commercieel en plat dit album is, maar weinig reviews die echt steekhouden en ook echt wat te zeggen hebben. Ook niet verwonderlijk overigens, gezien het feit dat niemand dit album ook nog echt de tijd heeft gegeven die het zeker nodig heeft. Het aanklikken van dat gele sterretje betekent nog niet dat het ook daadwerkelijk een goed onderbouwde mening is. Neem alleen al Princess of China: "Rihanna zit erin, 'nuff said." Daar komt zo'n beetje iedere bespreking van dat nummer op neer.

avatar van Ducoz
1,0
Ik denk dat alleen de termen "commercieel" en "Plat geproduceerd" een heel album al om zeep kunnen helpen. Echt veel toelichting daar bij is niet eens echt nodig.

Daarnaast ben ik het met West eens, staat al meerdere malen op dit forum, dat je geen zin hebt om 24 pagina's te gaan lezen snap ik ook. Maar laat dan je eigen waaroms ook achterwegen.

avatar van king_arthur
Voor mij een dalende lijn sinds Parachutes en helaas weten ze die niet om te buigen. Ook live is Coldplay allang niet interessant meer. Verder geen commentaar.

Cye
Kom op jongens. Als Coldplay in de afgelopen jaren niet veranderd was, had iedereen hier gezegd: Het klinkt precies hetzelfde als het vorige album, Coldplay is saai etc. Coldplay veranderd, waar andere bands jaren lang het zelfde blijven doen. Ik vind de verandering totaal niet erg. Hun eerste albums vind ik erg mooi, maar ook de laatste twee kan ik erg waarderen.

De huidige muziek van Coldplay is ook niet echt commercieel te noemen als je het mij vraagt. Er worden veel verschillende instrumenten gebruikt, die je in de normale top 40 nummers nooit zal tegenkomen. Ik vind de negativiteit hier niet terecht.

avatar van Hedser
Over het nieuwe album van Coldplay is al een heleboel geschreven, en positief is dat vaak niet. Ikzelf vind het zo slecht allemaal niet. Ik hoor ook wel dat het ‘t kwalitatief allemaal niet haalt bij hun vroegste albums, maar als je daar niet bij nadenkt is Mylo Xyloto gewoon een goed album.

De eerste twee singles deden al behoorlijk wat stof opwaaien. Zelf vond ik ze eerst ook niet zo goed, maar na ze wat vaker te hebben geluisterd vind ik ze zeer genietbaar. Every Teardrop is a Waterfall heeft toch wel een heel lekker gitaarriedeltje en met Paradise kun je gewoon heel lekker meebrullen. Ook het andere gehate nummer, Princess of China, vind ik goed te versmaden. Het ooh en aah-gehalte is misschien (net als op het hele album trouwens) wat te hoog, maar Rihanna klinkt hier beter dan op haar meeste singles.

Op Mylo Xyloto staan zoals op elk Coldplay album ook weer de nodige pareltjes. Het eerste echte nummer, Hurts Like Heaven, is lekker energiek en Charlie Brown onderscheidt zich door heerlijk gitaarspel. Op Us Against the World doet Coldplay waar ik ze altijd al goed in vind: mooie ballads maken. Als laatste wil ik hier Major Minus noemen, misschien wel mijn favoriete nummer van Mylo Xyloto. Het refrein is aanstekelijk en op het eind zit een heerlijke gitaarsolo.

Op het einde wordt het allemaal iets minder. U.F.O. zit wel goed in elkaar, maar ik vind dat de strijkers wat te veel aanwezig zijn op de achtergrond. Het nummer blijft nog niet echt hangen, wat ook geldt voor Up with the Birds. Up in Flames vind ik het minste nummer van het album. De drumbeat en het repetitieve refrein staan me hier een beetje tegen. Wat overblijft is Don’t Let It Break Your Heart. Een stamper die me sterk doet denken aan Glass of Water, maar dan toch wat minder goed.

Mylo Xyloto zal het ongetwijfeld goed doen in de hitlijsten. De hitgevoeligheid van de nummers komt ze niet altijd ten goede, en ik vind dit kwalitatief dan ook het minste album van Coldplay. Toch hebben Martin en co hier gewoon een goed popalbum gemaakt. Ik vermaak me bij het beluisteren van Mylo Xyloto dan ook prima, en daar gaat het om toch?

Cye schreef:

Dat ben ik helemaal met je eens Cye. Het gaat hier alleen om veranderingen die niet ten goede voor de band en muzikale richting blijken.

Luister naar Parachutes en A Rush of Blood. De composities zijn goed uitgewerkt, avontuurlijk, akoestisch en je hoort een band die speelt met passie.

Beluister MX en je hebt het gevoel dat je luistert naar b.v Owl City. Veel electronica, dood gemixte drums (luister naar de kick die zou net zo goed uit een kastje kunnen komen)
Gitaren die lijken op synths en andersom.
Zoals ik al eerder hier zei. Het is gemaakt en gemixt voor de radio.

Dat alles hoeft nog niet een echt drama te zijn als het album vol staat met composities die gelijkwaardig zijn aan die op de eerste drie albums.
Maar ik heb nog niemand horen roepen, Hurts Like Heaven is echt wel beter dan Politics.
of Trouble kan niet tippen aan Charlie Brown.

Nee, de meesten hier vinden het een aardig popalbum of ze vinden er helemaal niets aan.

De conclusie is echt dat de meeste muziekliefhebbers het een middelmatig album vinden en Coldplay fans vinden het 1 van de slechtste platen van de band.

Neemt natuurlijk niet weg dat er ook mensen zijn die dit geweldig vinden alleen zijn die in een behoorlijke minderheid

Zo vaak reageer ik niet, ik vind het altijdwel interessant om te lezen en vaak is alles al gezegd.

Maar ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat hier toch wel een 'sfeertje' hangt. Coldplay kan natuurlijk weinig goeds meer doen... Commercieel, niet meer wat het geweest is, te veel van de massa... Ja, het is geen Parachutes of AROBTTH. Maar ja... Coldplay ontwikkelt zich. in dit geval zeer duidelijk tot een stadionband. Da's niet dat leuke alternatieve bandje voor in kleine zaaltjes waar je kunt genieten van The Scientist.

Ik moet zeggen dat het wel een beetje wennen is, maar het is toch wel een goed album hoor. Neem nu Charlie Brown. Toch een heel duidelijk Coldplay-geluid. Wel galmender en grootser, maar ja, stadionband he...

Misschien is het gewoon even wennen? De Beatles waren bij The White Album of pak-m-beet Abbey Road ook niet meer dat bandje van Please please me.

Misschien is het over 30 jaar wel briljant of "toch wel heel goed"? Ach ja, op dit moment toch zeker 3,5 ster. Het gemiddelde van nu (2,90) is wel een beetje vertekend en een tikkie vooringenomen, zo lijkt me...

maarten-ombra schreef:

Goed dat je dan reageert, alleen die vergelijking met The White Album.....

Grappig dat ook jij aangeeft dat het gemiddelde vertekend is. Dat is het helaas niet, er zijn al te veel (bijna 200) ook goed onderbouwde stemmen uitgebracht. Nogmaals: was het maar hun White Album geweest.

Heb mijn na meerdere luisterbeurten wat bijgesteld. Een half puntje dan. Het nummer met Rihanna begin ik ook wat meer te waarderen.

Cye
indiegator schreef:

of Trouble kan niet tippen aan Charlie Brown.

Toegegeven, hoe goed ik Hurts Like Heaven en Charlie Brown ook vind, ze kunnen inderdaad niet tippen aan Trouble en/of Politics. Maar dan noem je misschien wel de beste nummers van Coldplay en het is voor iedere band moeilijk om hun beste nummers te overtreffen. Daarom vind ik niet dat je nummers moet gaan vergelijken met ouder werk van een band. Op dit moment vind ik Hurts Like Heaven en Charlie Brown gewoon hele goede coldplay nummers.

west schreef:

Goed dat je dan reageert, alleen die vergelijking met The White Album.....

Begrijp me goed. Ik zeg niet dat Mylo Xyloto te vergelijken is met The White Album. Ik probeer alleen maar aan te geven dat de Beatles ook in een paar jaar tijd een andere sound ontwikkelden... En toen waren er waarschijnlijk ook heel wat mensen die dat maar niks vonden. Ze moesten er aan wennen.

En over dat gemiddelde. Er worden wel heel veel 1,0 gegeven. Dat is wel heel rigoreus, toch? Coldplay ligt bij wijze van spreke al met het hoofd OP het hakblok, terwijl andere bands er eerst op moeten worden gelegd.

Cye schreef:

Ook is Coldplay inderdaad niet meer een een band die in kleine clubs speelt. De muziek die ze tegenwoordig maken past daar ook totaal niet. Ik denk dat een concert van coldplay in een enorme zaal en/of stadion met muziek van Viva La Vida en Mylo Xyloto veel indrukwekkender is dan met de oudere albums die beter tot hun recht komen in kleinere zalen. Coldplay trekt nu eenmaal duizenden fans aan en die willen ze graag een concert bieden en dan ga je al snel naar de grotere zalen en stadions. Ze zijn niet meer dat kleine bandje, deal with it!

Moeilijk om mee te dealen hoor

Vind het alleen zo jammer dat een band die al zoveel verdiend heeft en niets meer hoeft te bewijzen toch met een album komt dat inspeelt op het grote publiek en de stadions.

Waarom niet de minder begaanbare weg kiezen?

haveman
Cye schreef:

Als ik een album 5 sterren geef zijn de superlatieven meestal niet aan te slepen.

Jij geeft 5 sterren omdat de nummers HLH en CB niet kunnen tippen aan het oudere werk, maar toch wel goed zijn.

maarten-ombra schreef:

Dat is toch wat overdreven hoor.

Dit is het eerste album van Coldplay wat zoveel 1tjes krijgt dus er zal toch echt wel iets aan de hand zijn.