The Black Keys - El Camino (2011)

Rock / Blues
Label: Nonesuch

1. Lonely Boy (3:13)
  2. Dead and Gone (3:41)
  3. Gold on the Ceiling (3:44)
  4. Little Black Submarines (4:11)
  5. Money Maker (2:57)
  6. Run Right Back (3:17)
  7. Sister (3:25)
  8. Hell of a Season (3:45)
  9. Stop Stop (3:30)
  10. Nova Baby (3:27)
  11. Mind Eraser (3:15)
BobbieMarley
Wat een geouwehoer of een popplaat is of niet! Gewoon een lekkere plaat. En tot welk genre het gerekend wordt zal mij een worst wezen.

avatar van Daglish
ehh....pop of niet, waar gaat het over! Maar wel een lekkere plaat! Ik verheug erg op hun concert in 2012!!

avatar van Woutout
Mij twee!

avatar van mivil
Is er nog iemand die in Hell of a Season een tintje My Morning Jacket hoort? Ik moet echt altijd aan MMJ denken als ik dat nummer hoor...

avatar van Mathough
Jemig, dit is echt een tof plaatje. Na de eerste luistersessie was ik enigszins overdonderd dat dit album me zo snel pakte. Nu is de vraag of hij beklijfd.

avatar van Agony
Prachtige plaat! love it!

avatar van aerogp1
Mathough schreef:
Nu is de vraag of hij beklijfd.

Dat is inderdaad iets wat meer tijd nodig heeft. Ik draai hem nu bijna 2 weken, en ik vind hem beter en beter worden!

avatar van Paap_Floyd
Luistert aardig weg, niet meer niet minder. Typisch 3,5*-plaatje.

avatar van jellecomicgek72
Mee eens, leuk plaatje maar zo bijzonder vind ik het nou ook weer niet. Had ook meer een wat ruiger plaatje verwacht. Helaas...

avatar van Tuur123
Gold on the ceiling, hoe lekker wil je je nummers hebben... Zalig!
Voor de rest een zeer aardige plaat. Ik heb hem nog maar 2 keer geluisterd vandaag dus hij gaat alleen nog maar beter worden denk ik.

avatar van legian
The Black Keys
ik leerde ze kennen met Attack & Release, maar toen der tijd was dat niet echt mijn ding.
toen kwam vorig jaar ineens Brothers, en daar hebben ze me aardig mee verrast eigenlijk.
en dan nu alweer El Camino.

ze zetten de lijn van Brothers door, het is allemaal wat toegankelijker.
maar dat wil niet zeggen dat ze hun eigen sound/style niet houden, hoewel ze in mindere mate hun oude vertrouwde ding doen, doen ze dat nog steeds.
maar ook verrijken ze zichzelf met andere invloeden.

al dat bij mekaar bracht Brothers, een album wat ik echt fantastisch vond (nog steeds hoor).
en nu brengen ze dus El Camino, een album wat ik opnieuw fantastisch vind.

het is weer een lekker blues achtig album geworden, en met de raad van de sticker op de hoes (PLAY LOUD) word het nog beter.
het is niet een album wat je even opzet zo als achtergrond, hoewel het wel leuk is komt de muziek dan niet tot zijn recht, maar draai je daarintegen het volume helemaal open dan is dit een echte knaller.
en daar komt dan ook meteen het mankement van dit album, als je het niet lekker hard zet word het toch wat saai.
gelukkig is het geheel niet langer dan 40 minuten dus ben je er ook weer snel vanaf, maar het is toch wel zo dat je dit gewoon lekker hard moet luisteren.

goed al met al kom ik toch uit op een 4, dat betekend dat hij dan even hoog komt te staan als de voorganger, en dat verdiend hij dik.

ook wel een eervolle vermelding waard is de hoes, echt briljant hoe ze al die auto's gedaan hebben. en denk je een leuk boekje te hebben staan er alleen maar auto's in
in dat opzicht overtreffen ze Brothers wel

Paap_Floyd schreef:
Luistert aardig weg, niet meer niet minder. Typisch 3,5*-plaatje.

Vandaar dat het gemiddelde boven de 4 ligt

shadowboxer
BobbieMarley schreef:

Vandaar dat het gemiddelde boven de 4 ligt

"Don't believe the hype"

shadowboxer schreef:

"Don't believe the hype"

Ik ben anders niet iemand die normaal gesproken achter de grote meute aanloopt! Zie mijn stemgedrag en mijn top 10. Bij beoordelingen laat ik mij absoluut niet door anderen leiden.

avatar van BartUrsem
Wat een onmogelijk fijne plaat. Meer poppy dan z'n voorgangers maar.. who cares!?

Tot nu toe een errrrrug lekkere plaat.
Het popgehalte is zeker gestegen, maar dat is niet noodzakelijk slecht, in dit geval bevalt het me uitstekend! Vooral Gold on the Ceiling laat me stuiteren op m'n stoel.
Ik krijg het idee dat The Black Keys met het laten wegvallen van de ergste gruizigheid, maar het behouden van de smerige bluesy sound als songwriters volwassener zijn geworden, en dat heeft wat mij betreft in dit geval erg goed uitgepakt! 4.0!

ben erg blij dat ik erbij ben op 1 februari in het klokgebouw wat een heerlijke plaat!

avatar van judgepaddy
Aardige, veilige, makkelijk in het gehoor liggende standaard "Pinkpop Rock", die het volgende zomer vast heel goed gaan doen op festivals.
Wat dit met blues te maken heeft is mij overigens een raadsel, ik vind dit inderdaad gewoon pop(ulaire) rock.
Wat hier bijzonder aan is, is mij totaal een raadsel.

BTW ben ik de enige die bij het rifje van Sister onbewust Miss You van de Stones gaat neuriën

avatar van Don Broccoli
De minst rauwe Black Keys tot dusverre. En hun meest poppy plaat. Best aardig, maar het gemiddelde hier volg ik totaal niet. Zitten hier een paar corrupte Kroaten of zo?

avatar van XtReM3 SkILLz
@Don Broccoli: Groot gelijk, ik hoorde zelfs dat ze met een clip op MTV waren te zien... dat is vaak het begin van het einde van een "echte" band

Rizz

avatar van Don Broccoli
@XtReM3 SkILLz Dat denk ik niet.

avatar van domainator
Wat is er toch mis met pop(ulaire) rock of dat er een clip op MTV zou verschijnen? (de keren dat ik die zender aan zet zie ik alleen series by the way)
Voor dit album is geen "luisterstudie" nodig maar is naar 1 luisterbeurt raak, ik ga dit album de volle mep geven en op nummer 1 van 2011 zetten (ben nog bezig met het lijstje)

judgepaddy schreef:
Wat hier bijzonder aan is, is mij totaal een raadsel.

Sorry judgepaddy, maar wat vind ik dit een snobbistische 'ik zit hoog op mijn bergtop' reactie. Je zegt: het is gewoon poprock, dan is het niet veel. Hoezo: is blues daarmee vergeleken ineens bijzonder? Ik vind daar dit van:

Los daarvan: alsof het makkelijk is om een steengoede poprock plaat te maken. Vele goede bands zijn daar niet in geslaagd.

Don Broccoli schreef:
...het gemiddelde hier volg ik totaal niet. Zitten hier een paar corrupte Kroaten of zo?

1-7 voor Don Corleone Broccoli!

avatar van EGpower
Een album zonder echt uit de bocht te springen. Maar dat vind ik eigenlijk helemaal niet erg. Ik houd meer van de catchy Keys.

BTW. Toen ik Money Maker voor het eerst beluisterde en de eerste zin hoorde dacht ik dat het een duet met Bono was. Komt waarschijnlijk door de echo op zijn stem.

Rain dog
XtReM3 SkILLz schreef:

Wat is dit nu voor onzin.....Je kan een plaat om verschillende redenen goed of slecht vinden maar dit....Jij oordeelt omdat hun video op MTV is te zien dat dit het einde van de echte band The Black Keys inluidt,dat ze als het ware nu nog enkel voor het geld en de grote massa kiezen. Dus met andere woorden,elke band die met zijn videoclip op MTV komt,is artistiek gezien ten dode opgeschreven. Ze verdienen verdorie de grote massa en het geld,de media-aandacht....want ze hebben er lang voor moeten knokken.
En zolang ze geloofwaardige,puike albums als deze maken,is dit een te koesteren bandje.
Oké als je de muziek of teksten op de plaat niet kan appreciëren maar kom niet met zo'n banale zaken af hé.

Mr_White
Tighten Up was ook al op MTV te zien, blijkbaar is de band met Brothers dus al verloren gegaan aan het plebs.

Tighten Up stond 16 (!) weken op nummer 1 in de USA en met het wat meer bluesy Brothers wonnen ze 3 Grammy's. Ze waren dus inderdaad al veel langer op MTV te zien.
Als iedereen het interview Dan Auerbach in de OOR leest, dan weet je dat ze toch gewoon doen wat ze zelf willen. Ook dit El Camino kwam onafhankelijk van iedereen en alles tot stand.

avatar van Obscure Thing
Haha die clip is ook zo commercieel he. Haha je hebt de clip waarschijnlijk nog nooit gezien als je denkt dat het commercieel is. Die clip is geniaal!

En muziekvideo's vind ik sowieso een verrijking voor het nummer. Maar goed ik ben dan ook erg geintresseerd in beeld.