Blaudzun - Heavy Flowers (2012)

Label: V2

1. Flame on My Head (4:15)
  2. Elephants (3:35)
  3. Heavy Flowers (4:29)
  4. Le Chant des Cigales (2:17)
  5. We Both Know (3:53)
  6. Solar (3:22)
  7. Who Took the Wheel (3:54)
  8. Monday (2:49)
  9. Le Chant des Vagues (0:21)
  10. Sunday Punch (4:00)
  11. Another Ghost Rocket (4:43)
  12. Elephants (Nocturne) (2:57)
avatar van RoyDeSmet
Kent er hier nou niemand Port Of Call?
Hij klinkt qua stem héél erg als Blaudzun!

YouTube - Haarlem music sessions - Port of Call: Us

avatar van Mjuman
Dankzij het 2012 topic ben ik dit album eens gaan beluisteren. Behept met een Excelsior-allergie vreesde ik het ergste, maar - godezijdank - dit bleek V2 te zijn, een reden temeer dit album te beluisteren.

Ik vind het een aangename verrassing, van een on-Nederlandse kwaliteit (in muziek): Bon Iver was mijn eerste associatie (akoestisch immers) - voor Arcade Fire zit er net effe te weinig leven en vuur (what's in a name) in, maar ik vind dit een fijn album - het was in de dagen voor de grote schoonmaak in de US, anders had ik het nooit kunnen beluisteren

avatar van lennon
Ik was gisteren in Paradiso, bij Fdeluxe, maar ik zag aan het einde een heel raar uitziende man handtekeningen uitdelen. Pikzwarte baard, dikke zwarte bril.. geen idee wie het was, maar blijkt dus Blaudzun te zijn

Nooit van gehoord... maar het is een singer/songwriter genre werd me verteld, dus ik ga me er ook maar niet aan wagen...

Anyway, grappig dat ik de enige Nederlander ben die hem blijkbara nog niet kent

avatar van Ducoz
Beetje kortzichtig vind je niet, Leo?

avatar van Don Cappuccino
Dit album mist variatie. Een nummer is mooi maar daarna wordt de zang zeikerig en heb ik het wel gehad. Bij Seadrift Soundmachine heb ik dat compleet niet, die draai ik nog steeds heel vaak. Ik ga zijn debuutalbum eens beluisteren.

avatar van Rockfan
Heb hem horen kwelen bij DWDD. Nee duidelijk niet mijn smaak. Wateen wanstallige verschijning trouwens. Als je zo op moet vallen.......

Treurige reactie... moeten we er dan allemaal hetzelfde uitzien? Laat hem gewoon lekker zichzelf zijn, ik denk niet dat hij zo nodig op wil vallen.

En dit kun je best proberen hoor, Leo. Dit album heeft best wel een volle sound vergeleken met zijn vorige albums. Het is wel meer dan een man alleen met zijn gitaar.

avatar van Rockfan
herman schreef:

Hoezo treurig....? Tuurlijk mag hij eruit zien zoals hij wil. Alleen vind ik dit bij deze jongen niet passen. Toen ik hem voor het eerst zag dacht ik dat het een crimineel was die onherkenbaar in beeld was. Die bril en dat haar (het lijkt wel een pruik).

avatar van Murdoc023
Iedereen moet zijn wie hij is. Tuurlijk. Maar er is een verschil tussen zijn wie je bent en zijn wie je zou willen zijn. Dan komt het nogal geforceerd over. Al mag je natuurlijk ook zijn wie je zou willen zijn, maar het lijkt me nogal vermoeiend.

Ik vind hem ook de uitstraling hebben van een soort van Nederlandse Lady Gaga.
Teveel met zijn uiterlijk bezig.
Beetje rare combi tussen gothic en folk.
Prima, dat hij zelf uitmaakt hoe hij er uit ziet, maar dan kun je zeker reacties over zijn uiterlijk verwachten.

Zijn uitvoering van Shout bij DWDD vond ik lachwekkend.
Deed me ook teveel aan Gary Jules denken; al was zijn Mad World stukken beter.
Voor wie het niet weten; beide Tears For Fears nummers.

Wel respect voor zijn landelijke doorbraak, die hij nu ondergaat.

Wat een gezanik over uiterlijk... Dit is toch MusicMeter? Toch niet de AvantGarde?

avatar van Ducoz
Dan had Blaudzun daar al helemaal niets mee te maken.
Want, of je hem nou goed of niet vind, hij loopt een beetje achter de trendjes aan.
Zo ook met invloeden van het nu populaire Arcade Fire.
Maar qua uiterlijk helemaal niet avant-gardistisch(welke term totaal misplaatst is) of welke term je er aan wil plakken.
Ik vind hem eerder nog op een jonge versie van J Mascis lijken.

J Mascis (Foto)

Grappig Duco. Nooit aan gedacht, maar dat lijkt inderdaad wel.
deric raven schreef:
Zijn uitvoering van Shout bij DWDD vond ik lachwekkend.

Smaken verschillen, vond dat zelf het enige echte hoogtepunt van wat ik van die DWDD recordings. Eigenlijk kon ik het door de sketch van Hans Teeuwen (die het nummer vakkundig belachelijk maakt) niet meer aanhoren, maar Blaudzun heeft het weten te redden.

avatar van Koenr
1,5
Verreweg de mooiste uitvoering van dat nummer. Van een zeiknummer een eigenzinnig intiem liedje maken, je moet het maar kunnen.

lennon schreef:

Wow Leo, je zit er naast. Nooit oordelen op uiterlijk. Ik noem even Roy Orbison... kon toch ook aardig muziek maken met een grote zwarte bril op.

En zoals Herman je terecht meldt is dit meer dan een singer/songwriter album. Mooie melancholische muziek met erg prettige (Arcade Fire - achtige) versnellingen, om het even kort te zeggen (zie ook de reviews). Van een internationaal niveau: zo goed!

deric raven schreef:
Ik vind hem ook de uitstraling hebben van een soort van Nederlandse Lady Gaga.
Teveel met zijn uiterlijk bezig.

Deric, ik zeg het niet graag: maar dit slaat toch echt nergens op.

Ducoz schreef:
Beetje kortzichtig vind je niet, Leo?

Waarom? Het is mijn genre niet. Als de nieuwe cd van (ik zeg waar wat) slipknot uitkomt ga jij die toch ook niet luisteren als het je ding niet is?

Nb: ik zie dat mensen denken dat ik hem ook op zijn uiterlijk beoordeel, maar die zitten ernaast. Wat me opviel was dat hij een nogal opvallend uiterlijk had, daar beoordeel ik zijn muziek nog niet mee.
Heel de wereld is gek op bon ivy (ofzo.) Heb ik ook Een poging gewaagd, maar het doet me gewoon niks, dus ik ben ook bang dat dit verspeelde tijd zal zijn.

Poison Ivy en Bon Iver en Jon Bon Jovi.

avatar van lennon
Haha. Nou de middelste dan maar...;)

west schreef:

Waarde stadsgenoot, voor de afwisseling heb je weer eens helemaal gelijk - op één kleine nuance na: ik zou niet voor de volle 100% Arcade Fire noemen - daar zit écht meer Schwung en Fire in; verder idd (zoals ik al eerder schreef) on-Nederlands goed en Lennon kan wel een "guide to come and take him by the hand" gebruiken, al wacht ie daar niet op als je 'em vat

LoveStoned
Ducoz schreef:
Maar het klinkt net allemaal "te" mooi om echt goed te zijn, dat klinkt raar he?

Nee, hoor. Zo klinken heel veel Nederlandse bands helaas.

Mjuman schreef:

Mede Domstadbewoner, dat heeft u mooi en juist verwoord.

avatar van lennon
Om toch een beeld te krijgen van de muziek, toch maar even geluisterd. En inderdaad, net als het kijken van utrecht - psv vandaag, waren dit ook verloren minuten van mijn leven die ik nooit meer terug krijg.
Afgezien van het feit dat het mijn muziek niet is, vind ik zijn zang echt zwaar irriterend.
Nee, blaudzun, Ik zal het niet meer doen

Nee, blaudzun, Ik zal het niet meer doen

Verloren minuten? Hoeveel tijd verliezen anderen niet met het lezen van jopuw teksten en wat levert het hun?

Blaudzun is ook uit Utrecht, en iemand uit de provincie heeft wel vaker problemen met stadsmensen. Waar ik geboren ben worden die nl "stadjers" genoemd.

Gezien je stemmen zou ik je aan willen raden voorzichtig te beginnen met Bon Iver, Arcade Fire, Patrick Watson, evt Loney Dear en nog meer getormenteerde minstreels en om met name de emo-zijde in jezelf een kans te geven. Toen ik puberde kon je nog het hart van een vrouw winnen door Donovan of Dylan te emuleren (maar goed in die tijd was het leven eenvoudig en sex simpel).

Dit topic Muziek >> Muziekgames >> Maak kennis met... 2012 en muziekvriend Slowgaze toonden mij de weg naar het licht. Juist in de provincie, met de 'wide open spaces' (Walkabouts) zou dat makkelijker te zien moeten zijn.

En ook stadsgenoot West, wil ik dat topic warm aanbevelen. Ik zal er zelf nog wat nieuws posten..

Muziek kan je luisteren terwijl je nuttige dingen doet
Eventueel..

avatar van jassn
Jammer dat er niet meer liedjes van het niveau op staan als Flame on My Head,

Muziek kan je luisteren terwijl je nuttige dingen doet
Eventueel..

Ik kan je melden dat ik ook bezig was met iets nuttigs, terwijl ik dit had op staan, maar dit was gewoon te storend om daar mee door te gaan. Dus tijdverspilling.

Ik vermoed dat dit zo'n typisch geval van DWDD verheerlijking is, en een tijdelijke hype, die vanzelf weer overwaait.

En dank voor de mooie tips Mjuman, maar ik ga me er niet aan wagen, want het doet me toch niks. Singer/songwriter spul is gewoon niet aan mij besteed, en ik heb het meerdere malen geprobeerd, maar ik ben er wel klaar mee... het is niks, het wordt niks, en het zal nooit zo zijn.

lennon schreef:

Sorry lennon, maar heel wat mensen hebben Blaudzun helemaal niet opgepikt via dat stomme tv programma. Ik bijvoorbeeld ook niet, zegt de gek. Voor we het weten is alles een dwdd 'ding', terwijl het hooguit een duwtje in de rug is. Er kijken denk ik ook heel veel mensen met smaak juist niet naar dat domme blondje met zijn niveauloze programmaatje.

Blaudzun had al eerder naam gemaakt met zijn muziek. Dit is zijn derde album.

west schreef:

Blaudzun had al eerder naam gemaakt met zijn muziek. Dit is zijn derde album.

Ik had er nog nooit van gehoord tot die vrijdag in Paradiso...Waar komt die naam eigenlijk vandaan?

Het is de naam van een Deense wielrenner uit de jaren '70...
(echt waar)