Queen - The Miracle (1989)

Rock / Pop
Label: Parlophone

1. Party (2:24)
  2. Khashoggi's Ship (2:48)
  3. The Miracle (5:02)
  4. I Want It All (4:34)
  5. The Invisible Man (3:57)
  6. Breakthru (4:08)
  7. Rain Must Fall (4:23)
  8. Scandal (4:43)
  9. My Baby Does Me (3:23)
  10. Was It All Worth It (5:46)
  11. I Want It All [Single Version] * (4:03)
  12. The Invisible Man [Early Version] * (5:03)
  13. Hang on in There * (3:47)
  14. Hijack My Heart * (4:14)
  15. Stealin' * (4:00)
  16. Chinese Torture * (1:46)
  17. The Invisible Man [12" Version] * (5:30)
  18. Scandal [12" Mix] * (6:33)
avatar van devel-hunt
John Deacon begreep het en is sinds de dood van Freddie uit beeld. De andere twee leden Taylor en May hebben nog steeds moeite om te aanvaarden dat het sprookjesboek 24 jaar geleden is gesloten. Wat over is gebleven is een stuk mooi muziekgeschiedenis en een paar hele mooie albums.
Alles gaat voorbij, zelfs Queen.

musician schreef:
Passé bij wie precies? En waarom zou het wel voor Queen moeten gelden en niet voor andere bands die leden zijn verloren in de loop van de tijd als gevolg van overlijden of artistieke meningsverschillen? En al vanaf hoelang?

Als er nog maar twee van de vier leden over zijn, de groep niet echt is aangevuld met andere muzikanten maar alleen met passanten, en ze werkelijk geen enkel stuk nieuw muziek weten voort te brengen zonder terug te grijpen naar oude demo´s, kan ik er geen andere term voor bedenken.

Wat een cynisme.

De oprichter van Apple is ook dood, en iedereen krijgt nog steeds orgasmes van apple-producten. Moet Apple stoppen met producten maken? Mogen mensen niet meer genieten van Apple producten?

En schilderijen van Van Gogh? Mogen we die nog bekijken? Mogen we nog een film kijken met James Dean? Is de muziek van Schubert (gespeeld door anderen) het beluisteren waard?

Queen is super-relevant en zal dat voorlopig nog blijven. Het is prachtige en mooie kitsch, net als Beatles, Abba, Michael Jackson en Elvis. Blijven draaien, blijven coveren en laat de musicals maar draaien. Opdat we met z'n allen tot het einde der tijden, mogen blijven genieten van muziek.

Ook mensen die ná 1991 geboren zijn, mogen Queen horen. En hoe relevant Queen is, bewijzen de muziekliefhebbers wereldwijd. En de sportfans, en musicalfans, en coverbands. Helaas voor drie of vier musicmeter-users, die het niet kunnen verkroppen dat de veredelde kitsch van Queen bijna tot de klassieke muziek gaat behoren. (zelfs hip-hop, metal en house artiesten lopen weg met Queen).

devel-hunt schreef:
Alles gaat voorbij, zelfs Queen.

John Deacon was gewoon een trouwe hond. Hij was niet zo'n rockster. Hij wilde eigenlijk volgens mij geen wereldster zijn, en was binnen Queen al op de achtergrond. Na het overlijden van Freddie, koos hij voor zichzelf en zijn lieve en warme gezin.

Hij zal 100% achter de beslissingen van Roger en Brian blijven staan. Twee sympathieke rocksterren, waarvan met name Roger een echte rockster is en wil blijven zijn.

Degene die nog het meest worstelt met zichzelf, schijnt Brian te zijn. Arme man. Wereldberoemd, een icoon, maar liever was hij een astronoom. Maar het lot had anders beslist.

avatar van De buurman
Ho, ik zeg toch nergens dat het ouwe spul niet meer gedraaid mag worden of zo? En prima dat het gecoverd wordt en uitgemelkt wordt in musicals etc. Ieder zijn meug.

Ozric Spacefolk
Jij noemt het uitgemolken. Ik noem het een winning formula. Ik wou dat ik een song als We Will Rock You kon schrijven.

avatar van devel-hunt
De muziek van Queen blijft voor altijd maar de band is met de dood van Freddie en het terugtrekken van Deacon al 20 jaar geleden gestopt. Je kan je toch niet voorstellen dat Paul McCartney en Ringo Starr een Beatles reunie met zijn tweeen aankondigen. Dat gevoel krijg ik toch bij May en Taylor. Als ze door wilde gaan in de muziek, wat hun goed recht is, hadden ze een nieuwe band op moeten richten met een andere naam, King bijvoorbeeld.

Ja, of Smile.

devel-hunt schreef:

Dan heb je blijkbaar de geweldige soloprojecten en platen van beide leden niet gehoord.

Taylor is al decennia flink aan de weg aan het timmeren. May heeft ook twee platen uit. Maar ja, als niemand het kent en koopt, keer je toch terug naar de naam Queen. Want dan kopen mensen wel. Als de band anders was gaan heten, dan had niemand het gekocht.

Verder is Queen een merknaam. En bij dat merk horen de bekende hits. Als mensen die bekende hits willen horen (in bandvorm, of musical etc.) dan gebeurt dat natuurlijk onder de naam Queen.

Verder zijn er genoeg pogingen geweest om als een andere Queen (+ Rodgers) door te gaan. Een lekkere plaat en flink touren heeft ze geen windeieren gelegd. Desondanks was er veel commentaar. Ook al was het een valide band.

Nu met Lambert is de band nog even valide. Lambert houdt stevig stand en de band klinkt heerlijk vurig en krijgt veel mensen enthousiast en aan het dansen en zingen. En daar draait muziek toch om?

avatar van De buurman
Ik vind het persoonlijk altijd jammer dat The Beatles niet zijn doorgegaan met David Cassidy. The Doors hadden misschien een doorstart kunnen maken met Cat Stevens.

devel-hunt schreef:
John Deacon begreep het en is sinds de dood van Freddie uit beeld.

Effe muggenziften hoor.. maar Deacon was aanwezig tot de single "one by one (only the good die young)' wat een prachtig mooi afscheid was voor Freddie. Daarna had hij als enige de realiteit in zicht, en is gestopt. Dat hadden Roger en Brian ook moeten inzien.. Natuurlijk kunnen ze samen nog muziek maken, optreden en veel Queen spelen... maar niet meer onder die naam, dat is gewoon een karikatuur geworden natuurlijk.

De buurman schreef:

AC/DC, Lynyrd Skynyrd, Molly Hatchet, The Who, Uriah Heep, Alice in Chains en 100000000den meer bandjes die allemaal erg levensvatbaar bleken ná de dood/vertrek van één van hun key-members.

Mochten Depeche Mode, Faith No More etc. gestopt zijn na het wegvallen van één van hun oorspronkelijke keymembers, dan was de wereld er wel een stuk saaier op geworden.
Misschien had Rush moeten stoppen ná het vertrek van hun oorspronkelijke drummer. Of Genesis na het vertrek van Anthony Philips. Weet ik het.

Ik ben geen concert-ganger, dus ik zal Queen nu niet live bezoeken. Maar ik weet zeker, dat zo'n concert supervet zal zijn.

Ozric Spacefolk schreef:

Dat is absoluut waar. AC/DC is zelfs groter geworden dan toen Bon Scott nog in de band zat.
Bij Queen ligt dat bij mij op de een of andere manier toch anders. Na de dood van Mercury ben ik al mijn interesse in de band verloren. Ik doe me nog niet eens de moeite om Queen met die nieuwe zanger eens goed te gaan beluisteren. De behoefte is er gewoon niet.

Ik heb diverse ( van goed kwaliteit) zijnde live stukken gezien met Lambert op YT.
Maar het doet ook weinig met mij. Lambert is mogelijk nog extravaganter dan Freddie en zangtechnisch valt er weinig op hem aan te merken, maar Freddie had meer warmte en gevoel.
Buiten dat, ik vind het niet kloppen. Ik krijg er een verkeerd gevoel bij.
Zoals eerder gememoreerd; Taylor en May zijn verslaafd aan de aandacht en de buhne, en voor volle hallen spelen kan alleen onder de naam Queen.
De heren kunnen het nog en dat gun ik ze op hun leeftijd.......maar toch.....zonder Fred en ook Deekie, kan ik het maar moeilijk verkroppen.

De tour met Lambert is klaar. Ik hoop nu Queen ook. Ijdele hoop vrees ik.

bikkel2 schreef:

De tour met Lambert is klaar. Ik hoop nu Queen ook. Ijdele hoop vrees ik.

Waarom hoop je dat precies ?
Het is zoals Ozric al eerder opmerkte, Queen biedt blijkbaar nog altijd een hoop plezier aan veel mensen. Wat mij betreft kunnen ze nog jaren doorgaan. Daar heb ik geen enkel probleem mee. Ik ga er niet naar luisteren. Maar verder stoor ik me daar totaal niet aan.

avatar van musician
Ozric Spacefolk schreef:

Het is beide waar. Het probleem is, je weet het niet van tevoren.
De buurman is de enige met een glazen bol.

Als Queen direct had doorgegaan met bijvoorbeeld zanger David Lee Roth en was gekomen met nieuwe albums: ik had het nog niet geweten waar het zou zijn geëindigd en of dat per definitie slechte muziek zou hebben opgeleverd.

Maar de leden aarzelden, hebben jaren aan Made in Heaven besteed en bleven op de een of andere wijze Freddie Mercury met de band vereenzelvigen. Daarna stapte John Deacon op.

Dus hun aanpak was te aarzelend, te behoudend en er is te weinig geïnvesteerd in een nieuwe opzet van de band.
Maar niemand kan voorspellen wat een "doorstart" had opgeleverd. Legitiem was het in ieder geval wel geweest.

Cured
Dat rijtje van Ozric vind ik ten dele, voorzover ik ze goed ken. Als je AC/DC neemt waren, ze na Bon Scott geen schim meer van wie ze waren, afgezien het 1e album met Johnson. The Who was na de dood van Keith ook niet meer de band die ze waren. Oké , ze treden nog op, maar dat is het dan ook wel zo'n beetje.

Moon was uniek, net als Freddie dat was. Queen zonder Freddie is geen Queen meer.

Cured schreef:

Was Face Dances zonder Moon niet een uitstekende plaat van The Who? Los van persoonlijke smaak, was het toch een doorstart.

Wat Musician zegt, is wel een mooi iets. Wanneer Queen direct met (zeg maar) George Michael was gaan touren en recorden, wie weet wat er tevoorschijn was gekomen. Nu duurde het 20 jaar voor ze met Rodgers kwamen, wat overigens prima te behappen is.

Niet in alle gevallen, maar in veel gevallen moeten bands weten wanneer het genoeg is geweest.
Wat voor belang hadden The Doors bij het wegvallen van een sterke frontman als Jim Morisson om door te gaan. The Stones zonder Jagger ?
Zelfs een drummer als Keith Moon bij The Who bleek lastig vervangbaar.
Diepe buigingen blijf ik maken voor Led Zeppelin die na de dood van Bonham de stekker eruit haalde, wetende dat geen enkele drummer in staat was om de drumgigant te vervangen....en respect naar hun collega.

Freddie Mercury is simpelweg te krachtig en te belangrijk geweest voor Queen om zomaar een vervanger aan te trekken. We praten hier over een frontman die wat mij betreft het beste op zijn gebied was.
Taylor en May mogen van mij doorgaan tot ze er bij neervallen en het publiek zal altijd blijven komen......maar voor mij is het Queen verhaal over na Made In Heaven.
Queen is nu haar eigen tribute band. Niets anders.

Bij sommige bands is een doorstart goed mogelijk (kijk naar Toto, hoeveel zangers hebben die wel niet gehad?) Maar ik ben het toch eens dat zonder Freddie, Queen niet meer de band is, die het met hem wel was. Ongeacht welke zanger hem zou hebben opgevolgd.

Het is niet voor niks dat Queen uiteindelijk met Lambert op de proppen komt.. ze zoeken iemand die dicht in de buurt van Freddie komt, en die bestaat gewoon niet. Dat was de kracht van Queen, en nu hun zwakte... Met Freddie's dood, stierf de band Queen ook... Nu is het gewoon een herinnering die nog steeds fijn is om live te zien, maar er is niemand hier die me kan zeggen dat ie bij enige live shows van Queen (zonder Freddie) geen moment aan Freddie heeft gedacht..

Ikzelf heb ze in 2004 (denk ik) live gezien (en dat was best ok) maar het is toch een soort verjaardagfeest van een overleden oma ofzo.. er mist iets essentieels

Treffend verhaal lennon, volkomen met je eens.
En wat is het artistieke verhaal nog ?
The Cosmos Rocks.......zelden zo'n banale rockplaat gehoord.

lennon schreef:
Ongeacht welke zanger hem zou hebben opgevolgd.)

Nou nou nou, met Daimond Dave had ik het nog wel eens willen zien.

bikkel2 schreef:

The Cosmos Rocks.......zelden zo'n banale rockplaat gehoord.

Dat was eigenlijk gewoon triest. Aan de ene kant heel veel respect voor 't feit dat ze t aandurven, maar aan de andere kant natuurlijk gedoemd de mislukken.

iggy schreef:

Nou nou nou, met Daimond Dave had ik het nog wel eens willen zien.

Als het dan iemand moet zijn, wel iemand die kan zingen iggy.

Iggy dan meschien ?!

iggy schreef:
Iggy dan meschien ?!

Lolbroek

Lolbroek

Shame on you.

avatar van Edwynn
Het ligt er gewoon aan wie je aantrekt. En hoe je je visie daarop aanpast. Hoe belangrijker de weggevallen figuur, hoe lastiger dat is. Maar niet onmogelijk.

avatar van luigifort
Ze moeten gewoon Justin Hawkins van The Darkness op zang zetten en Sting als bassist..die bakt er zelf solo niet veel meer van..ms is dan n goede doorstart nog mogelijk..niet met zo n Adam Lammetje

avatar van Edwynn
Ach, slechter dan The Miracle is al een hele prestatie. Dus in die zin was er niet zoveel te verliezen met The Cosmos Rocks.