Neil Young & Crazy Horse - Rust Never Sleeps (1979)

Canada / Verenigde Staten
Label: Reprise

1. My, My, Hey, Hey (Out of the Blue) (3:45)
  2. Thrasher (5:38)
  3. Ride My Llama (2:29)
  4. Pocahontas (3:22)
  5. Sail Away (3:46)
  6. Powderfinger (5:30)
  7. Welfare Mothers (3:48)
  8. Sedan Delivery (4:40)
  9. Hey, Hey, My, My (Into the Black) (5:18)
avatar van aerobag
Neil Young is een artiest met 2 kanten, prachtig hoorbaar op dit live album, wat qua productie ook zo een studio album had kunnen zijn. De eerste helft van het album leent zich perfect om te verdwalen in de poëtische spinsels van Young, een man die niet gemaakt lijkt voor de drukte van de grote stad, maar die je mee voert naar de Amerikaanse vlaktes met enkel een verdwaalde boerderij met wat rustig grazende koetjes hier en daar. Young dartelt vredig wat heen en weer met zijn akoestische gitaar en mondharmonica. Totdat deze country boy zijn tanden laat zien en elektriciteit van de big city met beide armen durft te grijpen. Powderfinger, Sedan Delivery en Hey Hey, My My klappen laat Young zo rauw op ons dak vallen. Thema’s van het album gaan ook alle kanten op, van het zware gedachtes des levens tot het berijden van lama’s… en het berijden van Pocahontas blijkbaar. Zonder gekkigheid, sterk album, Young op zijn best.

avatar van Dirruk
Veulste laag beoordeeld met een 3,5. Ik schrok er zelf van. Had te maken met de waardeloze laatste 3 nummers. Mijn mening is wat dat betreft niet veranderd. Wel heb ik nóg meer waardering gekregen voor de nummers die ik al goed vond. Wellicht Neil zn beste A-kant. Met het magistrale Powderfinger gaat de 2de helft heerlijk van start maar daarna stort het als een kaarthuis in elkaar. Of je moet die kant van Neil Young kunnen waarderen natuurlijk, dan zit je hier goed.

De sterren gaan naar Powderfinger en Pocahontas.

avatar van harm1985
Een aantal nummers van deze CD zijn, zoals bekend, opgenomen in the Bearding House, waar Neil tussen 24 en 28 mei 1978 elke avond 2 concerten speelde. Alles is gefilmd (volgens de biografie van Young, Shakey), dit is nu ook bevestigd door Young zelf:

Boarding House - NYA Volume 3

avatar van Twinpeaks
Ik had deze toch te laag staan . Dit moet inderdaad de volle mep zijn. 5 sterren dus.

avatar van harm1985
Elders op het internet wordt beargumenteerd dat Young Sail Away had moeten vervangen voor Shots:
Neil Young - Shots [Live at the Boarding House, 1978] - YouTube

Sail Away is in feite ook een Comes a Time outtake, maar nog altijd van wereldklasse en past hier prima. Motorcycle Mama dan maar inruilen voor Sail Away?