Yes - Going for the One (1977)

Label: Atlantic

1. Going for the One (5:32)
  2. Turn of the Century (7:54)
  3. Parallels (5:54)
  4. Wonderous Stories (3:50)
  5. Awaken (15:26)
  6. Montreux's Theme * (2:38)
  7. Vevey (Revisited) * (4:46)
  8. Amazing Grace * (2:36)
  9. Going for the One (Rehearsal) * (5:10)
  10. Parallels (Rehearsal) * (6:21)
  11. Turn of the Century (Rehearsal) * (6:58)
  12. Eastern Number [Early Version of "Awaken"] * (12:16)
avatar van sqounk
Alicia schreef:
Heeft iemand dit al eens gezien? Ik had de link bij een ander album gezet, maar het hoort eigenlijk bij dit album. Ik vond het altijd al zo'n mooi nummer en dit vind ik zelfs nog mooier...

"Awaken" - Jon Anderson & Todmobile 2013 - YouTube

Erg indrukwekkend. Voor mij een van de mooiste sympo rock songs.
De versie van dvd House of blues is ook zo mooi.
House Of Yes (2000) Part 11- Awaken (Part 1) - YouTube

avatar van FrodoK
Ben deze al een tijdje aan het ontdekken, en ben er wel positief over. Nog te vroeg voor een beoordeling. Maar wat is die hoes LELIJK...

Ben benieuwd Frodok. Dit wereld album werd in 1977 LIVE gespeeld en ik was er bij

AC1
Wat hebben mensen toch met dit album?! Ik vind er echt weinig aan. Voorloper van de Tormato ellende!

avatar van meneer
AC1 schreef:
Wat hebben mensen toch met dit album?!

Dit... Zegt alles.

Yes - Awaken . Studio Version HD Audio - YouTube

avatar van musician
Gelijk heb je!

Dit is ook mooi:

Turn of the century

Heeft allemaal nog maar weinig met Tormato te maken, eerlijk gezegd.

avatar van Leptop
Awaken is een erg goed stuk Yes muziek. Althans imo.

avatar van FrodoK
Ik ben er nog niet helemaal uit. Vooralsnog ben ik wat gematigd enthousiast. Openingstrack is iig zeker leuk, zang en riff doet me denken aan Led Zeppelin, eerlijk gezegd, wat ik wel verrassend vind.
Ik had hoge verwachtingen rond Awaken, maar die worden nog niet helemaal waargemaakt. Het volet me nu nog wat opgerekt, wat de spanningsopbouw niet helemaal ten goede komt. Het doet me wat denken aan Close to the Edge, maar minder sterk. Er zitten erg mooie stukken in, zonder meer, maar (hoewel ik erg kan genieten van uitgesponnen composities) ik denk dat in dit geval de song sterker zou kunnen zijn door hem in te korten.
Cijfertje volgt, maar ik neig naar 3 of 3,5. Of zoiets...

Awaken duwt imo het nivo behoorlijk omhoog.
Het laatste echte epic van Yes wat wal raakt.
Want spoedig hierna werd Yes meer van de rock.
En Parallels mag er ook zijn trouwens zijn.
Progrock meets pomprock met kerkorgel.
Lang niet meer gehoord, ben niet zo heel erg meer in Yes.
En als ik wat draai is het meestal Close To The Edge - daar kan geen enkel Yesalbum tegen op wat mij betreft.

avatar van FrodoK
CttE is voor mij tot nu toe ook de beste. Het is juist door deze plaat dat ik getriggerd werd om MEER te willen ontdekken, hoewel ik Fragile al jaren in de kast heb staan.

avatar van meneer
Live staat het ook meestal als een huis (in 1973 dan):

Yes - Yessongs (1973)

Ik mag hier zeer graag naar luisteren m.b.t. de kwaliteit van deze band.

Is wel alweer 43, ik herhaal, 43 jaar geleden

avatar van FrodoK
Die heb ik nog niet in huis gehaald, omdat ik wat tegenstrijdige berichten hoor over de geluidskwaliteit... Ik hoop op een aanstaande remaster?

avatar van Breedbek
Op de 3 lp's ken ik Yessongs, maar er was geloof ik inmiddels al een degelijke digitale versie zo las ik hier eerder op MM.
De titeltrack, Parallels en Awaken lijken mij de beste 'Going for the One' tracks, al ben ik geen echte kenner van het album.
Heb er vreemd genoeg wel de lp van, maar hij landde (door de hoes?) onterecht weinig op m 'n draaitafel.

Die 3 tracks zijn idd de beste Breedbek.
Awaken is een prachtig epic, hypnotiserend.

Ik weet niet of deze al onder handen is genomen door Steven Wilson, want het origineel is niet best qua opnamen.
Vooral de drums zijn veel te ver naar achteren gemixt.

avatar van Alicia
bikkel2 schreef:
Die 3 tracks zijn idd de beste Breedbek.
Awaken is een prachtig epic, hypnotiserend.

Vooral de drums zijn veel te ver naar achteren gemixt.

Vooralsnog niet te vinden. Wel komt binnenkort Skylarking (XTC) en Tales from Topographic Oceans uit wat de sublieme Steve Wilson remixes betreft. Ben wel van plan alles uit deze catalogus van zowel Yes als XTC aan te schaffen. Sommige lp's zijn grijs gedraaid en enkele van de later gekochte cd's van dezelfde albums klinken niet lekker.

avatar van Leptop
De Rhino remasters uit 2004 klinken alleszins redelijk. De 2014 SW versie ben ik nu aan het ontdekken. Zou mooi zijn als deze daar ook bij komt tzt want dan voeg ik die ook toe aan mijn collectie.

avatar van Breedbek
Op de onderstaande link staat wat meer info over de Steven Wilson Remasters Bikkel.

Ok. Dank. Ga ik eens even lezen.
Top!

avatar van Breedbek
De Rhino Remasters ken ik nog niet, maar ik neem aan dat het dan om compilaties gaat Leptop?
Zo heb ik bv ooit een verzamelaar uit de uitverkoopbak gevist van The Warner Music Group onder de titel The Ultimate Yes.

avatar van Breedbek
Steven Wilson schijnt ook met Jethro Tull opnames aan het stoeien geweest te zijn en Alicia sprak hierboven nog over XTC albums.
Voer genoeg voor diverse topics.

Breedbek schreef:

Voobeeld is de Drama cd. Dateert uit 2004. Rhino expanded en remastered. Dat betekent in dit geval de originele cd maar dan geremasterd en aangevuld met een aantal opnames uit die tijd, waaronder 2 halfbakken singleversies.

Alicia schreef:

"Awaken" - Jon Anderson & Todmobile 2013 - YouTube

Goeie genade, wat geweldig! Ik had je post al een tijd gelden zien staan, maar volg NU pas de link. Fabelachtig goed, en wat een enorm speelplezier van iedereen. Jon staat ook echt te genieten van wat er om hem heen allemaal gebeurt, lijkt het!
Wauw...

De Rhino Remasters ken ik nog niet,

Dat zijn met gemak de best klinkende versies, prachtige uitgave (het lijken wel mini LP's) en bovendien goedkoop in aanschaf. Een beetje serieuze YES fan moet ze in huis halen. Wilson klinkt ook goed maar dan spreken we niet over de originele versies.

AC1 schreef:

Dat laatste wist ik niet.
Dacht dat het om herbewerkingen van de originele mastertapes ging.

avatar van freakey
Breedbek schreef
De Rhino Remasters ken ik nog niet,

Laatst deze box aangeschaft voor €30,00, Yes - The Studio Albums 1969-1987 at Discogs daar zit al het essentiële werk in wat mij betreft (de 2 liveplaten uit die periode bezit ik los), het latere werk boeit me niet zo...

Overigens voor het bonusmateriaal hoef je het meestal niet te doen, zeker bij deze Going for the One niet... meerendeel rehearsal opnamen die niets toevoegen aan de plaat zelf

avatar van FrodoK
Weet iemand iets van de samenwerking van Jon Anderson met Todmobile? Sinds ik die versie van Awaken heb gehoord, en een sneakpeek van Roundabout hunker ik naar een volledige uitgave. Maar ik kan daar nergens iets over terug vinden.
Steve Hackett heeft overigens ook eenzelfde samenwerking gedaan met Todmobile, n.a.v. de gig(s) met Anderson. Ook hij was onder de indruk.

Nee mij niet bekend ik vind Anderson + Jean Luc Ponty ook niet echt top, wel Anderson en Stoltz

Breedbek schreef:

Dat laatste wist ik niet.
Dacht dat het om herbewerkingen van de originele mastertapes ging.

Ik bedoel het zijn niet de originele maar nieuwe mixen van de multi-track tapes gemaakt door Wilson terwijl Rhino en vroegere releases geremasterde versies zijn van de originele mix.

Intro Parallels, dat kerkorgel, waanzinnig mooi, vervolgens die bass erbij, fantastisch nummer.
Rest van dit album ook erg mooi.

avatar van FrodoK
Parallels vind ik toch eigenlijk wel een irritant nummer, het raast maar door in luidheid. De minste van het stel. Ik skip hem eigenlijk altijd...

avatar van De buurman
Haha ik begrijp wat je bedoelt. Het is wat lawaaierig. De titelsong en Awaken zijn mijn favorieten, al duurde het even voordat ik dat slotstuk echt op waarde kon schatten.

avatar van FrodoK
Awaken is voor mij ook de beste. Maar ik denk dat ik daarna toch echt Turn of the Century het beste vind.

avatar van "H."
In de tweede helft van de jaren 70 van de vorige eeuw zagen veel albums met een hoge eeuwigheidswaarde het daglicht. Een interessante periode in de populaire muziek wat mij betreft. Ik denk op dit album al te kunnen horen dat Yes wat later opschoof naar de meer stevige Rock. Maar wat een heerlijke nummers zijn going for the one (met zijn pakkende melodietje) en wonderous story (lekker dromerig) toch.
Vooruit 3,5 *