Storm Corrosion - Storm Corrosion (2012)

Verenigd Koninkrijk / Zweden
Rock / Folk
Label: Roadrunner

1. Drag Ropes (9:52)
  2. Storm Corrosion (10:12)
  3. Hag (6:28)
  4. Happy (4:23)
  5. Lock Howl (6:09)
  6. Ljudet Innan (10:20)
  7. Drag Ropes [Instrumental] * (9:50)
  8. Storm Corrosion [Instrumental] * (10:12)
  9. Hag [Instrumental] * (6:24)
  10. Happy [Instrumental] * (4:52)
  11. Ljudet Innan [Instrumental] * (10:15)
  12. Drag Ropes [Demo] * (9:50)
  13. Hag [Demo] * (8:32)
Jav-
Is er niet een Experimental genre ofzo?

Misterfool
Nee, maar dat zou mijns inziens niet zo veel toevoegen.

avatar van trebremmit
Broem schreef:

Blijf benieuwd hoe de stempel folk hierop past. Ik ken en onderken de vele varianten die rock muziek heeft, maar folk!

Folk is ook een enorm breed genre, je hebt die vreselijke versie van Fleet Foxes, Mumford en Sons enz. Maar je hebt ook de meer interessante stromingen zoals Comus uit de jaren zeventig en daar heeft dit ook wel wat van weg.

Op RYM staat er ook gewoon folk bij de genre aanduiding.
Storm Corrosion

Jav-
Ik snap niet wat 'Rock' überhaupt te zoeken heeft in de genre-aanduiding van dit album...

Stijn_Slayer
Wat een hokjesdenkers zijn jullie allemaal. Wat boeit dat genre nou eigenlijk?

avatar van henksluis
De term EXPERI-METAL is misschien van toepassing
mvg Henk

Misterfool
Stijn_Slayer schreef:
Wat een hokjesdenkers zijn jullie allemaal. Wat boeit dat genre nou eigenlijk?

Discussies over genre-duidingen zijn leuk, maar inderdaad volstrekt nutteloos.

avatar van Kill_illuminati
Ik vind dit meer in het verlengde liggen van HipHop.

avatar van notsub
Deze samenwerking is maar sporadisch spannend genoeg om echt te boeien. Het lijkt dat de heren gewoon lekker doen waar ze zin in hebben. Gelijk hebben ze, maar ik kan het niet altijd waarderen. Daarvoor zit er teveel ongestructureerd songmateriaal tussen. Er zijn momenten dat de CD tot leven komt, maar die zijn in de minderheid. Na wat ik las over de CD ben ik niet echt teleurgesteld. Ik had geen hoge verwachtingen.

Stijn_Slayer
henksluis schreef:
De term EXPERI-METAL is misschien van toepassing

Metal leek me al wel makkelijk uit te sluiten.

avatar van nightfriend
De aanduiding folk zette me toch mooi op het verkeerde been. Maar Drag Ropes is een heel mooi nummer. Als de rest ook zo goed is....

Prog vind ik overigens (gebaseerd op Drag Ropes dus) een vlag die de lading prima dekt, want het is best progressief in de zin van experimenteel. Zoals bijvoorbeeld de mooie licht dissonante gitaarpartijen die je ook op Opeth's laatste aantreft.

ik ben na een paar beluisteringen wel gecharmeerd van dit album. De heren beschikken toch over een basis kwaliteit waar velen niet aan kunnen tippen.
Het is echter jammer dat Grace For Drowning eerder verscheen dan Storm Corrosion, Wilson heeft met dat album de lat wel zo hoog gelegd dat ik daar persoonlijk de komende jaren mee voort kan. Storm Corrosion is dan eigenlijk een soort 'after thought', met alle respect.

avatar van james_cameron
Het eerste wapenfeit van het hobbyclubje van Porcupine Tree's Steven Wilson en Opeth's Mikael Akerfeld is niet bepaald spectaculair. Zeg maar gerust aan de saaie kant. De overwegend zeer ingetogen, lang uitgesponnen songs zijn stuk voor stuk best sfeervol en bijzonder fraai geproduceerd, maar het is allemaal zo tam en vlak dat het moeilijk is de aandacht erbij te houden.

avatar van Kronos
Drie keer beluisterd en opgeborgen, deze cd. Grootste miskoop van het jaar tot nu toe.

avatar van Musico Pinjo
Sprak er met een vriend van mij over die lyrisch is over deze plaat. Had de plaat al een paar keer geluisterd, was niet helemaal overtuigd en er dus nog maar eens aan begonnen.
Hetzelfde gevoel bekruipt me als met de nieuwe plaat van Sigur Ros, het wordt nergens slecht het is zelfs eigenlijk wel goed. Als je stemming er naar is heel goed. Toch blijf je met het gevoel achter dat er veel meer in had gezeten en het net een tikje te saai is.

Toch denk ik dat de samenwerking van beide heren nog wel eens tot iets beters gaat leiden! Ze raken op elkaar ingespeeld.

avatar van Fluvver
Redelijk project. Heb het album nu 3 keer geluisterd en moet zeggen dat Drag Ropes mooi is. Nummer 2 ook, maar daarna word het saai lang en uitgerekt. Nummer 6 is weer heel mooi. Nu kan ik eigenlijk nog niet stemmen, maar ga dit ook niet heel vaak meer luisteren er zit zo weinig in.

Wel moet ik zeggen dat ik vaak Steve hoor zingen en ik toch moet zeggen dat ik Mikeal een mooiere stem vind hebben. Sommige muziekale keuze snap ik totaal niet (opname van de drumsolo, tussenstuk nummer 2). Ik hoop eigenlijk nog op een rocker van deze heren, met scheurende gitaren en grunts!

avatar van dynamo d
Ik snap niet wat dit met het genre folk te maken heeft.

Op zich geen slecht album maar beide heren kunnen wel wat meer dan dit.

avatar van Alexepex
Vroeger had je een reclame slogan en die ging als volgt; "Een beetje vreemd maar wel lekker."

Tegenwoordig hebben we een aangepaste versie, althans wat deze cd betreft, namelijk;

"Een beetje vreemd, en een beetje lekker."

Ik kan me wel vinden in degene die zeggen dat de beide heren beter kunnen, dat vind ik dus ook.
Op zich is het niet slecht, maar ik wacht steeds op dat vuurwerk, dat ultieme.

Dat is op deze plaat niet of nauwelijks te vinden.

avatar van legian
Voor iedereen die zich afvraagt wat voor genre dit nou eigenlijk is zie hier

avatar van Svendra
legian schreef:
Voor iedereen die zich afvraagt wat voor genre dit nou eigenlijk is zie hier
Nou, dat schiet lekker op.

avatar van Lexcoaster
Avant-Garde?

avatar van IllumSphere
Ik heb net mijn eerste luisterbeurt op zitten en ben toch wel aangenaam verrast. Ik was een beetje bang dat het me allemaal wat te saai en eentonig zou worden, maar ik beleefde toch wel een melancholische moment tijdens het beluisteren. Vooral Hag is een heel mooi nummer. Toch nog maar een aantal luisterbeurten geven om tot een conclusie te komen.

avatar van legian
Het heeft een tijd geduurd maar ik ben eruit. 3.5*
Waarom, nou omdat het begin het bij mij nogal goed doet en de rest daar eigenlijk niet meer overheen komt.
De eerste 2 nummers zijn voor mij de beste, daarna wil het gewoon minder boeien.

Vind wel dat ze een goeie poging gewaagd hebben, maar uiteindelijke is het toch niet wat ervan verwacht werd.

avatar van Booyo
Beetje gemengde gevoelens bij deze plaat. Zitten prachtige stukken muziek tussen, maar ik vind het jammer dat het experimentele af en toe iets te ver doorslaat. Een nummer als Lock Howl bijvoorbeeld kan ik niet echt aan, word er onrustig van. Nummers als Drag Ropes en Storm Corrision zijn zeer mooi, maar ook hier wordt het me richting het einde af en toe ietwat te veel.

Toch wel degelijk een ruime voldoende, omdat het grootste gedeelte me zeer kan bekoren.

Ik viel in slaap

Jav-
Da's knap, dat je dan een beoordeling kunt geven. Laat staan deze tamelijk hoge.

richardbrugge schreef:
Ik viel in slaap

Ik moet hier toch even op terug komen. Ik had een iets ander album verwacht. Iets meer heavy metal. Maar nu ik hem een paar keer beluisterd heb vind ik hem toch wel heel erg goed. Het doet me soms aan Anathema denken. Ik ga van een 3,5 naar een 4,5

avatar van Mindscapes
richardbrugge schreef:

Sinds mensenheugenis hebben MA en SW al duidelijk gemaakt dat het absoluut geen Porcupine Tree + Opeth ging worden, nog voor er bij wijze van spreken een noot was opgenomen. Talloze interview, geschreven en gefilmd, facebookupdates, fora,...

Mindscapes schreef:

Ik zei toch ook niet dat ik heavy metal verwachte. Ik zei ik had iets meer heavy metal verwacht.

avatar van IllumSphere
Ik nader de eindstreep voor een beoordeling en ik kan al enkele dingen zeggen. Ten eerste is het eerste nummer tergend saai en ten tweede is dat de zanger absoluut geen degelijke stemklank heeft. Naar het schijnt zingen Steven Wilson en Mikael Åkerfeldt beiden, maar ik hoor echt maar één iemand. En ik ben d'r nog altijd niet uit wie het nu precies is, want Wilson heb ik nooit op zulke dingen betrapt. Het is echt alsof iemand in zijn ballen heeft getrapt en dat die ballen zich nu bevinden in de onderbuik. Ik spreek trouwens niet uit ervaring. Ah, met nog een week te gaan kan het album misschien beter klinken, al vrees ik daar voor.